Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Göransson skrivet 28 september 2008, 21:19:30 PM

Titel: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 28 september 2008, 21:19:30 PM
Hej.
Har en fundering.
Kör en del resor på utlandet och självklart studerar man ju bussarna när man är där.
Ta Berlin t.ex. Hela, rena bussar som rullar i stadstrafiken. Inte direkt som i Malmö där alla bussarna ser ut som de gått genom någon sorts kvarn.
Är det bussbolagen här i Sverige som struntar göra vid skador...Har vi sämre chaufförer?
Bara slagit mig och de sista åren har jag roat mig med att just kolla på detta.
Vi stod ända till nyligen uppställda på Veolias garage i Malmö. Med risk att sticka ut hakan vill jag påstå att 80 % av stadsbussarna hade skador.
Nån som funderat på samma? Varför är det så?
/Magnus
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 28 september 2008, 22:19:04 PM
Vad det gäller kunderna så kan man ju bara knalla in på en bio..
Man får skyffla sig därifrån bland popcorn och annat bråte som bara slängs på golvet....

Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Hagri skrivet 28 september 2008, 22:27:07 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2008, 22:15:30 PM
Ja det skulle jag nog vilja påstå att vi delvis har, en stor del av yrkesstoltheten har försvunnit idag.

Dessutom har flera av våra stora aktörer sedan länge slutat att lägga energi på det "kosmetiska" eftersom bussen redan dagen efter en kostsam reparation kan se precis likadan ut.

Vad gäller det invändiga tycks kunderna i Sverige ha en lite annan attityd jmf med dem i våra grannländer.
Om du ser tillbaka.
Är det en stegvis förändring och när började det.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 28 september 2008, 22:29:44 PM
Hagri har en riktigt bra fråga....
När började detta?
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 28 september 2008, 22:34:55 PM
Citat från: Göransson skrivet 28 september 2008, 22:29:44 PM
Hagri har en riktigt bra fråga....
När började detta?

I samband med att upphandlingarna drog igång på allvar kanske? Jag vet inte, men det är väl en av få saker man kan vinna på eftersom löner och dylikt ofta regleras centralt oavsett arbetsgivare. Eller funkar det bara så i Stockholm (med löner och arbetsvillkor alltså)?
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 28 september 2008, 22:39:28 PM
Ibland kommer man hem om nätterna....Som sagt, vi stod i garaget på Veolia i Malmö..
Förbluffades många gånger över hur städarna hanterade vagnarna....
Vet vid ett tillfälle då en betongvägg råkade stå i vägen....det gör den inte mer...Och den bussen rullar väl inte än...Så att skador händer på depåerna är nog väldigt sant...

Visst har trafiken sedan blivit tätare och mer intensiv men det har den väl i Berlin med som jag tog upp som exempel.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Cero skrivet 28 september 2008, 22:47:40 PM
Iofs upplevde jag bussarna som väldigt skabbiga i just Berlin för sju år sedan, men jag hade kanske bara otur eller så har det hänt mycket sedan dess. I övrigt håller jag med om att fordon i allmänhet, inklusive bussar i kollektivtrafik, sköts mycket bättre i många länder, speciellt i Tyskland. I stort sett allting ser spotless ut, även den billigaste småbil.

Vi i Sverige har ju ett speciellt förhållande till den där personen "någon annan" som alltid ska göra jobbet och det tankesättet förs nog över även på upphandlad verksamhet. Och vi är ju inte särskilt rädda om grannens bil på p-platsen heller när vi slänger upp dörren så varför ska vi vara rädda om den buss vi åker i eller kör? Där finns ju inte ens risken att det kommer en arg ägare och säger till, vilket det ju faktiskt kan göra på p-platsen. Det är ju någon annan som äger bussen och ingen behöver ju sett att just jag tillfogade skadan ("inte mitt fel"). Dessutom ska allt vara så billigt som möjligt, speciellt i den upphandlade världen, vilket går ut över bl.a. fordonsskötsel.

Jag tror tyvärr att det ligger i den svenska nutida mentaliteten att många struntar i allt och förväntar sig/hoppas att någon annan ska lösa problemet. Att ta ansvar för sina egna handlingar, stå för vad man gjort och ta tag i saker och ting finns inte i det svenska samhället idag. Den här mentaliteten finns överallt och givetvis drabbas busstrafiken och bussarna av den också.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 28 september 2008, 22:49:25 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2008, 22:38:05 PM
Centralt?

Om företaget där man arbetar har kollektivavtal så gäller ju detta, någon annan reglering finns ju inte, där kollektivavtal saknas kan ju lönen vara lite precis vad som helst, det finns ju många exempel på detta.

Äsch, du förstår vad jag menar. Att förfallet kanske började med upphandlingarna. Det går att tjäna pengar på att inte laga bussar med kosmetiska fel, alltså kan man lägga lägre bud eller tjäna mer på de bud på trafik man lagt.

Om nu "förfallet" börjat någon gång, är det rimligt att det började ungefär då? Mitten av 90-talet i Stockholmstrakten alltså?

Sedan är frågan om det gäller alla verksamheter (eller branscher), eller om "förfallet" endast återfinns i trafiken/kollektivtrafiken/busstrafiken?
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 28 september 2008, 22:52:15 PM
Nja, bussarna i Berlin kan kanske inte anses som skabbiga...Om än de var gamla.
De har ju köpt in ett stort antal MAN under det sista året, dels vanliga tvåaxliga och sedan ca 150 dubbeldäckare.
Gammalt är ju inte alltid detsamma som skabbigt. Att bussar slits av åldersskäl är ju inte samma som kantstötta bussar med 1-1,5 år på nacken.....
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 28 september 2008, 23:04:28 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2008, 22:55:44 PM
I slutet av 80 talet skulle jag vilja påstå, i allafall inom vissa företag.
När du gör en kalkyl inför ett anbud tar man höjd för en viss uppskattad kostnad för fordonsunderhåll inkl skadereparationer, knappast någon, inte ens i SL området lägger in ett anbud utan att inkludera dessa kostnader.
Självklart inte, men olika aktörer lägger säkert olika mycket och har kanske olika ambitioner gällande kosmetisk standard. Varför skulle de förresten vara värre/bättre i SL-området?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2008, 22:55:44 PM
Problemet uppstår istället när det uppskattade beloppet per körd km helt plötsligt fördubblas eller tredubblas p.ga många skador, de flesta helt onödiga. Till slut finns det varken tid eller pengar att laga kosmetiska skador så fort de inträffar, eller ens alls inom överskådlig tid, på vissa håll har man ju genom extra pengar och resurser jobbat ikapp skadorna bara för att se bussarna lika demolerade några veckor senare, ett av de mest otacksamma arbeten inom busstrafiken idag i SL området måste vara verkstadschef och verkmästare, att se sin budget bara försvinna upp i rök pga skador.

