Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: CD skrivet 18 oktober 2008, 10:37:02 AM

Titel: Blå blir gul
Skrivet av: CD skrivet 18 oktober 2008, 10:37:02 AM
(http://www.bahnhof.se/wb340646/Temp/CD/XEG819.jpg)

Efter 3år har 2344 hittat hem!
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Walter skrivet 18 oktober 2008, 11:15:00 AM
Var det denna som rullade i Göteborg innan?
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Brollan skrivet 18 oktober 2008, 11:34:03 AM
Citat från: Walter skrivet 18 oktober 2008, 11:15:00 AM
Var det denna som rullade i Göteborg innan?

Ja, gick på linje 100 Göteborg-Borås.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Fredde skrivet 18 oktober 2008, 11:36:34 AM
Iställer målar man om de fd Kalmar-läns-bussarna från gula till blå... Och målar denna från blå till gul ::)

Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 oktober 2008, 11:39:10 AM
Citat från: CD skrivet 18 oktober 2008, 10:37:02 AM
(http://www.bahnhof.se/wb340646/Temp/CD/XEG819.jpg)

Efter 3år har 2344 hittat hem!

Den ska alltså nu rulla i Skåne? För den är väl Skånegul? UL-gul ser jag att den inte är för den ser för mörk ut för det. Men jag måste ändå fråga för det finns några län till som har gult och den kanske är på väg att få kompletteringar?
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Brollan skrivet 18 oktober 2008, 11:41:59 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 oktober 2008, 11:39:10 AM
Den ska alltså nu rulla i Skåne? För den är väl Skånegul? UL-gul ser jag att den inte är för den ser för mörk ut för det. Men jag måste ändå fråga för det finns några län till som har gult och den kanske är på väg att få kompletteringar?

Förmodligen stannar den i Skåne då den är reggad på Veolia Ystad.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Zella skrivet 18 oktober 2008, 11:48:03 AM
Skåne gullt med den röda inredningen är svergies snyggaste  8)
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Walter skrivet 18 oktober 2008, 12:17:00 PM
Den var ju redan från början avsedd för Skåne då den har röda tyget från leverans. Sedan fick väl Veolia omplacera denna till Linje 100 G- Bs, och när nu Kalmar-vagnarna kommit till G så kan denna få göra sina syskon sällskap söderöver.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 18 oktober 2008, 14:13:56 PM
Citat från: CD skrivet 18 oktober 2008, 10:37:02 AM
(http://www.bahnhof.se/wb340646/Temp/CD/XEG819.jpg)

Efter 3år har 2344 hittat hem!

En nästan precis ett år gammal bild på 2344:

(http://i211.photobucket.com/albums/bb247/bernt_01/2007-10-05002a.jpg)
Veolia 2344 på Söderbro som linje 100 mot Bollebygd och Göteborg den 5 oktober 2007.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Zella skrivet 18 oktober 2008, 14:38:19 PM
Hur löser man själva förflytningarna... är det vanliga förare som nappat på smäckextra eller det gamla rävar som får dessa uppdrag  8).
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Johan B skrivet 18 oktober 2008, 14:41:23 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 18 oktober 2008, 11:36:34 AM
Iställer målar man om de fd Kalmar-läns-bussarna från gula till blå... Och målar denna från blå till gul ::)



Blev väl billigare än att ta en Kalmar-vagn där man hade fått lacka rätt gula nyans plus byta klädsel. Västtrafik har ju tack och lov gett upp klädselkravet. Fast det var snygg kontrast med röd klädsel till den Vt-blå lacken om man tittar på Bernts bild.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 04:12:18 AM
Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 oktober 2008, 14:38:19 PM
Hur löser man själva förflytningarna... är det vanliga förare som nappat på smäckextra eller det gamla rävar som får dessa uppdrag  8).
Ja, det vill jag också veta, faktiskt.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 04:16:34 AM
Gul som blev blå blir gul igen skulle jag vilja rubricera denna tråd. Var bussen bara utlånad till Partille från Skåne eller var det helt oplanerat att den skulle tillbaka?

Vid omlackeringen; målade man bara över silvertejpen som satt bak på bussen i över ett år, eller reparerade man verkligen det silvertejpen hade som syfte att hålla ihop under det här året?
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 25 oktober 2008, 09:27:22 AM
Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 04:16:34 AM
Gul som blev blå blir gul igen skulle jag vilja rubricera denna tråd. Var bussen bara utlånad till Partille från Skåne eller var det helt oplanerat att den skulle tillbaka?

