Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 21:20:31 PM

Titel: En av Postens semitrailerbussar?
Skrivet av: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 21:20:31 PM
http://www.blocket.se/vi/17415553.htm?ca=19_s (http://www.blocket.se/vi/17415553.htm?ca=19_s)
Titel: SV: En av Postens semitrailerbussar?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 03 oktober 2008, 22:15:59 PM
6626 (AEG296)

/GL
Titel: SV: En av Postens semitrailerbussar?
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2008, 11:32:07 AM
Oj! Finns det bilder på en sån i nyare skick? :D
Titel: SV: En av Postens semitrailerbussar?
Skrivet av: Peter C skrivet 04 oktober 2008, 11:36:56 AM
Det var ett lustigt bygge må ja säja!

Drog posten trailers med denna? Varför en buss och inte en vanlig dragare? Förklara gärna närmare för en som inte vet.
Titel: SV: En av Postens semitrailerbussar?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 04 oktober 2008, 11:43:20 AM
Passagerare och varmgods i dragfordonet. Övrigt gods i släpet.

/GL
Titel: SV: En av Postens semitrailerbussar?
Skrivet av: Ersa skrivet 04 oktober 2008, 11:55:44 AM
Därför att det inte var Postverket eller Poståkeriet som körde, utan Postens Diligenstrafik. Grundidén från 1920-talet var ju att frakta brev/gods och ta med sig betalande passagerare när man ändå körde. :)
Titel: SV: En av Postens semitrailerbussar?
Skrivet av: Peter C skrivet 04 oktober 2008, 14:06:52 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 oktober 2008, 11:55:44 AM
Därför att det inte var Postverket eller Poståkeriet som körde, utan Postens Diligenstrafik. Grundidén från 1920-talet var ju att frakta brev/gods och ta med sig betalande passagerare när man ändå körde. :)

Ok, då förstår ja idén med ett sånt bygge. Tackar!
Titel: SV: En av Postens semitrailerbussar?
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 oktober 2008, 18:42:05 PM
Grundiden ja,att frakta folk och gods ihop är väl i och för sig gammal. Vi har haft hästdragna fordon och vi har haft järnvägs-tåg.
Men på 60 talet i och med H trafiken och ett antal år framåt var det mer eller mindre så kallade bidrag till olika olönsam trafik för både bussar och järnväg som styrde.
Det fanns "på slutet" en hel Bussbidragsnämnd.
Ekonomistyrning kan se ut olika.