Hej!
Var häromdagen i kontakt med Busslinks rektryring ang Stockholmsområdet.
Fick då besked att på grund av Vägverkets yrkeskompetenslag så kunde man bara söka vissa område och tex inte Norrtälje resp Norrort.
Detta hade med ålderna att göra eftersom jag inte är 23 som enligt de krävdes för linjer över 5 mil. Gick inte Vägverket tidigare ut med att 50km reglen skulle försvinna helt och hållet i den nya YK lagen?
Det som du faller på är din ålder den sätter begränsingen.
tidigare behövede man ykbn oavsett ålder för att köra längre än 5 mil från stationeringsort om man hade nytaget körkort utan körvana
Citat från: robbes skrivet 21 oktober 2008, 14:23:29 PM
Det som du faller på är din ålder den sätter begränsingen.
tidigare behövede man ykbn oavsett ålder för att köra längre än 5 mil från stationeringsort om man hade nytaget körkort utan körvana
Var står att du behöver va 23 för att köra mer än 5 mil långa linjer?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 oktober 2008, 14:27:15 PM
Var står att du behöver va 23 för att köra mer än 5 mil långa linjer?
http://www.vv.se/filer/45851/infokit_nya_krav_pa_yrkeskompetens_lastbil_200805.pdf
klicka på frågor och svar på sidan 2 sedna bläddra fram till punkt 8 sidan 8 du skall ha vana från buss av minst ett års körning av linjen för att kunna kalla dig hävsdunna
Finns mycket bra information på vägverketshemsida om detta
Citat från: robbes skrivet 21 oktober 2008, 14:34:03 PM
http://www.vv.se/filer/45851/infokit_nya_krav_pa_yrkeskompetens_lastbil_200805.pdf
klicka på frågor och svar på sidan 2 sedna bläddra fram till punkt 8 sidan 8 du skall ha vana från buss av minst ett års körning av linjen för att kunna kalla dig hävsdunna
Finns mycket bra information på vägverketshemsida om detta
Vad jag kan läsa gäller erfarenheten om du redan innan övergången hade D körkort, vilket jag ej har, fyller 21 i Maj 2009
Citat från: robbes skrivet 21 oktober 2008, 14:34:03 PM
klicka på frågor och svar på sidan 2 sedna bläddra fram till punkt 8 sidan 8 du skall ha vana från buss av minst ett års körning av linjen för att kunna kalla dig hävsdunna
Denna fråga behandlar bara en situation
innan den 10 september. Svaret får betraktas som obsolet idag.
Citat från: Andy skrivet 21 oktober 2008, 14:48:23 PM
Denna fråga behandlar bara en situation innan den 10 september. Svaret får betraktas som obsolet idag.
Var det jag misstänkte, det jar är ute efter är alltså hur det är nu EFTER den 10 september
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 oktober 2008, 14:52:52 PM
Var det jag misstänkte, det jar är ute efter är alltså hur det är nu EFTER den 10 september
Vad det handlar om är att Busslink inte vill ge hela yrkeskompetensutbildningen utan bara den förkortade på ~140h. Det räcker med en förkortad utbildning för att få yrkeskompetensbevis om man är över 23. Är man under 23 kan man fortfarande ta den förkortade varianten, men då måste man hålla sig till linjekörning inom 50km tills efter man är 23.
Citat från: CS skrivet 21 oktober 2008, 16:38:15 PM
Vad det handlar om är att Busslink inte vill ge hela yrkeskompetensutbildningen utan bara den förkortade på ~140h. Det räcker med en förkortad utbildning för att få yrkeskompetensbevis om man är över 23. Är man under 23 kan man fortfarande ta den förkortade varianten, men då måste man hålla sig till linjekörning inom 50km tills efter man är 23.
Okej där har vi svaret, jag tackar så mycket för den informationen
Hur är 50kms reglen, 50 km i radie från utångsställe?
Ändrat
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2008, 17:30:51 PM
Tokningen är linjer över 50 km i längd
OK, Tack för uppgifterna både här och i "linjetråden" Lars!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2008, 17:45:59 PM
Jag skulle nog rekommendera att du skaffar dig rätt kompetens från början, annars att söka till depåer som enbart kör tätortstrafik, som arbetsgivare vill man nog ogärna anställa förare som "är begränsat" användbara då det förrycker planeringen.
