Ett bussbolag har under lång tid ständigt annonserat i Tidningarna Metro, City, DN m fl om att det söker bussförare.
Det servar Världens bästa kunder.
1. Om stockholmaren är Världens bästa kund varför har vi då så dålig busstrafik?
2. Varför måste man ständigt annonsera efter ny personal?
Trodde att Världens bästa kunder betjänades av Världens bästa bussbolag.
Som därigenom borde slippa att ständigt annonsera genom att vara en attraktiv arbetsgivare.
Eller?
Vilket är Bussbolaget?
1/ Inlägget bör ligga i Busstrafik
2/ Det var ett väldigt gnällande på detta företag!
CitatVilket är Bussbolaget?
Har du sett annonsen bör du ju ha sett vilket bolaget är.
Jisses, ska man jämföra med den usla pendeltågstrafiken i Stockholm så ligger alla bussbolag skyhögt över!
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2008, 13:03:44 PM
Jisses, ska man jämföra med den usla pendeltågstrafiken i Stockholm så ligger alla bussbolag skyhögt över!
Nej det stämmer inte alls! Du råkar ha oturen att nyttja den del av spårtrafiken som funkar dåligt (vilket inte har med trafikutövaren att göra) och bo i ett område med väl fungerande busstrafik. För mig är förhållandet det motsatta; busstrafiken har funkat halvkasst i fem år (fordonens standard har lämnat mycket övrigt att önska, men det har blivit bättre de senaste veckorna) medan Saltsjöbanan går som ett urverk i, i stort sett, alla väder.
Jag tror att lille Per väljer att visa sitt missnöje med tjänsteföretaget på ett lite för hårt sätt för att tas på allvar. Tona ner din kritik, och kanske rikta den åt rätt håll, så kan den kanske besvaras på bättre vis än så här.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2008, 13:03:44 PM
Jisses, ska man jämföra med den usla pendeltågstrafiken i Stockholm så ligger alla bussbolag skyhögt över!
Om man jämför rekryteringsmetoderna så blir det snarare tvärtom. Medan Swebus närmast bjuder in sina anställda med armbågen (gå förbi vårt platskontor när det passar oss så garanterar vi dig nästan ett ospecificerat arbete) så står Stockholmståg typ och värvar folk vid ingången till lokförarskolan.
STÅG verkar inte heller lyckas så där över hövan med rekryteringen...personalbrist har varit en vanlig orsak till inställda tåg söder om Vhe.
Men det är ju klart, vem vill spaka en braxande X60 när man kan mysa i en Ma eller TMY?
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2008, 14:32:53 PM
STÅG verkar inte heller lyckas så där över hövan med rekryteringen...personalbrist har varit en vanlig orsak till inställda tåg söder om Vhe.
Men det är ju klart, vem vill spaka en braxande X60 när man kan mysa i en Ma eller TMY?
Den som har en sån där...vad hette det nu igen... äh, ni vet, barn och sånt kanske?
Citat från: Per Andersson skrivet 25 september 2008, 12:24:24 PM
Ett bussbolag har under lång tid ständigt annonserat i Tidningarna Metro, City, DN m fl om att det söker bussförare.
Det servar Världens bästa kunder.
1. Om stockholmaren är Världens bästa kund varför har vi då så dålig busstrafik?
2. Varför måste man ständigt annonsera efter ny personal?
Trodde att Världens bästa kunder betjänades av Världens bästa bussbolag.
Som därigenom borde slippa att ständigt annonsera genom att vara en attraktiv arbetsgivare.
Eller?
Vilket är Bussbolaget?
1. SL har nu toppnotering på nöjda kunder sedan deras mätningar började. Detta oavsett trafikslag och entreprenör.
http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=13193
2. Eftersom runt 70% av alla kollektiva resor i landet görs i SL-området så innebär det att det går åt mycket resurser (personal). Vissa trafikområden (exempelvis Nacka/Värmdö) har haft trafikökning på 100% de senaste 10 åren.
Detta i kombination med pensionsavgångar, normal personalomsättning etc ger ett stort rekryteringsbehov. Dessutom så sker lejonparten av all D-kortsutbildning i landet i Stockholm, som därmed förser övriga län med en hel del förare.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 15:21:52 PM
Sedan kanske jag kan skryta åt er ;D genom att berätta att Swebus har en väldigt låg andel inställda turer totalt inom SL trafiken och utförde t.ex i april 99,81% av beställda turer vilket är bäst alla kategorier (Buss,Spår)
Finns det någon statistik över tillförlitligheten i de olika företagens rapportering över inställda turer?
Citat från: JDS skrivet 25 september 2008, 14:58:57 PM
Den som har en sån där...vad hette det nu igen... äh, ni vet, barn och sånt kanske?
