Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Janne Rickman skrivet 18 september 2008, 11:35:39 AM

Titel: Något för Kvarne??
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 18 september 2008, 11:35:39 AM
http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=44275 (http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=44275)

Vilken är individ?????
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Kvarne skrivet 18 september 2008, 17:13:50 PM
Tveksam till att det är en ex Busslink. Av de få kvarvarande H10 som han få "SL i Samarbete med Busslink"-dekalen hade väl ingen sjusegment....?!  :)

Men j***ar rent ut sagt vad den såg fin ut....Får väl bli ett besök till Kazakstan åxå... ::) ;D :D
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: AL skrivet 19 september 2008, 03:43:36 AM
Med tanke på skyltskåpets utformning, kan det vara en f d Karlstadsbuss som av olika anledningar hamnat hos Swebus i Stockholmsområdet, innan den så småningom fasades ut?  Eller en f d Malmöbuss som av samma skäl hamnade hos Linjebuss i Stockholmsområdet?

Var väl inte många städer som hade just dessa specialutformade skyltskåp för lite större siffror, med undantag för Örebro som byggde om några av sina CR112:or!
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Danne B. skrivet 19 september 2008, 07:23:12 AM
Dom verkar iaf ha lackat hejvilt... Regskylten har färgstänk och blinkers + sidomarkeringarna är röda dom oxå... ;D

//Danne
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Karsten skrivet 19 september 2008, 10:18:24 AM
6631 hade väl sjusegmentsskylt, men inte var den så där klädsamt lite för stor?
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: K R skrivet 19 september 2008, 11:23:04 AM
Citat från: Karsten skrivet 19 september 2008, 10:18:24 AM
6631 hade väl sjusegmentsskylt, men inte var den så där klädsamt lite för stor?

Hej!
Ja, 6631 hade sjusegmentsskyltskåp.
Dess skyltskåp var inte förstorat som på vagnen på den länkade bilden i denna tråd.

mvh K R
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 19 september 2008, 12:57:38 PM
Citat från: AL skrivet 19 september 2008, 03:43:36 AM
Med tanke på skyltskåpets utformning, kan det vara en f d Karlstadsbuss som av olika anledningar hamnat hos Swebus i Stockholmsområdet, innan den så småningom fasades ut?  Eller en f d Malmöbuss som av samma skäl hamnade hos Linjebuss i Stockholmsområdet?

Var väl inte många städer som hade just dessa specialutformade skyltskåp för lite större siffror, med undantag för Örebro som byggde om några av sina CR112:or!

Ja är inne lite på det du skriver. Detta måste vara en riktigt udda individ som inte borde vara alltför svår att identifiera, om den nu har kvar sin lack från Sverige. Det ser inte ut som en vagn som levererats till SL.

Det vita sträcket tycker jag sitter lite för högt för att vara SL 94-lacken. Någon kanske känner till en liknande vagn som blev fellackad?
Sätesraden bakom föraren ser ut att vara monterad mot fönstret. Skulle också kunna vara dessa speciella säten som fanns i de vagnar som Swebus tog över från Jämtlandsbuss. De hade lite tjockare ryggar.
Framdörren/dörrarna ser ut att vara av den typen med kantiga fönster eftersom den saknar den svarta gummilisten.
Den stora rampkopplingsluckan i fronten var inte så vanlig i Stockholm, de tidiga H10 och H11 (CR112) hade den men det byggdes väl om sen?
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 19 september 2008, 13:12:06 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 19 september 2008, 12:57:38 PM
Ja är inne lite på det du skriver. Detta måste vara en riktigt udda individ som inte borde vara alltför svår att identifiera, om den nu har kvar sin lack från Sverige. Det ser inte ut som en vagn som levererats till SL.

Det vita sträcket tycker jag sitter lite för högt för att vara SL 94-lacken. Någon kanske känner till en liknande vagn som blev fellackad?
Sätesraden bakom föraren ser ut att vara monterad mot fönstret. Skulle också kunna vara dessa speciella säten som fanns i de vagnar som Swebus tog över från Jämtlandsbuss. De hade lite tjockare ryggar.
Framdörren/dörrarna ser ut att vara av den typen med kantiga fönster eftersom den saknar den svarta gummilisten.
Den stora rampkopplingsluckan i fronten var inte så vanlig i Stockholm, de tidiga H10 och H11 (CR112) hade den men det byggdes väl om sen?

Hur många H10 hade defroster-intag på taket?

/Janne
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 13:18:33 PM
Kan också vara så att det är något bussföretag som haft flera fd SL-bussar, gillat lacken, och lackat det här exemplaret själva. Det ser ut lite som hemkörd garagelack. Den vita bården ser inte riktigt rak ut.
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Fredde skrivet 19 september 2008, 13:33:45 PM
CitatKan också vara så att det är något bussföretag som haft flera fd SL-bussar, gillat lacken, och lackat det här exemplaret själva. Det ser ut lite som hemkörd garagelack. Den vita bården ser inte riktigt rak ut.