Jo "rätt kompetens" är väl det önskvärda. I så fall får man nog söka någon Komvux utbildning och gå först och sen flytta upp och köra istället. Dock är fortfarande frågan hur Komvux utbildningarna har löst det med tanke på antal godkända utbildare.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 oktober 2008, 17:49:48 PM
Jo "rätt kompetens" är väl det önskvärda. I så fall får man nog söka någon Komvux utbildning och gå först och sen flytta upp och köra istället. Dock är fortfarande frågan hur Komvux utbildningarna har löst det med tanke på antal godkända utbildare.
Arriva har för närvarande en annons om D-körkortsutbildning med lön under tiden på platsen:
http://pb.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaYrke/VisaPlatsannonsViaYrke.aspx?ids=1430787&yo=19&yg=8322&returntourl=http%3a%2f%2fplatsbanken.arbetsformedlingen.se%2fStandard%2fSokViaYrke%2fSokresultatViaYrke.aspx%3fq%3ds(ga(ld(199))yo(19)yg(8322)yb(5561))c(5D0704C7) (http://pb.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaYrke/VisaPlatsannonsViaYrke.aspx?ids=1430787&yo=19&yg=8322&returntourl=http%3a%2f%2fplatsbanken.arbetsformedlingen.se%2fStandard%2fSokViaYrke%2fSokresultatViaYrke.aspx%3fq%3ds(ga(ld(199))yo(19)yg(8322)yb(5561))c(5D0704C7))
Nu krävde de i och för sig 23 år men eftersom du verkar ha både C-behörigehet och intresse så kostar det ju inte mycket att dra iväg ett mail eller lyfta luren hur de stället sig till att anta dig till utbildningen.
Citat från: CS skrivet 21 oktober 2008, 16:38:15 PM
Vad det handlar om är att Busslink inte vill ge hela yrkeskompetensutbildningen utan bara den förkortade på ~140h. Det räcker med en förkortad utbildning för att få yrkeskompetensbevis om man är över 23. Är man under 23 kan man fortfarande ta den förkortade varianten, men då måste man hålla sig till linjekörning inom 50km tills efter man är 23.
Det stämmer med lagtexten:
5 § En förare som förvärvat ett yrkeskompetensbevis för grundläggande kompetens genom grundutbildning enligt 4 kap. 1 § för fordon som kräver förarbehörigheten D eller DE får från och med 21 års ålder utföra persontransporter med sådana fordon.
6 § En förare som förvärvat ett yrkeskompetensbevis för grundläggande kompetens genom en förkortad grundutbildning enligt 4 kap. 2 § för fordon som kräver förarbehörigheten D eller DE får från och med 21 års ålder utföra persontransporter med sådana fordon när fordonet används för transporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer.
7 § En förare som förvärvat ett yrkeskompetensbevis för grundläggande kompetens genom en förkortad grundutbildning enligt 4 kap. 2 § för fordon som kräver förarbehörigheten D eller DE får från och med 23 års ålder utföra persontransporter med sådana fordon.
Citat från: Jo skrivet 21 oktober 2008, 18:55:35 PM
Arriva har för närvarande en annons om D-körkortsutbildning med lön under tiden på platsen:
http://pb.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaYrke/VisaPlatsannonsViaYrke.aspx?ids=1430787&yo=19&yg=8322&returntourl=http%3a%2f%2fplatsbanken.arbetsformedlingen.se%2fStandard%2fSokViaYrke%2fSokresultatViaYrke.aspx%3fq%3ds(ga(ld(199))yo(19)yg(8322)yb(5561))c(5D0704C7) (http://pb.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaYrke/VisaPlatsannonsViaYrke.aspx?ids=1430787&yo=19&yg=8322&returntourl=http%3a%2f%2fplatsbanken.arbetsformedlingen.se%2fStandard%2fSokViaYrke%2fSokresultatViaYrke.aspx%3fq%3ds(ga(ld(199))yo(19)yg(8322)yb(5561))c(5D0704C7))
Nu krävde de i och för sig 23 år men eftersom du verkar ha både C-behörigehet och intresse så kostar det ju inte mycket att dra iväg ett mail eller lyfta luren hur de stället sig till att anta dig till utbildningen.
Jag är inte ens 21 ännu, fyller inte förrän i maj. I övrigt har jag BE CE och ett väldigt intresse
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2008, 18:59:54 PM
Ja så många fler utbildningar lär det inte bli, när de arbetslösa beställningsförarna nu ser sig om efter kompletterande sysselsättningar inom linjetrafiken så fylls behovet upp snabbt, endast de minst attraktiva depåerna lär behålla en visst brist framöver.
