Funderar på 2 saker...
Vad är skillnaden på alla beteckningar i Setras 200-serie
Till exempel S210HDI och S210HD och alla andra 200-modeller osv.?
Fundering nummer 2:
Och likadant med de äldre S80 modellerna osv. hur är det med det?
Tacksam för svar /Limpan
Jo lite kan jag väl allt ;)
I begynnelsen fanns S för Setra, till det satte man en siffra som indikerade antal (teoretiskt möjliga) stolsrader i bussen.
Sen för att skilja de olika generationerna från varandra så la man i början till en nolla efter stolsradssiffran, den togs sedan bort och ersattes av en modell-siffra framför stolsradssiffran.
En S8 har t ex 8 stolsrader.
En S140 har 14 rader.
En S217 har 17 rader.
Sen är det bihangen då, en lång lista, jag tar de vanliga:
DT = Dubbeldäckare (Doppelstock Touristik) (4m hög)
H = Hoch = hög, ca 3 m hög
HD = Hochdecker, ännu högre, ca 3,35 m
HDH = Hochdecker Hoch, högre än ännu högre ;) 3,85m
HDS = Hochdecker Super, superhög buss, fast lägre än HDH 3,65m
GT = Grand Tourismo, enklare turistbuss
GTHD = Enklare högbyggd turistbuss
UL = Überlandsbusse, dvs landsortstrafik
I = Internationell
SL = Stadslinjebuss
HM = Högbygge med mellandörr framför bakaxeln
Sen finns det en uppsjö beteckningar till och dessutom ett antal specialvarianter, t e x S250 Special som enkelt uttryckt är en pimpad 215HD.
Dessutom finns det roliga udda bussar, de flesta HDS'er hette t ex 216 (16 rader säten) men det fanns också en 215 HDS, dvs en kombination mellan 215 HDH och 216 HDS. Och så fanns det en ledad HDS som hette SG 221 HDS.
Det finns många sidor på nätet att fördjupa sig i, de flesta iofs på tyska men det finns ju översättningssidor.
MVH
//Mr T
Mycket bra och intressant förklaring!
HD er vel ca 3,6m høy da og H ca 3.3m.
Iallefall er min "gamle" S309HD ca 3,65
Ikke man turist busser som bare er 3 m høye
Citat från: Knut skrivet 26 september 2008, 00:25:56 AM
HD er vel ca 3,6m høy da og H ca 3.3m.
Iallefall er min "gamle" S309HD ca 3,65
Ikke man turist busser som bare er 3 m høye
Njeao, typ =)
Det skiljer sig mellan bussarna beroende på hur långa de är och någon riktigt bra kontinuitet hittar jag inte.
En 208H är 3,03 m hög
209 H är 3,07 m hög
210 H = 3,32 m hög
211 HD = 3,34 m hög
215 H = 3,09
Från 3-serien och uppåt tror jag, precis som du skriver, att höjden börjar runt 3,30.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 september 2008, 20:33:23 PM
Mycket bra och intressant förklaring!
Tackar!
//Mr T
Hej !
Sedan finns ju gamla beteckningar som HR, HRI, HMR, HMRI, HU, HMU.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 26 september 2008, 19:36:49 PM
Hej !
Sedan finns ju gamla beteckningar som HR, HRI, HMR, HMRI, HU, HMU.
Mvh Peter Ö
Den gamla S215 som förr tillhörde Ramnareds Busstrafik var just en HR om jag inte missminner mig.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 oktober 2008, 09:33:09 AM
Den gamla S215 som förr tillhörde Ramnareds Busstrafik var just en HR om jag inte missminner mig.
Stämmer bra det och där R står för Regional eller något ditåt. Alltså en högbyggd buss för regionaltrafik, det användningsområde som bussen också huvudsakligen hade 1980 - 2007. Denna buss var för övrigt en av de första i vårt land som tillverkades i Frankrike.
Ständigt upprepad reprisbild:
(http://www.savenfjord.nu/ramnared_cjl.JPG)
HDO= Optimal vilket är ett mer avancerat värmesystem i bussen
HDI= International vilket var det enklare systemet
/Magnus
Men om man har ett mindre antal stolsrader då? Dacke Buss har ju två stycken S417 GT-HD, WFK513 och XLH688, men med olika många stolsrader.. Finns det då någon "standard-längd" mellan stolarna som man utgår från?
Citat från: Sundås skrivet 07 oktober 2008, 14:38:09 PM
Men om man har ett mindre antal stolsrader då? Dacke Buss har ju två stycken S417 GT-HD, WFK513 och XLH688, men med olika många stolsrader.. Finns det då någon "standard-längd" mellan stolarna som man utgår från?
Man utgår från det teoretiskt sett högsta antalet stolsrader man kan få in. Om man klämmer in så många rader blir det extremt dåligt benutrymme och det är få beställare - åtminstone i Sverige - som beställer bussar med fullt stolsantal. Strömstad-Tanums Buss XYR 220 är en Setra S417HDH men den har ändå bara 35 stolar. Eftersom stolarna står tre i bredd blir det omräknat cirka 12 stolsrader.
Foto på bussen finns på min blogg.
Tack för alla svar, det är en djungel utan dess like, ni är fantastiska med
allt vetande!
Förresten när byggde Kässbohrer Setra sin första dubbeldäckare?
Finns det några bilder från de första som byggdes?
Kanske skulle startat en ny tråd för den frågan...
Trevlig helg från Limpan!
Setra presenterade sin första resedubbeldäckare - S228DT "Imperial" och linjedubbeldäckaren S228DTS på IAA-mässan i Frankfurt 1981.
1994 kom efterföljaren S328DT och 2003 (eller i slutet av 2002) kom nuvarande modellen S431DT.
Som en jämförelse kom Neoplan med sin första dubbeldäckare 1964 (NB26L - stadsbuss), och sin första dubbeldäckare som turistbuss NH22 Skyliner 1967.
Bussen fanns i två versioner - NH22 som var tvåaxlig för 60 personer och NH22/3 som var treaxlig för som mest över 80 personer.
Bussarna var byggda i "Neoplan Hamburg-stil"
källa: boken "Deutsche Omnibusse seit 1891"