(http://www.utryckning-sverige.se/buss/swebus5207.jpg)
(http://www.utryckning-sverige.se/buss/swebus4046.jpg)
(http://www.utryckning-sverige.se/buss/swebus6250.jpg)
Tar med den här bilden också.. ägs av Wist Last & Buss Ab i Östersund enligt VV.
(http://www.utryckning-sverige.se/buss/ttc052.jpg)
Citat från: Simon skrivet 08 september 2008, 17:45:02 PM
(http://www.utryckning-sverige.se/buss/swebus6250.jpg)
Var det denna som ihelgen for in i parkerade bilar i Umeå?
Har polisen beslagtagit bussen?
Citat från: Johan Hansson skrivet 08 september 2008, 18:22:26 PM
Var det denna som ihelgen for in i parkerade bilar i Umeå?
Har polisen beslagtagit bussen?
Var kan man läsa mer om denna händelse?
Citat från: Simon skrivet 08 september 2008, 17:45:02 PM
(http://www.utryckning-sverige.se/buss/ttc052.jpg)
Där är den ju! Den jag mötte i mörkret en kväll. Kul att få det bekräftat.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15764
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 september 2008, 18:42:25 PM
Var kan man läsa mer om denna händelse?
http://vk.se/Article.jsp?article=213803&sc=2
Citat från: Simon skrivet 08 september 2008, 17:45:02 PM
(http://www.utryckning-sverige.se/buss/swebus5207.jpg)
Aha... En gammal Jönköpings-buss, den har man sett/hört många gånger hemifrån. Tycker dessa vagnar gick finfint de gånger jag åkte med dem. När blir det omlack för denna då?
EDIT: Bara jag som tycker dessa vagnar med svarta ramar kring rutorna ser snyggare ut än de nya "danskarna"? Att måla fönsterramarna vita på dem måste ju vara bussårets tabbe...
De var gula runt rutorna när de rullade i Danmark, någon Aabenraa-sak?
Citat från: Cyklisten skrivet 09 september 2008, 01:06:26 AM
De var gula runt rutorna när de rullade i Danmark, någon Aabenraa-sak?
Det är Säfflemodell.
Citat från: Cyklisten skrivet 09 september 2008, 01:06:26 AM
De var gula runt rutorna när de rullade i Danmark, någon Aabenraa-sak?
Dessa har aldrig rullat i Danmark, kom nya till Swebus Jönköping.
Citat från: Johan Hansson skrivet 08 september 2008, 18:22:26 PM
Var det denna som ihelgen for in i parkerade bilar i Umeå?
Har polisen beslagtagit bussen?
http://www.folkbladet.nu/?p=118017
52 kommentarer i VK:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=213803
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 september 2008, 11:17:33 AM
Ja det var dem jag avsåg, det verkar föras någon hatpropaganda mot Swebus i Västerbotten med många osakliga argument.
Om vi ska hårddra det så känner folk i gemen inte till vad Länstrafiken är för något, och de flesta sätter sig inte in i vad kommun och huvudman har för ansvar över stadstrafiken och dess avtal/upphandlingar. Alltså är dagens trafikoperatör den enda skurken i dramat idag. När Veolia körde var de dem som var skurkarna.
Citat från: Walter skrivet 09 september 2008, 09:42:59 AM
Dessa har aldrig rullat i Danmark, kom nya till Swebus Jönköping.
Jo, men nu menade jag just dessa som kommit från Danmark, det är de som har målats vita mellan fönsterna och var gulmålade där när de rullade i Köpenhamn.
Citat från: Verspieder skrivet 09 september 2008, 11:25:05 AM
Om vi ska hårddra det så känner folk i gemen inte till vad Länstrafiken är för något, och de flesta sätter sig inte in i vad kommun och huvudman har för ansvar över stadstrafiken och dess avtal/upphandlingar. Alltså är dagens trafikoperatör den enda skurken i dramat idag. När Veolia körde var de dem som var skurkarna.