Precis vad jag klurade på.. Men dekalen i framrutan, SL i sammarbete med.... säger ju ngt annat?

Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Fredde skrivet 19 september 2008, 14:05:22 PM
CitatPrecis vad jag klurade på.. Men dekalen i framrutan, SL i sammarbete med.... säger ju ngt annat?

eller kanske inte: http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=32855 (http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=32855)

Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: PB skrivet 19 september 2008, 14:10:46 PM
Kan det vara denna?

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0400/slides/Swebus_0431_Stora_torget_Karlstad_970605.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0400/slides/Swebus_0431_Stora_torget_Karlstad_970605.html)

Karlstads lokaltrafik 206 (Swebus 0431) som enligt Svensk Busshistoria år 2000 såldes till NNT New Nordic Trading AB

/PB
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 14:29:37 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 19 september 2008, 13:33:45 PM
Precis vad jag klurade på.. Men dekalen i framrutan, SL i sammarbete med.... säger ju ngt annat?




Dekalen går ju att dra bort och flytta...Min tanke var att ägaren kanske (olagligen) ersatt en tidigare fd SL-buss med något annat, och för att slippa skatter/avgifter vad som nu kan gälla i detta land, helt enkelt skiftat identitet på två bussar?
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: M224 skrivet 19 september 2008, 16:04:49 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 14:29:37 PM

Dekalen går ju att dra bort och flytta...Min tanke var att ägaren kanske (olagligen) ersatt en tidigare fd SL-buss med något annat, och för att slippa skatter/avgifter vad som nu kan gälla i detta land, helt enkelt skiftat identitet på två bussar?

Dekalen går inte att flytta, den första versionen består av lösa bokstäver och att pilla bort dom och sedan montera tillbaka är inte möjligt.

Däremot så tror jag att det är så enkelt att hela fönsterrutan har suttit på en annan buss.  ;)
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 19 september 2008, 17:27:57 PM
Citat från: M224 skrivet 19 september 2008, 16:04:49 PM
Dekalen går inte att flytta, den första versionen består av lösa bokstäver och att pilla bort dom och sedan montera tillbaka är inte möjligt.

Däremot så tror jag att det är så enkelt att hela fönsterrutan har suttit på en annan buss.  ;)

GUB köpte fönsterrutor från Hölö och då satt de SL-dekalerna kvar på rutan.

/Janne
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Cero skrivet 19 september 2008, 18:17:15 PM
Det kan ju vara en SL-buss men några detaljer stämmer inte enligt vad jag kan minnas från H10:orna (förutom det som nämnts ovan).

Det som kan tyda på att bussen trots allt är en SL:are är att det ser ut som att reklam suttit mitt på sidan. Lacken ser blankare ut där. Att den vita randen inte är i linje behöver inte innebära "hemmamålning". SL:s entreprenörer har inte heller alltid lyckats få linjen i våg, speciellt inte om de plockat reservluckor från andra bussar eller från något lager.
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: AL skrivet 19 september 2008, 22:08:29 PM
Då är jag absolut 100% säker på att just denna individ är en f d Karlstadsbuss!
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Cero skrivet 19 september 2008, 22:18:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2008, 18:47:31 PM
Det är en buss i cityutförande med "sidosittning" och dörrar 2-2-1.
.


Jag böjer mig för expertisen, men nog tycker jag den ser väl lång ut för att vara i cityutförande. Längden kan ju vara en synvilla dock.
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Fredde skrivet 20 september 2008, 06:14:12 AM
Denna buss verkar ha UWE skyltar som tidigare Karlstads lokaltrafik 204-207 hade på den tiden, dessa fick rullbanden utbytta rätt omg för trafik på linje 35 mellan Kronoparken-Rud-Centrum v.v och sedan vidare som linje 32A mot Hultsberg, normalt hade Hultsberg linje 32 med entimmes trafik men just 32A gick som trafik på xx.00 tider dvs den gick som linje 35 mellan Kronoparken C- Rud - Centrum sedan bytte den nr till 32A i City & fortsatte till Hultsberg, där av dessa bussar fick automatiska nummerskyltar då det skulle vara svårt att nummerändra för föraren i city.. (senare blev linje 35 en genomgående linje på sträckan Kronoparken-Rud-Centrum-Hultsberg) Normalt hade Hultsberg linje 32 med avgång kl. xx.30 fr Drottninggatan...
Karlstad hade lite trafik fr mitten  av 80-talet & hela 90-talet, då kördes så kallad lågtrafik med linjerna 31-35 på kväll & helg.. Detta är nu borta!!!