Inte går det väl att passa dagistider och sådant om man i sitter i en braxad X60 eller står framför en signal som vägrar visa annat än rött..... Det gäller nog både trafikpersonal och passagerare! :P
Citat från: Per Andersson skrivet 25 september 2008, 12:24:24 PM
Det servar Världens bästa kunder.
De kanske tycker att SL är en av världens bästa kunder och SL kan mycket väl tycka att Swebus är ett tjänsteföretag i världsklass. Märk väl att vi som åker med är kundens kunder, dvs inte alls kunder till Swebus. Alltså avses inte trafikanterna i uttalandet.
Citat från: Per Andersson skrivet 25 september 2008, 12:24:24 PM
1. Om stockholmaren är Världens bästa kund varför har vi då så dålig busstrafik?
Hur definierar du dålig busstrafik? Det går knappast att vare sig hålla med om eller bemöta ett så allmänt och generellt uttalande.
Citat från: Fredde_J skrivet 25 september 2008, 12:33:29 PM
2/ Det var ett väldigt gnällande på detta företag!
Kan ju bero på att många inte upplever att de på alla områden lever upp till de önskemål kundens kunder har på hur en buss ska vara beskaffad och hur trafikutövningen ska gå till, även om det liksom inom de flesta företag finns de medarbetare som gör ett utmärkt jobb. Betänk också att gränsdragningen mellan trafikhuvudmannen SL och entreprenören (Swebus, Busslink, Veolia, etc) inte är tydlig för alla varför de flesta inte vet vems fel det är att något inte är som man kan önska.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2008, 15:48:52 PM
Inte går det väl att passa dagistider och sådant om man i sitter i en braxad X60 eller står framför en signal som vägrar visa annat än rött..... Det gäller nog både trafikpersonal och passagerare! :P
Det går ännu sämre om man har överliggning i Nässjö och inte bor där.
Men nu var det ju inte tågtrafik som var ämnet, utan hur värdelös bussbranschen är ur den anställdes perspektiv. Jag tycker att vi kan vara överens om att den är mer värdelös än tågbranschen, oavsett hur många tågförseningar som inträffar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 17:19:35 PM
Det beror väl helt på var man arbetar och med vad.
Alla överliggningar och kvartstid på Järnvägen lockar ju inte precis de som har familj, jag själv gav upp en karriär i SJ pga detta
Kvartstiden är väl helt jämförbar med de delade turerna i busstrafiken, och överliggningarna är ju inte särskilt tillämpligt i SL-trafiken.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 19:16:21 PM
Nu jämförde jag ju inte med SL trafiken...
Alltså, även om diskussionen glider iväg så skadar det ju inte att hålla liiite koll på vad tidigare inlägg handlar om... ;D
Citat från: JDS skrivet 25 september 2008, 15:38:16 PM
Finns det någon statistik över tillförlitligheten i de olika företagens rapportering över inställda turer?
Troligtvis inte. Om man jobbade eller åkte med Swebus bussar i SL-området i april kan man lätt konstatera siffran inte kan stämma. Under våren roade jag mig med att jämföra de i verkligheten inställda turerna med det som fanns rapporterat till SLs störningsinformation, och det var mycket inställt som inte var med. Om tillförlitligheten i rapporteringen till den avdelning som sammanställer statistik är lika stor lär inte 99,81% stämma alls.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 19:49:14 PM
Nu är det ju normalt en avsevärd skillnad mellan vad som rapporteras till störningssidan jmf med vad som trafikledaren "kryssar i" som inställd med eller utan vite i sina dialogrutor, det finns knappast någon möjlighet att hinna rapportera in alla störningar även om huvudmannen anser att man ska hinna med detta.
I de trafikavtal som går igång i vinter har man tagit höjd för detta och SL har krävt dubbelbemanning på den lokala trafikledningen dygnet runt, en ska sköta ledningen och en annan störningsrapportering, det fick en del lustiga resultat i bemanning på Ekerö där det ibland kommer att finnas dubbelt så många basar som förare....
Det är ju helt otroligt att SL inte ska kunna få sina operatörer att utföra föreskrivna uppgifter utan att i detalj tala om hur bemanningen ska se ut. Jag tycker, utifrån vad jag kan läsa mig till här i Buss-snack, att det verkar vara somliga operatörers strategi att gnälla och klaga över precis allting och avsäga sig ansvar, i stället för att ta egna initiativ och bara FIXA det som avtalet går ut på! (Att det går bussar.) Och det är för sorgligt om trafikhuvudmannen går i fällan.