Vid omlackeringen; målade man bara över silvertejpen som satt bak på bussen i över ett år, eller reparerade man verkligen det silvertejpen hade som syfte att hålla ihop under det här året?

Nej den var inte gul från början - åtminstone inte vad jag hört talas om eller sett. Däremot var det ju uppenbart att den ursprungligen var avsedd för Skåne men den kom till Partille som ny och när den sattes i trafik var den blå.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2008, 11:27:39 AM
Citat från: Johan B skrivet 18 oktober 2008, 14:41:23 PM
Blev väl billigare än att ta en Kalmar-vagn där man hade fått lacka rätt gula nyans plus byta klädsel. Västtrafik har ju tack och lov gett upp klädselkravet. Fast det var snygg kontrast med röd klädsel till den Vt-blå lacken om man tittar på Bernts bild.

Man har inte funderat på att ge upp klädselkravet även i Skåne? Jag förstår tanken bakom detta men jag tror att detta kostar mer än det är värt. Tror skåningar skulle kunna klara sig bra med bussar som har rätt lack på utsidan men har "fel" klädsel invändigt
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Jan skrivet 25 oktober 2008, 11:40:13 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2008, 11:27:39 AM
Man har inte funderat på att ge upp klädselkravet även i Skåne? Jag förstår tanken bakom detta men jag tror att detta kostar mer än det är värt. Tror skåningar skulle kunna klara sig bra med bussar som har rätt lack på utsidan men har "fel" klädsel invändigt

Nu är det inte så att Skåne är ensamt om klädselkrav. Dock så är det helt idiotiskt att ha detta krav. Anledningen till kravet enligt många LHM, är att kunderna ska känna igen sig på sin buss. Nu är det så att tyget som finns i Skåne slits snabbt och blir skitit fort, det går inte heller att tvätta med bra resultat. Håller med dig Niklas bort med det.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Jan skrivet 25 oktober 2008, 11:46:59 AM
All heder till Västernorrland som inte har lackkrav heller. Behåll företagens lacker se det som ett bra sätt att mäta kvaliteé. Detta gör att olika företag som kör samma linje kan kvaliteétestas hos kunderna mycket bra. Ett excempel förra tdtabellen i Skåne körde 3 olika bolag linje 555 ( Thygessons, Veolia samt Isaksson/Karlsson). När man gör kvalitesmätniongar på linjen hur ska man särskilja om flera kör på linjen med samma lack färg på tyget samt blå föraretröja?
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Jan skrivet 25 oktober 2008, 12:28:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 oktober 2008, 11:58:43 AM
Vid "MSS" tester går man ju ofta efter vilken specifik tur som testpersonen åkt med, då kan ju bara blir trubbel om flera olika operatörer kör en o samma tur.

Men Lars om du är förbannad på den som körde i morse så blir du inte positiv på den som kör på eftermiddagen. Egentligen så borde ett företag köra samma linje då får du bäst koll på hur linjen sköts av aktuellt företag. Jag har hört så många histroier om hur olika linjer sköts. Det är svårt att bygga upp kvaliteé men hur enkelt att tappa förtroendet för för busstrafiken. I Skåne blir det väsen vid varje tdt skifte då man gör ändringar i tdt. Det gäller att man kan ge förståelse till kunderna varför man gör förändringar.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 13:04:30 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 oktober 2008, 09:27:22 AM
Nej den var inte gul från början - åtminstone inte vad jag hört talas om eller sett. Däremot var det ju uppenbart att den ursprungligen var avsedd för Skåne men den kom till Partille som ny och när den sattes i trafik var den blå.
Jaså? Varför har den då röda säten?
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2008, 13:05:24 PM
Citat från: Jan skrivet 25 oktober 2008, 12:28:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 oktober 2008, 11:58:43 AM
Vid "MSS" tester går man ju ofta efter vilken specifik tur som testpersonen åkt med, då kan ju bara blir trubbel om flera olika operatörer kör en o samma tur.
Men Lars om du är förbannad på den som körde i morse så blir du inte positiv på den som kör på eftermiddagen. Egentligen så borde ett företag köra samma linje då får du bäst koll på hur linjen sköts av aktuellt företag. Jag har hört så många histroier om hur olika linjer sköts. Det är svårt att bygga upp kvaliteé men hur enkelt att tappa förtroendet för för busstrafiken. I Skåne blir det väsen vid varje tdt skifte då man gör ändringar i tdt. Det gäller att man kan ge förståelse till kunderna varför man gör förändringar.

