Jag har sett att Swebus 5349 går dekalerad som flygbussen här i stan. Den kan väl knappast vara helt enligt reglerna med alla lågentrékrav och liknande? Är det någon som vet om det är någon ny flygbuss på gång hit?
Trevligt!
Får man gissa att den skickades upp som en akut ersättare till 5210 som pga krock utanför Jönköping inte kunde levereras i tid? Nåja, först idag stod 5210 på garageplanen, nylackad och fin med bagagehylla monterad. C90 och annan elektronik lär nog monteras rätt omgående.
Mer om krocken här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13566.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14873.0
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5210_Gar_080916a.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5210_Gar_080916b.jpg)
Snyggt. Det är alltså inte krav på regionalbuss-standard på flygbussen?
Den numera tydligt skyltade 5349 körde jag upp till Umeå den 30 juli i år. Missade du denna tråd, bussgrabben? :)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14803.0
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5349_Umea_080902.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5349_Umea.jpg)
Jo, folk frågar fortfarande föraren "Vad är det för linje?" trots denna skyltning... ::)
Citat från: AO skrivet 16 september 2008, 17:33:18 PM
Snyggt. Det är alltså inte krav på regionalbuss-standard på flygbussen?
Flygbussen har förutom samma krav som övrig stadstrafik (AC, lågentré, blåfärg och ramp vid mittdörr) även krav på bagagehyllor och ett visst antal sittplatser vars siffra jag inte minns nu. Men jag tror att boogievagn eller ledvagn (dock knappast B9S) krävs för att komma upp i antalet sittplatser.
Tack för bilderna! Nej, jag har inte missat tråden. Jag visste bara inte att den var tänkt som flygbuss. Personligen tycker jag det är riktigt tråkigt att flygbussen inte kan få en egen lack som den hade förut.