(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/Uppsalabuss_326_Uppsala_C_1986.JPG)
Jag minns inte om jag lagt ut dessa bilder tidigare på Bussnack. Hur som helst kommer de här. En av van Hools vackra karosstyper. Enligt Svensk Busshistoria hade dessa vagnar littera V5A hos Uppsalabuss. "V" stod för Volvo. Malmö Lokaltrafik hade ett liknande litterasystem där första bokstaven stod för chassifabrikat.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/Uppsalabuss_327_Uppsala_C_1983.JPG)
Fanns endast dessa två vagnar av denna typ i Uppsala?
Det fanns fler än 2 st, men de gick mycket sällan i Uppsala. Däremot skötte de under flera år landsortstrafiken som Uppsalabuss körde åt UL utom linje 134. Dessutom användes de som skolbussar runt Knivsta (bakdörrarna fick inte användas då de gick som skolbussar efter en incident). Minns jag rätt var 321 först i serien, men det lär väl komma några hundra kommentarer annars ;)
De kom tre leverans av denna busstyp
321 - 322 1977-02-02, chassi B59-59
317 - 320 1977-08-30, chassi B59-59
323 - 327 1979-04-23 - 1979-05-10, chassi B10R-59
/Janne
Vet att Linjebuss Ystad hade ett gäng sådana.
Dock längre (13 meter?)och med höga fasta stolar.
Benämningen halvturist, eller som de även kallades lokalt: långskorpor
/Magnus
Jämtlandsbuss hade sådana i nr.serien 227-234.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Linjebuss_157_Cr_1991.jpg)
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Linjebuss_140_Cr_1993.jpg)
Tack för alla uppgifter om dessa bussar!
Det fanns, precis som Göransson nämner en längre variant för förorts- och landsbygdstrafik. Här är två sådana bussar, fotograferade i Skåne.
Hej
Jag funderar på vilka linjer som Uppsalabuss körde åt UL?
Var gick linje 134
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 06 oktober 2008, 17:24:27 PM
Hej
Jag funderar på vilka linjer som Uppsalabuss körde åt UL?
Var gick linje 134
mvh Stefan P
En liten koll i hösttabellen 1978:
101 Uppsala-Bälinge-Åkerlänna
110 Uppsala-Bodarna-Vreta
117 Uppsala-Dalby-Wik
127 Uppsala-Börje-Jumkil-Uppsala
131 Uppsala-Alsike kyrka-Edeby-Knivsta
132 Uppsala-Alsike station-Knivsta
133 Uppsala-Alsike kyrka-Edeby-Sigtuna
134 Knivsta-Ovike-Husby Långhundra-Bergshaga
Linje 131 lades raskt ned till sommaren 1979 och 134 lades ned 20 aug 1979,
den återuppstod igen den 2 november 1979 med förändrad linjesträckning och enbart fredagstrafik.
134 Knivsta-Ovike-Bergshaga-Husby Långhundra-Östuna-Knivsta
I hösttabellen från 1981 försvann linje 134 för gott ?
Hej
Tack för ett snabbt svar, men när övergick de här linjerna till andra bolag tex. Jumkils buss, Swebus.
mvh Stefan P
Trevligt! Minns att jag sett denna typ i Knivsta som liten, även om jag aldrig åkte med dem. När jag väl började åka buss betjänades Knivsta med "turistbussar" från GUB. :)
Förresten, på tal om linje 134 till bergshaga så har jag sett "begshaga bussgarage" som postadress. Vad har det funnits för bussgarage där och vilka använde sig av det?