Borde man förresten inte kunna hålla reda på turinställelserna på helt automatisk väg genom busspcsystemet? Om någon tur skulle bomma så skulle man då kunna ge operatören ansvaret för att bevisa att den blivit körd.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 19:49:14 PM
Nu är det ju normalt en avsevärd skillnad mellan vad som rapporteras till störningssidan jmf med vad som trafikledaren "kryssar i" som inställd med eller utan vite i sina dialogrutor, det finns knappast någon möjlighet att hinna rapportera in alla störningar även om huvudmannen anser att man ska hinna med detta.
I de trafikavtal som går igång i vinter har man tagit höjd för detta och SL har krävt dubbelbemanning på den lokala trafikledningen dygnet runt, en ska sköta ledningen och en annan störningsrapportering, det fick en del lustiga resultat i bemanning på Ekerö där det ibland kommer att finnas dubbelt så många basar som förare....
Va??? Det ingår väl för f-n i trafikoperatörernas uppdrag att rapportera störningar till SL. Om man inte hinner med det får man väl se till att ha en så pass god organistation att man kan utöka bemanningen där det behövs för att utföra det man åtagit sig. Att resultatet på Ekerö blev som det blev är i så fall busstrafikföretagens eget fel eftersom man tydligen inte klarar av att utföra sitt uppdrag efter eget huvud.
Inom spårtrafiken fungerar alltid såna här saker bättre, varför kan man fråga sig?
Citat från: Karsten skrivet 25 september 2008, 21:22:48 PM
Va??? Det ingår väl för f-n i trafikoperatörernas uppdrag att rapportera störningar till SL. Om man inte hinner med det får man väl se till att ha en så pass god organistation att man kan utöka bemanningen där det behövs för att utföra det man åtagit sig.
Grejen är väl även den att det finns flera sätt att rapportera in störningar, inställd trafik mm. Dels rakt av i samband med att händelsen inträffar vilket då kommer med på nätinfo etc. Problemet är ju dock att det inte alltid är så att rapportörerna får reda på allt i realtid och det är ju sällan någon större idé att rapportera en inställd tur en sisådär 4-5 timmar i efterhand. Sen har vi även utbudsrapporteringen där man i lugn och ro betar av händelserapporter och dylikt för att sedan inlämna detta till SL för böter osv. Det senare rapprteringen är ju dock inget som gemene man ser så mycket av, men in kommer den.
CitatProblemet är ju dock att det inte alltid är så att rapportörerna får reda på allt i realtid och det är ju sällan någon större idé att rapportera en inställd tur en sisådär 4-5 timmar i efterhand.
Och därmed slippa boten för den iställd turen?
Nä nu tycker jag att man ska skärpa sig. Om det är verkligen så enkelt som att säga "de e ingen idé att rapportera in" något bara för det hände 4-5 timmar tidigare, varför ska man rapportera in någonting alls? Har jag förstått rätt så vinner entprenören ingenting på att resppotera in inställd tur; snarare desto mer (alltså högre procent) inställda turer man rapporterar in desto högre totala vite blir för den aktuella trafikdygnet, eller hur? Så vad skulle hända om den och den trafikledar'n börjar leka "ojsan, det har gått 4-5 timmar nu, då kan vi väl skita i rappportera in"?
Skärpning i systemet tack!
Citat från: Nico skrivet 25 september 2008, 22:53:36 PM
Grejen är väl även den att det finns flera sätt att rapportera in störningar, inställd trafik mm. Dels rakt av i samband med att händelsen inträffar vilket då kommer med på nätinfo etc. Problemet är ju dock att det inte alltid är så att rapportörerna får reda på allt i realtid och det är ju sällan någon större idé att rapportera en inställd tur en sisådär 4-5 timmar i efterhand. Sen har vi även utbudsrapporteringen där man i lugn och ro betar av händelserapporter och dylikt för att sedan inlämna detta till SL för böter osv. Det senare rapprteringen är ju dock inget som gemene man ser så mycket av, men in kommer den.
Jo visst är det så, men det är likförbannat något som man åtagit sig i avtalet. Det ska inte behövas att "pappa SL" går in och beskriver i detalj hur de små trafikutövarna ska utföra det de åtagit sig att utföra. Tyvärr har man ju lyckats om det är så som Lars säger, nämligen få det föreskrivet att en "extra" man ständigt ska vara på plats för att sköta informationen, och säkert få extra betalt för något som egentligen borde fungera ändå.
Citat från: Per Andersson skrivet 25 september 2008, 12:24:24 PM
1. Om stockholmaren är Världens bästa kund varför har vi då så dålig busstrafik?
-Inga vägbulor på bussarnas vägar.
-Inga enkelbiljetter som betalas med 20 st enkronor/resenär = Snabba pålastningar.
-Inga skumma pristillägg på c:a 100% under nattetid som berusade resenärer oftast inte förstår.
-En underbar reseplanerare, som även fungerar via mobilen.
