Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Henrik Palmqvist skrivet 13 oktober 2008, 22:58:50 PM

Titel: Greyhound Local
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 13 oktober 2008, 22:58:50 PM
Utanför Bayside Marketplace , Miami , Januari 2008.


(http://i221.photobucket.com/albums/dd243/hinneryd/miami2008-01-27256.jpg)

(http://i221.photobucket.com/albums/dd243/hinneryd/miami2008-01-27258.jpg)

/ Henrik
Titel: SV: Greyhound Local
Skrivet av: Möllers skrivet 13 oktober 2008, 23:05:40 PM
Så skulle dom sett ut i sverige med snyggaste lacken tycker jag  :)
Titel: SV: Greyhound Local
Skrivet av: bussgrabben skrivet 13 oktober 2008, 23:10:56 PM
Finns det någon anledning till att amerikanarna har så minimala överhäng och istället lång hjulbas eller är det bara tradition och kultur?

Trevliga bilder.
Titel: SV: Greyhound Local
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 19 oktober 2008, 08:08:50 AM
Samma buss från andra hållet.

(http://i221.photobucket.com/albums/dd243/hinneryd/12.jpg)

/ Henrik
Titel: SV: Greyhound Local
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 19 oktober 2008, 14:23:46 PM
Härligt, så skall en Greyhound se ut tycker jag, klumpig ful men funktionell...
De nyare bussarna som Greyhound använder känns inte så intressanta, mer likriktad massproduktion.

Vad gäller axelavståndet kan jag tänka mig att det är så att man vill ha det så eftersom de oftast går i landsvägstrafik där det kan vara fördelaktigt med långt axelavstånd för ökad stabilitet.
//Fredrik
Titel: SV: Greyhound Local
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 15 november 2008, 01:00:14 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2008, 14:23:46 PM
Härligt, så skall en Greyhound se ut tycker jag, klumpig ful men funktionell...
De nyare bussarna som Greyhound använder känns inte så intressanta, mer likriktad massproduktion.

Vad gäller axelavståndet kan jag tänka mig att det är så att man vill ha det så eftersom de oftast går i landsvägstrafik där det kan vara fördelaktigt med långt axelavstånd för ökad stabilitet.
//Fredrik
Hurdan är vändradien på en sådan jämfört med en svensk motsvarighet?
Titel: SV: Greyhound Local
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2008, 01:03:58 AM
Den där får man knappast runt på en vanlig svensk vändplan med standardmått, utan att backa ett par tre gånger. :)
Titel: SV: Greyhound Local
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 15 november 2008, 01:28:03 AM
Känns som att viktfördelningen kommer på sniskan när boggien sitter så långt bak. Rent logiskt sett borde ju framaxeln få ungefär samma tryck som hela bakaxeln. Nästan i alla fall.
Titel: SV: Greyhound Local
Skrivet av: homer skrivet 15 november 2008, 13:44:35 PM
jag tycker inte axelavståndet ser så mycket längre ut än på en europeisk boggibuss, dvs 7 meter... men vad vet jag...