I Rapports 19:30 sändning hade dessutom en kvinnlig bussförare gjort sig till talesman för de som inte gillade bussarna och pratade om att bussarna ofta blev stående utmed vägen. Att Swebus ofta drar ner på underhållet när man håller på att förlora ett kontrakt är väl känt men med tanke på inslaget verkar det som att resenärer regelbundet kommer för sent till jobbet pga. havererade bussar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 september 2008, 22:52:19 PM
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1241704&lid=puff_1242025&lpos=lasmer (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1241704&lid=puff_1242025&lpos=lasmer)
Undrar bara hur överdrivet detta är?
Länstrafikens marknadschef Tor Eriksson tycker att dagens situation är oacceptabel.
- Swebus håller inte vad man lovat i avtalet med oss. Där sa man att de ersättningsbussar som skulle sättas in skulle hålla samma standard som de nya bussar som kommer senare i höst, men så är inte fallet.Men snälla nån! Varken Swebus, Veolia, Busslink eller någon annan trafikutövare har väl 20-25 st nya fräscha vagnar ståendes i reserv någonstans som man snabbt kan sätta in på tre månader efter lämnat anbud? Det hade blivit samma kaos oavsett vem som vunnit, och det vet Länstrafiken om. Jag tror att dagens kaos mestadels beror på hur de två senaste upphandlingarna genomfördes av Lycksele. Men självkritik finns ju oftast inte på huvudmannens kontor, och allt är ju "alltid" trafikutövarens fel i upphandlingarnas värld. Det lät på dem som om det var Veolias eget fel att de inte klarade av sin trafik 2006-2008, och nu är det Swebus fel att de kör med vikariebussar. Märkligt att både Veolia och Swebus klarar av upphandlad trafik på annat håll...
Fortsättning följer:
http://vk.se/Article.jsp?article=214888
Citat från: bussgrabben skrivet 10 september 2008, 21:22:51 PM
Fortsättning följer:
http://vk.se/Article.jsp?article=214888
"Swebus ska lämna dagliga rapporter om hur trafiken gått. Dessutom ska de ha telefonmöte med Länstrafiken en gång i veckan".Lokaltrafiken i Umeå tätort lär enligt många vara minst lika omfattande som hela länets landsbygdstrafik. Underbart att huvudmannen inte har sitt kontor i den stad där majoriteten av ens trafik finns. Fast det är klart... då kan ju skattebetalarna få reda på vilka som egentligen bär ansvaret, och dessutom kunna besöka kontoret när de blir arga.
Vad har ni för sanktionsmöjligheter?
- "Längst bort måste vi syna deras lämplighet för uppdraget, men dit vill vi inte att det ska gå. Det skulle inte gynna någon".Äh, en ytterligare ny upphandling som måste avbrytas och göras om pga egna misstag, och därefter 3 månader till trafikstart vore väl helt underbart? ::)
Dagens SVT-reportage i text och film:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1242784&lid=puff_1243007&lpos=lasmer
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=37737&a=1243015&lid=puff_1243007&lpos=extra_0
Det verkar ju rätt illa uppe hos er nu...
Hmm, det verkar ju ganska illa om man läser artiklarna, men jag har svårt att tro att det är riktigt så illa ändå. Är Ume-bor väldigt känsliga, eller vad beror detta på?
Citat från: Sundås skrivet 10 september 2008, 23:31:46 PM
Hmm, det verkar ju ganska illa om man läser artiklarna, men jag har svårt att tro att det är riktigt så illa ändå. Är Ume-bor väldigt känsliga, eller vad beror detta på?
Resenärerna har mångårig vana med att "den skyddade verksamheten" gav dem en hel och ren buss som alltid kom i tid. Att bussen numera ofta är försenad beror dock inte enbart på vikariebussarna, utan desto mer på allt kontanthanterande, pengaväxlade och enkelbiljettsknappande vid nästan varenda hållplats. Enkelbiljetterna har tyvärr ökat under de senaste åren efter att ProDatamaskinen försvann. Man vill inte köpa de nya chipkorten bl.a pga att det inte står direkt på kortet hur många resor man har kvar. Att "lasta" 7-10 resenärer i Umeå tätort motsvarar ibland tiden att lasta 35-40 pendlare i SL-land. Lägg detta till linjer som har 40-45 hållplatser längs en 2 mil lång sträcka genom hela staden.