Nej, det kan inte vara vidare tacksamt. Tyvärr bidrar det ju ofta till att andra fel på bussarna inte hinns med pga skador, vilket ger "sunkigare och mindre driftsäkra bussar
som i sin tur resulterar att förarna behandlar vagnarna sämre (i frustration över att inget ändå fungerar på dem, och de ser så "färdigkrockade" ut). Alltså en tråkig ond cirkel som leder oss till varför det blir som det blir och hur man löser det. Förslag? :-\



Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Fredde skrivet 28 september 2008, 23:13:15 PM
Det finns väl kontrakt hos vissa länstrafikbolag där man inte tillåts ha kosmetiska skador på bussarna?

Har hört att bla i Östergötland är det lite hårdare syn på detta. Hur det stämmer eller ej vet jag dock inte...

Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 28 september 2008, 23:25:30 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2008, 23:15:28 PM
De finns ju en gräns över hur långt man kan prioritera det kosmetiska, i SL området har bägge dagens operatörer passerat den gränsen, den ena före den andra men i dagsläget är det bara bussar tillhörande vissa depåer/områden som fortfarande hålls efter, och det oavsett operatör.

Som sagt, man måste börja från botten med förarna, sedan kan man lägga energi på att fixa till deras arbetsredskap, dokumentation och uppföljning efter varje skada, samtal efter upprepade skador, övervägande av kompletterande utbildning och i slutänden arbetsrättsliga åtgärder.

Om en kollega kör i fyllan accepterar man inte detta, men om samma kollega av vårdslöshet orsakar skador för flera 100 tusen kronor varje år är det ingen som höjer på ögonbrynen, varför?

Jag har under min tid i Sthlms området flera ggr varit inne på ett bonussystem, tyvärr är ju inte facket förtjusta i idén.
Eftersom en stor del av förarna aldrig orsakar någon skada så....  Säg att man av budgeten för reparation av skador som orsakats av eget vållande reserverar en viss %% för bonussystemet, de förare som under ett kalenderår inte orsakat någon skada får xx antal kronor, de som orsakat en skada får x antal kronor och de som orsakat två eller fler skador får noll kronor.

Det låter som en bra idé tycker jag, men jag förstår att du inte fick facket med dig. Det vore ju hemskt att bara de som inte vållat krockar får bonus, orättvist värre! >:( Problemet är nog bara att skriva det bra så att både duktiga och mindre nogräknade timanställda får del av kakan, enligt någon bra formel. Det förekommer ju timanställda som jobbar mer än heltid (ända tills facket sätter ner foten).

Förresten borde de fackligt aktiva gilla idén. De jobbar ju ofta heltid, men kör bara buss del av tiden vilket innebär att de har procentuellt större chans än "medelföraren" att klara sig från krockar och därför få ta del av bonusen. ;)
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: S Svensson skrivet 29 september 2008, 09:59:18 AM
Jag minns att jag en kväll satt och pratade men en person vid vägverket. Han hade tidigare varit placerad inom AB län. Detta var 1979. Han berättade om bussar som han sett skadade. En gång var det en port som var ca 2,45 m bred. Bussar som var 2,50 körde faktiskt igenom porten. Han var med på flera ställen och lagade vägar och tillbehör till vägar där bussar skadat en del.

Vissa förare har en mentalitet att det hela kvittar. Jag minns Swebus fordon i Göteborgs tätortsrafik. På visssa bussar i tätorten var det märken väldig ofta. Någon gång hade satts upp nya delar. Och märken var gjorda i dessa också.

Kanske är det så att det inte går att tvinga personer bli bussförare. För i tätortstrafik är det ofta så att förare blir man för att man tagit busskort som man blivit sänd till för att man skall få betalt för att man inte längre får A-kassa.
Sedn är det ganska ensamt att köra buss. Kanske någon gång någon instruktör skall följa med och se på hur föraren av bussen kör. Och då instruera om vad som görs fel. Detta kan upprepas någon gång då och då för att se om resultatet blir bättre.
Vidare är det ont om förare. Det finns personer som bytt arbete efter tre månader i taget. En förare som aldrig stannat i ett företag mer än en relativt kort tid bör man kanske inte anställa. Anställningsintervju är viktigt tror jag.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 29 september 2008, 10:53:59 AM
Citat från: S Svensson skrivet 29 september 2008, 09:59:18 AM
Jag minns att jag en kväll satt och pratade men en person vid vägverket. Han hade tidigare varit placerad inom AB län. Detta var 1979. Han berättade om bussar som han sett skadade. En gång var det en port som var ca 2,45 m bred. Bussar som var 2,50 körde faktiskt igenom porten. Han var med på flera ställen och lagade vägar och tillbehör till vägar där bussar skadat en del.

Vissa förare har en mentalitet att det hela kvittar. Jag minns Swebus fordon i Göteborgs tätortsrafik. På visssa bussar i tätorten var det märken väldig ofta. Någon gång hade satts upp nya delar. Och märken var gjorda i dessa också.

Kanske är det så att det inte går att tvinga personer bli bussförare. För i tätortstrafik är det ofta så att förare blir man för att man tagit busskort som man blivit sänd till för att man skall få betalt för att man inte längre får A-kassa.
Sedn är det ganska ensamt att köra buss. Kanske någon gång någon instruktör skall följa med och se på hur föraren av bussen kör. Och då instruera om vad som görs fel. Detta kan upprepas någon gång då och då för att se om resultatet blir bättre.
Vidare är det ont om förare. Det finns personer som bytt arbete efter tre månader i taget. En förare som aldrig stannat i ett företag mer än en relativt kort tid bör man kanske inte anställa. Anställningsintervju är viktigt tror jag.

