Hittade denna när jag surfade runt lite på wikipedia...
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Pano_gelenkreisebus_neoplan.jpg)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Pano_gelenkreisebus_neoplan.jpg (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Pano_gelenkreisebus_neoplan.jpg)
/ Henrik
Ful, men intressant! ;)
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 11 oktober 2008, 13:00:53 PM
Hittade denna när jag surfade runt lite på wikipedia...
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Pano_gelenkreisebus_neoplan.jpg)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Pano_gelenkreisebus_neoplan.jpg (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Pano_gelenkreisebus_neoplan.jpg)
/ Henrik
Gissar på att den här bussen borde vara från omkring 1983
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2008, 14:39:23 PM
Gissar på att den här bussen borde vara från omkring 1983
Denna buss är -79 och har chnr nr 795651 och är den enda byggda N121/4 Spacelongliner.
//Niclas
Mittmotor? . Vad kan det vara för chassi?
/ Henrik
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 oktober 2008, 14:33:52 PM
Ful, men intressant! ;)
Skulle nog kalla den, originell, fin bild.
Motor i det aktuella fordonet
(http://web.telia.com/~u64704635/Spaceledmotor.jpg)
ja ja jag ska leta fram data på den,men det är lite osäkert om de stämmer de förekommer lite olika uppgifter
Jag skulle GISSA på att detta är en MB motor. Tycker mig ana vissa drag av den men jag har förmidligen fel!
/Henrik
Det är en MAN V10 av det gamla utförandet med 16 l. slagvolym. Motorblocket, vevaxeln och svänghjulet var gemensamt med Mercedes-Benz V10-motor OM403 från samma tid. Topplock, kolvar och lite annat småplock var individuellt för MAN och MB.
Den skarpögde ser också att MAN-motorn är försedd med turbo som höjde effekten c:a 100-150 hk. från 320 hk. som var standard i OM403 utan turbo.
Nuvarande MAN V10:an är en mäktig pjäs på 18,9 liter och 650-700 hk. men det kanske blir lite för bra vrid i en halvmurken gammal Neo :o...
Således handlar det väl alltså inte om en pannkaksmotor, vilket knappast heller var nödvändigt i en sån här högbyggd buss.
För övrigt är det ovanligt med MAN-motoriserade Neoplan från den här tiden, det handlade vanligen om DAF- eller DB-snurror. Sen är det väl även så att Neoplan i huvudsak inte byggt på främmande chassin i egentlig mening utan man har haft egenkonstruerat chassi/bottenplatta och endast köpt in komponter som motorer, axlar och växellådor. Som nämnts har det dock byggts på ett antal Volvo- och Scaniachassin genom åren.
/GL
Verkar luta åt M.A.N V10 med en trolig modell beteckning D 2530 MT
med 15,953 L slagvolym och en effekt på 400 Hk
Är det någon här som vet skillnaden på smmt ?Hästar och DIN hästar
Intressant med uppgifterna angående samma motorblock som DB
Har för mig att V10:an kom till när tyska myndigheter ställde krav på ett visst antal hästar /ton i lastbilar i början på sjuttiotalet
Därav dök Volvo F89 med 330 hästar upp
Ytterligare en länk om denna buss, på Tyska förstås :(, men många bilder ;D
http://www.mazda-motorsport.de/neoplan_n_121_4.html (http://www.mazda-motorsport.de/neoplan_n_121_4.html)
...och idag plockar Volvo ut 660 hästar på en sexcylindrig rak motor med samma slagvolym. ;)
Kan någon reda ut begreppen med vikterna? Min tyska är riktigt dålig, och jag begriper inte vilket som är 25 resp 15 ton. Rent logiskt borde ju hela pjäsen ha en tjänstevikt på bra mycket mer än 15 ton känns det som..
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 oktober 2008, 21:25:34 PM
Kan någon reda ut begreppen med vikterna? Min tyska är riktigt dålig, och jag begriper inte vilket som är 25 resp 15 ton. Rent logiskt borde ju hela pjäsen ha en tjänstevikt på bra mycket mer än 15 ton känns det som..
Om jag fattar det hela rätt så väger den 15 ton olastad och 25 ton med full last.
//Mr T
Citat från: Trier skrivet 13 oktober 2008, 18:03:02 PM
Om jag fattar det hela rätt så väger den 15 ton olastad och 25 ton med full last.
//Mr T
Gör som jag. Googla fram till sidan å tryck på översätt.
Vet inte om länken funkar efter ett tag men det är ju bara att prova
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=de&u=http://www.mazda-motorsport.de/neoplan_n_121_4.html&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3DNeoplan%2BN%2B121/4%26hl%3Dsv (http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=de&u=http://www.mazda-motorsport.de/neoplan_n_121_4.html&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3DNeoplan%2BN%2B121/4%26hl%3Dsv)
Hej!
Den motor som satt i från början när bussen levererades skall vara en Mercedes-motor. Sen om det är samma motor som sitter i den nuförtiden vet jag inte. Den kan ju ha bytts ut under årens lopp. Det är ju nästan 30 år sen bussen levererades.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 oktober 2008, 19:40:51 PM
Hej!
Den motor som satt i från början när bussen levererades skall vara en Mercedes-motor. Sen om det är samma motor som sitter i den nuförtiden vet jag inte. Den kan ju ha bytts ut under årens lopp. Det är ju nästan 30 år sen bussen levererades.
//Niclas
Får ta och ändra mig själv, det skall vara en 400 hk MAN som sitter i Spacelonglinern. I Jumbocruisern sitter det en MB-motor. :-[
//Niclas