http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13182 (http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13182)
Klart med vem som ska köra trafiken?
Kan ju finnas plats för lite begagnade Kalmar-vagnar kanske.
Tydligen är det bla Westin som kör, har åkt dit på llite trevlig Nynäshamnsvistelse i morgon hela dagen! (Tågpassning)
Eftersom jag blev rekommenderad att ta med en eller två böcker, så får jag väl även ta med kameran...
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 10 september 2008, 15:19:46 PM
Tydligen är det bla Westin som kör, har åkt dit på llite trevlig Nynäshamnsvistelse i morgon hela dagen! (Tågpassning)
Eftersom jag blev rekommenderad att ta med en eller två böcker, så får jag väl även ta med kameran...
//R
Var tre stycken Interbus, en Traveller, två Gladö Buss och två-tre Swebusar ute på fredag eftermiddag.
Kan nog bli lite olika bussar från dag till dag! Jag var ensam Westin i Torsdags, sen var det lite övrigt kul, bla Ekman, Värmdö Buss, Interbuss, en fd SÖ Buss (Södertälje) och några andra mindre bolag + den blå Scania OmniLink ledvagnen...
Infogar härmed mitt svar till några inlägg i systerforumet: Postvagnen!
Hmmm, efter att ha varit med och rattat en utav förstärkningsbussarna första dagen i Torsdags, så har jag lite åsikter! Har inte orkat läsa hela denna tråd dock...!
Jodå, i Torsdags var det premiär för SL:s storsatsning mellan Nynäs och Västerhaninge, 2 bussar som förstärker varje Pendeltågsavgång även om tågen är i tid!
Hela dagen körde bussarna tomma med undantag för någon som tex stod och väntade på ordinarie 847 vid Segersäng vägskäl!
Detta är ett helt galet slöseri på pengar som kan användas till annat, varför skulle någon ta en långsammare buss så länge tåget går? Dessutom på den olycksdrabbade väg 73!!! ¨
Det man skulle göra är ju att naturligtvis ordna med "standby" bussar i Västerhaninge och Nynäshamn, lite halvtråkigt för förarna förstås!
Man behöver kanske 2 ledvagnar + en turistare vid båda stationerna att sätta in vid tågproblem. För det vet ju alla, att problemet när det blir stopp i tågtrafiken är tiden det tar för bussar att dyka upp! Har man då ett antal bussar i beredskap, så är många problem lösta. Men att sitta och köra tomma bussar samtidigt som tåget går, gör bara folk arga!
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 14 september 2008, 01:20:24 AM
Kan nog bli lite olika bussar från dag till dag! Jag var ensam Westin i Torsdags, sen var det lite övrigt kul, bla Ekman, Värmdö Buss, Interbuss, en fd SÖ Buss (Södertälje) och några andra mindre bolag + den blå Scania OmniLink ledvagnen...
Infogar härmed mitt svar till några inlägg i systerforumet: Postvagnen!
Hmmm, efter att ha varit med och rattat en utav förstärkningsbussarna första dagen i Torsdags, så har jag lite åsikter! Har inte orkat läsa hela denna tråd dock...!
Jodå, i Torsdags var det premiär för SL:s storsatsning mellan Nynäs och Västerhaninge, 2 bussar som förstärker varje Pendeltågsavgång även om tågen är i tid!
Hela dagen körde bussarna tomma med undantag för någon som tex stod och väntade på ordinarie 847 vid Segersäng vägskäl!
Detta är ett helt galet slöseri på pengar som kan användas till annat, varför skulle någon ta en långsammare buss så länge tåget går? Dessutom på den olycksdrabbade väg 73!!! ¨
Det man skulle göra är ju att naturligtvis ordna med "standby" bussar i Västerhaninge och Nynäshamn, lite halvtråkigt för förarna förstås!
Man behöver kanske 2 ledvagnar + en turistare vid båda stationerna att sätta in vid tågproblem. För det vet ju alla, att problemet när det blir stopp i tågtrafiken är tiden det tar för bussar att dyka upp! Har man då ett antal bussar i beredskap, så är många problem lösta. Men att sitta och köra tomma bussar samtidigt som tåget går, gör bara folk arga!
//R
Vad ända in i glödheta är det du säger??? Det var nog det dummaste jag hört på länge, inte vill jag att "mina" skattepengar ska gå till att köra tomma bussar längs en järnväg med fungerande tågtrafik på. >:(
Helt riktigt!
