En otroligt trevlig busstyp med enbart ett enda irritationsmoment: Det höga ljudet från kylfläkten, som låter högre än remdrivna fläktar från tre Volvo 240 -75:or som varvar samtidigt bredvid varann. WOOOOSCH!
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5207_Erb_080620.jpg)
Här borde alla oavsett rörelsehinder kunna komma ombord? :D
Användes främre rampen någonsin i Jönköping? De verkade då alla vara rostiga och trasiga vid ankomst till Umeå,till skillnad från mittdörrens ramper.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5207_Vas_080620.jpg)
Inte en kotte vill åka med från Vasaplan till Röbäck = Fototillfälle
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5207_Rob_080620.jpg)
Tomkörning ut till den lilla byn som Carl von Linné besökte 1732.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5207_Vas_080620b.jpg)
Överger 5207 och byter till Solaris. Regnet föll över sommaren.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5207_Erb_080621a.jpg)
Nästa dag börjades även den med att kvittera ut "SJ 5207 Jö".
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5207_Erb_080621b.jpg)
Bakbilder innan framkörning till starthållplatsen.
Trevligt, vet du om ni får behålla alla dessa fd 52xx-Jö? Samt vilka fd Kalmar bussar finns nu i Umeå?
Citat från: Walter skrivet 13 oktober 2008, 10:53:09 AM
Trevligt, vet du om ni får behålla alla dessa fd 52xx-Jö? Samt vilka fd Kalmar bussar finns nu i Umeå?
Det enda man kan veta säkert är att 5208, 5209 & 5210 stannar, då de fått ny lack. 5206-5207 samt 5211-2512 är det osäkert med, trots att personalen i Umeå gärna vill ha kvar dem. Men det är ju upp till planerarna på HK om de vill låta bussarna stanna i en stad de passar perfekt i, eller ställa undan dem nånstans.
Vilka de 3-4 Kalmarkortvagnarna är har jag inte lagt på minnet. Den frågan låter jag Bussmicke svara på, då han nyligen varit här och fotat allt som rörde sig på vägarna.
5409, 5411, 5420 borde vara kortisarna och 4612 och 4613 är de två ledbussarna från Kalmar. Om vi har fler vet jag inte.
Trevligt som vanligt.
//Simon
Volvos motorfläkt på bussar är ju inte direkt kända för att vara tysta, utan kända för att väsnas, ökar med varvtalet, vilket låter ballt, men ut decibell synpunkt är det värdelöst, då Scanias motorfläkt inte väsnas så mycket och gör tillräcklig nytta.
Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2008, 10:30:16 AM
Användes främre rampen någonsin i Jönköping? De verkade då alla vara rostiga och trasiga vid ankomst till Umeå,till skillnad från mittdörrens ramper.
Så du tror mittenrampen är använd så otroligt många fler gånger ::)
Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2008, 11:41:22 AM
Det enda man kan veta säkert är att 5208, 5209 & 5210 stannar, då de fått ny lack.
...
När det gäller Swebus är väl en lacken inget hinder för en omplacering.. ;)
/GL
Tog du inte interiörbilder??
Kul att se 5207 igen. Angående ramperna så var dom extremt sparsamt använda i Jönköping. Det berodde främst på att den lilla micro-brytare som sitter/satt under rampen slutade fungera redan efter första vintern. Brytarens placering var i nedre "bakre" hörnet. Om man använde rampen kunde därför inte dörrarna stängas. Anledningen var brytarens värdelösa placering. Konstruktionen gör också att väldigt mycket grus/sand och skräp samlade sig mellan rampen och golvet, och snö/is på vintern. Då gick inte luckan ner helt. En annan sak var väl också att det glömdes bort att serva luckorna, smörja gångjärnen och öglorna på ovansidan. I många fall blev många luckor skeva, varpå gummilisten från bakdörrarna, eller styrpinnen i underkanten på förardörrarna fastnade på instegslisten. På många av våra gamla 52xx och 53xx-vagnar så plockades microbrytaren bort, och luckorna slutade att användas.
Kan ju flika in med fläktarna också. Oftast så fungerar inte termostaten till kylarfläkten så bra. När motorn och växellådan har normal arbetstemp så ska den slås av. Fläkten sätter oftast igång innan motorn nått arbetstemp, om man kör med retardern inkopplad. Märks om man åker i neförsbacke ooch bromsar, så startar den. Kylarens placering i sig är riktigt dålig. I nästan alla fall så sätts det yttre motorkylet igen först. Sedan det inre intercoolerkylet. Allt på grund av vägdamm som virvlar upp från framhjulet. Här är ett hett tips befogat... Spola rent kylarna med jämna mellanrum.
