Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Erret skrivet 10 oktober 2008, 21:47:57 PM

Titel: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 10 oktober 2008, 21:47:57 PM
Startade med en tur ut till Ingarö
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7633.jpg)
och sedan till
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7640.jpg)
för att ta en annan buss från
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7644.jpg)
och sedan hamna vid
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7651.jpg)
när man kommer hem så står denna utanför garaget
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7654.jpg)
Nästa dag avlösning
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7657.jpg)
Vad är alla bilarna undras på garaget, här finns svaret.
Gjorde ett besök vid ... och fick dessa på bild
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7676.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7678.jpg)
samt hittade sedan
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7681.jpg) (http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7687.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7689.jpg)
för att under eftermiddagen dansa till
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7694.jpg)
Tidigt nästa morgon så bar det av till
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7698.jpg)
och sedan till
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7706.jpg)
Under mellantiden (rast) så kollade jag in
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7730.jpg)
och (repris)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7749.jpg)
på dess färd genom Gustavsberg, såg även
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7751.jpg)
Eftermiddagen erbjöd ett besök vid
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7792.jpg)
en närbild
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7774.jpg)
när jag sedan kom till
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7796.jpg)
så fick jag se denna bekanta syn.
Ny dag med nya turer, först till
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7798.jpg)
och sedan
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7803.jpg)
fick sedan syn på
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7814.jpg)
som hade problem med solen.
Hamnade vid
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7818.jpg)
för att köra "jorden runt" två varv.
Där dök bl.a.
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7820.jpg)
och

(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7824.jpg)
upp. Avslutningsvis så blev det ut att dansa igen
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_7827.jpg)
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Camilla skrivet 10 oktober 2008, 23:46:32 PM
Trevlig bildsvep som vanligt.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 oktober 2008, 00:00:47 AM
Intressant, är det bara 6645 som är i trafik?
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Fredde skrivet 11 oktober 2008, 00:02:33 AM
CitatIntressant, är det bara 6645 som är i trafik?

Nej, 6646 rullar också. De andra håller på att fixas till för att kunna tas i trafik.

Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Simon A skrivet 11 oktober 2008, 00:21:50 AM
Håller med Camilla. Som vanligt ett trevlig svep.

//Simon
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Ivo skrivet 11 oktober 2008, 09:18:28 AM
 :D Håller med Simon A & Camilla mycket trevligt bildsvep. Tack Peter för att jag får uppleva lite gamla platser där jag körde en gång i tiden.   8)
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Viktor skrivet 11 oktober 2008, 14:00:54 PM
jag håller med dom andra som har skrivit trevligt bildsvep
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 oktober 2008, 16:55:30 PM
Tack för att ni gillade bilderna / Peter
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: yngrot skrivet 11 oktober 2008, 17:17:59 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 11 oktober 2008, 00:02:33 AM
Nej, 6646 rullar också. De andra håller på att fixas till för att kunna tas i trafik.





Har du erfarenhet av hur dessa funkar??
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 oktober 2008, 17:36:41 PM
Citat från: yngrot skrivet 11 oktober 2008, 17:17:59 PM


Har du erfarenhet av hur dessa funkar??
Tyvärr inte nämnvärt, har varit inne och kollat läget, många invändningar, har förstått att de går tyst men är bromsklossar på motorvägarna (strypta på 85), speglarna sitter fel så du har inte överblick över passagerarna (6646 har justerats något, vet inte resultatet), platsen vid framdörren måste hållas fri från passagerare då klämrisk finns där. Jag ser fram emot att testa dem i skarpt läge.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: yngrot skrivet 11 oktober 2008, 17:41:04 PM
Strypta på 85??? hur har man tänkt ???  MAN har tydligen problem med speglar   underligt de inte kan sätta dem rätt.. vänster sidoblinker sitter högre upp på dessa än förra serien väl därför de bländar
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Fredde skrivet 11 oktober 2008, 17:41:33 PM
CitatHar du erfarenhet av hur dessa funkar??