Varenda järnvägsföretag har föreskriven fortbildning (oftast vartannat år) samt uppföljning av personalen för att se att de kan vad de ska kunna och utför arbetet på ett bra sätt. Något sånt har jag aldrig stött på i busstrafikverksamheter, men det kanske trots det förekommer här och var?
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Fredde skrivet 29 september 2008, 12:41:55 PM
CitatTyvärr "tror" jag att det leder till ett ramaskri om din trafikchef i morgon skulle gå ut i ett meddelande och informera om periodvisa uppföljningar av personalen, med körprov, serviceprov, språkprov,klädselkontroll etc och att lönesättningen framöver skulle bli bonusstyrd.

Absolut inte från min sida, och flera med mig. Men visst vet jag dom som inte alls skulle gilla tanken på det.

Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 29 september 2008, 12:52:08 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 29 september 2008, 12:41:55 PM
Absolut inte från min sida, och flera med mig. Men visst vet jag dom som inte alls skulle gilla tanken på det.



Exakt, de seriösa förarna skulle välkomna det. Men den andra halvan skulle se det som ett personligt påhopp, "det är faktiskt min mänskliga rättighet att göra mitt jobb på mitt dåliga sätt". Som ett exempel är det ungefär 30-40% av förarna som står på tomgång vid avgångshållplatserna i Slussen under den 4 minuter långa framkörningstiden, med varierande fåniga bortförklaringar.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Fredde skrivet 29 september 2008, 13:09:35 PM
CitatOch den operatör som skulle komma med denna idé skulle bli idiotförklarad, antalet trådar här på bussnack om saken skulle svälla ut rejält etc etc.

Varför jag aldrig aspirerade på att bli trafikchef i Stockholm.... ja det kan ni väl räkna ut.

Visst skulle det väl skapas trådar om det här,men jag tror nog att många här förstår varför man isf genomför en sådan sak. Som sagt, man får med sig busschaffisar men säkert inte rattvridarna...

Någonstans, i någon form, måste ju operatörerna sätta ner foten och visa att man inte accepterar alla skador som orsakas genom slarv etc.


Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: 76 skrivet 29 september 2008, 13:18:46 PM
På GUB har vi ett system där förare som orsakat skador på bussarna får en mindre löneökning än de felfria. Andra kriterier som räknas in är sena ankomster och slarv med redovisning av kassan.

Under testperioden för nåt år sen så fanns även en "reparationsperiod" efter mätperioden. Fick man ett avdrag under den första perioden så var inte allt förlorat, bara man var prickfri under den andra. Jag råkade själv ut för detta då jag fick närkontakt med en Herr Gårman i slutet av mätperioden, men lyckades sen reparera skadan och fick därmed hela höjningen.

Samtidigt så kanske ett dylikt system ökar risken för att förare inte änmäler att de orsakat en skada.

Jag vet tyvärr inte om skadorna har minskat, men vad jag har förstått så ska nu detta införas på permanent basis, så uppenbarligen är det någon som tycker att det fungerar.

Själv är jag positiv till det, trots att jag själv fick ett "straff". Men det är långt ifrån alla som tycker som jag.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: yngrot skrivet 29 september 2008, 17:40:09 PM
Ett stort problem är ju som S Svensson skrev att många är tvingade att köra buss men inte vill sen finns det många lämpliga som inte ännu har körkort för buss .... hur rätt till det??? Man tycker att tar det emot så borde man inte fortsätta köra utan stanna och kolla om man kan undvila mer skador... trafikmiljön har ju tyvärr blitt sämmre massa trånga rondeller snäva tidtabeller mm ...sen går det som det går...
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Jan skrivet 29 september 2008, 19:09:48 PM
Det här med skador kan skrivas hur länge som helst. Det finns 3 faktorer som påverkar.
1. Om man kan köra buss eller ej.
2. Tidtabellen, tdt som inte är stressig ger ett lugnare körsätt vilket minskar skadorna.
3. Trivsel, ett företag som ger feedback ger bättre trivsel som gör att "skiter i personer" inte kommer in i företget då persnalomsättningen är liten.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Cero skrivet 29 september 2008, 19:34:57 PM
Citat från: Karsten skrivet 29 september 2008, 12:52:08 PM
Exakt, de seriösa förarna skulle välkomna det. Men den andra halvan skulle se det som ett personligt påhopp, "det är faktiskt min mänskliga rättighet att göra mitt jobb på mitt dåliga sätt". Som ett exempel är det ungefär 30-40% av förarna som står på tomgång vid avgångshållplatserna i Slussen under den 4 minuter långa framkörningstiden, med varierande fåniga bortförklaringar.

Det företag som införde uppföljning och belöningssystem skulle ge bussförarkåren en möjlighet att ta ett stort steg framåt beträffande status och förtroendekapital från allmänheten. En större tydlighet från arbetsgivarnas sida av vad som är acceptabelt och vad som inte är det och i förlängningen vad som belönas vore önskvärd. Men det kräver att ledning och ägare tar kontroll över verksamheten och det har de inte idag. Sannolikt skulle även arbetsmiljön bli bättre liksom dialogen mellan arbetsgivare och medarbetare. På de arbetsplatser där detta sker ökar normalt också medarbetarnas inflytande på verksamheten.

Att facket motarbetar detta, vilket de faktiskt gör genom att stödja de som inte sköter sig, är i sig inget konstigt. De har inget intresse av att stödja de som sköter sig. De personerna klarar sig normalt bra själva. Inte heller är facket intresserat av att få en bättre dialog mellan olika parter i verksamheten. Facket lever på att köra in en kil mellan arbetsgivare och arbetstagare och därmed ta en maktposition. Tyvärr går sådant agerande ut över såväl verksamhet som medarbetarna totalt sett och i slutänden också kunderna. I slutänden leder detta i vissa fall till att verksamheten styrs av facket med stöd av de mindre bra medarbetarna, med ledningen som åskådare. Detta medan de bra medarbetarna succesivt flyr skutan.

Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: homer skrivet 29 september 2008, 19:56:01 PM
Jag håller med er om att de belöningssystem som Lars föreskriver skulle säkert vara väldigt bra, men tyvärr finns de nog också några som då skulle börja mörka sina skador, utöver dem som gör de idag, om man repar bussen lite mot en stolpe eller kör in i en snödriva så underredet blir buckligt

kanske skulle finnas nitiska trafikledare som hoppas på karriär som dessutom skulle beskylla slitageskador på förarna.

jag vet inte, de skulle säkert bli bra men de finns mycket att tänka på...
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 29 september 2008, 20:00:46 PM
Man kan ju tro att den här tråden var en vecka äldre än den är, för vad hittar jag på anslagstavlan i Björknäs om inte just en information om att just ett sånt här system kommer att prövas fram till årets slut. Undrens tid är inte förbi, hoppas det faller väl ut! :D
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 29 september 2008, 20:04:36 PM
Citat från: homer skrivet 29 september 2008, 19:56:01 PM
Jag håller med er om att de belöningssystem som Lars föreskriver skulle säkert vara väldigt bra, men tyvärr finns de nog också några som då skulle börja mörka sina skador, utöver dem som gör de idag, om man repar bussen lite mot en stolpe eller kör in i en snödriva så underredet blir buckligt

kanske skulle finnas nitiska trafikledare som hoppas på karriär som dessutom skulle beskylla slitageskador på förarna.

jag vet inte, de skulle säkert bli bra men de finns mycket att tänka på...

Det kräver ju att bussarnas skick med jämna mellanrum kontrolleras och att ett visst detektivarbete genomförs för att sätta dit de som mörkar skador. Förhoppningsvis får man förarna med sig och då finns det nog ett visst intresse från förarna att vid vagnuttag påtala skador på bussen som man inte själv orsakat.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Jo skrivet 29 september 2008, 20:27:12 PM
Citat från: Karsten skrivet 29 september 2008, 20:04:36 PM
Det kräver ju att bussarnas skick med jämna mellanrum kontrolleras och att ett visst detektivarbete genomförs för att sätta dit de som mörkar skador. Förhoppningsvis får man förarna med sig och då finns det nog ett visst intresse från förarna att vid vagnuttag påtala skador på bussen som man inte själv orsakat.

Tänk bara vilket tid alla förarbyte ute på linjerna kommer att ta när föraren ska kontrollera att han/hon får en felfri buss :)
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: JDS skrivet 29 september 2008, 20:44:00 PM
Citat från: Jo skrivet 29 september 2008, 20:27:12 PM
Tänk bara vilket tid alla förarbyte ute på linjerna kommer att ta när föraren ska kontrollera att han/hon får en felfri buss :)

Vad bra! Då kan man börja uppfylla sitt lagliga ansvar som fordonsförare...
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 29 september 2008, 22:40:09 PM
Tydligen så är det ganska uppenbart att det krävs att den tid det tar att gå ett varv runt fordonet krävs för att få en ändring på detta slarv. Man ska ju egentligen göra en funktionskontroll innan man börjar sitt pass.....även om jag vet att verkligheten ser annorlunda ut än på teoribladet..

Bör väl vara rimligt att man även som busschaufför måste ha ett kvalitetstänkande om sin egen prestation som förare. Vet ingen annan bransch där man kan göra bort sig oavkortat utan få en varning.
Vissa passar helt enkelt inte som förare av tunga fordon...kanske inte heller som förare av något fordon alls...

Men sakfrågan från början var något enklare. Hur lyckas man hålla bussarna i andra länder så pass hela. Låt hända att de i vissa fall är äldre men de saknar sällan plåtar eller åker runt med stora skrapmärken.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Hagri skrivet 29 september 2008, 23:54:50 PM
Läser man inläggen i tråden ligger problemet på förarsidan.

Dåliga förare ger skadade och misshandlade bussar. Hanterar resande illa, ger dålig service och omtumlande transport m.m.

Om nu AMS tvingar fel människor att bli bussförare varför reagerar inte branschen? Varken arbetsgivare eller fack borde vara nöjda med personal som sitter som gisslan bakom ratten. Slutar de självmant risekrar de att bli utan a-kassa och tvingas söka jobb över hela Sverige och även utomlands.
Jobbar de kvar orsakar de skador på bussar, ekonomi, förtroendet för förarkåren, kollektivtrafiken m.m.

Hur sortera ut de som är lämpliga innan utbildningen?
Och hur komplettera det som behöver förbättras i deras kunskaper vart efter?
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 30 september 2008, 00:05:02 AM
Spinner vidare....Hur hittar vi unga som är intresserade av detta yrke överhuvudtaget?
Lönen borde kanske ses över. Kanske vara lite mer ansvarsanpassad. Högre lön=högre krav
Högre lön= fler sökande.....Högre lön= större utbud...jag vet inte men statusen är körd så i botten så det liknar inte något längre...

Turistbusschaufför: Köra max timmar, städa, tömma skithus, tvätta....ibland torka spyor..Reka morgondagen och inte en käft som tycker man är märkvärdig på festen.
Lön: 25000 kr/mån
Ansvar: 50 människor ibland på halkig väg utan nån röst i lurarna som varnar för älgen.

Piloten: Limo till planet. Lyfta, kaffe, landa, Limo till hotellet. Och en j***a lirare på festen.
Lön: usch...avundsjuk när jag ser hans bil.....
Ansvar: 200-300 pers men med en hel stab som varnar för sidovind mötande trafik...och inga kärringar med rullatorer på några övergångsställen
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Fredde skrivet 30 september 2008, 00:48:16 AM
CitatMan kan ju tro att den här tråden var en vecka äldre än den är, för vad hittar jag på anslagstavlan i Björknäs om inte just en information om att just ett sånt här system kommer att prövas fram till årets slut. Undrens tid är inte förbi, hoppas det faller väl ut! :D

Äntligen! Som en känd radiopratare i rosa träningsoverall brukar säga ;D

Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Ersa skrivet 30 september 2008, 05:19:15 AM
Citat från: Jan skrivet 29 september 2008, 19:09:48 PM
Det här med skador kan skrivas hur länge som helst. Det finns 3 faktorer som påverkar.
1. Om man kan köra buss eller ej.
2. Tidtabellen, tdt som inte är stressig ger ett lugnare körsätt vilket minskar skadorna.
3. Trivsel, ett företag som ger feedback ger bättre trivsel som gör att "skiter i personer" inte kommer in i företget då persnalomsättningen är liten.

