Sedan höst/vinter/vår tidtabellen kommit till from mitten på aug så körs alltid ett omlopp med Ledbuss på lokallinje 12 i Gävle denna har avg xx.20 fr city åt antingen Hagaström eller Bomhus. När ingen ledbuss finns att tillgå så körs den med en boggiebuss ist.. Delsträckan City-Hagaström v.v kommer from nästa höst bli en del av nya stomlinje 4 (i dagslägst färglös, dock finns en gul färg i Hudiksvall)... Resandet i Gävle verkar ha ökat mycket det senaste året, det är ju mycket roligt!
Sedan är det bara att hoppas på att biltrafiken äntligen förbjuds vid rådhuset ef försöket som pågår nu så kanske man även kan minska på körtiderna på alla linjer!!!
//Fredde
Nu när linje 1 har fått 10-minuters trafik har den ju inte lika stort behov av stora bussar längre. Ledbussarna gör ju mer nytta på linje 2 och 12.
Ja de där bilarna är ett elände att ha där hela tiden.
Citat från: AO skrivet 19 september 2008, 22:58:08 PM
Nu när linje 1 har fått 10-minuters trafik har den ju inte lika stort behov av stora bussar längre. Ledbussarna gör ju mer nytta på linje 2 och 12.
Det förklarar den stora mängden (fick det intrycket i alla fall) Volvo 8700..
Det finns inte utrymme att köra med större bussar på Stomlinje1 längre efter trafikutökandet då linjen kräver många bussar i omlopp samt någon är på rep ibland. Givet har resandet spridits lite men även har en ökning tillkommit.. Tänk bara för 5 år sedan hade Valbo som max 30 min trafik på dåvarande linje 91 dvs dom har fått mycket bättre trafik som även passas in till övrig lokaltrafik i city... Helt klart kan man säga att utrymmet för ökat resande har ökat & mer kan det bli med bara folk är nöjda med trafiken....
Förvånar mig inte om Gävle Kommun kan få till detta ef upphandlingen inför 2010 så har man resande på 7-9 milj ist för som idag 6 milj.. Nu i vinter gör man även om rabattsystemt så det gynnar många yngre...
länken till förändringen nedan....
http://x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88
Citat från: Fredde skrivet 19 september 2008, 23:39:28 PM
Det finns inte utrymme att köra med större bussar på Stomlinje1 längre efter trafikutökandet då linjen kräver många bussar i omlopp samt någon är på rep ibland. Givet har resandet spridits lite men även har en ökning tillkommit.. Tänk bara för 5 år sedan hade Valbo som max 30 min trafik på dåvarande linje 91 dvs dom har fått mycket bättre trafik som även passas in till övrig lokaltrafik i city... Helt klart kan man säga att utrymmet för ökat resande har ökat & mer kan det bli med bara folk är nöjda med trafiken....
Förvånar mig inte om Gävle Kommun kan få till detta ef upphandlingen inför 2010 så har man resande på 7-9 milj ist för som idag 6 milj.. Nu i vinter gör man även om rabattsystemt så det gynnar många yngre...
länken till förändringen nedan....
http://x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88
Åjo, 91:an hade förvisso stomtrafik i 30-minutersintervall men till det kom insatsturerna morgon och eftermiddag samt högtrafiklinjen 98:an, inalles ungefär kvartstrafik i högtrafik och halvtimmestrafik i lågtrafik. Dessutom så gick 91:an motorvägen i högtrafiktiden.
Omläggningen från linjerna 91+98 till linje 1 innebar kvartstrafik hela dagen men i gengäld långsammare turer (inga expressavgångar på motorvägen) och sämre yttäckning (Bäck och Västbyggeby har avsevärt sämre trafik idag än för 10 år sedan).
Anders