Dörrarna verkar krångla lite också. Nån var 10 min sen pga detta... Men 85, vet inte om jag köper det då det är motorväg in till stan :P

Annars är de behagliga att köra, det lilla jag testat runt i Nacka. Dock finns det ju delade åsikter om detta med luftstol på förarplatsen ;)

Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 oktober 2008, 18:16:57 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2008, 17:44:43 PM
Fartbegränsaren beror väl på att beställaren specat så för att spara bränsle och minska överträdelserna, speglarna brukar vara felmonterade (fel spegel på fel ställe) på MAN har jag hört tidigare.
Då kan man fråga sig varför man spärrar vid 85, maxhasitgheten ute i Nacka/Värmdö är 90, är det för att blidka dem som har glädjemätare?. Många beslut fattas inom trafikområdet utan att man begriper konsekvenserna (kompetensbrist? :-X)
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Leif D skrivet 11 oktober 2008, 18:26:02 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 11 oktober 2008, 18:16:57 PM
Då kan man fråga sig varför man spärrar vid 85, maxhasitgheten ute i Nacka/Värmdö är 90, är det för att blidka dem som har glädjemätare?. Många beslut fattas inom trafikområdet utan att man begriper konsekvenserna (kompetensbrist? :-X)

Hehe, ja sånt känns ju igen faktiskt, beslutfattare brukar väl som mest ha kompetens på takbox o så.....
F.ö. ett trevligt reportage.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: homer skrivet 11 oktober 2008, 19:11:06 PM
eftersom det är rena stadsbussar är de inte meningen att dem ska gå fortare än 85, det är bara 191kw (256hk)

volvos b7:or har aldrig heller lyckats ta sig upp mot 90.

sen är de givetvis beklaglit att ett trafikområde som har väldigt mycket motorvägstrafik skaffar bussar som inte orkar köra motorvägsfart, för givetvis kommer dem köras på dem linjerna om än inte hela tiden... Man kan lungt påstå att den som har beställt bussarna inte har den blekaste verklighetsförankring om var och hur bussarna kommer att användas.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: IntresseTrafik skrivet 11 oktober 2008, 19:19:04 PM
Hmmm 85 km/h är väl ungefär medelhastigeheten på motorvägen in i mot Stan i från Björknäs hållet?
Kommer i håg när jag själv körde på E18 runt Danderyds sjukhus för några år sedan.
(obs jag lägger ingen bedömning om det är ok spärra bussen på 85km/h när jag inte känner till förhållandena) Så snälla bli inte upprörda om jag har fel.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: jocke skrivet 11 oktober 2008, 22:21:21 PM
Trevliga bilder som vanligt peter. Nästa sommar blir de absolut en resa ut till Nacka/Värmdö för min del. Räknar med en guidad tur då :)
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Optimal skrivet 11 oktober 2008, 23:02:31 PM
Citat från: homer skrivet 11 oktober 2008, 19:11:06 PM
eftersom det är rena stadsbussar är de inte meningen att dem ska gå fortare än 85, det är bara 191kw (256hk)

volvos b7:or har aldrig heller lyckats ta sig upp mot 90.

sen är de givetvis beklaglit att ett trafikområde som har väldigt mycket motorvägstrafik skaffar bussar som inte orkar köra motorvägsfart, för givetvis kommer dem köras på dem linjerna om än inte hela tiden... Man kan lungt påstå att den som har beställt bussarna inte har den blekaste verklighetsförankring om var och hur bussarna kommer att användas.


Omnilink har ju 230 HK och toppar 100 km/h
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 03:55:58 AM
Citat från: homer skrivet 11 oktober 2008, 19:11:06 PM
eftersom det är rena stadsbussar är de inte meningen att dem ska gå fortare än 85, det är bara 191kw (256hk)

volvos b7:or har aldrig heller lyckats ta sig upp mot 90.

sen är de givetvis beklaglit att ett trafikområde som har väldigt mycket motorvägstrafik skaffar bussar som inte orkar köra motorvägsfart, för givetvis kommer dem köras på dem linjerna om än inte hela tiden... Man kan lungt påstå att den som har beställt bussarna inte har den blekaste verklighetsförankring om var och hur bussarna kommer att användas.