-Modern komradio med snabb kontakt med trafikledningen även ute på landsbygden.
-Ovan nämnda trafikedning är vaken och dirigerar snabbt om trafiken vid olyckor.
Ibland längtar man tillbaka till SL-trafiken... eller åtminstone att busstrafiken i ens eget län skulle fungera mer som SL:s dito.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 september 2008, 23:05:09 PM
Och därmed slippa boten för den iställd turen?
Nä nu tycker jag att man ska skärpa sig. Om det är verkligen så enkelt som att säga "de e ingen idé att rapportera in" något bara för det hände 4-5 timmar tidigare, varför ska man rapportera in någonting alls? Har jag förstått rätt så vinner entprenören ingenting på att resppotera in inställd tur; snarare desto mer (alltså högre procent) inställda turer man rapporterar in desto högre totala vite blir för den aktuella trafikdygnet, eller hur? Så vad skulle hända om den och den trafikledar'n börjar leka "ojsan, det har gått 4-5 timmar nu, då kan vi väl skita i rappportera in"?
Skärpning i systemet tack!
Nja, det är nog inte rapporteringen till SL kundtjänst som genererar vite eller bonus. Jag tog upp jämförelsen med denna rapportering för att få ett reaktion på om det är samma tillförlitlighet på utbudsrapporteringen som rapporteringen till kundtjänst. Om det är så är det riktigt illa, om det inte är så är det kanske okej, men 99,81% har jag svårt att tro på.
Citat från: Verspieder skrivet 25 september 2008, 23:06:15 PM
-Inga vägbulor på bussarnas vägar.
-Inga enkelbiljetter som betalas med 20 st enkronor/resenär = Snabba pålastningar.
-Inga skumma pristillägg på c:a 100% under nattetid som berusade resenärer oftast inte förstår.
-En underbar reseplanerare, som även fungerar via mobilen.
-Modern komradio med snabb kontakt med trafikledningen även ute på landsbygden.
-Ovan nämnda trafikedning är vaken och dirigerar snabbt om trafiken vid olyckor.
Ibland längtar man tillbaka till SL-trafiken... eller åtminstone att busstrafiken i ens eget län skulle fungera mer som SL:s dito.
Vad försöker du beskriva ovan? ??? SL-trafiken?
SL-trafiken har många fördelar som man som Stockholmare kanske inte direkt reflekterar över, men många av punkterna ovan är inte direkt överrensstämmande med min bild av SL-trafiken.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 15:21:52 PM
Sedan kanske jag kan skryta åt er ;D genom att berätta att Swebus har en väldigt låg andel inställda turer totalt inom SL trafiken och utförde t.ex i april 99,81% av beställda turer vilket är bäst alla kategorier (Buss,Spår)
Om vi ska ta lite statistik for aug 2008:
Busslink utförde 99.55% av avgångarna. (totalt 1714)
Swebus utförde 99.54% av avgångarna. (totalt 1298)
Vad som blir mer intressant sen är osarken till inställda avgångarna. Hos Busslink var drygt 57.8% fordonsfel medan bara 23.1% var personal. När det gäller Swebus var siffran 23% för fordonsfel och hela 61.7% personal.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 september 2008, 23:29:37 PM
Om vi ska ta lite statistik for aug 2008:
Busslink utförde 99.55% av avgångarna. (totalt 1714)
Swebus utförde 99.54% av avgångarna. (totalt 1298)
Vad som blir mer intressant sen är osarken till inställda avgångarna. Hos Busslink var drygt 57.8% fordonsfel medan bara 23.1% var personal. När det gäller Swebus var siffran 23% för fordonsfel och hela 61.7% personal.
Hmm, det borde alltså betyda att Busslink har friskare och mer personal medan Swebus har en bättre fordonsflotta.
Eller, om man vänder på det, Swebus har svårt att få personalen att räcka till medan Busslinks vagnar är skräp.
Citat från: Karsten skrivet 25 september 2008, 23:33:32 PM
Hmm, det borde alltså betyda att Busslink har friskare och mer personal medan Swebus har en bättre fordonsflotta.
Eller, om man vänder på det, Swebus har svårt att få personalen att räcka till medan Busslinks vagnar är skräp.
Glöm inte att personalbrist kan maskeras som fordonsfel och vice versa. Under de svåraste veckorna av personalbrist i tunnelbanan hösten 2005 hade Tågia, trots över hundra avställda vagnar mer än vanligt, en helt fenomenal tursättning, eftersom de tio inställda turerna varje dag då plötsligt var inställda på grund av personalbrist i stället för på grund av vagnfel. När personalläget blev bättre försämrades tursättningen igen trots att fortfarande lika många vagnar var avställda. Med andra ord kan det mycket väl vara så att även Swebus vagnpark är skräp, vilket dock inte gör så mycket eftersom det ändå fattas förare...
