Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael Ringmarck skrivet 19 september 2008, 20:35:58 PM

Titel: Nytt i Märsta
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 19 september 2008, 20:35:58 PM
Träffade Bussmicke vid Upplands Väsby strax efter 18-tiden ikväll innan jag rullade iväg på 560 mot Kallhäll. När jag närmade mig Rotebro kände jag att någonting inte stämde riktigt, såg nämnligen en MaxCi i backspegeln. Tydligen är 4204 flyttad till Märsta och Bromma har fått en Volvo i 46-serien istället.
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 september 2008, 21:04:34 PM
Kan det vara den 46xx-vagn jag fotade i Spånga förra månaden?
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 19 september 2008, 21:30:29 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 19 september 2008, 21:04:34 PM
Kan det vara den 46xx-vagn jag fotade i Spånga förra månaden?

Nej, det har tydligen kommit en ytterligare idag. Sedan tidigare finns 4673, 4675 och 4676 i Bromma.
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: markuz85 skrivet 20 september 2008, 00:05:55 AM
Skulle tro att det är 4661 eftersom den har rustats upp nyligen.
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 september 2008, 03:37:26 AM
Var det kanske kombon av Bussmicke och Maxci som gjorde att det kändes märkligt?  ::)
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Kvarne skrivet 20 september 2008, 13:51:23 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 september 2008, 03:37:26 AM
Var det kanske kombon av Bussmicke och Maxci som gjorde att det kändes märkligt?  ::)

Nu fick han till det....!  ;D
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 20 september 2008, 15:40:33 PM
Citat från: markuz85 skrivet 20 september 2008, 00:05:55 AM
Skulle tro att det är 4661 eftersom den har rustats upp nyligen.

Måste ändra mig angående att Bromma skulle ha fått en 46-vagn till. 5037 stod i Bromma idag så den är tydligen tillbaka en vända igen. Dessutom såg jag 5458 nylackad utan nummer. 4661 såg jag i Upplands Väsby igår.
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Cero skrivet 20 september 2008, 15:57:48 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 20 september 2008, 15:40:33 PM
Måste ändra mig angående att Bromma skulle ha fått en 46-vagn till. 5037 stod i Bromma idag så den är tydligen tillbaka en vända igen. Dessutom såg jag 5458 nylackad utan nummer. 4661 såg jag i Upplands Väsby igår.

Ibland undrar man om Swebus huvudprocess är att köra buss eller att flytta om i flottan. Finns det något annat bolag som har så flytande flotta?
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 september 2008, 16:07:09 PM
Göteborgs 43xx-ed, var de också dåliga ?
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Skalman skrivet 20 september 2008, 19:14:03 PM
> har anställda som enbart har fordonseffektivisering som huvudsyssla.

Ja, och man kan nog anta att det inte skulle vara så om det inte gick att
kapa kostnader på det sättet. Så även om det kan te sig ologiskt utifrån,
så finns det nog oftast en poäng i omflyttningarna.

Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: Cero skrivet 20 september 2008, 23:25:45 PM
Citat från: Skalman skrivet 20 september 2008, 19:14:03 PM
> har anställda som enbart har fordonseffektivisering som huvudsyssla.

Ja, och man kan nog anta att det inte skulle vara så om det inte gick att
kapa kostnader på det sättet. Så även om det kan te sig ologiskt utifrån,
så finns det nog oftast en poäng i omflyttningarna.



Det är sannolikt så att man kan skapa sig åtminstone kortsiktiga effektiviseringar genom ständiga fordonsförflyttningar. Dock kan man undra om det i ett mer långsiktigt perspektiv när faktorer som omlackeringar, nyutrustning, mm, (vilket på kort sikt naturligtvis är inräknat i kalkylen) tas med i beräkningen innebär att man biter sig i tummen ibland. Dessutom inbillar jag mig att fordonens skick kan påverkas negativt när de inte hör hemma någonstans. Det kan finnas en risk att man betraktar dem som tillfälliga besökare överallt och därmed inte tar ansvar för och engagemang i fordonen skick utan hoppas att någon annan ska ta tag i icke trafikhindrande skador, fel och problem i något annat garage. Inget garage torde sätta värde i att hålla "sina" bussar fina om det ständigt finns en risk att de med kort varsel skickas vidare och ersätts med vrak från andra håll.
Titel: SV: Nytt i Märsta
Skrivet av: HB skrivet 21 september 2008, 17:36:18 PM
Citat från: Cero skrivet 20 september 2008, 23:25:45 PM
Det är sannolikt så att man kan skapa sig åtminstone kortsiktiga effektiviseringar genom ständiga fordonsförflyttningar. Dock kan man undra om det i ett mer långsiktigt perspektiv när faktorer som omlackeringar, nyutrustning, mm, (vilket på kort sikt naturligtvis är inräknat i kalkylen) tas med i beräkningen innebär att man biter sig i tummen ibland. Dessutom inbillar jag mig att fordonens skick kan påverkas negativt när de inte hör hemma någonstans. Det kan finnas en risk att man betraktar dem som tillfälliga besökare överallt och därmed inte tar ansvar för och engagemang i fordonen skick utan hoppas att någon annan ska ta tag i icke trafikhindrande skador, fel och problem i något annat garage. Inget garage torde sätta värde i att hålla "sina" bussar fina om det ständigt finns en risk att de med kort varsel skickas vidare och ersätts med vrak från andra håll.

Omflyttningarna i denna tråd lär inte ha kostat något i lack eller ändrad utrustning eftersom bussarna går i SL-trafiken. Tidigare så var man tvungen att byta com-radio samt skyltprogram, men det behövs inte längre då alla fordon har samma radiosystem.