Är det någon som känner till bussbolaget Fatbo? Fågelfors- Orskarshamn
Troligen var det på 30-40 talet som detta bolag var mest aktivt.
En man som hette Ivar Roos var förare och kanske oxå ägare?
Något som vet mer?
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 12 oktober 2008, 11:52:29 AM
Är det någon som känner till bussbolaget Fatbo? Fågelfors- Orskarshamn
Troligen var det på 30-40 talet som detta bolag var mest aktivt.
En man som hette Ivar Roos var förare och kanske oxå ägare?
Något som vet mer?
Det hette Trafik AB Fågelfors-Oskarshamn. "Fatbo" var aldrig något officellt namn eller officell förkortning utan det kom sig av att bokstäverna i deras logga bildade ordet FATBO. På 1980-talet bytte det namn till Högsby Trafik AB och köptes 1994 av Linjebuss. Mycket av den trafik som Linjebuss körde runt Oskarshamn fram till i augusti var ett arv från Högsby Trafik AB. Det är alltså den som i dag körs av Buss i Väst (Lysekils Busstrafik). Kan ha rört sig om ett 10-tal bussar, så det var inte något litet bussbolag direkt.
Tack Staffan ... mycket intressant...
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 12 oktober 2008, 11:52:29 AM
Är det någon som känner till bussbolaget Fatbo? Fågelfors- Orskarshamn
Troligen var det på 30-40 talet som detta bolag var mest aktivt.
En man som hette Ivar Roos var förare och kanske oxå ägare?
Något som vet mer?
I verket "Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige" utgiven 1938 anges följande:
"
Thure Johnfors Omnibustrafik, Högsby.
Konc. linje: Fågelfors - Högsby - Oskarhamn.
Johnfors, Thure Fredrik, omnibusägare, köpman, född 19 sept 1901 i Fågelfors skn, Kalmar län, gift 1933 med Märtha Håkansson.
Startade omnibustrafiken 1922. Gällande trafiktillstånd meddelat 1924. Brevlåda. Innehar dessutom läskedrycksfabrik och gummiverkstad.
För persontrafik äro följande vagnar i drift:
H 90 Volvo 1936. 90 hkr. 3750 tj.v. 30 pl. 1970 hj.tr.250 vagnkilometer per dag.
Anställda: 2 st.
Adress: Högsby.
Roos, Ivar Alfred, omnibusförare, född 3 okt 1895 i Gåsby skn, Kronobergs län, gift 1927 med Ruth Streling.
Sedan 1920 privatchaufför i Växjö, omnibusförare sedan 1927 hos ovanst. bolag.
Adress: Fågelfors."
/Micke
Detta bussbolag känner jag till väl.
Detta var ett mycket väskött bussbolag med alltid rena och hela bussar. Varje chaufför hade sin egen buss som togs hand om på föredömligt sätt.
Bussflottan bestod mest av Scania Ajokki i grå och mörkblå färgsättning alltid med rullband. Bussmicke har en bild från Kalmar.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/H/Hogsby_Trafik/slides/Hogsby_Trafik_LWK780_Bussgodset_Kalmar_central_940602.html
Det fanns även en Volvo Kutter, en Volvo Säffle, Volvo VanHool till Raskentrafiken Oskarshamn-Växjö samt en äldre Neoplan. Som Staffan skriver var det totalt runt 10 bussar i trafik.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/H/Hogsby_Trafik/slides/Hogsby_Trafik_LWK780_Bussgodset_Kalmar_central_940602.html
Exempel på linjer som kördes sista tiden var 155 Högsby-Oskarshamn, 153 Högsby-Fågelfors, 310 Oskarshamn-Växjö (med lite olika konstelationer) 158 Berga-Kalmar, 156 Oskarshamn-Fliseryd
163 Oskarshamn-Påskallavik (skobuss) mm
Mvh Rickardo
Jag har noterat följande bussar vid Högsby Trafik AB vid försäljningen till Linjebuss. Det kan ha funnits ett par till som slopades i samband med försäljningen.