Jag skulle vilja lägga till punkt 4: Gator och vägars utformning i våra svenska tätorter.
Hållplatskurer som står för nära kanten och leder till att backspeglar ryker om bussen körs 1-2 cm nära kanten. Ingen gemensam höjd på hållplatskanten vilket leder till att vissa udda bussmodellers bakdörrar knäcks mot asfalten om de nigs samtidigt som bakdörren står öppen, eller slår upp automatiskt pga fotocellerna. Vägräcken som skär långt in i smala rondeller där ledbussar går. Vägbulor som är så höga att nedre bakänden av bussen tar i asfalten. Feldimensionerade hållplatser direkt efter korsningar som inte designats för 15-meters boogievagnar utan styrbar sista axel när de byggdes för 40-50 år sedan. Listan kan göras lång.

I Umeå har de vagnar som sätts ut på omlopp där endast linje 1 ingår alltid haft mycket färre skador än på linjerna 8 & 69 trots att det är samma förare som kör dem. Antagligen för att det inte finns något att krocka med på "ettan". Det var ingen slump att Veolia fyllde alla avgångar på ettan med 38xx-B9S, då man ville att de skulle kunna lämnas vidare till Partille i oskadat skick. Att åtgärda hindren på linje 8 & 69 var ett arbete som Veolia knappast orkade driva gentemot kommunen efter förlorad upphandling.

När en grupp med studerande lastbilselever skulle göra simulerade uppkörningar med trailer i lilla trånga Norrtälje "kuggade" vi oss alla. Släpet genade vid sväng upp på alla trottoarer man kunde se och lärarna såg uppgivna ut. Dagen efter begav vi oss till Gävle för vår riktiga uppkörning, där alla klarade sig galant tack vare stadens normalbreda gator.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: homer skrivet 30 september 2008, 18:56:20 PM
Citat från: Göransson skrivet 30 september 2008, 00:05:02 AM
Spinner vidare....Hur hittar vi unga som är intresserade av detta yrke överhuvudtaget?
Lönen borde kanske ses över. Kanske vara lite mer ansvarsanpassad. Högre lön=högre krav
Högre lön= fler sökande.....Högre lön= större utbud...jag vet inte men statusen är körd så i botten så det liknar inte något längre...

Turistbusschaufför: Köra max timmar, städa, tömma skithus, tvätta....ibland torka spyor..Reka morgondagen och inte en käft som tycker man är märkvärdig på festen.
Lön: 25000 kr/mån
Ansvar: 50 människor ibland på halkig väg utan nån röst i lurarna som varnar för älgen.

Piloten: Limo till planet. Lyfta, kaffe, landa, Limo till hotellet. Och en j***a lirare på festen.
Lön: usch...avundsjuk när jag ser hans bil.....
Ansvar: 200-300 pers men med en hel stab som varnar för sidovind mötande trafik...och inga kärringar med rullatorer på några övergångsställen

Exakt!!!! visserligen är utbildningen längre, men piloter har oftast inga studieskulder då de flesta är utbildade av staten...
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 30 september 2008, 19:28:47 PM
Visst är pilotutbildningen längre och betydligt mer krävande. Vore otänkbart att släppa ut en pilot med ett plan nylevererat från fabriken rakt ut i tjänst. Detta trots piloten flugit andra plan i 20 år. Långsökt liknelse men den funkar till viss del.
I bussbranschen är man direkt legitimerad att köra vilken buss som helst bara man har lappen i näven.
Sen hur lång bussen är, hur hög och vilken växellåda spelar ingen roll... Kör och håll käft!

Finns idag inrättningar som pumpar ut busschaufförer varje 6:e vecka. Sen om de vill köra buss eller inte är av lägre prioritet.
Att köra buss är knappast något kall, men visst underlättar det för alla parter om vederbörande har viljan och intresset att köra.
Tror jag jäkligt snabbt skulle tappa gnistan om någon mer eller mindre tvingade mig stå vid ett löpande band för det var det jobb som fanns inne just då.

Varför inte dela upp vagnarna i team, låt personalen vara mer nära varje buss i ansvaret. Låt det ligga mer på förarna att saker och ting ska hållas i ordning och repareras. Menar inte att de ska skruva men det funkar ju inte med felrapporter och bussar som bara slänges vid rampen av en förare som hoppas han slipper den bussen ett par veckor..
Menar, har han tur så är felen vidgjorda då....av någon annan.

Utbildning? Usch, det ser både arbetsgivare och anställda som nåt straff.
Men utbildning tror jag ger motivation och en motiverad förare blir, är jag övertygad om, en bättre förare.
Han/hon känner att företaget satsar på honom/henne och indirekt kommer ansvarskännandet.
Är ett serviceyrke vi jobbar i och det gäller för bussbranschen att få en hel del av våra förare att inse det.
Tjatkärringen som kommer ombord sur och tvär ska man som förare kunna hantera. Det måste man som busschaufför. Det är nämligen just denna otrevliga tant som ger oss anlednigen att komma med bussen.

