Hej!
På kort tid har det hänt mig två gånger att den Scania 113 MaxCi (H18E) som jag kört förlorat lufttryck när jag står vid rödljus. Jag har båda gånger haft bromspedalen normalt nertryckt, möjligtvis att jag tryckt den i botten. Det som händer är att lågtrycksindikatorn sätter igång och manometrarna går ner till noll och fyra bar, eller i senaste fallet två och fyra bar. Jag minns inte om det är samma buss...
Trafikledningen brukar ge rådet att pumpa ur all luft och sedan ladda upp trycket igen. Det har fungerat båda gångerna. Spärrventilen slår till. Lufttrycket arbetas sedan upp och sjunker inte igen.
Är detta vanligt för denna busstyp samt vad det kan bero på? Händer det på andra busstyper också? Trafikledningen säger att det är en ventil som brukar fastna - vilken ventil kan det vara eftersom båda kretsarna töms på luft? Fyrkretsskyddsventilen?
Med vänliga hälsningar
Mårten
Hej!
Inget konstigt....bussen har en luftläcka någonstans i systemet och släpper ut luften därigenom.
Skriv felrapport på bussen så den lagas. Kan du inte köra vidare har du säkerligen instruktioner från din trafikledning hur du skall göra i en sådan situation.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 september 2008, 12:03:44 PM
Hej!
Inget konstigt....bussen har en luftläcka någonstans i systemet och släpper ut luften därigenom.
Det tror jag inte på, om du med "luftläcka" menar ett ledningsbrott någonstans. Då skulle man ju inte få upp trycket sedan. Möjligen skulle det kunna vara avlastningsventilen som hänger sig men det ska väl inte bli helt trycklöst om det inträffar?
Det troligaste är väl att reduceringsventilen hakar upp sig varvid laddningen upphör, det som händer är då att du bromsar slut på luften som är i tankarna och sedan står du där. Antagligen öppnar den sig sedan när du sänker trycket ännu mera. Men det verkar livsfarligt att köra omkring med en sådan buss, om du frågar mig...
Citat från: JDS skrivet 15 september 2008, 12:19:14 PM
Det tror jag inte på, om du med "luftläcka" menar ett ledningsbrott någonstans. Då skulle man ju inte få upp trycket sedan. Möjligen skulle det kunna vara avlastningsventilen som hänger sig men det ska väl inte bli helt trycklöst om det inträffar?
Det troligaste är väl att reduceringsventilen hakar upp sig varvid laddningen upphör, det som händer är då att du bromsar slut på luften som är i tankarna och sedan står du där. Antagligen öppnar den sig sedan när du sänker trycket ännu mera. Men det verkar livsfarligt att köra omkring med en sådan buss, om du frågar mig...
En luftläcka kan vara av olika typ, en av dom är precis som du skriver.
Det är säkert livsfarligt, och därför menade jag ovan att trafiledningen säkerligen har rutiner för sådana händelser.
Om det är en läcka efter fotbromsventilen kan ju systemet hålla tätt så länge man inte har foten på bromsen. Det låter som brott på ett ledning, och kanske obefintlig broms på något hjul/ axel.
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 september 2008, 12:30:18 PM
Om det är en läcka efter fotbromsventilen kan ju systemet hålla tätt så länge man inte har foten på bromsen. Det låter som brott på ett ledning, och kanske obefintlig broms på något hjul/ axel.
Men om felet är efter bromspedalen så borde väl trycket bara försvinna i den ena kretsen? Nog för att trycket så småningom sjunker även i den andra om kompressorn inte orkar mata tillräckligt mycket, men så mycket bromsar man väl inte ens i innerstan?
Om det är brott på ett rör/slang blåser luften bara rakt ut, då sjunker trycket väldigt snabbt så länge pedalen är nertryckt. Kompressorn orkar inte hålla trycket uppe i det läget.
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 september 2008, 13:19:58 PM
Om det är brott på ett rör/slang blåser luften bara rakt ut, då sjunker trycket väldigt snabbt så länge pedalen är nertryckt. Kompressorn orkar inte hålla trycket uppe i det läget.
Nu skriver ju killen att bromssystemet fungerar normalt efteråt. Det gör väl ändå att det är mindre sannolikt att det är ledningsbrott?