Lägg ner järnvägen omedelbart och kör enbart buss istället!
Låt sedan utreda vad som behöver göras med järnvägen, kalla in ett annat företag för åtgärderna, och sedan kan vi se om det går att få till en fungerande pålitlig tågtrafik.
SL och Banverket bör helt kopplas ifrån.
/Björn
Blev det några mer pengar till Nynäshamnsbanan när regeringen "delade ut" pengar i veckan till vägar och järnvägar?
Det som måste till är utbyggnad av dubbelspår om det skall funka.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2008, 09:54:55 AM
Det som måste till är en fungerande ledning
Och då menar du inte kontaktledningen om jag förstår det rätt. ;D
Banverket har hand om spåren och SL har hand om trafiken via underleverantör. Hos vem av de tre är det problemet ligger eller är det hos flera.
Förutom pendeltågen, går det någon annan trafik på banan numera.
Nej det är väl bara till Jordbro det går godståg. Fast när den nya planerade hamnen i Norvik ska byggas är det tänkt att containertåg ska gå dit, i princip hela Nynäsbanan ner alltså. Jag bävar för den stunden när även godståg ska in leken.
Det största problemet nu är alla olika underentreprenörer som är inblandade och att det inte verkar finnas någon som tar ansvaret. SL:s styrelse håller på med sitt vanliga självgoda hymlande och floskler samt löjliga resandeundersökningar som ska bevisa hur duktiga de är.
Den enda gången trafiken fungerat är när man kört buss till 100% som i somras. I övrigt funkar inget, signalfel, trasiga X60, personalbrist, lång väntan på ersättningsbussar osv..det är vardagen på Nynäsbanan.
Ja när ersättningstrafiken funkar bättre än den ordinarie trafiken kan jag förstå att det är problem.
Vad gör Nynäshamn kommun och andra kommuner efter bana för att få ordning på det hela?
Citat från: Hagri skrivet 14 september 2008, 12:05:59 PM
Ja när ersättningstrafiken funkar bättre än den ordinarie trafiken kan jag förstå att det är problem.
Vad gör Nynäshamn kommun och andra kommuner efter bana för att få ordning på det hela?
Inte så mycket annat än att gapa och gnälla i samtliga tillgängliga fora inklusive riksdagen.
Nynäshamns kommun hade planer på att inrätta egen busstrafik, och sedan kräva landstinget på ersättning. Men nu när den "parallella" busstrafiken kommit igång är man nöjda för tillfället. Vad som ännu inte uppdagats är att parallelltrafiken bara har en bråkdel av den kapacitet som behövs, och att den bara behövs när tåget pajar. Det lär man nog snart bli varse om.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2008, 02:29:03 AM
Stryk det där med "fungerande", någon sådan trafik har vi inte sett sedan -90 talet....
Bussarna ska givetvis gå direkt till City, inte många är betjänta att åka till Västerhaninge, ska man satsa pengar så ska ju de luttrade åsidosatta pendlarna kring Nynäs ha en verklig fördel av det.
Själv vågar jag aldrig åka med det där tåget om jag har en färjetid att passa, eller en mötestid åt andra hållet.
Ja du Lars... Jag fattar vad du menar med det du skrivit här... Jag skulle inte heller lita på att åka med Nynäsbanan om jag MÅSTE... Tex till ett möte eller om man ska med färjan nere i Nynäs... Skulle hellre åka Flygbuss från Cityterminalen om jag ska med färjan om jag kommer från Stan hållet... Men iof så bor jag i Västerhaninge och har redan halva vägen avklarad. Men Nynäsbanan är väll den mest struliga tåglinje som finns i Sverige... Under alla år som jag jobbat på Busslink Handen så har det OFTA vart strul och jag är idag glad att Busslink Handen inte kör tågersättning. Har blivit SÅÅÅ utskälld OFTA då jag kom med en ersåttnings buss då Busslink körde och då va jag heller inte sen utan det va planerad ersättning. Jag tycker att det är JÄTTE bra att dom har bussar som går även fast dom e tomma och att jag blir av med flera uppställningsplatser i VHE terminalen då jag ofta kör linje mellan VHE och närområdet. Det skapar lite bättre stämmning för resenererna att ha lite backupp om det händer nått så dom slipper stå i 2 timmar å vänta på ersättnings bussar....
