Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: JesperO skrivet 16 september 2008, 16:09:59 PM

Titel: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: JesperO skrivet 16 september 2008, 16:09:59 PM
Jag skall kanske åka till Landskrona på höstlovet för att åka trådbuss. Min fråga är: Vilka linjer och turer går det trådbussar på?
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Thomas Hansen skrivet 16 september 2008, 16:16:40 PM
Enbart linje 3 Skeppsbron-Landskrona Station,tre stycken bussar rullar.

Thomas Hansen
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: JesperO skrivet 16 september 2008, 16:20:42 PM
Tack för snabbt svar. Går det trådbussar på alla turer?
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Thomas Hansen skrivet 16 september 2008, 16:43:12 PM
På den frågan blir jag nog tyvärr svar skyldig,dock om man minns rätt så var det meningen att det skulle vara så.

Tyvärr har det av olika orsaker inte blivit så,en av dem varit skadegörelse mot fordonen  :( . I perioder med omläggning av linjen har även trådbussarna stått still.

Thomas Hansen
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 17 september 2008, 13:52:46 PM
När jag åkte i förra veckan var det två trådbussar ute och rullade. Den tredje turen gick med förbränningsmotorbuss.
/J
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2008, 14:00:05 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 september 2008, 13:52:46 PM
Den tredje turen gick med förbränningsmotorbuss.

Usch så primitivt!
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Jan skrivet 17 september 2008, 17:00:15 PM
Citat från: Thomas Hansen skrivet 16 september 2008, 16:16:40 PM
Enbart linje 3 Skeppsbron-Landskrona Station,tre stycken bussar rullar.

Thomas Hansen

Fr.o.m januari är det meningen att 4 trådbussar ska rulla.
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Möllers skrivet 17 september 2008, 17:02:25 PM
Se man en till slut  ;D
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Jan skrivet 17 september 2008, 19:20:41 PM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 17 september 2008, 17:02:25 PM
Se man en till slut  ;D

jag har faktiskt ingen koll på vilken kaross det blir. Får man drömma blir det en Van Hool.
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Möllers skrivet 17 september 2008, 19:22:25 PM
hoppas det blir ingen solaris alls gisa på en Neoplan  ::)
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2008, 21:21:14 PM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 17 september 2008, 19:22:25 PM
hoppas det blir ingen solaris alls gisa på en Neoplan  ::)

Varför hoppas på nån ny uddavagn? Bättre att köra med det reservdelslager man redan har, än att skaffa ytterligare ett.
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Magnus skrivet 17 september 2008, 21:47:35 PM
Om man, som dom flesta på det här forumet är intresserad av bussar är det väl roligare med en uddavagn än ett reservdelslager :)
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2008, 22:40:07 PM
Citat från: Magnus skrivet 17 september 2008, 21:47:35 PM
Om man, som dom flesta på det här forumet är intresserad av bussar är det väl roligare med en uddavagn än ett reservdelslager :)

Tja, jo. Men det kostar ju oftast mer än vad det smakar med höjda kostnader (skatt+biljettpriser) samt stående uddavagnar med reservdelsbrist. Men klarar man av det så!  :)
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Leif D skrivet 18 september 2008, 08:31:15 AM
Märklig debatt det blivit här.....
Finns det över huvud taget någon anledning att tro att det skulle bli något annat än en sån här....

(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Budapest/BKV%20610%20Nagymezo%2020070705.jpg)
BKV 610 vid Nagymezo i Budapest 2007-07-05. Foto Leif D.

Dvs en GANZ-SKODA Trolino 12, som är det namn under vilket Solaris-trådbussarna säljs numera.....  GANZ - SKODA (http://www.skoda.cz/en/skoda-holding/products/c31700/ganz-solaris-12-m-trolleybus-type-trolino-12-for-tallinn-estonia--aid1653.html)
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Jan skrivet 18 september 2008, 09:25:01 AM
Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2008, 21:21:14 PM
Varför hoppas på nån ny uddavagn? Bättre att köra med det reservdelslager man redan har, än att skaffa ytterligare ett.

