Hej.
Söker med ljus och lykta bilder på ovanstående bussar
då de har ett högt värde för mig.
MVH
Magnus
Citat från: Göransson skrivet 28 september 2008, 21:25:38 PM
Hej.
Söker med ljus och lykta bilder på ovanstående bussar
då de har ett högt värde för mig.
MVH
Magnus
Här Tramtrain.be (http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/index.html)kan du ju kolla ..... i katalogen Linjebuss, kan de ju finnas nått kanske...
Reprisbild på LB311 (Hälledal sept -82):
(http://medlem.spray.se/garageland/Linjebuss/LB_311_BET850_820900.jpg)
Hej igen.
Här går det undan.
Tack Greger. Fick bilden av dig sist till min och min fars stora glädje.
Hittat en del klenoder med er hjälp ikväll.
Värdesätter det högt!!! ;D
MVH
Magnus
Hittade LB131 som var baserad i Malmö ett tag med legendaren Olle Gren som chaufför.
Vår chaufför Jonny Blom körde där med LB 84 under den tid Linjebuss hade depå där..
Var ju ett antal år innan de köpte hela ML.....
Även jag hittade en bild på 311 i skokartongen:
(http://www.savenfjord.nu/sko_157b.JPG)
LB 311 leverades som näst intill lyxbuss 1979 till Bröderna Lindströms som Linjebuss sedemera köpte.
Busen gick ett tag som ren beställningsvagn i Norland innan den hamnade nere i Trelleborg.
När lönsamheten på beställningstrafiken blev för dålig 1988 så lades detta trafikkontor ner som beställningskontor och bussen hamnade ett tag i Eslöv som reservvagn innan Göran köpte den hösten 1988.
1992 bytte vi in den till Cartes i Vetlanda som sedan sålde den till en körskola i Malmö. Efter ett kort tag så vet jag att ett taxibolag i Småland köpte den innan den gick österut till Ryssland.
Van Hool museumet var ett tag på jakt efter den eftersom den var one of a kind.
Fanns andra liknade vagnar men alla med boggi, och gick linje på Norrlandskusten då Linjebuss hade den.
Citat från: Göransson skrivet 30 september 2008, 16:43:54 PM
LB 311 leverades som näst intill lyxbuss 1979 till Bröderna Lindströms som Linjebuss sedemera köpte.
Busen gick ett tag som ren beställningsvagn i Norland innan den hamnade nere i Trelleborg.
När lönsamheten på beställningstrafiken blev för dålig 1988 så lades detta trafikkontor ner som beställningskontor och bussen hamnade ett tag i Eslöv som reservvagn innan Göran köpte den hösten 1988.
1992 bytte vi in den till Cartes i Vetlanda som sedan sålde den till en körskola i Malmö. Efter ett kort tag så vet jag att ett taxibolag i Småland köpte den innan den gick österut till Ryssland.
Van Hool museumet var ett tag på jakt efter den eftersom den var one of a kind.
Fanns andra liknade vagnar men alla med boggi, och gick linje på Norrlandskusten då Linjebuss hade den.
Br Lindströms Buss-&Resetjänst köptes 1976 av Linjebuss. 311 var alltså både beställd, köpt och ägd av Linjebuss. Br Lindströms reseprogram fortlevde dock under ett antal år i LB:s regi och bussen var helt riktigt avsedd för denna körning.
Mvh Greger L
Rättelse är korrekt och förstådd./Magnus
Åren har gått och vi med dem...
Greger..
Har du koll på var turkosa färgen har sina rötter?
Vi lät den leva vidare till 1999 då vi tyckte den behövde pension...
Citat från: Göransson skrivet 30 september 2008, 23:13:19 PM
Greger..
Har du koll på var turkosa färgen har sina rötter?
Kanske härifrån:
(http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Br_Lindstrom_GEP237_720000.jpg)
Annars var väl första Linjebussarna med det ljusblåa inslaget Expressbussarna(med stort E..) 153-154 från 1978 som hade en bård i denna turkosa nyans. Samma sak för långlinjebussarna 159-162 från 1979 och 165-169 från 1980. Ett rent norrländskt påfund således.
/GL
Din bild kryssade....
Trodde eventuellt att färgen hade anknytning till Lindströms men antar att det var fel..
Såg den bara på Norrlandskusten efter detta...
