Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Christer K skrivet 15 oktober 2008, 19:50:29 PM

Titel: Mobil fartkamera
Skrivet av: Christer K skrivet 15 oktober 2008, 19:50:29 PM
På Täbyvägen hade Polisen sin rullande mobila fartkamera och på platsen är det 70 km/tim som gäller
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/S5001599.jpg)

Och så lite närmare
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/S5001600.jpg)

För övrigt så stod jag still på en busshållplats och tog korten.

/ Christer K
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: JAB skrivet 15 oktober 2008, 19:54:17 PM
Med blixt antar jag ?  :)

Den går väl inte att parkera helt obevakad antar jag.
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 oktober 2008, 20:49:02 PM
En sådan har använts med stor framgång i Borås. Även om den inte direkt går att gömma så är det förvånansvärt svårt att upptäcka den. Höll själv på att åka dit fast den stod på ett av de ställen där de brukar stå. Men med en kraftig inbromsning så klarade det sig. Jaja, jag hann kolla att jag inte hade någon bakom mig. Hade jag haft det så hade man fått in två fortkörningsböter.
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 15 oktober 2008, 20:52:44 PM
Finns en variant med, där kameran är monterad i en polisbuss (vw eller likande).  Bl.a står 2 sådanan just nu på vägarbetet på E4:an mellan Ödeshög och Gränna.  Hastigheten är begränsad till 50 km/h.

/ Henrik
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: robbes skrivet 15 oktober 2008, 21:21:56 PM
smart att berätta var de mobila enheterna finns just nu.

varför de finns där är att de skall komma åt ögontjänarna och vid vägarbeten finns det rätt många sådana.

Är lika intiligent att skriva vart de mobila enheterna finns som att beskriva hur folk skall komma in i lastbilar genom att klippa vissa kablar på vissa platser
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Kristian skrivet 15 oktober 2008, 22:32:40 PM
Citat från: Christer K skrivet 15 oktober 2008, 19:50:29 PM
På Täbyvägen hade Polisen sin rullande mobila fartkamera och på platsen är det 70 km/tim som gäller
Den där mojängen tycker jag att man ser titt som tätt på 73'an mellan Västerhaninge och Nynäs. Senast på 70-sträckan vid Ekeby.
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 15 oktober 2008, 22:34:40 PM
Citat från: robbes skrivet 15 oktober 2008, 21:21:56 PM
smart att berätta var de mobila enheterna finns just nu.

varför de finns där är att de skall komma åt ögontjänarna och vid vägarbeten finns det rätt många sådana.


Vi är kollegor.  Vi kan väl hjälpas åt, och varna varandra för såna kameror. Självklart ska man inte köra för fort, men det är lätt hänt,  det tror jag alla har gjort nån gång. De flesta gör det varje dag sku jag tro, medvetet eller omedvetet.

/ Henrik
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Taunusch skrivet 16 oktober 2008, 00:56:35 AM
Mobila fartkameror ställs ut vid vägarbeten för att öka säkerheten och tryggheten för de som har sin arbetsplats där. Om du hade, säg en bror, som arbetade där - skulle inte du vilja att han kom hem till sina barn efter jobbet?

Tänk också att den som varnar för polisen på ett eller anant sätt, även varnar rattfyllerister, bankrånare och andra busar som inte ska annat än raka spåret in på kåken.... i min värld är detta förfarande ett stort j***a ofog!
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: robbes skrivet 16 oktober 2008, 01:08:22 AM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 15 oktober 2008, 22:34:40 PM
Vi är kollegor.  Vi kan väl hjälpas åt, och varna varandra för såna kameror. Självklart ska man inte köra för fort, men det är lätt hänt,  det tror jag alla har gjort nån gång. De flesta gör det varje dag sku jag tro, medvetet eller omedvetet.

/ Henrik


ärligt talat så har inte jag åkt på en ENDA fortkörning under de åren jag haft körkort och innan jag började köra lastbil och buss var jag resande på marknader och körde då 10 000 mil per år och gör så fortfarande.