Men vänta nu, har du överhuvudtaget kört MAN i 85 km/h? Det har jag, och i 85 km/h så varvar motorn ca 1400 rpm. Alltså är det inte motorn eller växellådan som är anledningen till att de är spärrade, jag tippar på en mer teoretisk anledning.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: JAB skrivet 12 oktober 2008, 09:54:42 AM
Citat från: homer skrivet 11 oktober 2008, 19:11:06 PM
eftersom det är rena stadsbussar är de inte meningen att dem ska gå fortare än 85, det är bara 191kw (256hk)

volvos b7:or har aldrig heller lyckats ta sig upp mot 90.

sen är de givetvis beklaglit att ett trafikområde som har väldigt mycket motorvägstrafik skaffar bussar som inte orkar köra motorvägsfart, för givetvis kommer dem köras på dem linjerna om än inte hela tiden... Man kan lungt påstå att den som har beställt bussarna inte har den blekaste verklighetsförankring om var och hur bussarna kommer att användas.


Volvos äldre B7-or är spärrade på 80 km/h på EU-spärren, den andra spärren som kan programmeras om är också ställd på 80 km/h på B7orna och på många (de flesta) Omnicity. Skillnaden är att på Volvon fungerar spärren ...
Det finns en handfull B7L med ZF, dessa går i Büssingfart som mest (73km/h) men där är det övervarvningsskyddet som bestämmer.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Optimal skrivet 12 oktober 2008, 10:51:20 AM
Citat från: JAB skrivet 12 oktober 2008, 09:54:42 AM
Volvos äldre B7-or är spärrade på 80 km/h på EU-spärren, den andra spärren som kan programmeras om är också ställd på 80 km/h på B7orna och på många (de flesta) Omnicity. Skillnaden är att på Volvon fungerar spärren ...
Det finns en handfull B7L med ZF, dessa går i Büssingfart som mest (73km/h) men där är det övervarvningsskyddet som bestämmer.

Innerstans Omnicity 5301-75 Toppar 89 vid nedförsbacke ;). Då varvar dom 2300 rpm, kortvagnarna lika så, fast då behövs ingen nedförsbacke, bara en låång raksträcka.
76an tror jag det var som spärrades i söderort till 70 km/h men 77 toppar som vanligt i
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Nico skrivet 12 oktober 2008, 11:46:20 AM

Sen är väl detta även en fråga som Kommunal blandat sig i. Har i alla fall sett uppmaningar, på officiellt papper, om att förare som får ut en vagn som är spärrad till 80 km/h eller motsvarande ska anmäla detta till facket. Personligen lägger jag inte heller någon värdering i det hela, men överlag kanske det är bra att det blir en allmän diskussion och därmed att även förarna i gemen får reda på vad förhållandena. I alla fall istället för som nu när vissa tror att det är fel på vagnen och vill ha...  :-\
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 oktober 2008, 11:53:37 AM
Man kan ju också fundera på en annan sak.. Man ska ju inte köra om varandra ute på vägarna, men bussen som bara gör 85 då? Peller eller Olle kanske vill köra i sina 90... Ska hela garaget ligga i en rad efter denna buss som inte går fortare hur mkt man än gasar? Någon som har någon åsikt om detta?

Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 oktober 2008, 12:33:11 PM
CitatNä, därför bör ju detta införas på alla bussar, eller inte på någon. Beroende på däck och noggranhet i utrustningen kommer det ändå att finnas en viss skillnad men den som segar sig om med sin buss som råkar göra 86 km/h gör ju sig bara löjlig.

