Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Magnus_J skrivet 02 oktober 2008, 21:57:18 PM

Titel: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Magnus_J skrivet 02 oktober 2008, 21:57:18 PM
nya Råstavagnarna,

(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2156.jpg)

(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2159.jpg)

Intriör't i 3728
börjar framifrån
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2148.jpg)

Dörrpanel
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2144.jpg)

skärm till backkamera
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2153.jpg)

extra mick
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2150.jpg)

(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2146.jpg)

(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2147.jpg)

(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2151.jpg)

(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2142.jpg)

(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2161.jpg)
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Möllers skrivet 02 oktober 2008, 22:03:41 PM
Fina bilder på en fin buss vad har den för dörrar har den 1.2.1 ?
Vad jag har märkt med omnilinkar dom som kör i Arriva i malmö dom har inte samma motor ljud alls typ jag åke med den nya omnilinken ditt den var mycket pigare att köra sen åkte jag hem med en gammal omnilink den hade ett annat motorljud märke jag.
Är det samma i stockholm med denna nya o dom gammal omnilinkarna samma motorsljud  ???
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Magnus_J skrivet 02 oktober 2008, 22:07:11 PM
ang dörrställningen jo det var väl 1.2.1.

det lät inte så mycket alls om den vad jag hörde. Det är etanol motor. å andra sidan ligger motorn bak och man sitter fram.
De är inte i Trafik ännu.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Möllers skrivet 02 oktober 2008, 22:09:32 PM
okey första 1-2-1 då i den nya omnilinken då tror jag.
Fast jag satt långst bak då dom hör man mer.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 02 oktober 2008, 22:11:21 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 02 oktober 2008, 21:57:18 PM

skärm till backkamera
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2153.jpg)

extra mick
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2150.jpg)

ovanligt ställe att sätta skärmen på men i och för sig inte helt fel för det tvingar föraren att titta i innespeglen samtidigt för att se ut.
Extramikrofonen lär tas bort innan den sätts i trafik.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: homer skrivet 02 oktober 2008, 22:48:26 PM
Trist att man skaffar den tyska dörrstandarden >:(

men trevligt med höga stolar, vad ska den gå på för linjer? det är väl ingen ren regionalvagn, den saknar ju läslampor och extraljus
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 oktober 2008, 22:56:24 PM
Citat från: homer skrivet 02 oktober 2008, 22:48:26 PM
Trist att man skaffar den tyska dörrstandarden >:(

Vad 17 surrar du om?
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Nico skrivet 03 oktober 2008, 00:54:14 AM

Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2008, 22:56:24 PM
Vad 17 surrar du om?

Antar att det är detta med att ha dörrknapparna till höger om ratten som åsyftas av Homer. Gillar inte det jag heller. När man svänger stolen så hade man förr vänsterhanden fri att sköta dörrarna, men nu får man (i alla fall i mitt tycke) en sämre ergonomisk lösning när man så att säga måste sköta mera saker med högerhanden.


Citat från: homer skrivet 02 oktober 2008, 22:48:26 PMmen trevligt med höga stolar, vad ska den gå på för linjer? det är väl ingen ren regionalvagn, den saknar ju läslampor och extraljus

Tja, i med att det är Råsta som är slutdestination så ska den gå på Råstas linjer... vilket innebär, mer eller mindre, ett mellanting mellan stadstrafik och trafik i närförort. Troligen kommer det t.ex. att bli en hel del på 515, 516 och 526, men även troligen 506, 509, 514, 517, 540 samt 196, 197, 592, 595 samt 598.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 03 oktober 2008, 08:33:39 AM
Tack för de intressanta bilderna!
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2008, 10:03:45 AM
Citat från: Magnus_J skrivet 02 oktober 2008, 21:57:18 PM
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2151.jpg)

Bakre dörrknappar i SL-land? Det blir ett spännande experiment. Är resenärer i Solna/Sundbyberg vana med sådana?
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2008, 10:06:42 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 08:14:21 AM
Den ska möjligtvis kunna efterutrustas med bälten, det går normalt inte på bussar med cityinredning utan att byta stolar

Vagnarna ska väl användas i sådär 14-15 år framöver, så det är ju bra att man kan inreda den med bälten om så krävs i något helt annat trafikområde där den kan tänkas gå år 2020. Bra att man är förberedd på att de närmaste 15 åren kan innebära vissa förändringar.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Nico skrivet 03 oktober 2008, 10:13:28 AM

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:03:45 AMBakre dörrknappar i SL-land? Det blir ett spännande experiment. Är resenärer i Solna/Sundbyberg vana med sådana?