Vi är kollegor säger du en kollega vet vilka villkor som gäller i trafiken och de som är på mitt åkerie varnar inte för de mobila kontrollerna dels så är det att åkerit har en hastighets policy som vi skall hålla max 84 km/h med släp. och Ntf gör kontroller på våra fordon bland annat. Och kör de för fort så är det ingen lönebonus för dem.

Och som sagt de mobila kamerorna ställs ut för att det går för fort just där. Folk lär sig inte att anpassa farten om någon leker minipolis och varnar dem. Folk lär sig endast den hårda vägen genom böter etc.

Se på han som ej skrivit slut datum på färdskrivar bladen 61 år var han och dömdes nu för  17 fall av att han ej gjort det till 5000 i böter då han brustit mot förordningen för just hur man skall fylla i bladen korrekt, tror du han hade lärt sig om du tjatat på honom konstant?
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Taunusch skrivet 16 oktober 2008, 02:34:12 AM
Citat från: robbes skrivet 16 oktober 2008, 01:08:22 AM
Vi är kollegor säger du en kollega vet vilka villkor som gäller i trafiken och de som är på mitt åkerie varnar inte för de mobila kontrollerna dels så är det att åkerit har en hastighets policy som vi skall hålla max 84 km/h med släp.

Hmm..... var får du köra 84 km/h med släp?  ???
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 07:14:41 AM
Citat från: robbes skrivet 16 oktober 2008, 01:08:22 AM

ärligt talat så har inte jag åkt på en ENDA fortkörning under de åren jag haft körkort och innan jag började köra lastbil och buss var jag resande på marknader och körde då 10 000 mil per år och gör så fortfarande.

Vi är kollegor säger du en kollega vet vilka villkor som gäller i trafiken och de som är på mitt åkerie varnar inte för de mobila kontrollerna dels så är det att åkerit har en hastighets policy som vi skall hålla max 84 km/h med släp. och Ntf gör kontroller på våra fordon bland annat. Och kör de för fort så är det ingen lönebonus för dem.

Och som sagt de mobila kamerorna ställs ut för att det går för fort just där. Folk lär sig inte att anpassa farten om någon leker minipolis och varnar dem. Folk lär sig endast den hårda vägen genom böter etc.

Se på han som ej skrivit slut datum på färdskrivar bladen 61 år var han och dömdes nu för  17 fall av att han ej gjort det till 5000 i böter då han brustit mot förordningen för just hur man skall fylla i bladen korrekt, tror du han hade lärt sig om du tjatat på honom konstant?


Max 84 km/h med släp?.  Är ni undantagna några regler? . Alltså tillåter din åkare att ni kör för fort?

Hos oss är det 80 km/h som gäller med släp efter. Kör vi fortare, så är det upp till oss chaufförer. Vi betalar själva våra fortkörningsböter.

Hur fan kan transport godkänna en hastighets policy, som innebär 84 km/h med släp??? .  Ännu en anledning att inte gå med där.

/ Henrik

Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: robbes skrivet 16 oktober 2008, 09:25:22 AM
kan tala om att det ej är transport som har med det att göra utan det är våran åkare som själv satt det som max hastighet detta gäller även i utförsbackar. Och anlednigen till 84 km gränsen är att en färdskrifare får diffa några procent enheter dock ej många.

Och kör man scania med digital färdskrivare så visar den en hastighet den analoga en medan farthållaren säger man satt in den på en viss hastighet. Och vid kontroll på gps så diffar färdskrivaren 2 km/h


samt så har det med bränsle förbrukningen att göra ligger man på 82 drar bilen 2 dl mindre per mil än vid 80 detta beror på utväxlingen
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 09:51:55 AM
Citat från: robbes skrivet 16 oktober 2008, 09:25:22 AM
kan tala om att det ej är transport som har med det att göra utan det är våran åkare som själv satt det som max hastighet detta gäller även i utförsbackar. Och anlednigen till 84 km gränsen är att en färdskrifare får diffa några procent enheter dock ej många.

Och kör man scania med digital färdskrivare så visar den en hastighet den analoga en medan farthållaren säger man satt in den på en viss hastighet. Och vid kontroll på gps så diffar färdskrivaren 2 km/h


samt så har det med bränsle förbrukningen att göra ligger man på 82 drar bilen 2 dl mindre per mil än vid 80 detta beror på utväxlingen
Kan ju även diffa några procent åt andra hållet.  Min bil gick tidigare 95 km/h fast mätaren bara visade 90 km/h. Det är dock åtgärdat vid förra besiktningen av färdskrivaren.  Nu går bilen bara i 90 km/h  :(.