Jag är kluven när det gäller krav på enhetlig lack. Har kunden behov av att veta om bussen körs av Swebus, Veolia eller KR? Om man är missnöjd är det länstrafiken man vänder sig till, dvs bland annat UL, X-trafik eller Skånetrafiken med flera. Är det då föraren som gjort sig skyldig kan de lätt ta reda på om det är en förare från Swebus eller KR som gjort bort sig. Är det tidtabellen som det är fel på är det länstrafiken som gjort bort sig. Om en buss är målad t ex KR-trafik så tror många att det är deras fel att det är så dålig tidtabell. Så därför ser jag nyttan med enhetlig länslack

En annan sak som länslack har fördelen med är att folk vet att det är rätt buss. Om det alltid är en gul buss som går på linje 123 så känner de igen sig. Om det plötsligt går en blå buss på linje 123 kanske vissa känner osäkerhet för de har aldrig sett detta. Men de flesta struntar trots allt i lacken. Står det linje 123 och Xstad dit de ska så brukar nog minst 90 % klara sig bra

Klädselkrav ser jag däremot ingen fördel med. Det är dyrbart när t ex Skåne tar över bussar från andra län. Någon måste betala detta också. Och det händer lite då och då att Skåne får in bussar från andra län som måste få ny klädsel. Jag tror inte ens att den mest inbitna skåning bryr sig. Om en riktigt inbiten skåning som t ex är bosatt i Lund med jämna mellanrum åker buss till t ex Dalby så håller de reda på att bussen har rätt linjenummer. De kan också möjligen se att bussen är gul utvändigt för att förstå att det rör sig om en länsbuss. Men om de nu skulle kliva in i bussen och se att det är blå klädsel i den istället för röd eller gul som det annars alltid är så tror jag ingen bryr sig. Det är bara vi bussmuppar som skulle reagera. Så jag tror att skåningar klarar sig lika bra utan klädselkrav som man kan i de flesta andra län
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Johan B skrivet 25 oktober 2008, 18:04:30 PM
Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 13:04:30 PM
Jaså? Varför har den då röda säten?

Man gjorde väl lätt för sig och körde skånespecat på hela serien man köpte, fast beställde en med blå lack, eftersom kraven, bortsett från färg och i Skånetrafikens fall även klädsel, är lika
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2008, 18:13:53 PM
Citat från: Johan B skrivet 25 oktober 2008, 18:04:30 PM
Man gjorde väl lätt för sig och körde skånespecat på hela serien man köpte, fast beställde en med blå lack, eftersom kraven, bortsett från färg och i Skånetrafikens fall även klädsel, är lika

Kan mycket väl vara så. Det kan också vara så att man i allra sista stund bestämde sig för att placera denna buss i Partille och därför målade den i Västtrafiks färger. Då var inredningen redan klar. Yttre lackering är det sista som görs på Vest-fabriken innan leverans. I princip var det väl bara att ringa samma morgon som den skulle lackeras och säga "vi vill ha den lackerad för Västtrafik i stället". Västtrafik-lackeringar var och är ju inga problem för dem i Stryn precis.
När man nu behövde en buss till i Skåne och samtidigt fått behovet i Partille täckt genom omflyttning från Kalmar var det ju lämpligt att välja just denna buss. Kalmar-gult och Skåne-gult är heller inte samma nyans, så hade man valt att flytta en Kalmar-lackad buss hade man ändå fått lacka om en och dessutom klä om den. (Kalmar står i detta stycke för Kalmar län.)

Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Svemicke skrivet 26 oktober 2008, 01:56:49 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2008, 18:13:53 PM
Kan mycket väl vara så. Det kan också vara så att man i allra sista stund bestämde sig för att placera denna buss i Partille och därför målade den i Västtrafiks färger. Då var inredningen redan klar. Yttre lackering är det sista som görs på Vest-fabriken innan leverans. I princip var det väl bara att ringa samma morgon som den skulle lackeras och säga "vi vill ha den lackerad för Västtrafik i stället". Västtrafik-lackeringar var och är ju inga problem för dem i Stryn precis.
När man nu behövde en buss till i Skåne och samtidigt fått behovet i Partille täckt genom omflyttning från Kalmar var det ju lämpligt att välja just denna buss. Kalmar-gult och Skåne-gult är heller inte samma nyans, så hade man valt att flytta en Kalmar-lackad buss hade man ändå fått lacka om en och dessutom klä om den. (Kalmar står i detta stycke för Kalmar län.)