Anledningen till att inte välja en likadan som innan är att man har dålig tillförlitlighet till dessa. Det är sällan som alla är klara för trafik. Massa elektriska småfel, dörrar som krånglar bland annat.
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Leif D skrivet 20 september 2008, 18:04:00 PM
Citat från: Jan skrivet 18 september 2008, 09:25:01 AM
Anledningen till att inte välja en likadan som innan är att man har dålig tillförlitlighet till dessa. Det är sällan som alla är klara för trafik. Massa elektriska småfel, dörrar som krånglar bland annat.

Visst och då tror du att tillförlitligheten ökar genom att man skaffar en udda vagn.  Troligen inte. Risken är ju att man istället för en vagn som inte är körklar, har två, som inte är körklara.
Man har nog helt enkelt haft en allt för liten vagnreserv från början, de är hela saken. Har man ett litet system med få vagnar, måste man ha en hög procentuell andel reservvagnar.  Har man 4 vagnar, varav en är i reserv, så är ju det 25%, vilket är att anse som högt. Har man 3 vagnar varav en i reserv, så är ju detta 33%.
Det är nog i så fall  lämpligt att man inser att det inte går att hålla 3 vagnar i ständig trafik, då måste man ha en väldigt bra och högklassig verkstad och tillgång till reservdelar. Detta låter ju orimligt dyrt, så jag tror de är bättre att inse att en standardbuss som reserv är det man får acceptera.

Trotts allt är ju detta samma problematik som vi ser här i Norrköping, här har vi ju ändå 19 vagnar för att besätta 13 omlopp, det funkar ju oftast utan problem. Däremot så ser vi ju att det tidvis blir väldigt långa ståtider för vissa reparationer, spec på M98, som är udda vagnar (dvs prototyper som innehåller icke standarddelar).
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Möllers skrivet 20 september 2008, 18:19:41 PM
Har själv pratat med bussförare i Landskrona några gånger dom säjer själv dom är så dåliga går sönder ofta o så.
Jag tycker det är bra vi väjer en annan buss modell som kan vara mycket bättre än solaris ganz.
Det kan bli Vanhool-eller Neoplan kanske MAN eller Mercrdes Benz buss men solaris ganz tror jag inte på alls det blir denna gången.
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Cyklisten skrivet 20 september 2008, 22:50:43 PM
Finns "Ganz" kvar överhuvudtaget? Sen är de nyare Solaris något bättre vad gäller driftsäkerhäten. Men vi får se om det överhuvudtaget blir en trådbuss. Det vore bätte om man antingen kunde bygga om hela linjenätet till eldrift eller köra med enbart gasbussar, nu är det bara en enda linje vilket funkar bra som "reklam" för staden, men är dyrt i längden. Själv tycker jag verkligen om trådbussar, men man måste balansera kostnader mot miljöpropagandan. Får se vad det blir om typ 10-15 år.
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Jan skrivet 21 september 2008, 10:21:36 AM
Citat från: Leif D skrivet 20 september 2008, 18:04:00 PM
Visst och då tror du att tillförlitligheten ökar genom att man skaffar en udda vagn.  Troligen inte. Risken är ju att man istället för en vagn som inte är körklar, har två, som inte är körklara.
Man har nog helt enkelt haft en allt för liten vagnreserv från början, de är hela saken. Har man ett litet system med få vagnar, måste man ha en hög procentuell andel reservvagnar.  Har man 4 vagnar, varav en är i reserv, så är ju det 25%, vilket är att anse som högt. Har man 3 vagnar varav en i reserv, så är ju detta 33%.
Det är nog i så fall  lämpligt att man inser att det inte går att hålla 3 vagnar i ständig trafik, då måste man ha en väldigt bra och högklassig verkstad och tillgång till reservdelar. Detta låter ju orimligt dyrt, så jag tror de är bättre att inse att en standardbuss som reserv är det man får acceptera.