Det där med bränsleförbrukningen köper jag inte, då sku det ju vara bättre att släppa i backarna helt.   Han har beställt bilarna fel i sådana fall. 

Sku jag ju kunna köpa en bil med bussutväxling, och köra i 100 km/h, för då går den billigare än i 80 km/h. 

Ena stunden klagar du över fortkörare, andra stunden kör du själv för fort...???

Jag kan erkänna att jag ibland kör lite fort, det ska man inte göra. Vet att det är fel. Men jag har aldrig klagat på nån annan som kört för fort.
På motorvägen brukar jag ligga runt 86 km/h,  tycker det är lagom. Dock 6 km/h för fort... 

Har en kollega som blev tagen i Finland, körde 135 km/h med bil&släp.  Han sparade på bromsarna, men inte är det gillit skäl för att köra för fort, lika lite som att man kör för fort för att spara bränsle... .  Sen är det upp till var och en hur mycket man vill riskera.  Jag sku aldrig släppa iväg bilen så mycket.  Max 100 tycker jag räcker i backarna, men sällan jag är över 90. Beror på hur det ser ut.

/ Henrik
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: robbes skrivet 16 oktober 2008, 10:13:36 AM
henrik skrev jag att jag kör fort? sade bara att våran åkare satt gränsen där vid 84 eller hur? bilarna är specade för det de går 90% i dvs stadstrafik sedan så kör jag bara landsväg med dem därför det med bränslet.

volvon som jag hade förut med i shift var värre vid 80 varvade han 1600 varv på motorväg
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Peter C skrivet 16 oktober 2008, 10:17:08 AM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 09:51:55 AM
Kan ju även diffa några procent åt andra hållet.  Min bil gick tidigare 95 km/h fast mätaren bara visade 90 km/h. Det är dock åtgärdat vid förra besiktningen av färdskrivaren.  Nu går bilen bara i 90 km/h  :(.

Det där med bränsleförbrukningen köper jag inte, då sku det ju vara bättre att släppa i backarna helt.   Han har beställt bilarna fel i sådana fall. 

Sku jag ju kunna köpa en bil med bussutväxling, och köra i 100 km/h, för då går den billigare än i 80 km/h. 

Ena stunden klagar du över fortkörare, andra stunden kör du själv för fort...???

Jag kan erkänna att jag ibland kör lite fort, det ska man inte göra. Vet att det är fel. Men jag har aldrig klagat på nån annan som kört för fort.
På motorvägen brukar jag ligga runt 86 km/h,  tycker det är lagom. Dock 6 km/h för fort... 

Har en kollega som blev tagen i Finland, körde 135 km/h med bil&släp.  Han sparade på bromsarna, men inte är det gillit skäl för att köra för fort, lika lite som att man kör för fort för att spara bränsle... .  Sen är det upp till var och en hur mycket man vill riskera.  Jag sku aldrig släppa iväg bilen så mycket.  Max 100 tycker jag räcker i backarna, men sällan jag är över 90. Beror på hur det ser ut.

/ Henrik

Jag tror de flesta åkerier idag har en policy på 80km/h. Visst kan det kännas bättre att köra 90 när man e lite stressad, men det gör ju ingen större skillnad. Själv kör jag 85km/h, (på motorväg) gammal vana sen ja började köra lastbil. Köra för fort på vanliga vägar aktar jag mig för, åkte dit för 71km/h på 60-väg i Norge en gång det gick på 2800NOK. Sen dess har jag kört ordentligt för det mesta.  8)
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2008, 15:52:20 PM
Citat från: robbes skrivet 16 oktober 2008, 10:13:36 AM
henrik skrev jag att jag kör fort? sade bara att våran åkare satt gränsen där vid 84 eller hur? bilarna är specade för det de går 90% i dvs stadstrafik sedan så kör jag bara landsväg med dem därför det med bränslet.

volvon som jag hade förut med i shift var värre vid 80 varvade han 1600 varv på motorväg