Har du rätt om 153- och framåt.....152 var från 1979 liksom 311-----78 :orna och tidigare hade andra främre blinkers som satt jämte de dubbla framlyktorna...
1979 kom den nya placeringen med en svepande linje över hörnan.............
LB 163 var en vanlig jumbo med inbyggda konferensbord som var placerad i Stockholm...
Vet att Linjebuss försökte följa sin nummerordning men luckor fanns. Vill bestämt minnas att LB 172 var en Jumbo av 1977 års modell och en av dem specialare som byggdes med klimapaketet på taket bak.......Var placerad i Växjö när LB Resebyrå satsade som mest och på den tiden var pionjärer på resor till Sovjet...
Edit: 153-154 var -78:or, leverarade i juni 1978. Det var -77 och äldre som hade de mindre lyktorna.
163-164 var 12-metersbussar och de hade inte den ljusblå randen. 164 har jag kört rätt mycket f ö.
172 var en 13-m linjevagn som fanns i Ystad, Växjövagnen var nog 132.
Hoppas bilden går att se så småningom, Spray verkar vara lite småstruliga just nu.
/GL
Du har rätt...Klart det var LB132.....Nu ramlar det på plats.....var 12 år då....men minns Växjökontoret så väl...
Imponerande ramp av snygga bussr som rullad över Europa....
Var körde du då på den tiden?
Ystad.. minns du gapiga Janaj***ln elle filbunken Lennart? Eller Peter som genomgick dagen på lagret eller på toa haha
Kanske du sett den vackra Erna? Tider som flytt...
Nån susning om varför 153 0ch framåt kom före 152 i nummerordningen? Förbryllar mig lite.....
Var en serie från 148 och framåt i samma kull.......
Citat från: Göransson skrivet 01 oktober 2008, 00:24:58 AM
Nån susning om varför 153 0ch framåt kom före 152 i nummerordningen? Förbryllar mig lite.....
Var en serie från 148 och framåt i samma kull.......
Nja, gjorde den? 152 ABR098, inreg 780310, 153 KEM251, inreg 780613.
145-152 var samtliga 12-metersturistare för 47 pass(46+guide skulle jag tro), de fyra första är/var regade som -77:or och de fyra sista som -78:or. Dock hade alla åtta det modernare utseendet på lyktor/blinkers.
/GL
Varit genom alla år så inne på att LB 152 var av 1979 års modell.
Detta samtal har gett mer än du anar!!!!
ABR 098 stämmer exakt..
Var hittar du alla dessa data?
Är hyfsat säker på att 153 var en boggibuss som gick på Norrlnadskusten....
Men lustigt är.....312 och 313 kom som Alizee till Malmö...
varför sparande man dessa nummer?
Har du koll på när LB 311 reg. försa gången?
Citat från: Göransson skrivet 01 oktober 2008, 00:40:58 AM
ABR 098 stämmer exakt..
Var hittar du alla dessa data?
I burken här hemma... skämt åsido så har jag samlat på Linjebussuppgifter i 30-35 år, dvs flera år innan jag började jobba åt företaget ifråga.
Fast det mesta kan du ju förstås hitta i Uffe R:s databas: http://www.svenskbusshistoria.se/databas/bussarsrch.asp (http://www.svenskbusshistoria.se/databas/bussarsrch.asp). Som t ex reg datum för LB311 (790521) :)
LB312 och 313 kom året efter. 313 tillhörde Stockholm från början och var sedan upp till Skellefteå en sväng innan den hamnade i Eslöv så även denna buss har kört några gånger.
/GL
Alla nya Linjebussar tillhörde ju Stockholm....de andra kontoren fick skrika sig trötta för att få nåt nytt..
men så var det ju....Stockholm gav pengar=nya kärror...
Veckoslutstrafiken mellan Stockholm-Malmö var ett tag vinstdrivande så då "tvingades" man sätta ett antal hyfsade bussar i Malmö...
Minns du freaket LB 117? Var en problembuss av rang...tappade bakhjul m.m.
Sågs som en gigantisk buss när den kom. Var ju hela 13 meter lång. En bastard bland chaufförerna.
Bland andra fanns LB 84, LB100, LB 101, LB131(utan guidestol), LB 152.....sedarmera LB 312 och i dödsrykningarna av kontoret 313..
Finns legendarer som Bertil "Slaktaren" Lundgren.....minns du han? Olle Green......Björn Billing.....Jonny Blom...
Var en kär period som grabb.........