Citat från: Karsten skrivet 25 september 2008, 21:22:48 PM
Va??? Det ingår väl för f-n i trafikoperatörernas uppdrag att rapportera störningar till SL. Om man inte hinner med det får man väl se till att ha en så pass god organistation att man kan utöka bemanningen där det behövs för att utföra det man åtagit sig. Att resultatet på Ekerö blev som det blev är i så fall busstrafikföretagens eget fel eftersom man tydligen inte klarar av att utföra sitt uppdrag efter eget huvud.
Inom spårtrafiken fungerar alltid såna här saker bättre, varför kan man fråga sig?
Störningsinformation till kund får mycket ofta lågt betyg av kunderna. Trots att järnvägen borde ha betydligt bättre förutsättningar i och med att det finns högtalare samt informationssystem på de flesta stationer, så håller jag inte med om att det fungerar bättre på järnvägen. Har många gånger både åkt tåg eller väntat på tåg utan att få höra ett enda knyst om hur mycket sent eller varför tåget inte kom. Detta gäller både SJ och lokalbanor. Tunnelbanan är väl dom som är duktigast på att informera.
I busstrafiken är det mycket svårare då driftledningen inte "äger" infrastrukturen samt att informationskanaler saknas till i princip alla hållplatser, så när som till större terminaler.
Ja, att någon hävdar att det funkar inom spårtrafiken, det är ett skämt!
Får man överhuvudtaget någon info är den ofta direkt missvisande.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 september 2008, 08:56:27 AM
Ja, att någon hävdar att det funkar inom spårtrafiken, det är ett skämt!
Får man överhuvudtaget någon info är den ofta direkt missvisande.
Inte vara butter nu! Tåg är fortfarande häftigare än bussar! 8)
Absolut! Bara de gick som de skulle också. Man blir så j-vla less på alla dessa signalfel. Flera gånger i veckan, och nu senast var det inte frågan om Nynäsbanan söder om Vhe, det tåget pinnade iväg tomt utan att vänta på det försenade tåget från stan....så det blev buss från Vhe.
Vad gäller störningsinfo från bussarna har jag själv funderat på om man ska ropa ut till passagerarna att tex pendeltågen har förseningar eller att nån av tunnelbanorna är inställda, men om jag bara har hört informationen på P4 så gör jag de inte, ska jag som förare gå ut med information direkt i bussen vill jag att de ska komma från min trafikledning
för övrigt användes busspc skyltarena i sommras till att informera om att de skulle kunna bli strejk, så visst går de. men problemet blir att de kanske blir för mycket och för rörig information
Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 september 2008, 23:05:09 PM
Och därmed slippa boten för den iställd turen?
Nä nu tycker jag att man ska skärpa sig. Om det är verkligen så enkelt som att säga "de e ingen idé att rapportera in" något bara för det hände 4-5 timmar tidigare, varför ska man rapportera in någonting alls? Har jag förstått rätt så vinner entprenören ingenting på att resppotera in inställd tur; snarare desto mer (alltså högre procent) inställda turer man rapporterar in desto högre totala vite blir för den aktuella trafikdygnet, eller hur? Så vad skulle hända om den och den trafikledar'n börjar leka "ojsan, det har gått 4-5 timmar nu, då kan vi väl skita i rappportera in"?
Skärpning i systemet tack!
Nja, tycker nog att du missuppfattat det hela lite. Sen bör man betänka att det är ett komplext system och den mänskliga faktorns påverkan leder oundvikligen till att det faktiskt blir missar ibland... hur gärna man än vill och försöker att undvika dem.
Karsten har ju redan tagit upp en del punkter, men jag ville mest påpeka att det inte handlar om att man 'skiter' i att rapportera in något utan
allt känt dokumenteras och rapporteras till
rätt instans. Vissa inställningar (t.ex. något som kan vara orsakat av en sprucken avlösning på stan, en förare som tagit fel vagn etc.) får man dock tyvärr inte alltid reda på i tid och blir info så gammal (information är normalt en färskvara) att den är inaktuell för den gällande trafiken så är det sällan någon större idé att gå ut och publikt informera om sådant. Gammal information kan istället t.o.m. bidra till att förvirra så allt blir en avvägningsfråga. Alla kända inställningar kommer som sagt istället med på utbudsrapporteringen till SL, men den har dock sällan eller aldrig resenärerna något att skaffa med. Summa summarum... bara för att något inte syns så behöver det inte vara som så att det inte finns, men då är vi kanske istället nära att tangera det metafysiska så vi kanske ska stanna där! ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2008, 02:17:49 AM
Extra betalt? det ska ju ingå i resp anbud.