Jo, det har ju funnits ett tag nu i Råsta (och på Norrort har man väl haft det ett bra tag). Vill minnas att det kom några dylikt utrustade vagnar från Sundsvall redan på Veoliatididen och sedan har det funnits i de 66-vagnar som kom från Täby istället för ett par av de 38-vagnar som byttes ut. Sedan finns det dörrknappar även i 46- och 63-vagnarna. De som verkar ha störst problem med dessa dörrknappar är inte så mycket passagerarna som vissa förare som fortfarande envisas med att det är fel på dörrarna och sitter och öppnar/stänger manuellt!  :-\
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2008, 10:21:15 AM
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2008, 10:13:28 AM
Jo, det har ju funnits ett tag nu i Råsta (och på Norrort har man väl haft det ett bra tag). Vill minnas att det kom några dylikt utrustade vagnar från Sundsvall redan på Veoliatididen och sedan har det funnits i de 66-vagnar som kom från Täby istället för ett par av de 38-vagnar som byttes ut. Sedan finns det dörrknappar även i 46- och 63-vagnarna. De som verkar ha störst problem med dessa dörrknappar är inte så mycket passagerarna som vissa förare som fortfarande envisas med att det är fel på dörrarna och sitter och öppnar/stänger manuellt!  :-\

Hur var det nu med internutbildningen? Här i Umeå körde Polarbuss stenhårt på dörrknappslinjen de sista åren, och till slut var det bara de nyinflyttade resenärerna som skrek "öppna dörren" åt förarna.

Jag hoppas verkligen att alla de nya B9S har fått sådana knappar redan i fabrik, samt att det går att eftermontera dem i Jönköpingsvagnarna vars bakdörrar inte öppnas automatiskt när stoppknappen tryckts in och enbart framdörren öppnas. Visst finns det fotoceller 2-3 cm från dörren, men inga normalt funtade resenärer trycker ju mot näsan mot dörren för att bryta dessa...
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Nico skrivet 03 oktober 2008, 10:35:11 AM

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:21:15 AMHur var det nu med internutbildningen?

Tja, internutbildningarna fungerar nog ganska bra skulle jag tro. Det generella problemet med alla sådana utbildningar är att alla inte tar till sig informationen (i de fall där den är obligatorisk) och sedan finns det de som anser att de kan saker och ting i alla fall och struntar i att gå på de internutbildningar (i de fall där den är frivillig) som anordnas.


Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:21:15 AMJag hoppas verkligen att alla de nya B9S har fått sådana knappar redan i fabrik, samt att det går att eftermontera dem i Jönköpingsvagnarna vars bakdörrar inte öppnas automatiskt när stoppknappen tryckts in och enbart framdörren öppnas. Visst finns det fotoceller 2-3 cm från dörren, men inga normalt funtade resenärer trycker ju mot näsan mot dörren för att bryta dessa...

Alla våra nyare B9S har haft det som standard. Vad gäller eftermontering vet jag däremot inte då problemet du beskriver ovan (med näsan mot dörren) är känt även från SL-land... på Råsta gäller det t.ex. alla 38-vagnar och troligen återfinns fenomenet även på andra SL-depåer. Mest troligt är det väl en kostnadsfråga, men då många av vagnarna är s.k. trängselvagnar så borde det väl vara SL själva som ska slanta och de kör ju inte någon egen trafik så...?
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2008, 11:35:38 AM
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2008, 10:35:11 AM
Alla våra nyare B9S har haft det som standard. Vad gäller eftermontering vet jag däremot inte då problemet du beskriver ovan (med näsan mot dörren) är känt även från SL-land... på Råsta gäller det t.ex. alla 38-vagnar och troligen återfinns fenomenet även på andra SL-depåer. Mest troligt är det väl en kostnadsfråga, men då många av vagnarna är s.k. trängselvagnar så borde det väl vara SL själva som ska slanta och de kör ju inte någon egen trafik så...?

