Hej!
Kan någon förklara för mig det här med skyddstopp. I SL land använder skyddsombuden skyddstopp på allt i från vägbulor till kontanthantering och stenkastning mot bussar. Skyddsombudet på min arbetsplats säger att skyddsombudet bara kan sätta skyddstopp på sådant som är akut livsfarligt. Skyddstoppet blir automatiskt upphävt om faran försvinner eller arbetsmiljöverkt häver beslutet.
Vad jag har förstått efter lite googlande. Så kan även skyddssombudet sätta skyddstopp genom föreläggande?
Alltså säga till arbetsgivaren att om ni inte skapar en åtgärdsplan i mot faran inom en vecka. Så blir det skyddstopp. Jag tror jag kan blandat i hop begreppen lite grand. Då informationen jag hittat på internet är lite inkonsekvent beroende på vem som skrivit texten
Detta innebär alltså att skyddsombudet i princip själv bedömmer vad som är livsfarligt?
Vad händer när arbetsmiljöverket häver beslutet? Får skyddsombudet då på något vis förklara varför h*n lagt skyddstopp?
tveksamt.....
Så här står det i arbetsmiljölagen:
CitatInnebär visst arbete omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller
hälsa och kan rättelse icke genast uppnås genom hänvändelse till arbetsgivaren
kan skyddsombud bestämma att arbetet skall avbrytas i avvaktan
på ställningstagande av Arbetsmiljöverket.
Om det är påkallat från skyddssynpunkt och rättelse icke genast
kan uppnås genom hänvändelse till arbetsgivaren, kan skyddsombud i
avvaktan på Arbetsmiljöverkets ställningstagande avbryta arbete som
arbetstagare utför ensam.
Då det gäller ensamarbete krävs alltså inte att någon omedelbar och allvarlig fara föreligger. Kan vara bra att veta innan diskussionerna drar iväg för långt.
Lästips: http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h008.pdf
Gäller väl även att skyddsombuden har lite utbildning och på den punkten kan man väl ha vissa funderingar ibland om alla är så lämpliga. Skyddsstopp för en enskild betalningsvägran eller för att det är mycket folk som vill åka buss från stan en kväll skulle väl de flesta backa på så ett krav på skyddstopp i sådana fall gör väl tyvärr att vissa skyddsombud ställer till det för sina mera pålästa kollegor som försöker göra ett bra jobb.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 september 2008, 14:18:02 PM
6.6a har väl lämnats både på diken och flygplan om jag minns rätt....
Förklara det där lite bättre är du snäll. Har det med bussar att göra eller är det utanför våran intresseklubb??
Undertiden jag skrev insåg jag flygplanen har med Brommaflygplats att göra. Dikena kvarstår?