Men jag har full förståelse för att en ensam trafikledare i N/V t.ex inte alls hinner prioritera störningsinformationen helt enkelt av tidsbrist.
Extra betalt var kanske klantigt skrivet, mer betalt kanske är mer rättvisande. Hur som helst är det fånigt att SL måste skriva i avtal hur trafiledningen ska vara bemannad för att informationen ska fungera, det borde självklart vara upp till trafikutövaren att sköta på ett tillfredsställande vis.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2008, 12:23:35 PM
Jo men då sparar man in dessa tjänster när dem inte är motiverade, t.ex på Ekerö nätter, och på andra håll t.ex i Tyresö när det är overkill att ha två trafikledare vissa delar av trafiktiden medans det är ett måste andra delar för att allt ska fungera.
På många håll har ju trafikledaren fått en mängd andra arbetsuppgifter än att leda trafiken, tänk på att för 15 år sedan fanns det minst 3-4 man bakom glasrutorna på en sådan depå + depåchefer, kommendant, tidförare och annat "löst folk"
Idag ska trafikledaren ensam sköta många av dessa uppgifter (nu har ju biljettförsäljning tack o lov försvunnit från hans uppgifter) samtidigt som han leder trafiken och tar hand om personalen.
Ja, just det! Men det är knappast SLs fel att entreprenörerna har lagt på så mycket arbetsuppgifter på trafikledarna att de inte hinner med att informera om störningar (och ibland inte ens att leda trafiken). Men om man åtar sig att utföra uppgift, och få betalt för den, så ska man faktiskt utföra den. Nu har man hamnat i sitsen där trafikutövarna säger "Titta vad vi är duktiga som snålat in så mycket att trafikledaren sitter själv och inte hinner med det ni vill att vi ska göra. Nu måste ni säga till oss att utöka bemanningen för att klara av det vi är skyldiga att utföra, för det kan vi inte räkna ut själva. Stackars oss!"
Sitter man som TL finns det inte ens inlagt lunchpaus, enligt dess utsago :-X :-\
Citat från: Karsten skrivet 26 september 2008, 12:54:13 PM
Ja, just det! Men det är knappast SLs fel att entreprenörerna har lagt på så mycket arbetsuppgifter på trafikledarna att de inte hinner med att informera om störningar (och ibland inte ens att leda trafiken). Men om man åtar sig att utföra uppgift, och få betalt för den, så ska man faktiskt utföra den. Nu har man hamnat i sitsen där trafikutövarna säger "Titta vad vi är duktiga som snålat in så mycket att trafikledaren sitter själv och inte hinner med det ni vill att vi ska göra. Nu måste ni säga till oss att utöka bemanningen för att klara av det vi är skyldiga att utföra, för det kan vi inte räkna ut själva. Stackars oss!"
Om det verkligen är så här så är det totalsorgligt. Det måste finnas andra sätt att förvissa sig om att det som ska göras blir gjort än att beställaren detaljspecificerar hur det ska gå till. Vi har ju säkert inte hela bilden klar för oss, men om man får betalt för enstaka detaljer, i stället för för klart uttalade mål (varför hörs så ofta namnet Swebus i sådana sammanhang?), så har ju beställaren helt förlorat kontrollen.
Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2008, 13:01:03 PM
Sitter man som TL finns det inte ens inlagt lunchpaus, enligt dess utsago :-X :-\
Och? Det är inte beställarens problem! Bussbolagen kan inte säga "Kunden betalar inte för sånt så vi lägger inte in det och då kan inte våra TL sköta sitt jobb och då kan vi inte utföra vårt uppdrag ordentligt så bollen ligger hos kunden." Priset måste ju baseras på förutsättningarna i upphandlingen, man kan inte tvinga en kund att betala extra utan att få något extra. Men uppenbarligen är det precis det som händer gång på gång.
Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2008, 13:01:03 PM
Sitter man som TL finns det inte ens inlagt lunchpaus, enligt dess utsago :-X :-\
De har väl ett "flytande" måltidsuppehåll som tas ut när det passar, således en betald rast som i värsta fall betyder att de tvingas tala i radion med mat i munnen. Hur ofta "värsta" inträffar varierar nog från trafikområde till trafikområde. ;)
Det är ingen TL inom SL-världen som har obetald matrast vad jag känner till (med betoning på att jag inte har full insyn i hela SL-världen). Idag jobbar jag just som informatör 15-22, lördag-söndag TL 09-18. Efter turens slut på söndag kl 18 har jag jour till 09 måndag morgon, för att med kort varsel kunna rycka in, både som TL och informatör, vid trafikstörningar o dyl. En sådan lösning har jag aldrig hört talas om i SLs busstrafik...
