"Fel" mått i Kalmarbussar.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/gang-for-trang-for-rullatorer(867780).gm (http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/gang-for-trang-for-rullatorer(867780).gm)
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/bussar-for-tranga-da-prisas-klt-for-sin-tillganglighet(868988).gm (http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/bussar-for-tranga-da-prisas-klt-for-sin-tillganglighet(868988).gm)
Problemet känns igen från annat håll i landet.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2008, 09:04:01 AM
"Fel" mått i Kalmarbussar.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/gang-for-trang-for-rullatorer(867780).gm (http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/gang-for-trang-for-rullatorer(867780).gm)
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/bussar-for-tranga-da-prisas-klt-for-sin-tillganglighet(868988).gm (http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/bussar-for-tranga-da-prisas-klt-for-sin-tillganglighet(868988).gm)
Problemet känns igen från annat håll i landet.
Känns mer som ett problem att standarden inte verkar vara anpassad så att alla kan komma ombord utan problem. Bussarna är ju byggda efter en viss standard. Hur mycket skijler det i utrymme mellan en A21 CNG och A78 resp 8500LE?
Och nu har man tagit fram riktlinjer för vilka hjälpmedel som kan användas i kollektivtrafiken '
RT-forum (http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=87781)
Inte nått nytt under solen precis..... det är väl som vanligt vissa rullatorer kommer fram vissa inte samma problem finns väl överallt ... men det är väl bara att kolla i förväg alla mått finns på ritning ... hur har KLT specat gången??
Gången fram är smalare på MANs och Volvos bussar med lågentre än deras bussar med låggolv. Det har att göra med att stolarna i främre delen av bussen står på en upphöjning ur golvet. På loggolvs bussarna liksom Kalmars gamla Volvobussar saknades detta lilla trappsteg vid sidan av mittgången vilket gör att man kan justera stolarna så att gången blir bredare. Därför är det näst intil omöjligt att få till en bredare gång nu eftersom det inte är stolplaceringen som gör gången smal, det är designen på golvet.
Jag kom att tänka på denna tråd när jag idag märkte allt extra utrymme i f.d. Kalmarvagnen 5409. Framför mittdörren brukar det ju in regel finnas tre par framåtvända stolar, men här ser vi ju en extra "barnvagnsplats" a'la B9S. Resultatet blir helt platt golv med plats för 5-6 st barnvagnar:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5409_Interior_080926.jpg)
"Mittgången i Kalmars nya dieselbussar är för trång för rullatorer. Rörelsehindrade tvingas därför stiga in fram, betala, backa ut och gå på igen via den mittersta utgången."
Men nu undrar jag ändå... i Östersund och Umeå har "rullatorförare" alltid stigit på i mittdörren, parkerat rullatorn och därefter viftat med sitt färdtjänstkort. Alternativt gått fram genom mittgången för att visa färdtjänstkortet (eller betala om de inte har detta kort) först efter att man parkerat sin rullator på barnvagnsplatsen. Påstigning genom framdörr med rullator och smala barnvagnar har jag aldrig sett någonstans. Är det någon unik lösning man har i Kalmar stad?
De som inte klarar av att gå utan rullator kan väl få gå in genom mittdörren, parkera sitt "fordon" och sedan sitta ner? Varför ska de tvingas springa runt inne i bussen i just Kalmar? Och brukar inte nigningen sänka bussens högersida så att både fram- och mittdörrens insteg blir exakt lika låga?
Hur fungerar det i Jönköping? Har för mig att de gamla Jönköpingsvagnarna Swebus hade där till i år har ramp vid framdörren, eller tar jag fel?