Hej !
Upphandlingen av regiontrafiken i Gästrikland (inkl. tätortstrafiken i Sandviken)
är nu klar. Det blir Swebus som får fortsatt förtroende att sköta trafiken i ytterligare
tio år med start 14 juni 2009.
Mvh Peter Ö
Här kan man läsa mer:
http://www.x-trafik.se/news.asp?MenuID=9&NewsID=127
Jag vet att ni har diskuterat rätt mycket om Gävle osv, men jag har inte hängt med. Kommer Swebus behöva nya bussar för att uppfylla kraven eller kommer dom att köra med det dom har nu? Hur många bussar handlar det om?
Citat från: Peter Öden skrivet 14 oktober 2008, 18:23:27 PM
Hej !
Upphandlingen av regiontrafiken i Gästrikland (inkl. tätortstrafiken i Sandviken)
är nu klar. Det blir Swebus som får fortsatt förtroende att sköta trafiken i ytterligare
tio år med start 14 juni 2009.
Mvh Peter Ö
Än ska vi inte hoppa jämnfota än, det kan bli överklaganden som vanligt! ;)
Hej !
Inte behöver det väl bli överklaganden i varje upphandling ???
Mvh Peter Ö
Får man gratulera Swebus, dock blir det säkert överlaganden, nästan alla större avtal har ju överklagats på sistone. Umeå och Kalmar blev det väl inget men övriga om jag minns rätt.
Alkolås bälten och AC i alla bussar och hårda miljökrav luktar nya bussar för hela slanten, inte lönt att bygga om gamla med allt detta.
Intressant att det skiljde 0,4 milj till Veolia som var tvåa. Man verkar ha räknat precis rätt.
Citat från: Walter skrivet 14 oktober 2008, 19:40:31 PM
Alkolås bälten och AC i alla bussar och hårda miljökrav luktar nya bussar för hela slanten, inte lönt att bygga om gamla med allt detta.
Intressant att det skiljde 0,4 milj till Veolia som var tvåa. Man verkar ha räknat precis rätt.
Det innebär 5 nya godsvagnar till denna trafik. Är det låggolv/entré som gäller på övriga omlopp?
Citat från: Peter Öden skrivet 14 oktober 2008, 18:23:27 PM
Hej !
Upphandlingen av regiontrafiken i Gästrikland (inkl. tätortstrafiken i Sandviken)
är nu klar. Det blir Swebus som får fortsatt förtroende att sköta trafiken i ytterligare
tio år med start 14 juni 2009.
Mvh Peter Ö
Veolia var _inte_ långt ifrån kan man säga om man kollar siffrorna, det där kunde gått lite hur som helst!
Någon som har koll på vad som kommer köpas in? bolagen som vinner anbud brukar ju vara kvicka med att säga vad dom tänker sätta in för något, kan ju tänka mig att en del kanske byts löpande nu när Swebus vet att dom vunnit anbudet, dock kan det ju ta någon dag i fall en överklagan kommer.. Någon som har koll på hur många som lade anbud samt dom olika priserna??
Det lär bli helt nya bussar eller omplaceringar. De bussar man kör med idag kommer troligtvis inte klara miljökraven och de saknar dessutom AC och säkerhetsbälten. Det troliga är väl att det blir lågentrékrav på alla bussar förutom godsbussarna och eventuellt några ledbussar till depån i Gävle. Men det ska bli intressant att se vad det blir för bussar, vågar man sig på en gissning på Volvo kanske?...
Detta kommer ju även med stor sannolikhet att leda till att Swebus även vinner upphandlingen för stadsbussarn i Gävle juni 2010. Finns ju stora samordningsvinster i och med att man kan ha samma depå, dela på förare, flytta stadsbussar mellan Gävle och Sandviken m.m.
Då grattar vi Swebus! Samt välkomnar hem 6463 igen, som inte har AC ;)
Bussarna som kommer, ja det finns ju ett märke på 3 bokstäver kanske... ::)
Citat från: Fredde skrivet 14 oktober 2008, 22:38:01 PM
Någon som har koll på vad som kommer köpas in? bolagen som vinner anbud brukar ju vara kvicka med att säga vad dom tänker sätta in för något, kan ju tänka mig att en del kanske byts löpande nu när Swebus vet att dom vunnit anbudet, dock kan det ju ta någon dag i fall en överklagan kommer.. Någon som har koll på hur många som lade anbud samt dom olika priserna??
Att amn skulle börja köpa in nya bussar tidigare i en större omfattning är nog otroligt av två skäl, dels leveranstider på nya bussar (risken är snarare att det rullar gamla bussar en bit in på nya avatalet), dels att dagens avtal är beräknat efter de bussar som rullar idag och avskrivningstider etc.