Jo, det låter mera som en ventil som hängt sig, men vid endast kortare inbromsningar hinner å andra sidan trycket inte sjunka så lågt. Det måste ju vara ett ganska så stort läckage om trycket försvinner så snabbt som det beskrivs.
Jag är nog inne på Ulfs linje till en början här, bekymret på H18E känns igen sedan de levererades. Jag har hört samma lösningsmetod för att få ordning på problemet, men kan det inte bara vara så enkelt att man "resetar" bussen så vaknar allt till liv igen?
Citat från: Karsten skrivet 15 september 2008, 22:12:51 PM
Jag är nog inne på Ulfs linje till en början här, bekymret på H18E känns igen sedan de levererades. Jag har hört samma lösningsmetod för att få ordning på problemet, men kan det inte bara vara så enkelt att man "resetar" bussen så vaknar allt till liv igen?
Borde ju vara någon magnetventil som spökar då? Är inte så hemma på nya fordon, är det ABS på dem som kan knasa till det?
Citat från: JDS skrivet 15 september 2008, 22:29:01 PM
Borde ju vara någon magnetventil som spökar då? Är inte så hemma på nya fordon, är det ABS på dem som kan knasa till det?
Ja, det är det säkert. Min erfarenhet vad gäller moderna bussar säger att vad som helst i stort sett kan spöka hur som helst och när som helst, och i 9 fall av 10 återställs felet av att göra en omstart av bussen. Dock ska sägas att just H18E verkar synnerligen pålitlig (trots att de aldrig tillhört mina absoluta favoritbussar), men det kan ju faktiskt vara så att de är väl underhållna också.
Alla gånger en ABS ventil ;)
Citat från: martenpe skrivet 15 september 2008, 11:58:16 AM
Hej!
På kort tid har det hänt mig två gånger att den Scania 113 MaxCi (H18E) som jag kört förlorat lufttryck när jag står vid rödljus. Jag har båda gånger haft bromspedalen normalt nertryckt, möjligtvis att jag tryckt den i botten. Det som händer är att lågtrycksindikatorn sätter igång och manometrarna går ner till noll och fyra bar, eller i senaste fallet två och fyra bar. Jag minns inte om det är samma buss...
Trafikledningen brukar ge rådet att pumpa ur all luft och sedan ladda upp trycket igen. Det har fungerat båda gångerna. Spärrventilen slår till. Lufttrycket arbetas sedan upp och sjunker inte igen.
Är detta vanligt för denna busstyp samt vad det kan bero på? Händer det på andra busstyper också? Trafikledningen säger att det är en ventil som brukar fastna - vilken ventil kan det vara eftersom båda kretsarna töms på luft? Fyrkretsskyddsventilen?
Med vänliga hälsningar
Mårten
Jag tycker det låter som att fotbromsventilen spökar, eftersom det brukar funka när du kör upp trycket igen...dom brukar göra så, och sen kan felet återkomma när som helst..
Hej!
Tack för alla svar! Det har varit väldigt intressant att följa och jag tycker att jag har lärt mig mycket. Tittade igenom mina anteckningar och såg att det var två olika individer (H18E båda två) som jag råkade ut för problemet med.
Med vänliga hälsningar
Mårten
Känner till samma problem... Har råkat ut för det själv ett antal gånger. Det jag tänkte på faller med att Spärrventilen har gjort sitt jobb. Men ibland kan man inte lita på mätarna i panelen. Ibland kan dom visa för lågt tryck och sedan sätter summern igång. Det jag har lärt mig då med dessa bussmodeller och liknande modeller som tex Scania CN113CLB (H16) är att knacka lite försiktigt på berörda mätare i panelen så hoppar dom tebaks till sitt riktiga läge å det spelar ingen roll om det är Bränslemätare, Motortempmätare eller Tryckmätarna för bromsarna.
Men har vart med om att vissa vagnar läcker på detta sätt som han beskriver har hänt i denna tråd då jag stått stilla vid ett rödljus. Då sa en av meckarna som jag pratade med då för att jag va nyfiken och ny innom yrket att det va nog ventilen då man släpper på bromspedalen som hängt sig. Som ett exempel så står man inte med exakt samma tryck på pedalen och svajjar lite med pedalen. Fick samma instruktioner av trafikledare då som han fick i denna tråd av trafikledning. Men det ska tydligen rätta till sig själv då man pumpar några gånger på bromsen och kör upp trycket igen...