Citat från: Karsten skrivet 25 september 2008, 23:14:33 PM
Vad försöker du beskriva ovan? ??? SL-trafiken?
SL-trafiken har många fördelar som man som Stockholmare kanske inte direkt reflekterar över, men många av punkterna ovan är inte direkt överrensstämmande med min bild av SL-trafiken.
Jag försöker berätta att "Stockholmaren" inte har så "dålig busstrafik" som Per Andersson försöker hävda. Det kanske inte fungerar till 100% i alla trafikområden, men i stort fungerar väl SL:s busstrafik rätt hyffsat?
Citat från: Verspieder skrivet 26 september 2008, 17:22:48 PM
Jag försöker berätta att "Stockholmaren" inte har så "dålig busstrafik" som Per Andersson försöker hävda. Det kanske inte fungerar till 100% i alla trafikområden, men i stort fungerar väl SL:s busstrafik rätt hyffsat?
Ålrajt! Jo visst fungerar väl busstrafiken i stort rätt okej, men det skulle kunna vara så mycket bättre.
Citat från: homer skrivet 26 september 2008, 11:29:51 AM
Vad gäller störningsinfo från bussarna har jag själv funderat på om man ska ropa ut till passagerarna att tex pendeltågen har förseningar eller att nån av tunnelbanorna är inställda, men om jag bara har hört informationen på P4 så gör jag de inte, ska jag som förare gå ut med information direkt i bussen vill jag att de ska komma från min trafikledning
Nä, det är klart...istället för att ta egna initiativ och sätta kunden i första rummet och informera direkt när du VET att spårtrafiken står stilla så sätter du armarna i kors och väntar på att din trafikledning skall gå ut på radion och tala om det du redan vet uppenbart.
Misstänker att trafikledningen kanske blir lite belastade när det blir extra tryck på bussarna och måste ta itu med spruckna avlösningar till följd av förseningar när det blir sådant tryck.
Står tunnelbanan still tex blir det ett oerhört tryck på bussarna och då hinner knappast trafikledningen gå ut på radion med information stup i kvarten.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 september 2008, 17:33:41 PM
Nä, det är klart...istället för att ta egna initiativ och sätta kunden i första rummet och informera direkt när du VET att spårtrafiken står stilla så sätter du armarna i kors och väntar på att din trafikledning skall gå ut på radion och tala om det du redan vet uppenbart.
Misstänker att trafikledningen kanske blir lite belastade när det blir extra tryck på bussarna och måste ta itu med spruckna avlösningar till följd av förseningar när det blir sådant tryck.
Står tunnelbanan still tex blir det ett oerhört tryck på bussarna och då hinner knappast trafikledningen gå ut på radion med information stup i kvarten.
Vet du vad Uffe? Jag håller med dig! Det enda som är viktigt är att man kan lita på trafikinformationen på P4, men det kan man oftast.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2008, 02:17:49 AM
Extra betalt? det ska ju ingå i resp anbud.
Men jag har full förståelse för att en ensam trafikledare i N/V t.ex inte alls hinner prioritera störningsinformationen helt enkelt av tidsbrist.
Kan tyckas att det ska ingå i respektive anbud. Men dessvärre är det inte tillräckligt tydligt i äldre trafikavtal och därmed har SL:s bägge bussentreprenörer Busslink och Swebus lyckats förhandla till sig tilläggsavtal för att hålla med en helt egen avdelning med personal som ska se till att störningsinformationen fungerar. Men som vanligt när det gäller dess två bussbolag så handlar det mera om att håva in pengar och tämligen säkert inte leverera särskilt väl!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 15:21:52 PM
Sedan kanske jag kan skryta åt er ;D genom att berätta att Swebus har en väldigt låg andel inställda turer totalt inom SL trafiken och utförde t.ex i april 99,81% av beställda turer vilket är bäst alla kategorier (Buss,Spår)
Det är de officiella siffrorna som säger att det är så få inställda turer.....
Fast nu har till och med SL vaknat och insett att både Busslink och Swebus är lika goda kolsupare på ge f-n i att rapportera allt som egentligen dras in. Och detta gäller inte bara själva störningsinformationen, utan framför allt i de månatliga rapporteringarna som ligger till grund för ersättningen från SL till respektive entreprenör om ersättning för utförd trafik och avdrag inklusive viten för det som ställts in. Där är det stora brister, minst sagt!
Det sägs att både Busslink och Swebus inte längre vågar visa sig på SL utan att ha med sina advokater, oavsett på vilken nivå mötet ligger. Det om något säger att de två entreprenörerna inte har rent mjöl i påsen....... Jag hoppas innerligt att SL äntligen tar tag i problemen med busstrafiken och stenhårt börjar dömma ut viten så som trafikavtalen faktiskt ger möjlighet till, för pengar är nog det enda språket dessa båda bolag förstår!