Bussparken kommer att bli åtgärdad så fort de 17 nya B9S levereras nu i slutet av 2008, och under sommaren 2009 ska kontanterna bort (till enkelbiljettresenärernas framtida irritation), och först då lär busstrafiken i Umeå tätort bli någorlunda snabb, effektiv och pålitlig att den går att jämföra med andra städers tätortstrafik.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2008, 22:20:25 PM
Många Länstrafikbolag har sina huvudkontor utlokaliserade av sysselsättningsskäl.
KLT > Högsby. Västerbotten > Lycksele, Västernorrland > Kramfors, Norrbotten > Överkalix.
,
Skånetrafiken i Hässleholm
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 september 2008, 05:47:51 AM
Ja du får ursäkta mitt ordval men ungefär så känner jag att det är, liknande inträffade t.ex i Stockholm 1993-95 och i Östersund 1997 bara för att nämna några "fall", det är ju tyvärr en oerhört stor skillnad mellan ett kommunalt företag/förvaltning som inte har några avkastningskrav och i princip bara äskar mer pengar när det behövs och ett vinstdrivande företag, jag "gissar" att Veolia aldrig tog den här konflikten utan fortsatte på Polarbuss linje för att få det lugnt i leden bland förarna, om det var ett riktigt beslut kan man ju ifrågasätta i efterhand, rent ekonomiskt.
Jag förstår precis hur du menar, men det jag menade med den inledande meningen var hur det hela ser ut från den vanliga resenärens synvinkel. "Vanligt folk" har ju oftast ingen koll på upphandlingar, politik och extra skattemedel till förlusttyngda kommunägda aktiebolag. Allt de såg var att Polarbuss skötte sig i vagnkvaliteten och tidtabellen, medan Veolia och Swebus istället "misslyckas" med samma sak. Att varken Länshuvudmannen eller kommunpolitikerna erkänner att misstag begåtts, eller ber resenärerna om ursäkt är många vanliga bussresenärer också irriterade över. Folk som inte orkar sätta sig in i ansvarsområdena skyller dagens kaos enbart på Swebus, som du ju märkt i kommentarerna på VK.se
Nu stiger bötesbeloppen som Swebus får betala...
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1244252&lid=puff_1244351&lpos=lasmer
...och Länstrafiken fortsätter att helt skylla problemen på Swebus... ???
/K
Nu väntar vi bara på leveransfoton från Kent i Säffle med 17 st färdigbyggda blåa B9S som motiv... :P
"- Jag har bott här i Umeå i en och en halv vecka och bussarna är alltid försenade. Det är under all kritik, säger X X som är helt beroende av bussen."
Ja. Det är ju en väldigt lång tid.
Kanske skall vänta åtminstone några veckor med domen.
Citat från: Krille skrivet 11 september 2008, 18:13:49 PM
Nu stiger bötesbeloppen som Swebus får betala...
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1244252&lid=puff_1244351&lpos=lasmer
...och Länstrafiken fortsätter att helt skylla problemen på Swebus... ???
/K
Suck vad hjälper det att Swebus får betala böter??? är väl bättre att lägga de pengarna på att fixa bussar som har fel..
Sen kan man ju undra hur mkt billigare det blir när man räknar in alllt strul och inte minst vad länsbolagen kostar..
Citat från: yngrot skrivet 11 september 2008, 20:37:07 PM
Suck vad hjälper det att Swebus får betala böter??? är väl bättre att lägga de pengarna på att fixa bussar som har fel..
Sen kan man ju undra hur mkt billigare det blir när man räknar in alllt strul och inte minst vad länsbolagen kostar..
Haha, ja, det skulle ju bli billigare trafik när den togs över av Länet och upphandlades.
Jag föreslår att vi skickar fakturan på hela denna cirkus till Tor & Co.