Haer Veolia en central lackverkstad eller åkte den till Skåne blå och blev gul där?
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Muk skrivet 27 oktober 2008, 11:50:04 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2008, 13:05:24 PM
Men Lars om du är förbannad på den som körde i morse så blir du inte positiv på den som kör på eftermiddagen. Egentligen så borde ett företag köra samma linje då får du bäst koll på hur linjen sköts av aktuellt företag. Jag har hört så många histroier om hur olika linjer sköts. Det är svårt att bygga upp kvaliteé men hur enkelt att tappa förtroendet för för busstrafiken. I Skåne blir det väsen vid varje tdt skifte då man gör ändringar i tdt. Det gäller att man kan ge förståelse till kunderna varför man gör förändringar.


Jag är kluven när det gäller krav på enhetlig lack. Har kunden behov av att veta om bussen körs av Swebus, Veolia eller KR? Om man är missnöjd är det länstrafiken man vänder sig till, dvs bland annat UL, X-trafik eller Skånetrafiken med flera. Är det då föraren som gjort sig skyldig kan de lätt ta reda på om det är en förare från Swebus eller KR som gjort bort sig. Är det tidtabellen som det är fel på är det länstrafiken som gjort bort sig. Om en buss är målad t ex KR-trafik så tror många att det är deras fel att det är så dålig tidtabell. Så därför ser jag nyttan med enhetlig länslack

En annan sak som länslack har fördelen med är att folk vet att det är rätt buss. Om det alltid är en gul buss som går på linje 123 så känner de igen sig. Om det plötsligt går en blå buss på linje 123 kanske vissa känner osäkerhet för de har aldrig sett detta. Men de flesta struntar trots allt i lacken. Står det linje 123 och Xstad dit de ska så brukar nog minst 90 % klara sig bra

Klädselkrav ser jag däremot ingen fördel med. Det är dyrbart när t ex Skåne tar över bussar från andra län. Någon måste betala detta också. Och det händer lite då och då att Skåne får in bussar från andra län som måste få ny klädsel. Jag tror inte ens att den mest inbitna skåning bryr sig. Om en riktigt inbiten skåning som t ex är bosatt i Lund med jämna mellanrum åker buss till t ex Dalby så håller de reda på att bussen har rätt linjenummer. De kan också möjligen se att bussen är gul utvändigt för att förstå att det rör sig om en länsbuss. Men om de nu skulle kliva in i bussen och se att det är blå klädsel i den istället för röd eller gul som det annars alltid är så tror jag ingen bryr sig. Det är bara vi bussmuppar som skulle reagera. Så jag tror att skåningar klarar sig lika bra utan klädselkrav som man kan i de flesta andra län

Alla "vikariebussar" som rullar omkring i landet visar väl ändå att passagerarna klarar sig utan enhetlig färgsättning. Jag tänkte på det härom kvällen när jag åkte i Umeå. Det är mörkt och man har fullt upp med att kolla destinationsskylten. Det var först efter att jag hade klivit av bussen som jag upptäckte att jag hade åkt i en "Upplandsbuss". Jag har svårt att tänka mig att vanliga passagerare tittar så noga på lack eller inredning som länstrafikbolagen verkar tro. Man vill ta sig mellan punkt A och B utan problem och reflekterar nog bara om bussen är smutsig eller trasig.
Titel: SV: Blå blir gul
Skrivet av: Svemicke skrivet 27 oktober 2008, 13:50:29 PM
Citat från: Muk skrivet 27 oktober 2008, 11:50:04 AM
Alla "vikariebussar" som rullar omkring i landet visar väl ändå att passagerarna klarar sig utan enhetlig färgsättning. Jag tänkte på det härom kvällen när jag åkte i Umeå. Det är mörkt och man har fullt upp med att kolla destinationsskylten. Det var först efter att jag hade klivit av bussen som jag upptäckte att jag hade åkt i en "Upplandsbuss". Jag har svårt att tänka mig att vanliga passagerare tittar så noga på lack eller inredning som länstrafikbolagen verkar tro. Man vill ta sig mellan punkt A och B utan problem och reflekterar nog bara om bussen är smutsig eller trasig.
Håller med Dig till fullo!