Ett annat alternativ vore att montera fler fotoceller längre ut i gången, så de känner av folks fötter. Annars borde dörrknappar vara enkla att eftermontera i gamla vagnar. Det är ju bara att skruva dit enkla strömbrytare som bryter strömkretsen i den redan existerande fotocellen.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Nico skrivet 03 oktober 2008, 11:48:04 AM

Visserligen, men det är inte alltid så enkelt. I B9S så saknas det ju en reell gång vid mittendörren (då barnvagsplatsen ligger i direkt anslutning till dörren) varför det är svårt att ha sensorn längre ut ifrån dörren än vad som är fallet idag. Sedan är det väl även frågan om hur enkelt det egentligen är att skruva dit något bara hux-flux om det även måste integreras med övrig elutrustning ombord? Sedan beror det även om man ska göra en eventuell ombyggnad på ett fåtal vagnar eller om det börjar dra iväg åt bortåt 100-150. I det senare fallet så kan det nog bli en del pengar i alla fall. Dels för delarna/ombyggnaden i sig, men även för att det kan ta lite tid och att det då kanske blir frågan om att varje vagn ska ställas av i en eller två dagar.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: M224 skrivet 03 oktober 2008, 12:43:48 PM
Intressant att man har satt upp siffror i Helvetica, trodde att Busslink bara använde SLs egna typsnitt.  ::)

Blir visst aldrig någon ordning på typsnitten i SL-trafiken vare sig det handlar om tidtabeller, skyltar, nummer på fordon, hållplatstabeller, kartor o.s.v.

Konstigt att i stort sett varenda företag i hela världen kan ha en enhetlig grafisk profil utom SL.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: M224 skrivet 03 oktober 2008, 12:58:17 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 12:55:17 PM
Grafisk profil?

Vad avser du nu?  Ägarens inv nr märkning?  Den tror jag inte finns specificerad.

Japp
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: yngrot skrivet 03 oktober 2008, 13:05:39 PM
Är det nått nytt med dörrpanel i Scania ?? specfråga om man vill ha vred?? Borås Omnilink har vred. Volvo går väl inte att få med vred??
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2008, 16:27:46 PM
Citat från: yngrot skrivet 03 oktober 2008, 13:05:39 PM
Är det nått nytt med dörrpanel i Scania ?? specfråga om man vill ha vred?? Borås Omnilink har vred. Volvo går väl inte att få med vred??

Riktigt. Det är bara Scania som levererar dörrvred (om man säger till om det) numera.  :(
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2008, 16:32:51 PM
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2008, 11:48:04 AM
Visserligen, men det är inte alltid så enkelt. I B9S så saknas det ju en reell gång vid mittendörren (då barnvagsplatsen ligger i direkt anslutning till dörren) varför det är svårt att ha sensorn längre ut ifrån dörren än vad som är fallet idag. Sedan är det väl även frågan om hur enkelt det egentligen är att skruva dit något bara hux-flux om det även måste integreras med övrig elutrustning ombord? Sedan beror det även om man ska göra en eventuell ombyggnad på ett fåtal vagnar eller om det börjar dra iväg åt bortåt 100-150. I det senare fallet så kan det nog bli en del pengar i alla fall. Dels för delarna/ombyggnaden i sig, men även för att det kan ta lite tid och att det då kanske blir frågan om att varje vagn ska ställas av i en eller två dagar.

Då borde man ta till en uppfinning från Scania OmniCity/Link, dvs en avkännare ovanför dörren som känner av folk på lite längre avstånd. Detta borde vara standard på alla bussmodeller (utan dörrknappar) som har barnvagsplatsen "framför" mittdörren.

Denna "högra" barnvagsplats fanns ju även på de korta Säfflebussar som gick i Kalmar:

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5409_Interior_080926.jpg)

Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Fredde skrivet 03 oktober 2008, 16:49:01 PM
Citat(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_2151.jpg)

Sånna knappar finns inte på våra vagnar i Nacka/Värmdö. Inte ens på B9S-bussarna som kom med Trängselförsöket eller de nya MAN-vagnarna. Man öppnar väl dörrarna själva med dessa, om jag hänger med i snacket...

Jag är tacksam! Vill inte ha något springande i bakdörrarna, ungar som öppnar och släpper på kompisar etc.

Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2008, 16:53:09 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 03 oktober 2008, 16:49:01 PM
Sånna knappar finns inte på våra vagnar i Nacka/Värmdö. Inte ens på B9S-bussarna som kom med Trängselförsöket eller de nya MAN-vagnarna. Man öppnar väl dörrarna själva med dessa, om jag hänger med i snacket...

Jag är tacksam! Vill inte ha något springande i bakdörrarna, ungar som öppnar och släpper på kompisar etc.

Knapparna kompletteras givetvis med en "Fredde-knapp" framme hos föraren som bryter all automatik bak! :)
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Optimal skrivet 03 oktober 2008, 16:55:22 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:03:45 AM
Bakre dörrknappar i SL-land? Det blir ett spännande experiment. Är resenärer i Solna/Sundbyberg vana med sådana?

bakre dörrknappar har ju funnits i innerstan sen 90-talet.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Fredde skrivet 03 oktober 2008, 17:03:29 PM
CitatKnapparna kompletteras givetvis med en "Fredde-knapp" framme hos föraren som bryter all automatik bak! :)

Tack! Den är ovärdelig ;D Synd bara att det finns sabotörer i förarkåren som demonterar dessa >:(

Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2008, 17:09:51 PM
Citat från: Optimal skrivet 03 oktober 2008, 16:55:22 PM
bakre dörrknappar har ju funnits i innerstan sen 90-talet.

Men Sundbybergsbor är väl inte ofta ända borta i innerstan och lär sig ny teknik? ;)
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Optimal skrivet 03 oktober 2008, 17:46:45 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 17:09:51 PM
Men Sundbybergsbor är väl inte ofta ända borta i innerstan och lär sig ny teknik? ;)

Sant, men många åker väll till stan nån gång. Jag tror inte det kommer bli några problem. Sen hade/har ju Råsta nån/några vagnar med denna knapp så pasagerarna hinner att lära sig  ;) ;D
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Cero skrivet 03 oktober 2008, 18:01:36 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:03:45 AM
Bakre dörrknappar i SL-land? Det blir ett spännande experiment. Är resenärer i Solna/Sundbyberg vana med sådana?

Knappar till avstigningsdörrarna har såvitt jag vet funnits i SL-trafiken sedan de blå Omnicity dök upp på 4:an 1998. Alla nyare bussar i exempelvis Söderort har dylika. Dock tror jag det företrädesvis är Busslink som använder dem. Har inget minne av att sett liknande i Swebus vagnar i någon större omfattning.

Citat från: Mattias Möller. skrivet 02 oktober 2008, 22:03:41 PM
Vad jag har märkt med omnilinkar dom som kör i Arriva i malmö dom har inte samma motor ljud alls typ jag åke med den nya omnilinken ditt den var mycket pigare att köra sen åkte jag hem med en gammal omnilink den hade ett annat motorljud märke jag.
Är det samma i stockholm med denna nya o dom gammal omnilinkarna samma motorsljud  ???

Dessa vagnar har sannolikt den nya 5-cylindriga motorn vilken ger ett annat ljud än den gamla 6:an.

Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: bjalle skrivet 03 oktober 2008, 18:48:30 PM
Kan jämföra tex med Thygessons Scalor.
Deras nyaste (fabriksnya) 54an, har ett helt annat ljud än övriga pga 5 cyl motor, sen växlar växellådan upp mycke tidigare på 54an än övriga.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Fredde skrivet 04 oktober 2008, 01:48:59 AM
CitatDock tror jag det företrädesvis är Busslink som använder dem. Har inget minne av att sett liknande i Swebus vagnar i någon större omfattning.

Ungefär som när det gäller extraljus på bussarna. Känns som att detta kommer på tal flera gånger i veckan på garaget bland oss som kör kvällar...

Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Nico skrivet 04 oktober 2008, 09:29:29 AM

Extraljus sitter väl på de bussar som tillhör de garage där det anses nödvändigt, dvs. sällan på vagnar som rullar i ren stadstrafik eller i ytterstad/närförort. I det senare fallet skulle det nog ändå behövas ibland för det kan vara nog så mörkt och dålig belysning på många ställen.