I tur och ordning: Högsby Trafik nr, Linjebuss nr, regnr, fabrikat, årsmodell, chassinummer
17 1234 KKR 885 Volvo B10M Kutter 9 1982 2791
18 1235 LLW 741 Scania K112 Ajokki 5000E 1983 1803918
19 1236 LWK 780 Scania K112 Ajokki 5000E 1984 1806703
20 1237 MTT 123 Scania K112 Ajokki Express 1986 1808462
21 1238 NWG 183 Scania K113 Ajokki Express 1986 1813822
22 1239 OGB 798 Volvo B10M Säffle 1990 24278
23 1240 HOY 979 Volvo B10M vH Alizée 310 1992 28148
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2008, 18:57:07 PM
Jag har noterat följande bussar vid Högsby Trafik AB vid försäljningen till Linjebuss. Det kan ha funnits ett par till som slopades i samband med försäljningen.
I tur och ordning: Högsby Trafik nr, Linjebuss nr, regnr, fabrikat, årsmodell, chassinummer
17 1234 KKR 885 Volvo B10M Kutter 9 1982 2791
18 1235 LLW 741 Scania K112 Ajokki 5000E 1983 1803918
19 1236 LWK 780 Scania K112 Ajokki 5000E 1984 1806703
20 1237 MTT 123 Scania K112 Ajokki Express 1986 1808462
21 1238 NWG 183 Scania K113 Ajokki Express 1988 1813822
22 1239 OGB 798 Volvo B10M Säffle 1990 24278
23 1240 HOY 979 Volvo B10M vH Alizée 310 1992 28148
Det fanns enligt mina uppgifter två äldre Ajokki en från 79-80 och en från 81 som aldrig gick över till Linjebuss. Neoplanen var från 1973 och är osäker på vilket år den sopades men försvann nog innan 1994. Linjebuss 1240 har jag för mig gick sista tiden i Linköping.
/Rickardo
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 oktober 2008, 19:19:56 PM
Det kan möjligen vara den Neoplan som slutade sina dagar på Gotland, en Neoplan från just nämnda bolag skrotades på dåvarande Visby allmaterial i början av 1994.
Det var en Jetliner från 1977, CLR 961. Enligt Svensk Busshistoria slutade den sina dagar hos A G Johansson i Fjärås, och den står fortfarande registrerad på A G Johanssons konkursbo i fordonsregistret.
Det fanns två Neoplan NH16, GRW108 från 1970 och GOX229 från 1973. Båda verkar ha hamnat på Gotland, den ena hos Benny Dahlström och den andra hos Stig Werkelin. Båda verkar ha avregistrerats runt -91.
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 13 oktober 2008, 19:46:56 PM
Det fanns två Neoplan NH16, GRW108 från 1970 och GOX229 från 1973. Båda verkar ha hamnat på Gotland, den ena hos Benny Dahlström och den andra hos Stig Werkelin. Båda verkar ha avregistrerats runt -91.
/GL
Sammanlagt skulle man alltså ha haft tre Neoplan. CLR 961 fotograferade jag i september 1991, så den är jag säker på fanns där då. Skall se om jag får tid att scanna bilden och om den håller hyfsad kvalitet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2008, 12:22:39 PM
Det hette Trafik AB Fågelfors-Oskarshamn. "Fatbo" var aldrig något officellt namn eller officell förkortning utan det kom sig av att bokstäverna i deras logga bildade ordet FATBO. På 1980-talet bytte det namn till Högsby Trafik AB och köptes 1994 av Linjebuss. Mycket av den trafik som Linjebuss körde runt Oskarshamn fram till i augusti var ett arv från Högsby Trafik AB. Det är alltså den som i dag körs av Buss i Väst (Lysekils Busstrafik). Kan ha rört sig om ett 10-tal bussar, så det var inte något litet bussbolag direkt.
Får komma med en mindre korrigering här. Högsby Trafik förlorade sin linjetrafik i den upphandling som genomfördes i Kalmar län 1993 och fick således sin vagnpark övertalig fr o m hösten 1994. I samma upphandling utökade Linjebuss sin trafik i länet, främst runt Oskarshamn och köpte en del av de bussar som man blev i behov av från just Högsby Trafik. Något övertagande av hela företaget skedde ej.
/GL
Här är bilden på Neoplanen från 1977:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/9619.JPG)
Tack för trevlig info och bild från Staffan.
Själv visste jag bara om två Neoplaner och den från 77 hade jag helt glömt bort.
Neoplaner från 70talet är riktigt stiliga
/Rickardo