Tror inte på bonusar, tror de istället blir en stressfaktor.
Och stress är väl det vi minst behöver späda på i vår bransch.
Är så jag tror i alla fall i den del av stan där jag bor.....
/Magnus
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Simon A skrivet 09 oktober 2008, 20:04:03 PM
Det är synd att man inte kan locka fler unga till branschen men det kan nog delvis bero på körkortsålderns ålder för buss, som jag egentligen anser är korrekt då man nog behöver en viss vana av fordon och trafik innan man rattar ett så stort fordon. Men ibland hör jag faktiskt kompisar eller klasskamrater som säger till mig "Jag skulle kunna tänka mig att köra buss direkt efter skolan så jag kunde få jobba och tjäna lite pengar"

Det blir alltid lika besvikna när jag säger att man måste vara 21 för att få köra buss. Kanske skulle man få fler unga att köra buss om man likt en del gymnasieutbildningar har körkort på schemat kunde ha motsvarande för buss för de som är intresserade. Har man intresset och velat göra det länge och kanske som jag, har en inblick i branschen och vet hur det funkar, vad man ska tänka på när man kör etc så vill man nog gärna göra det här jobbet ordentligt. Visst jag är tveksam till att man har åldern inne att köra buss när man är 18 men man kan ju åtminstone göra ett prov med frivilla 18- åringar landet över. En del är ju inte ens redo för vanligt körkort när det är 18. 

Som ett inlägg till detbatten varför en del förare lyckas köra sönder bussarna tror jag denna körstil kan vara en bidragande orsak: http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=40-AV_ID=807160,00.html
Det är jag själv som skrivit denna text och ungefär så här ser min vardag ut när jag åker till skolan så detta är inte något som jag hittat på under en fantasifull skrivlust, förvisso finns lite ironiska överdrifter men på det hela taget kör faktiskt tyvärr många förare på det här sättet.

//Simon
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: yngrot skrivet 11 oktober 2008, 16:04:28 PM
Visst är det en fördel med några få föare på en buss. Så har vi haft det på våra depåer Tranemo Svenljunga Skene och då sköter man ju om bussen lite mer... men nu är det inte fasta depåbussar längre.. :P   men som Lars skriver på en stor depåa funkar det inte med "egna" bussar...
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: yngrot skrivet 11 oktober 2008, 17:13:45 PM
Precis det är en önskedröm att ha det så och det hade ju vi tillls nyss   ofta samma reservbussar oxå.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Fredde skrivet 11 oktober 2008, 17:33:12 PM
På stora områden kan man ju ha en fast buss på ett fast omlopp, då blir ju inte föraromsättningen per buss lika stor. Men det skulle kanske bugga ur efter några veckor... :P

Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Fredde skrivet 11 oktober 2008, 18:27:54 PM
CitatDet hade man i allafall på ditt område i början på 2000 talet, naturligtvis var det inte alltid det fungerade men till 75% kan man nog påstå att man fick avsedd buss, tyvärr kan det ju i värsta fall bli ett 10 tal förare om dagen och om vi räknar med 8 man på varje grupp + helgjobben vilket kan göra runt 80 man på bussen i slutänden.

Ja, men om man lägger mer energi på att 1 förare har samma buss hela dagen/tjänsten så minimerar man ju detta dramatiskt; att en tjänst är ett omlopp. Detta kan ju inte vara ogenomförbart, bara att det kanske är mer tidskrävande att få till...

Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Fredde skrivet 11 oktober 2008, 18:52:22 PM
CitatNja visst kan man få till det men det kostar å andra sidan bussar eftersom varje buss blir stående i genomsnitt 1 timme x 3 tjänster varje dag, där har du det största problemet,

Under den tiden kan man ju göra div underhåll?

Citatproblem (eller nackdel) nummer två är att det blir mindre variation på tjänsternas innehåll över dagen på vissa depåer med olika busstyper, Bara 872-73-75 på Tyresö t.ex eller bara 401 etc, bara 71:an i N/V osv..
Vissa tycker det är jättebra medans andra kastade sig på telefonen och ringde planeraren om det var en dag på 6 veckor som var helpass på 401:an.

Jag har 3 heldagar i rad på 474. Har inte ringt och klagat... Men när det gäller 71 kan man varva den med 408 och 462 bla.

Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 20:45:20 PM
Tror detta skulle gå att genomföra med en tids planering.
Låt oss säga att 3 bussar snurrar på 10-12 man. (bara spånar här)
Där har man en oändlig massa kombinationer på olika pass under dygnets alla verksamma timmar.
På köpet får man lite av det lilla företagets fördelar jämte det stora vice versa.
Uppdatera teamen om kostnader m.m. Kan vara nyttigt att se + och - som chaufför.
Krävs planering i början men sen rullar det på. Finns planerare som är anställda för sådant. Inte sant Lars ;)
Idel vinnare på detta. Den som förlorar är slarvern som utsätts för indirekt press av ett litet antal kollegor.
Grundtanken var den att få chauffören att känna tillhörighet med vagnen. Att det blir märkbart om det slarvas.
Sen är det upp till företaget om det ska placeras ut morötter för teamen. Ett tips i sambandet. Gör nu inte någon i teamet till "chef" utan använd begreppet "teamleader", alltså språkrör.
/Magnus
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Andy skrivet 23 oktober 2008, 00:30:17 AM
Tro det eller ej, men bussarna har en enda huvudsaklig uppgift: dra in kosing. Bussar kostar en sjuhelsikes massa pengar, även när de står still, men ingen tjänar ett rött öre på bussar som står still, så bussar ska rulla så mycket de kan. Helst dygnet runt när de inte servas, tvättas eller tankas (nödvändigt för att bussen ska fortsätta bringa in kosing). Förare kostar också pengar, och vore mest kostnadseffektiva om de kunde köra dygnet runt också, men det sätter människokroppen samt lagar och regler stopp för (kan resp. bör inte göras något åt). Bussar behöver inte kisspaus, matrast eller dygnsvila (så när som på service, tvätt och tank enl. ovan), så när föraren inte kan köra bussen ska någon annan göra det. Detta ska vara utgångspunkten i ett effektivt företag.

Sedan kommer relationen mellan frekventa bussbyten och dåliga förare in. Företaget måste se till att förarna gemensamt kan ansvara för många olika bussar, samt att förarbytena ska kunna ske så smidigt som möjligt, för att motverka dessa problem.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: JDS skrivet 23 oktober 2008, 00:42:33 AM
Citat från: Andy skrivet 23 oktober 2008, 00:30:17 AM
Tro det eller ej, men bussarna har en enda huvudsaklig uppgift: dra in kosing. Bussar kostar en sjuhelsikes massa pengar, även när de står still, men ingen tjänar ett rött öre på bussar som står still, så bussar ska rulla så mycket de kan. Helst dygnet runt när de inte servas, tvättas eller tankas (nödvändigt för att bussen ska fortsätta bringa in kosing).  (- - -) Bussar behöver inte kisspaus, matrast eller dygnsvila (så när som på service, tvätt och tank enl. ovan), så när föraren inte kan köra bussen ska någon annan göra det. Detta ska vara utgångspunkten i ett effektivt företag.

