Lite bilder från Persontrafikmässan i Göteborg.
Först ut är:
Autosan Sancity som ska till Vadstena Buss.
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Bussbilder/Autosan_Sancity.jpg)
Beulas Cygnus som är beställd av VL-buss.
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Bussbilder/Beulas_Cygnus_VLbuss.jpg)
Utanför stod bl.a. Strömma Buss 2 (IFK Göteborg) :D :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Bussbilder/Stromma_Buss2_BCY406.jpg)
Scania hade 2 bussar, bl.a. denna Omni Express som ska till Västmanlands Lokaltrafik.
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Bussbilder/VL_660_BLR895.jpg)
Slutligen Volvos Hybridbuss. (Några sådana ska rulla i Göteborg snart)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/Bussbilder/Volvo_7700_Hybrid.jpg)
Kul var där själv idag.. lite tråkig utveckling dock vad gäller förarplatsen den krymper mer och mer.... "bara för att övriga europa har liten plats ska vi ha det oxå".... utrustning placeras lite var som helst där det finns plats men inte alltid så lätt att komma åt .... många bussar hade ju ingen plats för förarjacka väska mmm ... sydn annars var det trevligt att kolla ..
Ja... oehört trånga var dom :(
Förr på den gammla goda tiden kunde vi ju speca större plats men det funkar ju inte nu med alla krav och dessutom plast som inte går att ändra på ... :P
Finns det inga krav idag på förarutrymmet t.ex från kommunal, transport, trafikhuvudman... om det inte finns det så är det väll köparen som bestämmer ?...
Ovanlig grön destinationsskylt på den gröna hybrid-Volvon! :)
Bara för några få år sedan var det inga problem om man som köpare sa till om bra benutrymme när man köper en ny buss för många miljoner. Iaf inte när man köpte en Carrus Star / Volvo 9700. Om man fortfarande kan speca ett lite större förarutrymme vet jag inte, men om det inte går idag är det något seriöst fel i branchen. En biltillverkare skulle ju inte överleva länge om 30% av deras kunder inte fick plats bakom ratten i sin splitternya bil.
I Umeå har vi haft vissa bekymmer med utrymmet när man vrider stolen höger vid biljettförsäljning, men detta beror nog mest på att bussarna inte är byggda för det svenska 60-talssytemet där 60-70% av de i hemorten bosatta passagerarna köper enbart kontanta enkelbiljetter av bussföraren. Här har våra länshuvudmännen helt enkelt inte hängt med i betalningsutvecklingen i Europas stadsbusstrafik.
Beulasen ser ganska så läcker ut. Någon som vet om den ska gå på 300 eller om den ska till Vänersborg?
Eftersom det finns en tråd med bilder från mässan så tänkte jag haka på denna och lägga ut lite bilder, när tid gives, som är tagna på densamma under fredagen. Hoppas trådskaparen tycker det är OK. :)
Först ut några bilder från NeoMAN:s avdelning:
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17016a.jpg)
En MAN A26, Busslink 7501, och en MAN A23, Göteborgs Spårvägar 600.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17015a.jpg)
Busslink 7501
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17106a.jpg)
En Neoplan Starliner - men enl bilregistret är XYF875 en MAN A26 med Svenska Neoplan som ägare...
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17021a.jpg)
Även denna buss, en Neoplan Skyliner, är skriven på Svenska Neoplan - men dess kommande ägare råder det väl ingen större tvekan om.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 oktober 2008, 19:06:13 PM
Eftersom det finns en tråd med bilder från mässan så tänkte jag haka på denna och lägga ut lite bilder, när tid gives, som är tagna på densamma under fredagen. Hoppas trådskaparen tycker det är OK. :)
Självklart..
Alla som varit där kan fylla på med bilder i den här tråden.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 oktober 2008, 19:06:13 PM
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17106a.jpg)
En Neoplan Starliner - men enl bilregistret är XYF875 en MAN A26 med Svenska Neoplan som ägare...
De hänger nog på en skylt för att det ska se mer komplett ut, förfarandet är antagligen för att ge ett mer enhetligt intryck än om den inte hade någon skylt alls.