Jo, men sånna som bara ska förbi finns det ju alltid en klick av. Men detta med 85, borde ju innebära ca 90 på bilars hastighetsmätare. När man ligger i 90 på farthållaren (vart man än åker) känns det ju som man åker förbi alla bilar... :P

Så 1+1 blir nog 2 även i detta sammanhang.

Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 oktober 2008, 12:40:07 PM
CitatJo det är väl det som är meningen med 85 kan jag tänka mig, att få färre sura bilister i telefonluren.

Har ingen tänkt på att ha en text på bakstammen? "Våra mätare visar olika" ::)

Fast det skulle nog reta upp ännu mer ;D

Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 12:45:18 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 12 oktober 2008, 12:40:07 PM
Har ingen tänkt på att ha en text på bakstammen? "Våra mätare visar olika" ::)

Fast det skulle nog reta upp ännu mer ;D



Eller kanske: "Min mätare visar rätt, din visar fel. Gasa!" 8)
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Jo skrivet 12 oktober 2008, 13:07:00 PM
Jag är faktiskt inte heller om detta blir en allmän trend bland bolagen. Jag har svårt att argumentera emot 100-spärren men detta innebär ju att bussarna inte ens kan komma upp i den hastighet som de faktiskt får köra. Nu finns det ju ingen lag som säger att man måste köra 90 och 85km/h är i många fall tillräckligt dock finns det sträckor där jag personligen tycker det är en fördel ifall bussarna i alla fall går att få upp i lagstadgad högsta hastighet på 90 km/h. Som exempel kan nämnas 2-1 vägarna där begränsningen är 100 km/h . Kanske inte mycket att bråka om dessa 5 km/h men risken är ju att man sänker ytterliggare några km senare och då har vi helt plötsligt bussar som stoppar upp trafiken mer än nödvändigt. Dessutom innebär spärren att omkörning av fordon med lägre hastighet tar längre tid eller inte kan göras. Och ska man undvika alla omkörningar alltid blir det nog till att utöka tiden i tidtabellen i många fall.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 13:31:04 PM
En aspekt som måste tas med i detta sammanhang är vilken tid som planeringen har anslagit för de olika sträckorna. Det finns sträckor inom trafikområden där tomning av buss måste ske med "momspåslag" för att inte komma sent till nästa framkörning, det finns även tider på turkörning där man inte får stanna för på- och avstigande för att hinna med nästa turkörning att då strypa möjligheten att framföra bussen i laglig hastighet gör det hela ännu mer frustrerande, som förare vill man ju starta turen i rätt tid, slippa höra "Du är sen", negativ stress blir följden och det kan då innebära att man på 30-50-70-sträcker kör en aning fortare än vad som är tillåtet för att köra in tiden, givetvis finns det förare som ignorerar dessa kommentarer men det gör ju inte alla i kåren utan de känner sig skyldiga till den sena avgången.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Jo skrivet 12 oktober 2008, 13:47:18 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 13:19:36 PM
Problemet i trafiken är ju att "Svenssons" mätare visar för mycket, därför blir det alltid en massa klagomål på bussförare som kör som svin trots att det kanske handlar om att en buss i verklig fart om 95 km/h kör om en personbil i verklig fart om 84 km/h, av någon anledning har dessa synpunkter enligt min uppfattning ökat betydligt de senaste 4-5 åren, om man då direkt kan svara den som ringer att "tyvärr nu är det så att våra bussar kan inte köras i högre hastighet än 85 km/h i verklig fart" har man en betydligt bättre sits redan från början dessutom finns en icke föraktlig möjlighet till att spara dyrbara bränsledroppar.