Citat från: Haakon skrivet 15 oktober 2008, 02:48:32 AM
Kan ju flika in med fläktarna också. Oftast så fungerar inte termostaten till kylarfläkten så bra. När motorn och växellådan har normal arbetstemp så ska den slås av. Fläkten sätter oftast igång innan motorn nått arbetstemp, om man kör med retardern inkopplad. Märks om man åker i neförsbacke ooch bromsar, så startar den. Kylarens placering i sig är riktigt dålig. I nästan alla fall så sätts det yttre motorkylet igen först. Sedan det inre intercoolerkylet. Allt på grund av vägdamm som virvlar upp från framhjulet. Här är ett hett tips befogat... Spola rent kylarna med jämna mellanrum.
Man får tacka för infon. Att det inte var fel på alla Volvobussar överlag är helt klart, då det är bara hälften av 52xx-vagnarna som bullrar, medan alla 53xx-vagnars fläktar är tysta.
Citat från: homer skrivet 13 oktober 2008, 21:37:02 PM
Så du tror mittenrampen är använd så otroligt många fler gånger ::)
Ha! I see your point ;D
Jo, min tanke var att mittdörrsrampen verkade vara i bra skick, dvs smord, servad och städad medan framdörrsrampen var fastrostad och saknade pinne i gångjärnen varvid hela rampen lossnade när den fälldes ut (med viss assistans av kofot). Dessutom var det oerhört gott om smuts mellan ramp och golv. För min del kan man gott nita fast den främre rampen i golvet helt.
Varför beställde man ramp fram ens?
Igen angående ramperna...
Anledningen till att de monterades från första början är påtryckning från länshuvudman. Det bestäms mycket runt och omkring utrustningen på bussarna, vad som måste finnas eller inte, för att en viss busstyp ska få trafikera en viss sträcka. Tyvärr så är många av dessa beslut bara ögontjänande och används mycket sällan eller aldrig. För rampernas del så var det tänkt att chaufförerna skulle stå för tjänsten att använda dom. Problemet var bara att samtidigt talades det mycket om att chaufförerna inte under några andra omständigheter än akuta, får lämna sin plats bakom ratten. Ett problem var ju tiden att hinna med. De allra flesta personer som skulle haft nytta av rampen, klarade sig alldeles utmärkt (om inte bättre) utan rampen. Jag tänker mest på rullstolsburna eller barnvagnar. Att knöla med en fastrostad ramp, med kass brytare, blev därför helt otänkbart. Smidigaste sättet att hålla rent under var att spola med slang. Men då slutade brytaren fungera pga fukt, och på vintern så frös den fast.
Dagens busstyper har fått en hel hög med krav på sig för att få köras i trafik, men det är ändå olyckligtvis få som uppfylls full ut. Här tänker jag på bälteskravet. De nya MAN-bussarna har i hälften (ungefär) av fallen bälten monterade, och är tänkta att sättas på "landsorten". Men det är något som inte följs. Hållplatsutropen ska vara fungerande som standard. Ett fåtal fungerar för tillfället. Det verkar ju som att de som beslutar om sånt här har begränsad koll på verkligheten.
De som bestämmer hos länshuvudmannen är väl tyvärr till 99% såna som aldrig har kört buss eller åkt och då blir det så klart massa konstiga krav utan förankring i verkligheten...ex krav på rullator ska komma på i framdörr men sen går det inte längre in i bussen får gången är för trång :P
Det är ju sånt som är så tråkigt. Tänk om man hade arbetat mer med de som blir skitiga under naglarna efter en arbetsdag, då hade det garanterat kommit in mer relevans i beslutandet. Det finns väldigt få brancher som slösar så mycket pengar som bussbranchen, men i andra änden "sparar" så mycket. Kortsiktighet är ett paradord för bussvärlden, speciellt de som bedriver upphandlingstrafik. Att få in en buss på verkstad för ett ganska enkelt fel, men att inte få laga det, för att "vi får vänta till nästa budget" snacket kommer, eller "den går en morgontur".
I många av dessa fallen kommer bussen tillbaka på bärgaren, med högre kostnad än från början.
På morgonturen har felen förökat sig, och bussen får istället stå still några dagar.