(http://www.bussmicke.se/TEMP/GS_263_BBJ865_Goteborg_080912.jpg)
Nya 8500or gör sig väldigt bra på bild
Snygg bild på en mindre trevlig busstyp...
Undrar egentligen har GS har tänkt, det känns som om att man vacklar mellan Volvo och MAN. 40-serien med samma kaross är mycket bra, med Voithlåda och bra ljudisolering, men denna är nått helt annat. Vad jag tror så har man valt en ZF-låda, som på Volvos bussar ger samma ryckiga och hårda växlingar till skillnad från Voith som växlar mjukt och smyger in växlarna.
Citat från: Calle skrivet 13 september 2008, 22:55:36 PM
Snygg bild på en mindre trevlig busstyp...
Undrar egentligen har GS har tänkt, det känns som om att man vacklar mellan Volvo och MAN. 40-serien med samma kaross är mycket bra, med Voithlåda och bra ljudisolering, men denna är nått helt annat. Vad jag tror så har man valt en ZF-låda, som på Volvos bussar ger samma ryckiga och hårda växlingar till skillnad från Voith som växlar mjukt och smyger in växlarna.
Sexstegad ZF på dessa. Växlar tätare än Voitharna (4-stegade) vilket ger det hela lite I-shiftkaraktär. Men ryckigt vet jag inte om jag tycker det är, beror nog mer på den som kör. Tror inte det går att kombinera Voith med B12 pga att vridmomentet är för högt. Nej då stör jag mig mer på stolarna i dessa som ger träsmak efter fem minuter. Dessutom är motorljudet i en B12:a riktigt mysigt.
Ja att sätena i dessa skulle vara bekväma är en överdrift
Citat från: Johan B skrivet 14 september 2008, 11:45:29 AM
Sexstegad ZF på dessa. Växlar tätare än Voitharna (4-stegade) vilket ger det hela lite I-shiftkaraktär. Men ryckigt vet jag inte om jag tycker det är, beror nog mer på den som kör. Tror inte det går att kombinera Voith med B12 pga att vridmomentet är för högt. Nej då stör jag mig mer på stolarna i dessa som ger träsmak efter fem minuter. Dessutom är motorljudet i en B12:a riktigt mysigt.
Jag tycker nog att Votih växlar bättre och mjukare, se till exempel på flertalet av GS MAN-busssar, som växlar utan ryck, medans fordon med ZF-låda växlar hårt och tvärt. Kan köpa att det är en inställningsfråga, men på helt nya bussar är det märkligt att ZF och/eller Volvo inte skapat bättre ljudisolering. ???