Jag åkte mycket med en förare vid denna tid i Karlstad (var en snorungen då) & det var roligt att skylta dessa vagnar "OFF" när man gick "ej i trafik" När man i övrigt åkte Scania CR112 eller CN112 vagnar fick dom inv nummer på skyltarna ist.. Volvo B10 bussarna eller CR111 gick inte skylta med 3 siffer nummer utan dom fick ist annat.. 99 eller bokstäver.. Rolig tid på 80-talet var det iaf. Roligt som fan var det att åka i tvätten på herrhagen där garaget låg på denna tid dvs det var långt innan swebus tog över trafiken..

Om jag inte minns helt fel så fanns det en Volvo B10 vagn med inv nr på 201 som borde varit en prov vagn fr volvo då den hade en enormt stark motor det var ett j***a klös i denna när han stog vid trafikljus & trampa gasenibott så drog denna som fan... Kan detta ha varit föregångaren till B12 motorn tro? vägverket köpte dessa volvo B10 (inv nr 200-203) vagnar under 90-talet vad dom hade dom till vet jag ej....

Det var iaf Scania som invnr 197-199 & 204-207 vara av dessa fick UWE skyltar

//Fredde
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: Cero skrivet 20 september 2008, 10:58:23 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2008, 04:25:25 AM
Det syns ganska tydligt att bussen har stolarna på vänster sida bakom förarplatsen i vagnens längdriktning, om det fanns sådana bussar med långa axelavståndet förtäljer inte historien men dessutom ser det ut att vara dubbeldörrar och i hop med 6,3 m axelavstånd levererades det väl bara till SL, och en fd SL buss är det ju inte.

Ja, mitt minne säger också att det bara var SL som hade långa axelavståndet och dubbla dörrar. Dock hade väl ingen av dessa stolar i längdriktningen? Jag håller med om att flera detaljer talar för att detta inte är en SL-vagn, även om dessa detaljer skulle kunna ha ändrats från SL-tiden i och med utbyte av delar mellan olika individer. Just Kazakstan var väl det land som importerade bussarna i lådor och plockade ihop dem själva (för att komma runt importrestriktioner). Detta kan ju ha lett till att vagnar skapats av delar från flera andra bussar. Det skulle också kunnat innebära att längsställda stolar från någon annan individ kan ha förekommit i en kaross som aldrig tidigare haft det.

Dock far en liten myra runt i mitt minne som säger att det kanske ändå var någon kund ytterligare som beställde långt axelavstånd + dubbeldörr, men jag kanske blandar ihop detta med någon annan skröna. Skulle det i så fall ha kunnat vara Karlstads 204-207?
Titel: SV: Något för Kvarne??
Skrivet av: PB skrivet 20 september 2008, 21:44:43 PM
Citat från: Fredde skrivet 20 september 2008, 06:14:12 AM
Denna buss verkar ha UWE skyltar som tidigare Karlstads lokaltrafik 204-207 hade på den tiden, dessa fick rullbanden utbytta rätt omg för trafik på linje 35 mellan Kronoparken-Rud-Centrum v.v och sedan vidare som linje 32A mot Hultsberg, normalt hade Hultsberg linje 32 med entimmes trafik men just 32A gick som trafik på xx.00 tider dvs den gick som linje 35 mellan Kronoparken C- Rud - Centrum sedan bytte den nr till 32A i City & fortsatte till Hultsberg, där av dessa bussar fick automatiska nummerskyltar då det skulle vara svårt att nummerändra för föraren i city.. (senare blev linje 35 en genomgående linje på sträckan Kronoparken-Rud-Centrum-Hultsberg) Normalt hade Hultsberg linje 32 med avgång kl. xx.30 fr Drottninggatan...
Karlstad hade lite trafik fr mitten  av 80-talet & hela 90-talet, då kördes så kallad lågtrafik med linjerna 31-35 på kväll & helg.. Detta är nu borta!!!

Jag åkte mycket med en förare vid denna tid i Karlstad (var en snorungen då) & det var roligt att skylta dessa vagnar "OFF" när man gick "ej i trafik" När man i övrigt åkte Scania CR112 eller CN112 vagnar fick dom inv nummer på skyltarna ist.. Volvo B10 bussarna eller CR111 gick inte skylta med 3 siffer nummer utan dom fick ist annat.. 99 eller bokstäver.. Rolig tid på 80-talet var det iaf. Roligt som fan var det att åka i tvätten på herrhagen där garaget låg på denna tid dvs det var långt innan swebus tog över trafiken..

Om jag inte minns helt fel så fanns det en Volvo B10 vagn med inv nr på 201 som borde varit en prov vagn fr volvo då den hade en enormt stark motor det var ett j***a klös i denna när han stog vid trafikljus & trampa gasenibott så drog denna som fan... Kan detta ha varit föregångaren till B12 motorn tro? vägverket köpte dessa volvo B10 (inv nr 200-203) vagnar under 90-talet vad dom hade dom till vet jag ej....

Det var iaf Scania som invnr 197-199 & 204-207 vara av dessa fick UWE skyltar

//Fredde

Bussen med "klös" i var nummer 200.

//PB