Tror nog snarare på bränslespåret. Annars har man ju fortfarande i viss grad samma problem på tex fyrfiliga 70-sträckor. Eller ska man kanske börja spärra redan vid 65 km/h för att undvika problem även här.
Är verkligen påringningar av ovan nämnda slag ett stort problem(vanligt förekommande)?  Risken är ju som Peter Erret nämde att förarna nu istället försöker köra in den tiden på vägarna med lägre hastighet så överträdelelserna kanske istället ökar.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: yngrot skrivet 12 oktober 2008, 14:03:09 PM
Jag håller med Peter man borde ju kunna köra upp till 90 iaf.. sen är det väl dax att se över tidtabeller och tomkörningtider ..  nått för vårt kära fack att ta tag i...
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 14:24:14 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 13:31:04 PM
En aspekt som måste tas med i detta sammanhang är vilken tid som planeringen har anslagit för de olika sträckorna. Det finns sträckor inom trafikområden där tomning av buss måste ske med "momspåslag" för att inte komma sent till nästa framkörning, det finns även tider på turkörning där man inte får stanna för på- och avstigande för att hinna med nästa turkörning att då strypa möjligheten att framföra bussen i laglig hastighet gör det hela ännu mer frustrerande, som förare vill man ju starta turen i rätt tid, slippa höra "Du är sen", negativ stress blir följden och det kan då innebära att man på 30-50-70-sträcker kör en aning fortare än vad som är tillåtet för att köra in tiden, givetvis finns det förare som ignorerar dessa kommentarer men det gör ju inte alla i kåren utan de känner sig skyldiga till den sena avgången.

Jag har då sällan upplevt tomkörningstiderna i vårt trafikområde som något problem, jag tycker nästan alltid det blir tid över på tomkörningarna. Man ska komma ihåg att tomkörningstider och tidtabellstiderna har blivit klart bättre på de senaste 10 åren, det är inte många ställen man är sen på om inget oförutsett hänt. Jag tycker i vassa fall att problemet tenderar att "slå över", dvs att körtiderna i vissa fall är så väl tilltagna att vissa förare struntar i att hålla dem och avgår för tidigt i stället.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Jo skrivet 12 oktober 2008, 14:35:34 PM
Citat från: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 14:24:14 PM
Jag tycker i vassa fall att problemet tenderar att "slå över", dvs att körtiderna i vissa fall är så väl tilltagna att vissa förare struntar i att hålla dem och avgår för tidigt i stället.

Anledningen till att man väljer att spärra bussarna under gällande lagkrav är helt enkelt att man vill undvika att förarna kör för tidigt.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 14:53:29 PM
Citat från: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 14:24:14 PM
Jag har då sällan upplevt tomkörningstiderna i vårt trafikområde som något problem, jag tycker nästan alltid det blir tid över på tomkörningarna. Man ska komma ihåg att tomkörningstider och tidtabellstiderna har blivit klart bättre på de senaste 10 åren, det är inte många ställen man är sen på om inget oförutsett hänt. Jag tycker i vassa fall att problemet tenderar att "slå över", dvs att körtiderna i vissa fall är så väl tilltagna att vissa förare struntar i att hålla dem och avgår för tidigt i stället.
Vet inte hur ofta du tomkört från Brunn till Nämdöstigen, Gustavsbergs centrum eller till Slussen. Kör lagligt och du kommer sent till avgången.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 15:00:30 PM
Citat från: Jo skrivet 12 oktober 2008, 14:35:34 PM
Anledningen till att man väljer att spärra bussarna under gällande lagkrav är helt enkelt att man vill undvika att förarna kör för tidigt.

Nej, det är egentligen två olika problem. Att vissa tidtabeller är för väl tilltagna åtgärdas enklast genom att ändra på körtiderna så de blir mer verklighetsbaserade. Det kommer aldrig att bli helt perfekt, men ju mindre perfekt det är desto fler "för tidiga avgångar" kommer att finnas. Alltså gäller det att vara tydlig med att det inte är acceptabelt att avgå för tidigt, oavsett hur mycket "för mycket" tid det är på linjen. Om förarna då inte avgår för tidigt kommer det att synas på ATR-mätningar och/eller kundsynpunkter att bussarna står och hänger vid hålltiderna och tidtabellen därefter ändras.

Det spelar ingen som helst roll på linjer som inte går väldigt mycket på motorväg om bussen är spärrad på 85 km/h eller inte.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 15:02:53 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 14:53:29 PM
Vet inte hur ofta du tomkört från Brunn till Nämdöstigen, Gustavsbergs centrum eller till Slussen. Kör lagligt och du kommer sent till avgången.