Vi har en FL7 som varvar ca 1800 varv på 80. Det är väl den enda bilen jag inte överstiger 80 med...
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: JDS skrivet 16 oktober 2008, 16:15:15 PM
Syftet med att övervaka hastigheterna är att folk ska hålla hastigheterna. Om man berättar var de mobila kontrollerna finns så kommer ju hastigheterna där att hållas bättre. Alltså genom att berätta var kontrollerna finns, så hjälper man till med att förbättra trafiksäkerheten. Detta lär man väl ha utrett ganska ordentligt på 90-talet då man började upplysa om detta i kvällspressen. I och för sig finns ju risken att folk då i stället kör fortare på andra sträckor, men den effekten tror jag inte att man ska överdriva. Hur som helst kan man inte tvärsäkert säga att den säkerhetsförsämrande effekten skulle vara större än den säkerhetsförbättrande effekten!
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Krille skrivet 16 oktober 2008, 16:17:55 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 09:51:55 AM
Har en kollega som blev tagen i Finland, körde 135 km/h med bil&släp.  Han sparade på bromsarna, men inte är det gillit skäl för att köra för fort,
/ Henrik

Saknade han avgasbroms?

/K
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 16:23:29 PM
Citat från: Krille skrivet 16 oktober 2008, 16:17:55 PM
Saknade han avgasbroms?

/K

Nej, nog fanns det avgasbroms på hans gamla 143:a. Men han ville väl ha fart till backen framför. 

Kan tillägga att han fick körförbud i Finland i 4 månader.

/ Henrik
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2008, 16:35:35 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 15 oktober 2008, 20:52:44 PM
Finns en variant med, där kameran är monterad i en polisbuss (vw eller likande).  Bl.a står 2 sådanan just nu på vägarbetet på E4:an mellan Ödeshög och Gränna.  Hastigheten är begränsad till 50 km/h.

En sådan kamera i en (blåvit!) VW-buss fotade jag i Vännäs redan 2001. Vore nog smidigare att ha kameran i en helvit civilbil istället... ::)
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: bussgrabben skrivet 16 oktober 2008, 17:36:14 PM
Tanken med kamerorna är väl i grunden, som redan sagts, att de ska ha en förebyggande effekt. Som jag förstått det placeras de inte ut för att "sätta dit" fortkörare, utan för att allmänt sänka hastigheten och då är det ju lika bra att de syns.
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2008, 17:38:06 PM
Citat från: bussgrabben skrivet 16 oktober 2008, 17:36:14 PM
Tanken med kamerorna är väl i grunden, som redan sagts, att de ska ha en förebyggande effekt. Som jag förstått det placeras de inte ut för att "sätta dit" fortkörare, utan för att allmänt sänka hastigheten och då är det ju lika bra att de syns.

Ja, det är ju jättebra att man sänker hastigheten förbi kameran och sedan drar på igen! ;)
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Christer K skrivet 16 oktober 2008, 17:43:51 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 07:14:41 AM

Max 84 km/h med släp?.  Är ni undantagna några regler? . Alltså tillåter din åkare att ni kör för fort?

Hos oss är det 80 km/h som gäller med släp efter. Kör vi fortare, så är det upp till oss chaufförer. Vi betalar själva våra fortkörningsböter.

Hur fan kan transport godkänna en hastighets policy, som innebär 84 km/h med släp??? .  Ännu en anledning att inte gå med där.

/ Henrik

Transport godkänner inga hastighetspolicy dessa skrivs av ledningarna för respektive företag och ingen annan. Transport kan om möjligt ha en åsikt om dessa men kan ej påverka. Företagen skriver gärna Policy om miljöarbete och trafiksäkerhet allt för att få vara med i iso 14000 eller vad det nu heter.

Om du inte är med i facket hur vet du då om du har rätt lön?
/ Christer K


Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 16 oktober 2008, 18:15:17 PM
CitatOm du inte är med i facket hur vet du då om du har rätt lön?
/ Christer K

Bara för att man är med i facket, innebär det ju inte att man får rätt lön...??? 

Min åkare betalar enligt gällande avtal. Kollektivavtal finns tecknat med Transport.