Enda kända konkurrenten är Veolia som kom tvåa.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 oktober 2008, 07:56:47 AM
Att det bara skulle vara Swebus o Veolia som lämnat anbud håller jag för osannolikt, nu har jag inte följt denna upphandling men KR Trafik lär ju säkerligen lämnat bud, något annat vore ju verkligen extremt sensationellt.
Nej, det är 3 st anbudsgivare enligt Arbetarbladet: http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.168662 (http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.168662)
Det är ungefär 40st bussar det handlar om totalt.
Citat från: Marcus Li skrivet 15 oktober 2008, 10:38:15 AM
Nej, det är 3 st anbudsgivare enligt Arbetarbladet: http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.168662 (http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.168662)
Fast det är dåligt att bara 3 företag är med och ger bud. Jag hade trott att Busslink skulle vara med.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 oktober 2008, 14:05:33 PM
Det hade varit synnerligen överraskande, dem jag saknar är Arriva om vi antar att det förutom Swebus o Veolia var KR Trafik.
Nja inte alls Lars, då Busslink har trafik norr om i Västernorrland. Men sedan kan jag ändå hålla med dig då det känns som att man bara satsar på 4 län just nu. Stockholm, Sörmland, Örebro och Västmanland som ligger emellan.
Citat från: Fredde_J skrivet 15 oktober 2008, 01:24:13 AM
Då grattar vi Swebus! Samt välkomnar hem 6463 igen, som inte har AC ;)
6463 rullar inte under det avtal som nu har upphandlats utan avtalet som rör stadsbussarna i Gävle. Så 6463 stannar nog åtminstone i Gävle till juni 2010 då det nya avtalet i Gävle börjar ;)
Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2008, 13:43:21 PM
Fast det är dåligt att bara 3 företag är med och ger bud. Jag hade trott att Busslink skulle vara med.
Det kan ha varit flera som var med i anbudsgivningen, men X-trafik kanske valde att bara gå vidare med tre företag från "kvalomgången".
Jag undrar var Jan har fått uppgift att det skall vara 5 st godsbussar?? Idag är det 1 godsbuss som går i Swebusomlopp.
Citat från: Åke skrivet 19 oktober 2008, 21:46:30 PM
Jag undrar var Jan har fått uppgift att det skall vara 5 st godsbussar?? Idag är det 1 godsbuss som går i Swebusomlopp.
Swebus har idag 5 godsbussar i Xlän.
Eftersom det stod upphandling Gästrikland så trodde jag att han visste att gävleberg består av Hälsingland och Gästrikland.
Hälsingland trafikeras efter nästa tidtabellsbyte endast av KR-Trafik och Gästrikland av Swebus. Det är för övrigt Gävle som har den enda godsbussen i Gästrikland. Den har varit borta en längre tid på renovering av bl.a. mögligt golv m.m. Kommer troligen i trafik inom snar framtid.
Citat från: Jan skrivet 14 oktober 2008, 19:18:33 PM
Än ska vi inte hoppa jämnfota än, det kan bli överklaganden som vanligt! ;)
Man brukar väl ha 10 dagar på sig att överklaga? Enligt X-trafiks sida fattades beslutet den 14 okt, vilket väl torde leda till att Swebus kan beställa (och offentliggöra beställningen) först den 24 okt? Om ingen överklagat villsäga.
Trafikstart 14 juni 2009. Skönt med lite tid på sig, så man kanske slipper vikariebussar helt! :)
Citat från: Verspieder skrivet 20 oktober 2008, 20:09:57 PM
Trafikstart 14 juni 2009. Skönt med lite tid på sig, så man kanske slipper vikariebussar helt! :)
Swebus har ju den fördelen den här gången, till skillnad mot hur det är i Umeå, att man idag redan har trafiken. Då blir det ju inte lika stort problem med vikariebussar, utan man kan köra vidare med de bussar man kör med i dagsläget fram till att samtliga nya bussar är levererade. Själva processen när man byter ut gamla bussar mot nya måste ju gå mycket smidigare när det är samma bolag som får den nya trafiken.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2008, 11:25:48 AM
Det är väl huvudsakligen Hudiksvallsbussar, ett kontrakt som KR tar över, i södra länsdelen stämmer nog 1 buss riktigt bra.
Swebus Hudiksvall har 4 Godsbussar. Dessa är 4581,4533,5297 och 5298. Sedan har KR-Trafik som håller till i Ljusdal och Bollnäs samt Delsbo i dagsläget 5 Godsbussar. Dessa är 101,102,103, och 104 samt reserven 16
MVH Peter
X-Län
Någon som hört om det blivit någon överklagan annars borde det ju vara helt klart att Swebus nu får trafiken i Gästrikland?