Du glömmer att tänka på de negativa sidoeffekter som uppstår därför att det inte finns några marginaler för reparation av oförutsedda småfel, som gör förarna irriterade, vilket gör att de bryr sig mindre om fordonets väl, vilket leder till fler skador och att bussarna får rulla för länge med de fel som finns, vilket i sin tur leder till att skadorna förvärras, vilket leder till mer verkstadstid och till en allmänt risigare vagnpark, vilket gör att förarna bryr sig ännu mindre osv.

Jag är ledsen att säga det, men ditt lite kaxiga resonemang är faktiskt alltför kaxigt, det stämmer helt enkelt inte i praktiken! Därmed inte sagt att bussarna måste vara personliga. Poängen är att de måste vara välskötta, annars går det snabbt utför.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Nico skrivet 23 oktober 2008, 06:21:01 AM

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2008, 00:42:33 AM
Du glömmer att tänka på de negativa sidoeffekter som uppstår därför att det inte finns några marginaler för reparation av oförutsedda småfel, som gör förarna irriterade, vilket gör att de bryr sig mindre om fordonets väl, vilket leder till fler skador och att bussarna får rulla för länge med de fel som finns, vilket i sin tur leder till att skadorna förvärras, vilket leder till mer verkstadstid och till en allmänt risigare vagnpark, vilket gör att förarna bryr sig ännu mindre osv.

Jag är ledsen att säga det, men ditt lite kaxiga resonemang är faktiskt alltför kaxigt, det stämmer helt enkelt inte i praktiken! Därmed inte sagt att bussarna måste vara personliga. Poängen är att de måste vara välskötta, annars går det snabbt utför.

Nja, det har han väl inte glömt? Det ligger en hel del i Andys resonemang och det han talar han om är en huvudsaklig uppgift... vilket ju då inte är synonymt med att han negligerat tanken på behov av t.ex. småreparationer etc. Läser du hans inlägg lite noggrannare så du att det gjorts reservation för just service, tvätt, tank osv. vilket väl även torde inbegripa reparationer och motsvarande och oavsett om dessa är planerade eller uppstår efter behov. Det enda är som sagt att det inte ingår i just det huvudsakliga syftet utan är att betrakta som ett sidobehov som automatiskt uppkommer som en följd av att den huvudsakliga uppgiften utförs och även framgent ska kunna utföras. Själv skulle jag nog därför vilja säga att hans inlägg absolut inte är kaxigt utan istället helt enkelt är krasst verklighetsförankrat.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: JDS skrivet 23 oktober 2008, 11:07:57 AM
Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2008, 06:21:01 AM
Nja, det har han väl inte glömt? Det ligger en hel del i Andys resonemang och det han talar han om är en huvudsaklig uppgift... vilket ju då inte är synonymt med att han negligerat tanken på behov av t.ex. småreparationer etc. Läser du hans inlägg lite noggrannare så du att det gjorts reservation för just service, tvätt, tank osv. vilket väl även torde inbegripa reparationer och motsvarande och oavsett om dessa är planerade eller uppstår efter behov. Det enda är som sagt att det inte ingår i just det huvudsakliga syftet utan är att betrakta som ett sidobehov som automatiskt uppkommer som en följd av att den huvudsakliga uppgiften utförs och även framgent ska kunna utföras. Själv skulle jag nog därför vilja säga att hans inlägg absolut inte är kaxigt utan istället helt enkelt är krasst verklighetsförankrat.

Det stämmer nog på ett litet åkeri där förarnas möjligheter till arbete har ett starkt samband med försäljningen, men på ett stort lokaltrafikgarage där alla följer minsta motståndets lag blir det bara konstigt.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Andy skrivet 23 oktober 2008, 11:56:18 AM
Även på större företag borde det gå att utveckla system för att förarna ska känna ansvar för bussarna. Kanske någon gemensam bonus om årets skadekostnader är låga (förmodligen alltför trubbigt), eller någon form av protokoll med kända skador och fel som måste fyllas i vid vagnuttag och avlösning (för byråkratiskt och tidsödande, samt motverkar smidiga avlösningar enligt mitt tidigare inlägg). Kanske obligatorisk felrapportering i slutet av dagen. Hittar man inga fel, stora eller små, skriver man det också.

Vet inte, bara lite brainstorming...
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Andy skrivet 23 oktober 2008, 12:29:34 PM
Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2008, 00:42:33 AM
Du glömmer att tänka på de negativa sidoeffekter som uppstår därför att det inte finns några marginaler för reparation av oförutsedda småfel, som gör förarna irriterade, vilket gör att de bryr sig mindre om fordonets väl, vilket leder till fler skador och att bussarna får rulla för länge med de fel som finns, vilket i sin tur leder till att skadorna förvärras, vilket leder till mer verkstadstid och till en allmänt risigare vagnpark, vilket gör att förarna bryr sig ännu mindre osv.

Jag har inte analyserat någonting specifikt, men
För att inte verkstaden ska kosta onödigt mycket bör det finnas en kö av bussar så att verkstaden alltid har jobb, men köns längd kostar också pengar. Detta kan alltså optimeras om man kan sätta rätt kostnader på rätt sak. Kan man skapa en modell som även beaktar JDS' resonemang på ett bra sätt, hamnar den säkert närmare verkligheten.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Andy skrivet 23 oktober 2008, 12:52:22 PM
Citat från: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 20:45:20 PM
Uppdatera teamen om kostnader m.m. Kan vara nyttigt att se + och - som chaufför.
Det där var annars en intressant tanke, om företaget kunde hålla reda på alla kostnader och förtjänster per chaufför, kan man se svart på vitt vilka som "gör ett bra jobb". Kräver bränsleflödesmätare i bussen om den används av flera förare per dag. Dock kan det bli svårt att räkna om "mjuka" saker till pengar, såsom kundbemötande, bekväm körstil och även biljettvisering.