------------

Facket var och besökte min tidigare arbetsgivare. Då körde jag inrikes. 

Hade lite egna avtal med åkaren, så vi kunde köra våra bilar själva. Det fungerade hur bra som helst, ända till någon j***l gick till facket. Sen var det slutkört. Bilarna togs bort, eller det sattes lotsar i bägge ändarna. Ingen ville köra kvar, utan han som gick till Transport.  Behöver jag säga att han fick den sämsta bilen att köra med... 


Jag skulle själv aldrig gå till facket och klaga. Bättre då att sluta.  Hur omtyckt blir man av arbetsgivaren , efter man gått till facket?.  Sku aldrig kunna se han i ögonen igen. 

Däremot skulle jag prata med han, och säga vad jag tycker som är fel, så han har en chans att fixa felet. Om han inte vill det, så skulle jag sluta.

/ Henrik


Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: OSkar000 skrivet 16 oktober 2008, 22:58:15 PM
Fartkameror är i många fall enbart av ondo. Kan bara titta på mig själv och mitt eget beteende i trafiken, andelen fula omkörningar har ökat ganska rejält sen de "förstörde" många bra och säkra omkörningssträckor genom att sätta en kamera mitt i dem.

Nu ska de plantera ännu fler kameror, så nu är det nog dags att lära sig att köra om på spärrområde och över heldragen mittlinje också...
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2008, 23:23:18 PM
Citat från: OSkar000 skrivet 16 oktober 2008, 22:58:15 PM
Fartkameror är i många fall enbart av ondo. Kan bara titta på mig själv och mitt eget beteende i trafiken, andelen fula omkörningar har ökat ganska rejält sen de "förstörde" många bra och säkra omkörningssträckor genom att sätta en kamera mitt i dem.

Nu ska de plantera ännu fler kameror, så nu är det nog dags att lära sig att köra om på spärrområde och över heldragen mittlinje också...

Nu får jag väl bannor, men jag kan bara hålla med. Så sent som tidigare ikväll när en stressad Simon körde rv 23 Sösdala - Hässleholm (med personbil) noterade jag detta beteende hos mig själv. Spärrlinjen håller jag mig dock borta från.
Var med om två dårar idag när jag körde lastbil på rv 17 och just hade passerat Billeberga mot Eslöv. Helt i onödan kördes jag om av två bilar över spärrlinje. Det var glest med trafik och de kunde lika gärna kört om några hundra meter senare med fri sikt och perforerad linje...
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: JDS skrivet 17 oktober 2008, 09:12:42 AM
Citat från: OSkar000 skrivet 16 oktober 2008, 22:58:15 PM
Fartkameror är i många fall enbart av ondo. Kan bara titta på mig själv och mitt eget beteende i trafiken, andelen fula omkörningar har ökat ganska rejält sen de "förstörde" många bra och säkra omkörningssträckor genom att sätta en kamera mitt i dem.

Nu ska de plantera ännu fler kameror, så nu är det nog dags att lära sig att köra om på spärrområde och över heldragen mittlinje också...

Kan du inte bara ta dagen som den kommer och låta bli att köra om så länge det inte kan ske utan att överskrida hastighetsgränsen? Jag tror att det är bra för alla inblandade...
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: robbes skrivet 17 oktober 2008, 10:29:05 AM
de mobila fartkamrorna har just kommit på plats för dessa ögontjänare som bromsar ner vid fasta o sedan gasar på igen.

Sedan är det ju faktiskt så att en omkörning för ej ske om hastigheten överskrids om man skall läsa lagen ordentligt


tänkte då vissa skriver här att de förstört fina omkörnings sträckor med kamror .


Vissa verkar faktiskt vara stressade och det gör dem inte till bra bilförare
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: JB skrivet 17 oktober 2008, 19:23:23 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2008, 17:38:06 PM
Ja, det är ju jättebra att man sänker hastigheten förbi kameran och sedan drar på igen! ;)

Vilket ibland är vad som behövs. Känner till ett exempel utanför Karlstad där E18 går förbi en mindre ort (omkr. 2000) invånare. Ena utfarten/infarten till orten var en vanlig korsning där E18 var huvudled och anslutande trafik hade stopplikt. Hastigheten kring korsningen på E18 var 70 km/h, till skillnad från de 90 som gällde både öster och väster om korsningen. Följaktligen var det många som körde igenom korsningen med 90 och det blev en del olyckor. Sen satte man upp fyra hastighetskameror kring korsningen och antalet olyckor minskade drastiskt. Så där var det nog en god investering.