Själv använder jag t.ex. ofta gärna helljusen i de numera ganska uselt belysta villaområdena mm. Detta då jag hellre ser mopedynglen m.fl. potentiella självmordspiloter innan de ligger under bussen.  :-\
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Cero skrivet 04 oktober 2008, 11:51:26 AM
Citat från: Nico skrivet 04 oktober 2008, 09:29:29 AM
Extraljus sitter väl på de bussar som tillhör de garage där det anses nödvändigt, dvs. sällan på vagnar som rullar i ren stadstrafik eller i ytterstad/närförort. I det senare fallet skulle det nog ändå behövas ibland för det kan vara nog så mörkt och dålig belysning på många ställen.

Nacka/Värmdö borde väl kunna betraktas som ett område där det kan anses nödvändigt och jag tror det är vad som avses i den tidigare kommentaren.

Citat från: Nico skrivet 04 oktober 2008, 09:29:29 AM
Själv använder jag t.ex. ofta gärna helljusen i de numera ganska uselt belysta villaområdena mm. Detta då jag hellre ser mopedynglen m.fl. potentiella självmordspiloter innan de ligger under bussen.  :-\

Ja det är nog klokt. Speciellt som det finns gott om cyklister som tror att cykellysen monterar och sätter på sig själva när höstskymningen slår till. Eller också tror de att hela baletten blir självlysande bara de solat tillräckligt under sommaren.  8)
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Fredde skrivet 04 oktober 2008, 12:31:38 PM
CitatNacka/Värmdö borde väl kunna betraktas som ett område där det kan anses nödvändigt och jag tror det är vad som avses i den tidigare kommentaren.

Ja, den största delen av Värmdö har ju faktiskt inte gatubelysning. Och på vissa håll är den ändå inte så mkt att hänga i gran, trots att den finns.

Älgarna på Ingarö har man ju sett i närbild vid flera tillfällen. ::)

Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 04 oktober 2008, 21:30:54 PM
Hoppas det kommer nya Scania omnicity bussar till Halmstad i samband med nya upphandlingen
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Magnus_J skrivet 17 oktober 2008, 07:09:45 AM
Några av nyleveranserna har nu börjat rulla lite smått i trafik. vem blir först att fånga dem =)

Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Carl W skrivet 17 oktober 2008, 08:51:30 AM
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2008, 10:13:28 AM
Jo, det har ju funnits ett tag nu i Råsta (och på Norrort har man väl haft det ett bra tag). Vill minnas att det kom några dylikt utrustade vagnar från Sundsvall redan på Veoliatididen och sedan har det funnits i de 66-vagnar som kom från Täby istället för ett par av de 38-vagnar som byttes ut. Sedan finns det dörrknappar även i 46- och 63-vagnarna. De som verkar ha störst problem med dessa dörrknappar är inte så mycket passagerarna som vissa förare som fortfarande envisas med att det är fel på dörrarna och sitter och öppnar/stänger manuellt!  :-\

Har alltid öppnat och stängt dörrarna manuellt. Obefintlig risk att klämma någon.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Nico skrivet 17 oktober 2008, 12:37:47 PM

Citat från: Carl W skrivet 17 oktober 2008, 08:51:30 AM
Har alltid öppnat och stängt dörrarna manuellt. Obefintlig risk att klämma någon.

Tja, beror ju på hur man ser det. Själv tycker jag detta med dörrar som folk öppnar själv är mycket bra då jag i vissa lägen slipper få alla dörrar öppnade. Sen är det ju även avgörande var man kör någonstans. Att hålla på att öppna och stänga dörrar manuellt brukar jag göra på natten när jag har en bra koll på det hela. Däremot kan det ibland vara svårt att hålla koll på detta när man befinner sig i miljöer med mycket folk och väljer man att låta alla dörrarna stå öppna tills man är klar så brukar det innebära att på t.ex. linjer som SL 179 i Kista så kliver hälften av paxen på gratis genom bakdörrarna i så fall.
Titel: SV: Busslink 3728 + 3724
Skrivet av: Walter skrivet 17 oktober 2008, 13:24:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 oktober 2008, 12:42:10 PM
Det är väl helt beroende på vilka krav som kommer att ställas på bussarna och vilken entreprenör som kommer att köra.
Blir det t.ex Biogas kan man nog anta att MAN eller MB ligger nära till hands....

Ja man har ju chansen att göra lite utvärderingar nu när man har fått två CNG-Citaro i Falkenberg