Jag förstår inte varför det ständigt är sådana problem med just Nynäsbanan. Spår har man kört på i snart 200 år, elektriska tåg har funnits i drygt 100 år, signalsystem har i stort sett varenda spårstump i Sverige, stationer finns överallt och enkelspåriga järnvägar med mötesplatser som kräver extra planering borde vara vardagsmat för ett Banverk som i förlängningen funnits sedan mitten av 1800-talet. Vad är det Nynäsbanan har som gör det hela så svårt?
Citat från: Cero skrivet 14 september 2008, 15:56:39 PM
Jag förstår inte varför det ständigt är sådana problem med just Nynäsbanan. Spår har man kört på i snart 200 år, elektriska tåg har funnits i drygt 100 år, signalsystem har i stort sett varenda spårstump i Sverige, stationer finns överallt och enkelspåriga järnvägar med mötesplatser som kräver extra planering borde vara vardagsmat för ett Banverk som i förlängningen funnits sedan mitten av 1800-talet. Vad är det Nynäsbanan har som gör det hela så svårt?
Ja du det har jag funderat på också.... Kunde jag svaret på lösningen så hade jag delgivit den.. Men vad jag kan komma ihåg så har det alltid vart så... Men bra skrivet av dig.
Kommer ihåg att då jag va yngre och skulle åka till stan så gick det bara 2 tåg i timmen från Västerhaninge. Det ena tåget kom alltid från Nynäshamn och det försökte vi alltid planera på vi missade det och ta tåget innan istället. Då kopplade dom på 4 vagnar i Västerhaninge på tåget som kom från Nynäshamn. För oftast va tåget sent från Nynäshamn till Västerhaninge. Dom problemen finns ju inte idag då dom bara kör lillpendeln mellan Västerhaninge-Nynäshamn. Men jag tycker synd om alla som kommer med ett sent tåg från Nynäshamn idag. Är lillpendeln sen ca 1-2 minuter till Västerhaninge så har redan det tåget som dom ska kliva om till borta från perongen om dom har otur....
Så att extra bussar går på den linjen är förstårligt enligt mig med alla problem som vart sedan jag började åka tåg till skolan på slutet 80-tal och till min student -96.
Citat från: Cero skrivet 14 september 2008, 15:56:39 PM
Jag förstår inte varför det ständigt är sådana problem med just Nynäsbanan. Spår har man kört på i snart 200 år, elektriska tåg har funnits i drygt 100 år, signalsystem har i stort sett varenda spårstump i Sverige, stationer finns överallt och enkelspåriga järnvägar med mötesplatser som kräver extra planering borde vara vardagsmat för ett Banverk som i förlängningen funnits sedan mitten av 1800-talet. Vad är det Nynäsbanan har som gör det hela så svårt?
Möjligen det faktum att Nynäsbanan, sett ur Banverkets perspektiv, är den enda kvarvarande banan i Stockholmsområdet av det slaget. Man tycker liksom att det är bökigt med enkelspår i stället för att tycka att det är toppen med dubbelspår som man gjorde förr. Men sen är det också så att järnvägstrafiken idag är mycket mer intensiv än tidigare, vilket gör att det bara blir skit av allting så fort något inte riktigt vill fungera. Tunnelbanan, Tvärbanan, till och med Roslagsbanan, det är samma sak där. För många tåg, för mycket personal, för mycket administration för att det ska fungera. Jag skulle väl snarare säga att det inte är så mycket problem med Nynäsbanan egentligen, men de som finns blåser man gärna upp och utmålar som orsaken till alla problem i hela stockholmsområdet. Även om jag inte helt tror på detta själv så måste jag väl tillerkänna Banverket problemformuleringsprivilegiet. Men jag har ett helt annat tips: glöm alla tidtabeller och inse att järnvägsnätet i Stockholm idag är mer som ett sånt där spårvägsnät i en öststat: det kommer tåg efter tåg utan något synligt system, och till synes utan någon större finess. Och vem vill bo i Huddinge egentligen?
Varför inte redan nu fortsätta med nästa etapp av upprustningen, och förlängningen av dubbelspåret från VH till Tungelsta, och få det hela "överstökat" så snart det går. Ett arbete som annars är planerat att genomföras 2010-11.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 14 september 2008, 18:20:10 PM
Varför inte redan nu fortsätta med nästa etapp av upprustningen, och förlängningen av dubbelspåret från VH till Tungelsta, och få det hela "överstökat" så snart det går. Ett arbete som annars är planerat att genomföras 2010-11.