/Jonas
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: OSkar000 skrivet 17 oktober 2008, 19:49:58 PM
Citat från: JDS skrivet 17 oktober 2008, 09:12:42 AM
Kan du inte bara ta dagen som den kommer och låta bli att köra om så länge det inte kan ske utan att överskrida hastighetsgränsen? Jag tror att det är bra för alla inblandade...

Normalt sett så behöver jag sällan köra om någon och jag blir sällan omkörd själv, sätter man farthållaren på nånstans mellan 90 och 95 (dvs straxt under 90 i verkligheten) så är man sällan en bromskloss och man kommer sällan ifatt något annat än riktiga bromsklossar.

Tyvärr är det så att bromsklossarna dyker upp då och då. Det kan vara att jag hamnar bakom bilar eller lastbilar som jag helst inte vill ligga bakom i flera mil. Det kan finnas flera anledningar, personligen ogillar jag att ligga bakom bilar som kör väldigt ojämnt och pendlar mellan 60 och 100 på 90-väg. Att plåga sig om 24 meter lastbil eller en jojo-körande pensionär utan att överskrida 90, det är inget man gör om det inte finns gott om plats, och knappt ens då. Dessutom får man ha i åtanke att det ofta samlar ihop sig 3-4 bilar bakom dessa eller bakom en själv om man råkar vara först att komma ifatt, så anser i alla fall jag att det är rent oförskämt att sega sig om så att ingen av de bakomvarande kan hinna om på samma gång. Man behöver inte köra 140 för att komma om på en sån sträcka, men 100-105 mätarfart under en knapp kilometer (eftersom man inte ställer sig på bromsen efter omkörningen för att komma ner i "laglig" hastighet), gör att man kommer om ganska fort, utan att vara någon större trafikfara eller fartdåre.

Men nu när det ploppar upp fartkameror som svampar ur jorden där de som minst behövs så får man istället dra nytta av de korta raksträckor med god sikt där det går att ta sig om en eller ett par bilar. Men då får man förstås ställa sig rejält på gasen och fullständigt skita i vad det står på skyltarna.

Att köra om en bil som kör 85 i 90km/h tar cirka 36 sekunder.. total omkörningssträcka nästan en kilometer. Skulle man däremot hålla fullständigt lagvidriga (mätarfart!) 105km/h under omkörningen, så är det hela avklarat på knappt 10 sekunder och under 300 meter.

Vilket som är trafikfarligast, det får ni själva avgöra.


Dessutom kan man undra hur de tänkt sig att man ska vara uppmärksam på trafiken när det växlar från 90 till 50 på en kort sträcka, och mitt däri står en fartkamera. Det är många som enbart tänker på vad hastighetsmätaren visar på en sån sträcka.
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: Stinsen skrivet 17 oktober 2008, 20:45:31 PM
Citat från: OSkar000 skrivet 16 oktober 2008, 22:58:15 PM
Fartkameror är i många fall enbart av ondo. Kan bara titta på mig själv och mitt eget beteende i trafiken, andelen fula omkörningar har ökat ganska rejält sen de "förstörde" många bra och säkra omkörningssträckor genom att sätta en kamera mitt i dem.

Nu ska de plantera ännu fler kameror, så nu är det nog dags att lära sig att köra om på spärrområde och över heldragen mittlinje också...

Det är inget problem. Det är bara att köra om vid kameran. En bild som visar två bilar blir automatiskt ogiltig då det ej går att bevisa vilken av de två bilarna som kört för fort. Teoretiskt skulle det ju kunna vara bilen i vänster fil som kör laglig hastighet och den i höger fil som kör för fort och gör en omkörning på "fel sida", bilden håller då ej som bevis = inga böter.