Citat från: AO skrivet 28 oktober 2008, 08:53:05 AM
Någon som hört om det blivit någon överklagan annars borde det ju vara helt klart att Swebus nu får trafiken i Gästrikland?
Vad jag förstår så är ingen klagan inlämnad. Swebus får köra.
Trevligt. Ska bli intresant att se vad det beställs för bussar. Håller tummarna för att det blir vadsomhellst förutom Volvo 8500...
Jag håller tummarna för med 8500, en supertrevlig busstyp.
Nja, 8500 hoppas jag inte på. Hellre 8700 i så fall, det är den enda lågentré bussen som kan mäta sig med de riktigt trevliga Vegorna som rullar här just nu. Men det skulle ju också vara kul med något annat än Volvo. Det är ju nästan bara Volvo som rullar i Gävleborg just nu (med undantag för Söderhamn).
Citat från: AO skrivet 02 november 2008, 21:41:42 PM
Nja, 8500 hoppas jag inte på. Hellre 8700 i så fall, det är den enda lågentré bussen som kan mäta sig med de riktigt trevliga Vegorna som rullar här just nu. Men det skulle ju också vara kul med något annat än Volvo. Det är ju nästan bara Volvo som rullar i Gävleborg just nu (med undantag för Söderhamn).
Ja, 8700 är faktiskt snäppet bättre än Vegan. Fast så länge det är Swebus som kör vidare lär det nog bli Volvo i första hand. :)
Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2008, 04:12:27 AM
Ja, 8700 är faktiskt snäppet bättre än Vegan. Fast så länge det är Swebus som kör vidare lär det nog bli Volvo i första hand. :)
Kan det inte bli MAN då?
Citat från: Peter L skrivet 03 november 2008, 08:37:55 AM
Kan det inte bli MAN då?
Det kan nog bli allt möjligt... utom Scania.
Citat från: Peter L skrivet 03 november 2008, 08:37:55 AM
Kan det inte bli MAN då?
Swebus kommer att köpa fler MAN enligt uppgift. Om dessa kommer till Xlän är oklart
Vore roligt att veta vad Swebus har tänkt för något i Södra X-län (Gästrikland) det är ju iaf 30-40 bussar som behövs med AC, säkbälten, lågt insteg, hårda miljökrav samt alkolås...
Blir det öppningsbara fönster med lås som öppnas när AC inte skulle fungera eller kommer man direkt byta ut dessa bussar på plats istället? Ofta har ju AC bussar bara 1 taklucka å denna fram & fungerar inte AC blir det olidligt bak på sommaren...
Vore även bra om linje 41 Gävle-Sandviken-Hofors-(Falun) fick en motorvägs hpl vid Valbo Köpcentrum som nu byggs ut enormt till båda sidorna av R80... Busslinjen borde köras med tex BS9 bussar hela tiden givet med nya biljettsystemet & man kan kliva på i alla dörrar.. Detta kan avlasta S1 linjen bra mycket som då kan få lite kortare körtid, då stopptiden för genomgående bussar fr Sandviken/Forsbacka snabbare kan åka i väg... Dom som ska vidare mot Brynäs samt delar av Bomhus kommer ändå åka denna för att slippa byta buss i centrum samt gå biten mellan Stortorget samt Rådhuset övriga kan välja linje 41 istället för mycket kortare resa (tid) med en liten bit att gå mellan Stortorget & Rådhuset...
Blir roligt när anbudet kommer på Gävle stadstrafik efter nyår hur det blir med ledbussar samt vad som i övrigt kommer bli som krav, det blir ju svårt att undvika AC samt alkolås samt miljökraven (som jag tror blir hårdare) då dom redan finns på övrig trafik from sommaren 2009... Sedan har ju även kommunen massa åtaganden ang biltrafiken runt rådhuset samt trafikljusen i city för att underlätta för bra kollektivtrafik att ta tag i snart med...
Det kan ju även bli omflyttningar. Finns det några bussar som kan tänkas bli omplacerade till Gästrikland och som klarar kraven som är ställda?
Är det samma krav på stadstrafiken i Sandviken som länstrafiken? T.ex. krav på säkerhetsbälten?
Citat från: AO skrivet 04 november 2008, 09:38:53 AM
Det kan ju även bli omflyttningar. Finns det några bussar som kan tänkas bli omplacerade till Gästrikland och som klarar kraven som är ställda?