Ja, det är möjligt att det är så. Du kör mer än jag och har säkert bättre koll på det. När man kör 428D-430D ut på eftermiddagarna tycker jag alltid man är ett par minuter för tidig till Brunn i alla fall, hur tomkörningstiden är på den sträckan vet jag faktiskt inte men jag har svårt att tro att den är under 20 minuter.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 15:16:05 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 15:09:23 PM
2004 var tomkörningstiden 22 minuter, avståndet 23,6 km och medelhastigheten 64,3 km/h, men... är det så att man är 3-4-5 minuter sen vid ank Brunn så kan det ju köra ihop sig, men då är inte tomkörningstiden problemet.

Se där, det låter helt vettigt tycker jag. Körtiden för D-vagnarna på eftermiddagen varierar mellan 26 och 29 minuter, jag hittar ingen vidare struktur i vilka som har kortare resp. längre körtid på sträckan. 429 verkar ha mest tid mitt i eftermiddagsrusningen, 428 har mest tid i början och slutet av eftermiddagsrusningen och 430 enbart i slutet av eftermiddagsrusningen.

Kanske har det slumpats sig så att jag råkat kört de avgångar med mest tid och därför uppfattat körtiden Slussen-Brunn som väl tilltagen?
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 15:31:50 PM
Ingarö har alltid varit ett lotteri, turtiden har ofta beräknats efter när bussen skall vara i Gustavsbergs centrum eller i Slussen (för nästa avgång) och har sällan stämt med verklighetens körtid. (Detta gäller även tiderna på körtider inom Ingarö). Man justerar tiderna hur man vill, inte hur verkligheten ser ut utan hur det passar ihop med tidtabellen (t.ex. tiden mellan Idalen och Brunn är olika beroende på ankomsttid till Idalen, föraren kan ju inte starta innan han ankommit med turen från Slussen, då skruvas tiden till så att man inte håller hastighetsbestämmelserna för att hinna till Brunn till dess avgångstid därifrån, valet är att man går med försening om man inte överskrider gällande hastighet.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 oktober 2008, 16:13:51 PM
Vad har vi mer... Jo!

Tomkörning Mölnvik--> Slussen = 25 minuter. Körtid Slussen--> Mölnviksrondellen = 21 minuter på linjerna 432-440. Då ska man stanna och ta upp folk också. Blir man liggandes under 90 km/h ut så är man sen... Hur är det fatt med logiken?

(Sträckan Mölnviksgaraget--> Mölnviksrondellen tar inte många minuter, har aldrig mätt exakt tid)

Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 16:25:29 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 12 oktober 2008, 16:13:51 PM
Vad har vi mer... Jo!

Tomkörning Mölnvik--> Slussen = 25 minuter. Körtid Slussen--> Mölnviksrondellen = 21 minuter på linjerna 432-440. Då ska man stanna och ta upp folk också. Blir man liggandes under 90 km/h ut så är man sen... Hur är det fatt med logiken?

(Sträckan Mölnviksgaraget--> Mölnviksrondellen tar inte många minuter, har aldrig mätt exakt tid)


Finns ingen logik, och har aldrig funnits. Man sitter vid ett skrivbord och skapar körtider.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 16:36:45 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 16:25:29 PM
Finns ingen logik, och har aldrig funnits. Man sitter vid ett skrivbord och skapar körtider.

Så ja, det där vet du inte är helt rätt. Det är nog till viss del så som du säger, men absolut inte i grunden. Jag har för mig (vågar inte skriva "vet") att man inför ett anbudsräknande provkör sträckor inom trafikområdet man ska ta över. Jag vet att detta gjorts i Nacka/Värmdö för alla möjliga tomkörningsrelationer för ca 12 år sedan. Om dessa uppgifter följde med över till nästa trafikutövare vet jag inte, men jag misstänker att de används som jämförande material i fackets listarbeten.

