Resan gick vidare till Emmaboda, där det konstaterades att intet var nytt på Dackefronten. Däremot tycks Jönköpings län ligga överallt nuförtiden...
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/BAG942.JPG)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/SLF208.jpg)
Ville man se något nytt var det gasen i botten till Nybro istället...och därefter till Kalmar igen.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/RJU070.JPG)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/BJO294.JPG)
Vill man veta något är det bara o kliva in i Kunskapsbussen som Swebus har i Kalmar.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/PKP512.jpg)
Nybro RC var ingen höjdarskyltning tycker jag :-\
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 september 2008, 21:51:13 PM
Nybro ReseCentrum, det duger ju inte med Busstn numera, Resecentrum låter ju finare
Ja, dock tänkte jag att RC i gigantiska tecken inte ser så smickrande ut och jag tror inte att en förkortning för resecentrum är "rätt väg att gå".
RC är för mig något helt annat...
RullContainer man lastar varor till butik i..
Ha ha ha..
RC för oss järnvägare är ett lok. Men det skall skrivas Rc. Och så bör man även förkorta Resecentrum om det nu nödvändigtvis skall förkortas. Det heter ju - guskelov - inte ReseCentrum. Och visst skulle det i detta fall räcka med att skylta Nybro. För lokalbussar räcker det med att skylta Resecentrum.
Om man nu vill ha Resecentrum med i texten, vad är det för fel att sätta det på två rader?? Nybro på första, och Resecentrum på andra? Såå oläsligt borde det inte behöva bli.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 september 2008, 09:16:31 AM
Om man nu vill ha Resecentrum med i texten, vad är det för fel att sätta det på två rader?? Nybro på första, och Resecentrum på andra? Såå oläsligt borde det inte behöva bli.
Nej, det blir inte så speciellt liten text, vi har det på flera destinationer på våra bussar i Uppsala.
Trevliga bilder som vanligt, hoppas du har mycket mer att bjuda på från din resa.
//Niclas
CitatOm man nu vill ha Resecentrum med i texten, vad är det för fel att sätta det på två rader?? Nybro på första, och Resecentrum på andra? Såå oläsligt borde det inte behöva bli.
Man har ju texten på linje 404, till Färjestaden, på två rader. Så precis som du säger, borde ju även fungera här om man nu måste ha Resecentrum med.
Tackar för trevliga bilder förresten.
Håller med om att RC blir lite pretantiöst på en sådan liten ort som Nybro.
På en del bussar linje 404 till Färjestaden står det Färjestaden Busstation.
Då undrar jag vad som krävs för att det ska vara en busstation och få heta just busstation.
Där fanns en levande järnvägsstation fram till järnvägen lades ner 1961.
Men det går inte att köpa biljetter där, lämna gods eller ställa frågor, så frågan är varför den ska denna hållplats där visserligen flera olika linjer möts ändå ska heta busstation.
Nog måste väl en station ha bemanning under i alla fall en del av dygnet för att få kalla/ heta det...eller.....
Mvh
Buss-Anders
Trevligt med bilder från min by! :)
CitatDå undrar jag vad som krävs för att det ska vara en busstation och få heta just busstation.
Busstation a la Norrland: 8)
(http://www.slinfo.se/Pictures/Veolia%20Transport/22xx/Veolia%202259%20Hornefors%20busstation%2020080227.jpg)
(http://www.slinfo.se/Pictures/Others/Horvalls%20trafik/Horvalls%20Trafik%2038%20Karesuando%20busstation%2020080613.jpg)
Skämt åsido. Jag måste snarare säga att Norrbottens busstationer är nog det närmaste man kan komma till en äkta busstation där man har godshantering, biljettexpedition, väntsal, förvaringsboxar, toalett osv.
Ingenting fel med Västerbottens heller för den delen, men så snart vi kommer till Sundsvall och längre söderut så ändras definitionen av busstation från en väntsal med biljettexpedition till enkla busskurer. (Med undantag för de flesta järnvägsstationer där stationshuset fungerar som väntsal även för busstationen) Detta beror nog främst på att busstationer inte längre är ortens/byns "hjärta" där allt händer (och där byns enda matbutik kanske ligger) och detta beror troligen i sin tur av ortens folkmängd.
En öppen väntsal, eller åtminstonde en slags byggnad torde vara ett krav på att platsen är en busstation. Rimbo skulle jag inte vilja kalla för station, utan ett fult torg med sju hållplatser. Inte heller Hörnefors på bilderna ovan kan jag se som en busstation.
Jämför med tågen. Längs Inlandsbanan heter ju många av de gamla stationerna numera "hållplatser" sedan stationshuset sålts och blivit privatbostad. T.ex Häggenås.
CitatRimbo skulle jag inte vilja kalla för station, utan ett fult torg med sju hållplatser.
Hörudu! Vet inte om du såg det vid ditt senast besök men Rimbo har degraderats (eller uppgraderats som vissa vill ha det?) till busstation om man ska tro vissa nyare hållplatsskyltar, som Västertorp (tror jag det var) där det står "646 Rimbo busstation".
/Vet inte om jag ska vara glad eller gråta...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 september 2008, 09:09:43 AM
Och visst skulle det i detta fall räcka med att skylta Nybro. För lokalbussar räcker det med att skylta Resecentrum
Ja om alla utsocknes bussar går till samma ställe borde ju detta vara den ideala lösningen.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 september 2008, 23:02:05 PM
RC är för mig något helt annat...
RullContainer man lastar varor till butik i..
Jag brukar kalla dem för "bur", medan alla andra envisas med att kalla dem för det betydligt mindre beskrivande ordet "vagn"...
Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 september 2008, 18:58:04 PM
Hörudu! Vet inte om du såg det vid ditt senast besök men Rimbo har degraderats (eller uppgraderats som vissa vill ha det?) till busstation om man ska tro vissa nyare hållplatsskyltar, som Västertorp (tror jag det var) där det står "646 Rimbo busstation".
/Vet inte om jag ska vara glad eller gråta...
"Busstorg" kan jag sträcka mig till, men ordet "station" borde Roslagens fulaste bussknutpunkt knappast få tillåtas kallas... även om "väntsal" finns inne i badhuset och en slags bajamaja står vid sidan av torget. :-X
Bussplan är ett fint ord.
Hur många såna finns det förutom Mehedeby i landet?