Jag tvivlar starkt på att ett sådant system skulle uppskattas i början av förarna, men om de vänjer sig sedan vet jag inte.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: JDS skrivet 23 oktober 2008, 19:24:03 PM
Citat från: Andy skrivet 23 oktober 2008, 12:52:22 PMDet där var annars en intressant tanke, om företaget kunde hålla reda på alla kostnader och förtjänster per chaufför, kan man se svart på vitt vilka som "gör ett bra jobb". Kräver bränsleflödesmätare i bussen om den används av flera förare per dag. Dock kan det bli svårt att räkna om "mjuka" saker till pengar, såsom kundbemötande, bekväm körstil och även biljettvisering.

Tja, det är förhållandevis lätt att räkna ut kostnaderna för sådant men svårt att räkna ut förtjänsterna, som någon uttryckte det. Jag tror dock att även det är något som branschen måste börja tänka mer på i framtiden, i takt med att beställarna blir bättre på att upphandla kvalitet. (Jag inriktar mig mest på resonemang kring lokaltrafik som du säkert märker!)

Citat från: Andy skrivet 23 oktober 2008, 12:52:22 PMJag tvivlar starkt på att ett sådant system skulle uppskattas i början av förarna, men om de vänjer sig sedan vet jag inte.

Om det fungerar bra så kommer förarna säkerligen att uppskatta det, även om någon enstaka surmulen typ säkert kommer att fortsätta att tjata om "övervakningssamhälle" tills han går i pension.  ;D

CitatFör att inte verkstaden ska kosta onödigt mycket bör det finnas en kö av bussar så att verkstaden alltid har jobb

Hur menar du då? Ur ett makroekonomiskt perspektiv kan det låta rätt, men om garaget X har y bussar och z gubbar i verkstaden så blir ju ingenting billigare av att det alltid står ytterligare en buss och väntar på att få bli lagad. Nu invänder någon, att om verkstaden vid något tillfälle står utan jobb så har den för hög kapacitet, men det stämmer inte i praktiken, och inte heller i teorin om man använder rätt teori. Det måste finnas tid för att rengöra verktyg, städa på arbetsplatsen och kanske fixa det där småfelet på 5678 som inte stör trafiksäkerheten men som helst borde fixas för att inte förarna ska bli sura och köra sämre. Det är ju just dessa grejer som inte blir gjorda om man låter jobben stå på kö, vilket bidrar till den allmänna upplösningen.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: JDS skrivet 23 oktober 2008, 20:32:33 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2008, 20:03:49 PM
Det Andy skrivit är i princip som det fungerar idag, på de flesta platser.

Ja, och hej vad bra det fungerar på vissa ställen...  8)
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: yngrot skrivet 23 oktober 2008, 20:50:44 PM
Det där med verkstad är intressant de jobbar ju på fel tid .Men hur göra att få dem att jobba kväll och helg??? Ingen vill ju jobba så egentligen..
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Andy skrivet 23 oktober 2008, 23:34:42 PM
Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2008, 19:24:03 PM
Hur menar du då? Ur ett makroekonomiskt perspektiv kan det låta rätt, men om garaget X har y bussar och z gubbar i verkstaden så blir ju ingenting billigare av att det alltid står ytterligare en buss och väntar på att få bli lagad. Nu invänder någon, att om verkstaden vid något tillfälle står utan jobb så har den för hög kapacitet, men det stämmer inte i praktiken, och inte heller i teorin om man använder rätt teori. Det måste finnas tid för att rengöra verktyg, städa på arbetsplatsen och kanske fixa det där småfelet på 5678 som inte stör trafiksäkerheten men som helst borde fixas för att inte förarna ska bli sura och köra sämre. Det är ju just dessa grejer som inte blir gjorda om man låter jobben stå på kö, vilket bidrar till den allmänna upplösningen.

Jag använde ordet i lite vidare mening. Det ska förstås inte vara så att det alltid finns minst en buss som inte går att köra, utan i kön finns även "trafikdugliga" bussar med fel. Jag vet inte riktigt hur kösystemet bör utformas, men det får inte vara så att vissa fel aldrig åtgärdas (vilket ofta är fallet). Kanske ska ett fel som prioriterats bort en viss tid få högre prioritet, så att felet kan åtgärdas nån gång?

Dessutom borde mindre kvalificerad personal kunna anställas för att städa verkstaden.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Ersa skrivet 24 oktober 2008, 03:54:16 AM
Citat från: Andy skrivet 23 oktober 2008, 23:34:42 PM
Dessutom borde mindre kvalificerad personal kunna anställas för att städa verkstaden.

Det vore kanske något för en del förare som har delade pass eller "för korta" tjänster för att komma upp i 40 tim/veckan? Någon form av "kombitjänstgöring"?
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: Karsten skrivet 24 oktober 2008, 11:28:06 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2008, 06:54:26 AM
Det är dålig ekonomi att ha högavlönade bussförare anställda för städarbeten, sådant bör nog läggas ut på externa företag om det inte handlar om enklare busstädning etc i eget fordon.

Det är dåliga arbetsförhållanden att tvingas jobba delade pass för att någon lägre avlönad tjomme ska tvätta verktyg eller städa verkstaden. Det bör finnas en magisk balans mellan ekonomi och arbetsmiljö, min erfarenhet är att det på de flesta arbetsplatser finns någon som kan tänka sig att städa på garaget efter ett par timmars busskörning om alternativet är att köra buss delat.
Titel: SV: Svenska bussars kondition
Skrivet av: yngrot skrivet 24 oktober 2008, 22:25:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2008, 06:54:26 AM
Det är dålig ekonomi att ha högavlönade bussförare anställda för städarbeten, sådant bör nog läggas ut på externa företag om det inte handlar om enklare busstädning etc i eget fordon.



Hur menar du Lars högavlönade förare???  Det är väl ändå tvärtom vi har låg lön med tanke på vårt ansvar...