Då kommer här frågan för dig!
Delen som den röda pilen pekar på, som sitter innaför denna svarta plastkåpa, vad heter den? Hade detta uppe idag i fikarummet på jobbet, men ingen visste något bra svar på denna fråga.
Den håller fast framdörren i överkant, samt verkar ha lite fler funktioner. Bilden är tagen i en B9S...
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/PA150032b.jpg)
Själv har jag inte stött på B9s modellens framdörrar än, men mojängen är säkerligen en form av dämpare som troligtvis fungerar dubbelverkande, och inte är inkopplad i framdörrens luftsystem. Dämparen gör att framdörren öppnas jämnare. Den tidigare öppningskolven för dörrarna var kraftigare och hade i sig en bromsfunktion. Troligtvis har de säkert sparat in på denna modellen och gjort öppningskolven enklare och billigare. Kanske även mindre.
Vissa dörrmodeller har ett styrstag för framdörren som styr in framkanten in mot föraren/framrutan. Den här detaljen på 6119 verkar sitta fast i samma läge. Men visst kan jag ha fel. Bilden var lite svårtydd.
Dörrspärrskolv.
Hindrar att dörren blåser upp, eller att dörren viker sig av fartvinden. På nyare 8500 är kolven ändrad och arbetar vertikalt i stället - dessutom aktiveras den inte under 50 km/h.
Tackar för svaren bägge två!
Citat från: JAB skrivet 15 oktober 2008, 05:12:40 AM
Dörrspärrskolv.
Hindrar att dörren blåser upp, eller att dörren viker sig av fartvinden. På nyare 8500 är kolven ändrad och arbetar vertikalt i stället - dessutom aktiveras den inte under 50 km/h.
Den nya modellen av spärrpinne "hoppar ner" och låser i 55-60 km/h och åker upp igen när man sänkt farten till c:a 3-4 km/h.
På våra Scania Omni Express som vi har på Skelleftebuss sitter det också såna kolvar som låser dörren när den är stängd och det fungerar bra det ända är väl ljuden när man öppnar och stänger dörren