I Märstafallet gissar jag att man inte lyckats värva tillräckligt många förare bland Swebus nuvarande personal.
Ajdå, det där låter ju inte direkt positivt, fast konjukturen vänder snart får vi hoppas
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 oktober 2008, 20:19:05 PM
Ajdå, det där låter ju inte direkt positivt, fast konjukturen vänder snart får vi hoppas
Både Swebus och Busslink i Stockholm verkar ju söka ännu.
Även GS, GUB, Arriva och KR-trafik har ute annonser.
Samt Granbergs buss, Veolia och Larssons buss i Jokkmokk... :P
Mitt tips är att gå en komvux utb. Då får man ju allt "på köpet" + praktik ute hos företagen.
/K
Citat från: Krille skrivet 21 oktober 2008, 20:38:15 PM
Både Swebus och Busslink i Stockholm verkar ju söka ännu.
Även GS, GUB, Arriva och KR-trafik har ute annonser.
Samt Granbergs buss, Veolia och Larssons buss i Jokkmokk... :P
Mitt tips är att gå en komvux utb. Då får man ju allt "på köpet" + praktik ute hos företagen.
/K
Ännu ja, men blir det som Ödlund säger så blir det inte lika kul, jag hade gärna sökt redan idag men med tanke på åldern så går det ju inte
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2008, 22:33:43 PM
Risk för det, jag hör nu varje dag från gamla kollegor i Sthlm hur bokningarna på beställningssidan minskat och de som inte har fast anställning börjar höra sig för hos linjetrafiksoperatörerna, det är redan många depåer i SL området som har fyllt sitt behov vad jag förstått och de mest attraktiva försvinner ju först.
Fast sen kommer ju bussbranschen "drabbas" av en stor del pensionsavgångar de närmaste åren, både inom linjetrafik och beställningstrafik.
Sen vänder väl förhoppningsvis konjukturen igen hyfsat snart, så helt hopplöst borde det väl inte va (om man skaffar kompetensen).
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 oktober 2008, 20:42:32 PM
Ännu ja, men blir det som Ödlund säger så blir det inte lika kul, jag hade gärna sökt redan idag men med tanke på åldern så går det ju inte
Du behöver nog inte vara jätteorolig i alla fall. Dels kör du ju lastbil nu om jag förstått det rätt så körerfarenhet kommer du nog att ha i vilket fall som helst. Dessutom brukar de som har ett grundläggande intresse för yrket klara servicebiten mot kunderna galant också så jag tror nog att dina chanser till jobb är goda när du väl tagit ditt körkort. Dessutom är det i de flesta upphandlingar ofta så att några slutar samtidigt som de ibland också finns vissa som den nya arbetsgivaren inte vill anställa så i sådana lägen finns det förmodligen chans att komma in. Ingenting talar för att kollktivtrafiken kommer att minska nämnvärt. I storstadsregionerna kommer den väl tvärt om att öka och i kombiantion med pensionsavgångar leder ju det till nyanställningar på sikt. Det värsta du kan råka ut för är väl således att du får bekosta utbildningen själv om man drar ner även på komvuxplatserna.
Citat från: Jo skrivet 22 oktober 2008, 16:54:25 PM
Du behöver nog inte vara jätteorolig i alla fall. Dels kör du ju lastbil nu om jag förstått det rätt så körerfarenhet kommer du nog att ha i vilket fall som helst. Dessutom brukar de som har ett grundläggande intresse för yrket klara servicebiten mot kunderna galant också så jag tror nog att dina chanser till jobb är goda när du väl tagit ditt körkort. Dessutom är det i de flesta upphandlingar ofta så att några slutar samtidigt som de ibland också finns vissa som den nya arbetsgivaren inte vill anställa så i sådana lägen finns det förmodligen chans att komma in. Ingenting talar för att kollktivtrafiken kommer att minska nämnvärt. I storstadsregionerna kommer den väl tvärt om att öka och i kombiantion med pensionsavgångar leder ju det till nyanställningar på sikt. Det värsta du kan råka ut för är väl således att du får bekosta utbildningen själv om man drar ner även på komvuxplatserna.
Kör distrubution med lastbil (godsbusslatsbil ;D MB Econic) samt i mellanåt mellantransporter med 24m ekipage, intresset finns, har lite kunskap i yrket genom praktik och sommarjobb 2007 på ett litet mindre linjetrafikbolag i NÖ Skåne.