(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3258_TRX256_Sundbyberg_081006.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3255_TRX349_Sundbyberg_081006b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3257_TRX253_Solna_081006.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3152_TRX265_Sollentuna_081006c.jpg)
Hörde idag att dessa ska tillbaks till Örebro i början av november.
/Peter
Det stämmer, då börjar vinterturlistan där.
snacka om att de ser fördjävliga ut i den vinylen som de har så slarvigt gjort det är ej täckande etc. vissa av bussarna har de dragit vinylen över emblem etc
Citat från: Peter Rost skrivet 06 oktober 2008, 23:20:59 PM
Hörde idag att dessa ska tillbaks till Örebro i början av november.
/Peter
Skönt det, Busslink kunde väl sno våra OmniShity´s istället för dessa riktiga bussar. Nåja, dom är saknade. Snygga bilder as always Micke. ;)
/M
Tack för det.
Stripningen å 3152 ser inte klok ut.
Citat från: robbes skrivet 06 oktober 2008, 23:59:01 PM
snacka om att de ser fördjävliga ut i den vinylen som de har så slarvigt gjort det är ej täckande etc. vissa av bussarna har de dragit vinylen över emblem etc
Finns väl knappast någon större vits med att vara perfektionist ut i fingerspetsarna med vinylen när det endast handlat om ett kortare lån, eller? Snyggt är det väl inte, men bussarna har fått bli SL-röda på enklaste sätt, och det är väl huvudsaken. För att sedan vid återlämnandet till Örebro bli blåa över en natt. Smidigare, billigare och enklare kan det ju knappast bli? Se det som en heltäckande "Vikariebussdekal" vet ja! ;D
//M
ingen av dessa ser klokt ut med denna undermåliga vinylbeklädnande kolla bara på 3257 under nummer plåten där den ej ens är klädd
86,57 per kvadrat meter plus moms oc jobb bortkastat
En del bara måste gnälla på allt...
//M
Citat från: Mattias skrivet 07 oktober 2008, 00:15:58 AM
En del bara måste gnälla på allt...
//M
nej det måste man inte men att man ej kan förvalta pengarna bättre än så här anser jag är fel då det handlar om våra pengar på sitt sätt.
Och att bara dra bort vinylen är det ej heller då häft ämmnet måste tvättas bort annars så kommer det sitta kvar o skiten fastna. att det är billigt stämmer ej tvärtom så blir det dyrt då de ej kan under denna korte tiden ha en vikarie dekal endast.
Citat från: robbes skrivet 07 oktober 2008, 00:18:18 AM
Och att bara dra bort vinylen är det ej heller då häft ämmnet måste tvättas bort annars så kommer det sitta kvar o skiten fastna. att det är billigt stämmer ej tvärtom så blir det dyrt då de ej kan under denna korte tiden ha en vikarie dekal endast.
Med rätt typ av dekaler skyddas lacken under. Se bara på gamla polisbilar man ser ute i det civila livet. Helvita Saab och Volvo som är matta i lacken utom på alla fyra skärmar som verkar helt nya, då de skyddats av de stora blå dekalerna. Även var texten "Polis" satt på backluckan brukar synas tydligt. Jag tror inte att Busslink skulle ha stripat upp bussarna om detta skulle leda till dyra lackskador som de själva får betala. Lite ekonomitänk lär nog finnas i företaget.
Dessutom tillåter väl inte SL vikariedekaler? Jag har då inte sett vikariedekaler i SL-trafiken vad jag kan minnas.
Citat från: robbes skrivet 07 oktober 2008, 00:18:18 AM
nej det måste man inte men att man ej kan förvalta pengarna bättre än så här anser jag är fel då det handlar om våra pengar på sitt sätt.
Och att bara dra bort vinylen är det ej heller då häft ämmnet måste tvättas bort annars så kommer det sitta kvar o skiten fastna. att det är billigt stämmer ej tvärtom så blir det dyrt då de ej kan under denna korte tiden ha en vikarie dekal endast.
förvalta pengar eller ej.
Hur bussarna skall se ut är ju reglerat av SL.
alternativet hade ju varit att ställa trafik på grund av att det fattas bussar och det drabbar ju resenärerna. Bussarna finns ju till för resenärernas skull. de som skall åka till/från sina hem, skola, arbete, nöjen, hobbies mm.
anledningen till att dessa vagnar blev kvar efter gröna linjen och blev tejpade var ju att nyleveranserna till råsta blev försenade.
personligen tror jag att resenärerna uppskattar det och har mer nytta av dessa bussar än ett gäng gnällande bussmuppar.
Citat från: Magnus_J skrivet 07 oktober 2008, 09:45:25 AM
förvalta pengar eller ej.
Hur bussarna skall se ut är ju reglerat av SL.
alternativet hade ju varit att ställa trafik på grund av att det fattas bussar och det drabbar ju resenärerna. Bussarna finns ju till för resenärernas skull. de som skall åka till/från sina hem, skola, arbete, nöjen, hobbies mm.
anledningen till att dessa vagnar blev kvar efter gröna linjen och blev tejpade var ju att nyleveranserna till råsta blev försenade.
personligen tror jag att resenärerna uppskattar det och har mer nytta av dessa bussar än ett gäng gnällande bussmuppar.
Alternativet hade väl varit att behålla bussarna blå och förse dem med vikariebuss-dekal eller liknande. Jag påstår dock inte att det skulle ha varit bättre. Och jag håller med om att det finns viktigare saker att hänga upp sig på än en dålig och högst tillfällig strajpning.