Det är väl en kostnadsfråga...
En nyfiken fråga, använder du något särskilt program för att skriva inläggen? Det blir två mellanslag mellan varje ord när du skriver (utom efter skiljetecknen där det av någon anledning bara är ett).
Ja, det där är väl ytterst en fråga om pengar och anslag osv. Vi har bygget av Citybanan t ex, som är mycket angeläget, och kommer att kosta enorma summor.
Jag själv tycker att man borde ersatt Nynäsbanan söder om Vhe med busstrafik tills man gjort en fullständig dubbelspårutbyggnad åtminstone till Nynäs Gård.
Som det är nu blir det ju bara en massa onödiga kostnader med alla bussar som står i beredskap, och nu den parallella rudimentära busstrafiken. Samt all bad-will för järnvägen och de enorma problem det skapar för folk som bor i Nynäshamn. Att man överhuvudtaget kör tåg är en eftergift åt miljövännerna. Att ersätta tåg i rusningtrafik med kanske 7-8 bussar per tåg är inte miljövänligt. Och inte bra på dagens överbelastade Nynäsväg under ombyggnad. Både SL och Banverket hade nog gärna lagt ner järnvägen söder om Vhe för länge sedan om det funnits en bättre väg 73.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2008, 18:38:53 PM
Det ger ju inte speciellt mycket för tågföringen, en mötesstn mellan Ösmo och Nynäshamn bör ju prioriteras, den sträckan styr ju tågföringen idag.
Detta har ju visats i hur många utredningar som helst men ändå lyckades Banverket lova guld o gröna skogar och genomgående tåg i tid om man bara fick pengar till att bygga längre plattformar.
Kan det bero på att flera av dessa utredningar gjordes av företag skilda från Banverket?
Snarare beror det väl på att de löften du nämner utfärdades på en hög nivå inom Banverket, med otillräcklig kännedom om hur det sedan skulle bli i praktiken.
Citat från: JDS skrivet 14 september 2008, 18:31:19 PM
Det är väl en kostnadsfråga...
En nyfiken fråga, använder du något särskilt program för att skriva inläggen? Det blir två mellanslag mellan varje ord när du skriver (utom efter skiljetecknen där det av någon anledning bara är ett).
Det är nog mer än "vanesak" än något "program". Kanske får bli ändring på det. ;)
/Peter
Detta är ju så pinsamt för SL.
Samma dag som Nynäsbanan öppnade igen efter sommarens renovering så kunde man läsa på SLs hemsida att SL välkommnade resenärerna till den nyöppnade Nynäsbanan och att det minsann skulle fungera utan problem nu. Borta skulle alla tekniska problem så som växelfel och liknande vara. Nu skulle allt fungera.
Samtidigt kunde man läsa under störningsinformationen att det var stopp i trafiken på en viss linje 35 pga tekniskt fel på banan.....
Visst, jag kan förstå att man inte kan garantera felfrihet, men Nynäsbanan är ju ett skämt...med väldigt bitter eftersmak... :-\
Ja, i morse var det dags igen!
Växelfel och inställd trafik. Men ersättningtrafiken fungerade utmärkt och en buss 35X avgick exakt på samma tid som tåget skulle ha gått. Visserligen fick många stå, men knökfullt blev det inte. Flera andra bussar från olika bolag observerades också.
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 september 2008, 09:27:47 AM
Ja, i morse var det dags igen!
Växelfel och inställd trafik. Men ersättningtrafiken fungerade utmärkt och en buss 35X avgick exakt på samma tid som tåget skulle ha gått. Visserligen fick många stå, men knökfullt blev det inte. Flera andra bussar från olika bolag observerades också.
Det glädjer mig att föreninges ordförande fick åka ståndsmässigt till jobbet. :)
Citat från: HB skrivet 17 september 2008, 10:29:49 AM
Det glädjer mig att föreninges ordförande fick åka ståndsmässigt till jobbet. :)
Ståndmässigt=X1. Så det så! ;)
Sista gången jag kunde åka så ståndsmässigt var den 23/4-08 kl 7:05 då 3025 + 3066 lämnade Nynäs i riktning Ulriksdal. Om det verkligen var the very very last time får vi se....
SL lär låta behålla ett antal X1 ett tag till för att kunna skylla alla X60-fel på.
Hur stort antal vagnar behövs för denna Extratrafik?
/Peter
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2616