/K
Citat från: Hagri skrivet 11 september 2008, 20:18:42 PM
"- Jag har bott här i Umeå i en och en halv vecka och bussarna är alltid försenade. Det är under all kritik, säger X X som är helt beroende av bussen."
Ja. Det är ju en väldigt lång tid.
Kanske skall vänta åtminstone några veckor med domen.
Varför? Är det OK om trafiken inte funkar under ett par veckor? Ska det behöva gå en månad eller två innan man kan tycka det inte är OK?
Citat från: Verspieder skrivet 10 september 2008, 06:11:59 AM
Länstrafikens marknadschef Tor Eriksson tycker att dagens situation är oacceptabel.
- Swebus håller inte vad man lovat i avtalet med oss. Där sa man att de ersättningsbussar som skulle sättas in skulle hålla samma standard som de nya bussar som kommer senare i höst, men så är inte fallet.
Men snälla nån! Varken Swebus, Veolia, Busslink eller någon annan trafikutövare har väl 20-25 st nya fräscha vagnar ståendes i reserv någonstans som man snabbt kan sätta in på tre månader efter lämnat anbud?
Då ska man väl inte lova det heller?
Citat från: Krille skrivet 11 september 2008, 18:13:49 PM
Nu stiger bötesbeloppen som Swebus får betala...
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1244252&lid=puff_1244351&lpos=lasmer
...och Länstrafiken fortsätter att helt skylla problemen på Swebus... ???
/K
Ja, vem ska man annars skylla på tycker du? Det är ju inte Länstrafiken själva som sätter in undermåliga bussar...
Citat från: Davve skrivet 11 september 2008, 22:38:06 PM
Ja, vem ska man annars skylla på tycker du? Det är ju inte Länstrafiken själva som sätter in undermåliga bussar...
Men det är Länstrafiken som gav den väldigt korta tiden fram till trafikstart, det är omöjligt att få fram en massa nya bussar på den tiden..
Citat från: Sundås skrivet 11 september 2008, 22:55:45 PM
Men det är Länstrafiken som gav den väldigt korta tiden fram till trafikstart, det är omöjligt att få fram en massa nya bussar på den tiden..
Swebus visste, när de skrev på, att det var tre månader som gällde. Att man inte kan få fram nya bussar - absolut, det förstår nog alla. Dock hade man ju åtagit sig att ha "vikarebussar" som håller samma standard som de nu/dåvarande bussarna som rullade, vilket man tydligen totalt misslyckats med. Tror inte att standarden innan var mögliga vagnar och vagnar där avgaser läcker in... Eller?
Vad är det för buss som tagits ur trafik pga mögel?
Citat från: Davve skrivet 11 september 2008, 22:59:29 PM
Swebus visste, när de skrev på, att det var tre månader som gällde. Att man inte kan få fram nya bussar - absolut, det förstår nog alla. Dock hade man ju åtagit sig att ha "vikarebussar" som håller samma standard som de nu/dåvarande bussarna som rullade, vilket man tydligen totalt misslyckats med. Tror inte att standarden innan var mögliga vagnar och vagnar där avgaser läcker in... Eller?
Alla fyra operatörer som var med och la anbud visste detta, men ingen av dem hade då nån reservvagnpark med 25-30 st servade påställda nybesiktade bussar med AC, lågentré och rullstolsramper. Hade det sett bättre ut i Umeå idag om Busslink eller KR/Stadsbussarna (som helt saknar reserver) vunnit? Tveksamt. Möjligtvis hade Veolia klarat det första halvåret av uppdraget en liten aning bättre då de ju har många bussar från andra nyligen tappade kontrakt, men pga trafikökningen jämfört med i fiol hade de nog fått liknande bekymmer de med.
Citat från: Davve skrivet 11 september 2008, 22:31:47 PM
Varför? Är det OK om trafiken inte funkar under ett par veckor? Ska det behöva gå en månad eller två innan man kan tycka det inte är OK?