Citat från: robbes skrivet 07 oktober 2008, 00:18:18 AM
nej det måste man inte men att man ej kan förvalta pengarna bättre än så här anser jag är fel då det handlar om våra pengar på sitt sätt.
Och att bara dra bort vinylen är det ej heller då häft ämmnet måste tvättas bort annars så kommer det sitta kvar o skiten fastna. att det är billigt stämmer ej tvärtom så blir det dyrt då de ej kan under denna korte tiden ha en vikarie dekal endast.
Förstår inte riktigt vad det skulle vara för större förvaltningsfel i detta?! Som t.ex. Magnus J påpekade så var alternativet att ställa trafik och frågan är då vad det skulle gett i kostnader (uteblivna intäkter, folk som kommer sent till jobbet etc.) i slutläget? Det är som jämförelse med denna hela sammantagna kostnad som man får ställa kostnaden för den enskilda 'stripningen' och då är det nog ändå ganska billigt på det stora hela. Att istället 'stripa' ett fordon är även en ganska elegant lösning som fungerat bra i ganska många år nu, oavsett om man täckt hela fordonet eller bara delar av det eller använt materialet som dekaler. Numera är det faktiskt i princip bara att dra bort/värma av vinylplasten och det är vare sig särskilt krångligt, dyrt eller skadar fordonet.
Lägger (bara som ett exempel - hittade inga bilder på bussar) in några bilder på min sista droska i trafik. Den hade visserligen bara vinylplast i form av dekaler på dörrar och motorhuv, men den rullade i alla fall 360 000 km på 3½ år och i synnerhet motorhuvarna var initialt ett problem. Hittade dock inte minsta lackskavank efter plastdekalerna mm. när de togs bort och även med dagens heltäckta bilar så är det sällan eller aldrig något större problem och förutom på bilar, bussar mm. så används det ju numera även på järnvägsfordon så jag föreställer mig nog att nyttan överlag överträffar eventuella kostnader.
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/Innan.jpg)
Med bilen (och dekalerna) i trafik
--------------------------------------------
Efter att dekalplasten tagits bort
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/Efter_a.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/Efter_c.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/Efter_b.jpg)
Hur kommer det sig då att de bussar som körs för Birka Cruises har läslig text på bakstammen (samma som satt på reklamfolien) efter att reklamfolien har tagits bort? Ser lite lustigt ut med Birka och Paradiset och allt i vit på vit botten ::)
Finns det kanske olika typer, som lämnar olika resultat efter att man tagit bort det? Eller är det kanske bara att polera efter att man tagit bort detta?
Blev en repa till Sollentuna och komplettera med 3256 så nu äro serien komplett.
Tack till Fredrik Gelin som kunde hjälpa till med några av dem.
Sitter nu på pendeln till jobbet.
häft ämmnet dör de dekalerna som birka etc hade är det samma som är till denna fordons wrapping vinyl. det handlar om att man noggrant måste polera bort häftämmnet då det skall tas bort samt att temperaturen på folien måsta vara över 15 grader då det tas bort då kommer häft ämmnet med.
Tackar då har jag koll på det!
Citat från: Fredde_J skrivet 07 oktober 2008, 12:09:35 PM
Hur kommer det sig då att de bussar som körs för Birka Cruises har läslig text på bakstammen (samma som satt på reklamfolien) efter att reklamfolien har tagits bort? Ser lite lustigt ut med Birka och Paradiset och allt i vit på vit botten ::)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2008, 12:38:58 PM
Dessa var ju inte folierade utan hade vanliga dekaler, lacken runt om är ju blekt av ljus o uvstrålning och samma gäller om dekalerna är i olika färger som släpper igenom olika stora mängder av ljus.
De båda f.d. Birkabussar jag sett har just det problemet att lacken är i nyskick just där de lösa bokstäverna suttit. På övriga 90-95% av lackens yta däremot... är de rejält blekta och slitna. Precis som polisbilarna jag nämnde ovan. :)
Man kanske skulle gå mot strömmen och lämna in sin gamla repiga mattsvarta 18-åriga Saab på svart helfoliering för att få den i "nyskick", hellre än att lacka om gamlingen? ;)
SL-stripningen är inte vacker men jag tycker det är ett utmärkt sätt att få SL-look på tillfälliga fordon. Att det var SL som lånat dessa visste jag dock inte. Trodde det var Busslinks vanliga utbyte mellan Örebro och Stockholm på sommarhalvåret. För övrigt är det kanske ingen högoddsare att just dessa vagnar blir permanent SL-röda inom ett år.
Citat från: Cero skrivet 08 oktober 2008, 17:55:36 PM
SL-stripningen är inte vacker men jag tycker det är ett utmärkt sätt att få SL-look på tillfälliga fordon. Att det var SL som lånat dessa visste jag dock inte. Trodde det var Busslinks vanliga utbyte mellan Örebro och Stockholm på sommarhalvåret. För övrigt är det kanske ingen högoddsare att just dessa vagnar blir permanent SL-röda inom ett år.
Det är Busslink som själva nyttjar dessa bussar i SL-området. Orsaken är primärt den försenade leveransen av 35 etanolbussar till Råsta. Trafikökningen i augusti, och nu senast i måndags, har gjort att det inte har räckt att behålla bussar på väg att avvecklas.
Nu ser leveranserna av åtminstone 2-axliga Omni Linkar ut att komma igång så smått.
Örebroarna har ju tillbringat våren och sommaren längs tunnelbanans linje 18, och fick i det sammanhanget Buss PC.
/Ted