Visar väl några som finns på tramtrain.be (http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/index.html) då....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Goteborg/3816%20GS%20274%20Majorna.jpg)
GS 274 i garaget Majorna. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Linjebuss/Linjebuss%200141%20Radhusparken%20Jonkoping%201977.jpg)
Linjebuss 0141 vid Rådhusparken i Jönköping 1977. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/LITA-Nackrosbuss/7517%20LITA%205101%20Linkopings%20Bussterminal.jpg)
LITA 5101 på Linköpings Bussterminal. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Uppsala/150207%20Uppsalabuss%20318.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Uppsala/150208%20Uppsalabuss%20318.jpg)
Uppsalabuss 318 i Malmköping. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Uppsala/150210%20Uppsalabuss%20323.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Uppsala/150212%20Uppsalabuss%20323.jpg)
Uppsalabuss 323 i Malmköping. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Uppsala/150225%20Uppsalabuss%20326.jpg)
Uppsalabuss 326 på Uppsala busstation. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/SL-buss/040523%20SL%20H50%204553%20Karlaplan%201983.jpg)
SL H50 4553 på Karlaplan Stockholm 1983. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/SJbuss-Swebus/4901%20SJ%201823%20Vadstena.jpg)
SJ 1823 i Vadstena. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Buss/3121%20NKA%20226%20Vagnhallen.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Buss/3120%20NKA%20226%20Vagnhallen.jpg)
NKA 226 vid Vagnhallen i Norrköping 1977. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Buss/NKA%20226%20Radhuset%201978.jpg)
NKA 226 vid Rådhuset i Norrköping 1978. Foto Leif D.
Citat från: JAB skrivet 05 oktober 2008, 18:16:45 PM
Det fanns fler än 2 st, men de gick mycket sällan i Uppsala. Däremot skötte de under flera år landsortstrafiken som Uppsalabuss körde åt UL utom linje 134. Dessutom användes de som skolbussar runt Knivsta (bakdörrarna fick inte användas då de gick som skolbussar efter en incident). Minns jag rätt var 321 först i serien, men det lär väl komma några hundra kommentarer annars ;)
Det stämmer att de egentligen aldrig användes i stadstrafiken. Antingen gick de i landsortstrafik till och från Uppsala eller som skolbussar. Det sistnämnda såg jag ofta. Där jag bodde på den tiden kunde man varje dag se en sådan buss som gick på en viss tur med barn till skolan
Men ingen regel utan undantag. Jag har faktiskt en gång sett en sådan buss gå i riktig stadstrafik inne i stan. Såg dessutom bussen rulla i Stora torget i Uppsala som vanlig stadsbuss. Antagligen hade den ersatt någon vanlig buss på någon linje och fick rulla extra. Sånt kunde hända ibland :D
Eftersom denna tråd kom att även innefatta Volvo B58 med van Hool Jumbo 200-kaross kom jag att tänka på att jag såg en i Nol för inte så länge sedan. Hittade en bild på den: http://kungalvskk.org/albums/2004/gy%F6r/slides/IMG_2961.html (http://kungalvskk.org/albums/2004/gy%F6r/slides/IMG_2961.html). F.d. Göteborgs Spårvägar 14.
M.v.h.
Ola
Citat från: Leif D skrivet 06 oktober 2008, 19:39:55 PM
Visar väl några som finns på tramtrain.be (http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/index.html) då....
Trevligt! :D
Myckte trevligt :) hur var dessa bussar med tanke på Ikarus debatten ?? Van Hool har väl iaf alltid varit lika med bra bussar.. väldigt vanliga förr men tyvärr inte längre..
Mitt omdömme om van Hool är att de var ganska robusta. ¨
De har ett stort sentimentalt värde för mig, pga deras vanliga förekommande under min uppväxt..
Tyvärr som andra vagnar under den tiden lätt för att rosta i underredet.
Omdömme egentligen...tråkiga men pålitliga.
Scaniorna hade en tendens att vara ostyva i karossen med tanke på svansmotorn, vilket innebar en del rutbyten som följd.
De sprack inte men dimmade igen, var kostsamt innan tekniken med att skilja rutorna och torka dem kom fram..
Servicen från Partille med reservdelar var oklanderligt på sin tid. Idag har jag ingen uppfattning.
/Magnus
Nja har vi det? Ser tråden kring Van Hool än...
Var inte mögelproblemet mer egentligen det att de som städade hade alldeles för mycket vatten inblandat.
Vill minnas att en del städare som tog in slangen och mer eller mindre spolade ur bussarna. Var ju snabbt och effektivt och skonsamt för ryggen.
/Magnus