Men var är perspektivet? Hur fungerar trafiken nu, jämför med trafikstarten i juni? Eller jämfört med Veolias hösttrafik för ett år sedan? Visst har Davve en poäng, men att intervjua en helt nyinflyttad student som bara bott i stan i c:a 10 dagar om hur trafiken brukar fungera i stan... tja, det känns lite som dålig journalistik av SVT. Fråga hellre de vana pendlare som åkt med tre olika företag de senaste 4-5 åren för att få en lite mer korrekt jämförelse.
Nu verkar det som att Swebus lyckats skynda på nyleveranserna.
Intressant också att läsa att 8 av 3600 turer ställts in hittils i veckan.
Förstår inte riktigt hur man räknar då... hinner man verkligen med 3600 turer på en vecka i Umeå?
http://www.vk.se/Article.jsp?article=215196
/K
Skynda på leveransen... hur bra blir det då ?? Av efarenhet brukar det inte bil bra.. :P
Citat från: yngrot skrivet 12 september 2008, 11:44:06 AM
Skynda på leveransen... hur bra blir det då ?? Av efarenhet brukar det inte bil bra.. :P
Idetta fall står att Swebus gjort omprioriteringen, dvs nylevererade bussar går till Umeå först. Det är inte Säffle som påskyndat tillverkningen. Jag tolkar det som att det är andra vagnar som är beställda till andra kontrakt som kommer att användas i Umeå till dess att de 17 B9S man beställt levererats. Dvs kan det bli nya vikariebussar under hösten men med "fel" färg och annat än B9S.
De två vagnar som ska komma nästa veckan som är från 2002 kan ju vara fd Kalmar vagnar som man tänkt flytta till Umeå.
Citat från: Krille skrivet 12 september 2008, 09:06:25 AM
Nu verkar det som att Swebus lyckats skynda på nyleveranserna.
Intressant också att läsa att 8 av 3600 turer ställts in hittils i veckan.
Förstår inte riktigt hur man räknar då... hinner man verkligen med 3600 turer på en vecka i Umeå?
http://www.vk.se/Article.jsp?article=215196
/K
3600 turer är ingen konstighet. Tänk dig en linje som går var 30:e minut mellan 06 och 24. Det blir 36 turer per dag och riktning =72/dag. 72 X 7 dagar = 504 turer/vecka. Har du 7 sådana linjer så är du uppe i dessa tal.
Artikel + en hel del intressanta kommentarer av "Målle" om flygbussen, samt "Bussförar'n" om biljettmaskinerna:
http://www.folkbladet.nu/?p=118837
Måste ha varit snopet när Målle ringde kundtjänsten Lycksele för att få info om flygbussen, och ingen svarade pga att alla på kontor + kundtjänst hade semester samtidigt(!) Tur att de redan stressade driftsledarna på Västerslätt kan ställa upp och göra länshuvudmannens arbetsuppgifter när de i Lycksele inte orkar svara i telefon. Kanske alla anställda på Swebus Umeå borde ta ut semestern samtidigt, och stänga ner hela verksamheten totalt över sommaren de med? ::)
Citat från: HB skrivet 13 september 2008, 11:29:06 AM
3600 turer är ingen konstighet. Tänk dig en linje som går var 30:e minut mellan 06 och 24. Det blir 36 turer per dag och riktning =72/dag. 72 X 7 dagar = 504 turer/vecka. Har du 7 sådana linjer så är du uppe i dessa tal.
I Umeå finns tre* stora täta ledvagnslinjer med 15-30 min trafik, tre kortvagnlinjer med 30-min trafik, två servicelinjer med 60-min trafik. Dessutom flygbussen, skolbusslinje 4 och ett antal extrabussar, direktbussar och annat (nr 72-78) som mestadels går i rusningen.
Det är ju bara att räkna antalet avgångar i tidtabellen.
http://www.tabussen.nu/visa_tidtabell.asp?id=1570
* Ja, jag räknar 6, 9 & 69 som en enda linje
Kul att se bilder på de bussarna som gick i Jönköping. Man får ju hoppas att de håller ihop. Det blev ju ett otal timmars skruvande på dom, för att få dom i "nyskick" som var budet innan de skulle skeppas iväg... jaja..