Är det samma krav på stadstrafiken i Sandviken som länstrafiken? T.ex. krav på säkerhetsbälten?
Stadsbussar har inget krav på bälten. Förarestolen brukar få bälte vid nyleverans.
Hej!
Jag hoppas på följande bussköp:
1) Volvo B12BLE 6x2 / 8500 LE
2) Volvo B12M 6x2 / 9700 HG Gods
3) Volvo B9SA / 8500 LEA (för "linje 101" Gävle-Falun)
Men, men, vi får se var det blir..... ;)
Mvh
Niclas
Citat från: Niclas N skrivet 16 december 2008, 23:23:23 PM
Jag hoppas på följande bussköp:
1) Volvo B12BLE 6x2 / 8500 LE
2) Volvo B12M 6x2 / 9700 HG Gods
3) Volvo B9SA / 8500 LEA (för "linje 101" Gävle-Falun)
Alternativ 1 är alltid önskvärt, men då vi lever i Sverige lär det nog tyvärr bli "lag" på B9S, vem som än kör trafiken... :(
Citat från: Niclas N skrivet 16 december 2008, 23:23:23 PM
Hej!
Jag hoppas på följande bussköp:
1) Volvo B12BLE 6x2 / 8500 LE
2) Volvo B12M 6x2 / 9700 HG Gods
3) Volvo B9SA / 8500 LEA (för "linje 101" Gävle-Falun)
Men, men, vi får se var det blir..... ;)
Mvh
Niclas
Ska linje 101 återuppstå igen?
I dag kör ju "linje 41" 2 turer per vardag till/från Falun bara, iövrigt går Linje 41 Gävle-Sandviken-Storvik-Hofors...
Men helt klart B9S på alla linje 41 turer är nog bra då kan man öka resandet lite till mot idag, förutom dom som lär gå som godstur med...
Jag förstår inte riktigt syftet med att skaffa B9S, den tar endast 2 fler sittande passagerare än 8700 LE. Det är betydligt sämre komfort i en B9S än en boggiebuss och är dessutom dyrare att köpa in. Fördelen med den är ju att den tar fler stående, men det är ju inte att eftersträva för landsbyggdstrafiken. Om man vill öka kapiciteten med en ledbuss tar ju Scania Omnilink något fler.
Själv hoppas jag på Volvo 8700 LE, MAN eller MB
8500 kan rulla i stadstrafiken där den hör hemma ;)
Citat från: AO skrivet 18 december 2008, 10:46:53 AM
Jag förstår inte riktigt syftet med att skaffa B9S, den tar endast 2 fler sittande passagerare än 8700 LE. Det är betydligt sämre komfort i en B9S än en boggiebuss och är dessutom dyrare att köpa in. Fördelen med den är ju att den tar fler stående, men det är ju inte att eftersträva för landsbyggdstrafiken. Om man vill öka kapiciteten med en ledbuss tar ju Scania Omnilink något fler.
Själv hoppas jag på Volvo 8700 LE, MAN eller MB
8500 kan rulla i stadstrafiken där den hör hemma ;)
Det kan mycket väl vara så att vissa huvudmän kräver "ledvagn med lågentré" redan vid upphandlingen, samtidigt som man säger bestämt nej till boogievagnar typ 8700 LE. Och då verkar det som att B9S är det billigaste alternativet för trafikutövaren att köpa in, jämfört med 8700-bakmotorledvagn samt OmniLink-ledvagn. Det måste ju finnas någon sådan förklaring med tanke på hur många B9S som säljs jämfört med det fåtal lågentré-bakmotorledvagnarna från Volvo & Scania.
I regionaltrafiken kring Gävle krävs det på vissa linjer under vissa tider höggolvsleder för att klara passagerartrycket. Synd att lågentré bussar kommer att göra det mer trångt på bussarna samtidigt som det är viktigt att öka tillgängligheten. Kanske gör x-trafik ett undantag för ett visst antal höggolvsleder som i Kalmar? Det skulle vara bra i så falla vara det. Man kommer ju troligtvis att göra ett undantag för godsbussarna som ju lär bli höggolvsbussar. Föhoppningsvis få vi några Volvo 9700 till länet ;D
Finns det några fler tillverkare av höggolvsleder förutom Volvo nuförtiden?
Har ingen aning om man det är något krav på ledbussar. Men det har tidigare kommit kritik om att det är för trångt på bussarna på morgonturerna genom insändare från passagerare i lokalmedia. Men en stor fördel med att även Swebus i fortsättning ska driva trafiken är ju att de har erfarenhet och kunskap om vilka fordon som behövs. I dagsläget rullar ju 2 ledbussar i landsbyggdstrafiken.