En sak kan jag med säkerhet säga: Tomkörningstiderna har inte blivit kortare på Swebus tid i Nacka/Värmdö. Eventuellt har ökningen av tomkörningstiderna på vissa sträckor inte täckt upp de ökade trafikmängden.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 16:41:13 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 12 oktober 2008, 16:13:51 PM
Vad har vi mer... Jo!

Tomkörning Mölnvik--> Slussen = 25 minuter. Körtid Slussen--> Mölnviksrondellen = 21 minuter på linjerna 432-440. Då ska man stanna och ta upp folk också. Blir man liggandes under 90 km/h ut så är man sen... Hur är det fatt med logiken?

(Sträckan Mölnviksgaraget--> Mölnviksrondellen tar inte många minuter, har aldrig mätt exakt tid)



Garaget-Rondellen uppskattningsvis 2 minuter i snitttid. Tänk på att körtiden SLU-MÖRO ska vara snålt satt så att inte tidreglering vid hållplatsen MÖRO inte fylls av för tidiga bussar som korkar igen motorvägen (Detta skulle kunna vara ett argument för att motverka avlösningar just där). Dock ska det finnas någon buffertminut på den sista sträckan (t.ex Kolvik-Saltarö på 436) för att kompensera den försening som i 9 fall av 10 finns vid hålltiderna längs vägen.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 16:50:12 PM
Citat från: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 16:36:45 PM
Så ja, det där vet du inte är helt rätt. Det är nog till viss del så som du säger, men absolut inte i grunden. Jag har för mig (vågar inte skriva "vet") att man inför ett anbudsräknande provkör sträckor inom trafikområdet man ska ta över. Jag vet att detta gjorts i Nacka/Värmdö för alla möjliga tomkörningsrelationer för ca 12 år sedan. Om dessa uppgifter följde med över till nästa trafikutövare vet jag inte, men jag misstänker att de används som jämförande material i fackets listarbeten.

En sak kan jag med säkerhet säga: Tomkörningstiderna har inte blivit kortare på Swebus tid i Nacka/Värmdö. Eventuellt har ökningen av tomkörningstiderna på vissa sträckor inte täckt upp de ökade trafikmängden.
Visst är det så att inför ett anbutsräkning så provkörs sträckorna men vad händer sedan? Facket får hela tiden begära ändringar i tjänsterna, man skruvar här ocdh där bara för att få ut mesta möjliga och hoppas at vi förare inte skriver övertidslapp då det bara handlar om 1-3 minuter.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 16:51:36 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 16:45:34 PM
Hmm, Mölnviksg-Slussen 25 minuter, 22,7 km, medelfart 54,4 km

Ja, det är synnerligen gott om tid just i den relationen.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 16:54:58 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 16:50:12 PM
Visst är det så att inför ett anbutsräkning så provkörs sträckorna men vad händer sedan? Facket får hela tiden begära ändringar i tjänsterna, man skruvar här ocdh där bara för att få ut mesta möjliga och hoppas at vi förare inte skriver övertidslapp då det bara handlar om 1-3 minuter.

Det är ju en av grundbultarna i anbudsvärlden. Att få ut mesta möjliga till minsta kostnad. Det finns självklart andra värden som i längden leder till bättre lönsamhet, men i busstrafiken har det mest tänkts på de ekonomiska värdena.
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 16:58:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 16:45:34 PM
Hmm, Mölnviksg-Slussen 25 minuter, 22,7 km, medelfart 54,4 km
Enligt programmet ROUTE 66 Route 2005 är det 23,6 km mellan Mölnviksgaraget och Slussen (Sjöbergsplan).
Titel: SV: En vecka tillända, vad blev det med den?
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 17:09:18 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 17:00:06 PM
22,7 km kört med GPS 2004, reservation för att det var före ombyggnaderna i Mölnvik.
GPS mäter inte den sträckan som "går under jord" du missar nägra meter.