Citat från: julle skrivet 29 september 2008, 00:20:17 AMDet sägs att både Busslink och Swebus inte längre vågar visa sig på SL utan att ha med sina advokater, oavsett på vilken nivå mötet ligger.
Ursäkta att jag påpekar det, men med hänvisning till det som jag har markerat i citatet ovan så känns det lite som ovanstående skribent har byggt det mesta i sina inlägg på ren hörsägen i form av bl.a. snacket i pauslokalerna.
Inte för att jag vet om det ena eller det andra är sant eller inte, men överlag så 'sägs' det så mycket att man i många fall nog bör ta detta som eventuellt 'sägs' med en hel del salt... och i synnerhet om källan är en kollega som kanske inte heller han/hon kan bekräfta det hela utan bara meddelar att han/hon har 'hört att det sägs'...!? ::)
Citat från: Nico skrivet 29 september 2008, 10:11:48 AM
Ursäkta att jag påpekar det, men med hänvisning till det som jag har markerat i citatet ovan så känns det lite som ovanstående skribent har byggt det mesta i sina inlägg på ren hörsägen i form av bl.a. snacket i pauslokalerna.
Inte för att jag vet om det ena eller det andra är sant eller inte, men överlag så 'sägs' det så mycket att man i många fall nog bör ta detta som eventuellt 'sägs' med en hel del salt... och i synnerhet om källan är en kollega som kanske inte heller han/hon kan bekräfta det hela utan bara meddelar att han/hon har 'hört att det sägs'...!? ::)
Jag kanske var otydlig med att "det sägs". Och faktum är att det inte är något "snack i pauslokalen" från kollegor, som hört från kollegor, som hört från bekantas bekanta osv osv, utan det kommer från folk som är med på dessa träffar! För övrigt är det mesta som görs och sägs på SL (och övriga trafikhuvudmän) offentlig handling, så det är bara att begära ut protokoll från möten mellan SL och dess entreprenörer så kan man där utläsa en massa roligt.....
Citat från: Karsten skrivet 27 september 2008, 17:36:34 PM
Vet du vad Uffe? Jag håller med dig! Det enda som är viktigt är att man kan lita på trafikinformationen på P4, men det kan man oftast.
Och jag håller med er båda. Man kan ju inleda meddelandet med "Jag hörde just på radion att det är..." så är det upp till resenärerna att värdera uppgiften. För övrigt är väl knappast bussöretagens trafikledningar mer informerade om vad som händer i tunnelbanan eller med pendeltågen än radions trafikredaktioner.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2008, 09:40:32 AM
Och jag håller med er båda. Man kan ju inleda meddelandet med "Jag hörde just på radion att det är..." så är det upp till resenärerna att värdera uppgiften. För övrigt är väl knappast bussöretagens trafikledningar mer informerade om vad som händer i tunnelbanan eller med pendeltågen än radions trafikredaktioner.
Men trafikledningarna skulle kunna ha SLs störningsinformation öppen och i förekommande fall informera (t.ex. via textmeddelanden i kom-radio) sina egna förare om adekvata störningar. Det förekommer säkert redan idag (i alla fall informeras det ibland om "egen" inställd trafik), men det är mycket beroende av övrig arbetsbelastning och inte minst vem som är trafikledare.
Citat från: Karsten skrivet 30 september 2008, 09:48:52 AM
Men trafikledningarna skulle kunna ha SLs störningsinformation öppen och i förekommande fall informera (t.ex. via textmeddelanden i kom-radio) sina egna förare om adekvata störningar. Det förekommer säkert redan idag (i alla fall informeras det ibland om "egen" inställd trafik), men det är mycket beroende av övrig arbetsbelastning och inte minst vem som är trafikledare.
Visst. Och så gör man förstås också på radions trafikredaktion. Den senare får väl dessutom ofta direktinformation från operatören. Nu har jag inte jobbat med trafikledning inom SL-området eller med buss, men när jag jobbade på Tågkompaniets driftledning i Gävle hade vi direktkontakt med trafikredaktionen för Upptåget och X-tåget. Bättre sätt att informera än via lokalradion finns inte.
"Ett tjänsteföretag i världsklass" är Swebus vision. Jag har aldrig under mina nära fem år i företaget varken hört eller sett något påstående om företaget uppfattar sig så. Möjligen har man haft lite svårt att göra tydligt, att det är fråga om en vision, vilket inte är detsamma som den aktuella verkligheten. Lite för mycket tjat och gnäll kring det man inte kunnat eller velat förstå har det ändå varit. Visionen är ju ett sätt formulera sig inför morgondagen, och till den måste man nog som medarbetare förhålla sig. Visionslöshet är förödande!