Här kommer två bilder till, från Irisbus och Vests gemensamma avdelning:
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17038a.jpg)
En Irisbus/Vest Horisont som tycks vara på väg att levereras till Ödeborg Buss.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17039a.jpg)
En Irisbus Magelys.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 oktober 2008, 19:06:13 PM
Eftersom det finns en tråd med bilder från mässan så tänkte jag haka på denna och lägga ut lite bilder, när tid gives, som är tagna på densamma under fredagen. Hoppas trådskaparen tycker det är OK. :)
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17106a.jpg)
En Neoplan Starliner - men enl bilregistret är XYF875 en MAN A26 med Svenska Neoplan som ägare...
Hej!
Denna buss skall ha regnr ARK996 med chnr WAGP11ZZ774001751 och knr P11-0121.
//Niclas
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 oktober 2008, 19:06:13 PM
Först ut några bilder från NeoMAN:s avdelning:
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17015a.jpg)
Busslink 7501
Världspremiär, vad är det då som skiljer så enormt mycket från Swebus Skånes MAN A26?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 oktober 2008, 19:36:42 PM
Världspremiär, vad är det då som skiljer så enormt mycket från Swebus Skånes MAN A26?
Den är den första byggda A26 som är 13,7 meter lång.
//Niclas
Vi har redan fått se en bild på en Autosan Sancity till Vadstena Buss i denna tråd. På mässan visades även en Autosan Eurolider som tydligen är en nyhet. Vänersborgs Linjetrafik är uppenbarligen den blivande ägaren.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-17026a.jpg)
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 oktober 2008, 19:37:52 PM
Den är den första byggda A26 som är 13,7 meter lång.
//Niclas
Ja skånes är ju längre
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 oktober 2008, 19:37:52 PM
Den är den första byggda A26 som är 13,7 meter lång.
//Niclas
Den är alltså kortare än Helsingborgs boggier, men längre än enkelbakaxlarna. Wow! ;)
Citat från: Tomas Fransson skrivet 17 oktober 2008, 23:48:16 PM
Finns det inga krav idag på förarutrymmet t.ex från kommunal, transport, trafikhuvudman... om det inte finns det så är det väll köparen som bestämmer ?...
Tyvärr så finns inga krav från huvudman på förarplats utan de vill ha in max antal platser sen blir det typ en garderob kvar till oss som kör... :P :P
Några bidrag från mig......
(http://i415.photobucket.com/albums/pp234/Skoog71/Bussar/Setra417HDH.jpg)
(http://i415.photobucket.com/albums/pp234/Skoog71/Bussar/Solaris.jpg)
(http://i415.photobucket.com/albums/pp234/Skoog71/Bussar/MBIntegro.jpg)
(http://i415.photobucket.com/albums/pp234/Skoog71/Bussar/Jonckhere.jpg)
Citat från: yngrot skrivet 19 oktober 2008, 10:22:25 AM
Tyvärr så finns inga krav från huvudman på förarplats utan de vill ha in max antal platser sen blir det typ en garderob kvar till oss som kör... :P :P
Arbetsmiljöfrågor är inte huvudmannens ansvarsområde. Alltså ska inte huvudmannen ställa några dylika krav.
Nej det kan så vara men deras beslut drabbar ju oss ändå... det hade ju vart bra om huvudmannen tänkte lite mer på förarna...
Men det är ju som sagt inte huvudmannens ensak att bestämma hur föraren skall ha det.
Huvudmannen ställer egentligen bara krav på antal sittplatser, dörrställning, miljökrav och en del andra tekniska saker som har betydelse för deras verksamhet.
Hur entreprenörerna sedan väljer att tolka huvudmannens krav och önskemål är en helt annan historia, men det är där det avgörs hur förarplatsen utformas, inte när huvudmannen lämnar sina krav/önskemål såvida de inte är samma företag vilket ju faktiskt förekommer.
Majoriteten av företagen som beställer bussar idag specar dock bussarna själva hos tillverkaren.
//Fredrik