Trotts allt är ju detta samma problematik som vi ser här i Norrköping, här har vi ju ändå 19 vagnar för att besätta 13 omlopp, det funkar ju oftast utan problem. Däremot så ser vi ju att det tidvis blir väldigt långa ståtider för vissa reparationer, spec på M98, som är udda vagnar (dvs prototyper som innehåller icke standarddelar).

Leif, när det gäller vagnreserven så är den likamed noll, dvs det är 3 bussar i omlopp under M-F. När någon är borta så ersätts den med en CNG eller dieselbuss.Nu är det så att 3 olika företag är med i slutförhandlingen. Att det skulle bli Solaris/Ganz är uteslutet, då de inte jobbar ihop längre. Detta innebär att det kommer bli i vilket fall som helst en "udda" modell som Leif D säger.
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: Leif D skrivet 21 september 2008, 12:49:47 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 20 september 2008, 22:50:43 PM
Finns "Ganz" kvar överhuvudtaget? Sen är de nyare Solaris något bättre vad gäller driftsäkerhäten. Men vi får se om det överhuvudtaget blir en trådbuss. Det vore bätte om man antingen kunde bygga om hela linjenätet till eldrift eller köra med enbart gasbussar, nu är det bara en enda linje vilket funkar bra som "reklam" för staden, men är dyrt i längden. Själv tycker jag verkligen om trådbussar, men man måste balansera kostnader mot miljöpropagandan. Får se vad det blir om typ 10-15 år.

Söker man på GANZ här på nätet, så verkar ju något ha hänt. Inga aktuella sidor hittas i allafall.
Möjligtvis har man sålt ut verksamheten och sånna omställningar går ju fort.  Solaris säljer ju fortfarande trådbusstypen Trollino, men troligen då med andra leverantörer av elutrustning, enligt datablad verkar det handla om Skoda-komponenter. Vilket får mej att tro att Ganz sålts till Skoda.
Synd bara att man tydligen har så stora förhoppningar om att bussar av ett annat märke skulle fungera så mycket bättre......
Det handlar ju om att ha resurser för att ta hand om det som uppstår, för det uppstår tyvärr på de flesta fordon, men fordonsleverantörerna sitter ju oftast inte på reparatörer som kan annat är normala fordonselsystem.
Eller så är det helt enkelt så att man har inte hitta någon servicepersonal som får eller vill engagera sig lite mer i de här fordonen.  Det är nog så att man i sverige hos de befintliga spårvägsföretagen (med underleverantörer) har haft en kontinuitet på sådant kunnande, vilket nog är en förutsättning för att man ska kunna hålla grejerna i drift inom rimlig ekonomi. Sedan blir ju att sådant extra svårt, om antalet enheter är lite.
Leker man med tanken, att Landskrona utökar trådbussnätet och kan ha avsättning för t.ex. 10 vagnar i trafik, vilket kanske skulle fungera med 13 tillgängliga fordon, ja då kommer man ju upp i sådan storlek att detta kan skapa arbete för en eller två speciallierade tekniker också.

Men men, bara lite tankar från en som är uppväxt i en spårvägsstad och sedan jobbat mycke med dylik teknik och fordon.

Ha en fortsatt skön helg....
/Leif
Titel: SV: Trådbussarna i Landskrona
Skrivet av: JDS skrivet 21 september 2008, 13:06:18 PM
Likhet i vagnparken måste vara ett av de sämsta tänkbara skälen till att välja en viss konstruktion vid nyinköp, såvida inte det numera allt sällsyntare specialfallet att de först inköpta vagnarna visar sig vara riktigt bra är för handen. Jag tycker mig ha sett tillräckligt för att veta att det sämsta man kan göra när man har x vagnar av en viss typ med dålig tillgänglighet är att köpa ytterligare några sådana vagnar, och hoppas att tillgängligheten på detta sätt genom något magiskt trollslag skulle bli bättre. Det är inte sunt att rättfärdiga tidigare beslut på det sättet!