Men allra bäst är förståss att följa uppsatta regler och lagar.
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: RoTe skrivet 17 oktober 2008, 21:46:21 PM
Kameravarnare och solskydd fungerar utmärkt. Har blivit fotad så många gånger att jag slutat räkna. Har inte ens fått ett brev hem...
Titel: SV: Mobil fartkamera
Skrivet av: henrik_l skrivet 21 oktober 2008, 21:01:26 PM
Citat från: OSkar000 skrivet 17 oktober 2008, 19:49:58 PM
Normalt sett så behöver jag sällan köra om någon och jag blir sällan omkörd själv, sätter man farthållaren på nånstans mellan 90 och 95 (dvs straxt under 90 i verkligheten) så är man sällan en bromskloss och man kommer sällan ifatt något annat än riktiga bromsklossar.

Tyvärr är det så att bromsklossarna dyker upp då och då. Det kan vara att jag hamnar bakom bilar eller lastbilar som jag helst inte vill ligga bakom i flera mil. Det kan finnas flera anledningar, personligen ogillar jag att ligga bakom bilar som kör väldigt ojämnt och pendlar mellan 60 och 100 på 90-väg. Att plåga sig om 24 meter lastbil eller en jojo-körande pensionär utan att överskrida 90, det är inget man gör om det inte finns gott om plats, och knappt ens då. Dessutom får man ha i åtanke att det ofta samlar ihop sig 3-4 bilar bakom dessa eller bakom en själv om man råkar vara först att komma ifatt, så anser i alla fall jag att det är rent oförskämt att sega sig om så att ingen av de bakomvarande kan hinna om på samma gång. Man behöver inte köra 140 för att komma om på en sån sträcka, men 100-105 mätarfart under en knapp kilometer (eftersom man inte ställer sig på bromsen efter omkörningen för att komma ner i "laglig" hastighet), gör att man kommer om ganska fort, utan att vara någon större trafikfara eller fartdåre.

Men nu när det ploppar upp fartkameror som svampar ur jorden där de som minst behövs så får man istället dra nytta av de korta raksträckor med god sikt där det går att ta sig om en eller ett par bilar. Men då får man förstås ställa sig rejält på gasen och fullständigt skita i vad det står på skyltarna.

Att köra om en bil som kör 85 i 90km/h tar cirka 36 sekunder.. total omkörningssträcka nästan en kilometer. Skulle man däremot hålla fullständigt lagvidriga (mätarfart!) 105km/h under omkörningen, så är det hela avklarat på knappt 10 sekunder och under 300 meter.

Vilket som är trafikfarligast, det får ni själva avgöra.


Dessutom kan man undra hur de tänkt sig att man ska vara uppmärksam på trafiken när det växlar från 90 till 50 på en kort sträcka, och mitt däri står en fartkamera. Det är många som enbart tänker på vad hastighetsmätaren visar på en sån sträcka.

Håller med dej,bättre att göra en lagom snabb omkörning så man hinner in fortare igen,och även de som följer efter hinner in.. Är jag först att köra om och ser att flera följer med mig i omkörningen där det är mittstängsel,så brukar jag öka till ca 120 så är det större chans att alla kommer in utan att behöva tränga den man körde om så han behöver minska farten 10-20 km för att den sista bilen ska få plats.

Sen finns det ju de som drar på som bara den i onödan vid omkörning och gör snäva omkörningar och bromsar in o resultatet blir ibland att de hindrar den de kör om.. helt meningslöst..

Jag retar mig på dem som kör ojämt o håller tex 75-80 km/h på en 90-väg och bildar kö,men när hastigheten sjunker vid tex ett samhälle till 50 så ligger de oftast kvar på 70 km.. Tror de att de har den hastigheten de körde för sakta innan till godo nu ??? Ska man nu nödvändigtvis köra för fort så kan man ju göra det på riksvägarna och inte i samhället.. Hur lätt är det inte att det springer ut ett litet barn från en trädgård i ett samhälle..hade man då hållt 50 istället för att döna in i samhället 20 km för fort och råkar ha ihjäl ett barn där så är de ju katastrof, det hade kanske överlevt om man hållt hastigheten..

I samhälle och vid skolor tycker jag det är A och O att hålla rätt hastighet..Då har jag inte sagt att vi ska ha fri hastighet på landsbygden!!