Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: bastuper skrivet 05 september 2008, 23:55:51 PM

Titel: Ang nya bussar förardörr/antal sittplatser
Skrivet av: bastuper skrivet 05 september 2008, 23:55:51 PM
Nu är det inte lokalbussar jag syftar på, snarare de man får åka då man åker utanför stan eller kanske på längre resor.

Dom flesta jag minns sen min tid då jag var aktiv inom kyrkan + resor hem - skola - hem så var antalet sittplatser 29/30/31, kanske ibland 45/50 om inte mer.....

Finns det någon "standard" för sådant eller är det upp till busstillverkare/påbyggnadstillverkare hur många sittplatser som skall finnas oavsett om det är jämt eller ojämnt antal?

Sen funderade jag på saken med förardörr, det skulle jag nog ha som krav om jag en dag skulle köpa husbuss eller köpa och bygga om till en husbuss, känns tryggt om bussen ändå skulle hamna "där den inte bör vara" så vet man att man ändå tar sig ut.

Där finns väl oftast inte några krav heller mer än från företagens sida att dom vill ha förardörr kanske?

Nu tänker jag mig då alla bussar från dom minsta Temsor till de större Scania/Volvo m.fl. för färder utanför city.

Tack för mig och god natt.
Titel: SV: Ang nya bussar förardörr/antal sittplatser
Skrivet av: ch skrivet 06 september 2008, 09:25:13 AM
Bussföretagen (eller påbyggarna) bygger som kunden vill ha det. Vill du ha en 50-platsers buss inredd med 42 platser där stolarna är vända emot varandra på tvären och med hörnsoffa i ena hörnet så får du det - bara du betalar för det ;)

Det kan handla om att man i stadstrafik hellre tar bort några platser för att få in mer utrymme för barnvagnar/rullstolar etc, och att man på långfärdsbussar hellre tar in fler säten.
Titel: SV: Ang nya bussar förardörr/antal sittplatser
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 september 2008, 12:00:15 PM
Vi har diskuterat detta tidigare. Förr fanns det något som kallades Svensk Lokaltrafikförening (SLTF). Bestod av olika företagsrepresentanter.
SLTF hade som uppgift att utge standarder för bussar och deras inredning. Vad jag vet är detta numera insomnat. SLTF standard såg gärna till att förarplatsen var tillräckligt stor för förare. Tyska förare är mycket mindre till omfång än svenska förare. Därav att tysk standard utgick från mindre förare.
Det fanns vad jag kan komma ihåg standard 4 a och 4 b. Den ena var en 12x2.50 turistbuss för ca 45-50 pl och en annan som var nästan likadan men kallades långlinje och oftast var den 13x2.60,men även andra mått förekommer. 50-60 pl beroende på stolsutrymme. Turistbussen skall även ha lämpligt (=lagligt) bagageutrymme och antalet platser som den skall ha för att ta bagage. Det finns även sk stjärnmärkning av bussar. 3-4 stjärnor utmärker turistbussar. 2 stjärniga bussar är ofta också de lämpade för turistkörning men de var ofta linjevagnar (specade som sådana) med sådant som toalett och fällbara säten men med vissa inskränkningar såsom trångt mellan stolar. Wiima M350-serien är en sådan typ av buss som ibland var rena turistbussen men oftast såg ut som en turistbuss men hade inskränkningar.

Möjligen någon kan scanna in SLTF normerna.

En typ av turistbuss som inte förekommer i någon stor omfattning är en vanlig lågnivåbuss med bagageställ och fällbara säten. Sådana bussar är mera lämpliga i storstäder vid transferkörning emellan hotell och flygplatser och liknande. Sådana bussar kan dock inte utnyttjas så som vanliga 12 m turistbussar gör. Stadsbussar som är turistbuss alltså vore också lämpliga.
Titel: SV: Ang nya bussar förardörr/antal sittplatser
Skrivet av: bastuper skrivet 06 september 2008, 13:09:40 PM
Jag fick ett svar här via meddelande men kopierar in det:

Den som köper en ny buss eller beställer en ny buss väljer modell efter det behov av sittplatser som finns och beroende efter vilka uppdrag bussen skallanvändas på. Eller om bussen köps för att gå på ett upphandlat avtal efter vilket krav som finns i upphandlingen.
Förardörr ser jag inget behov av på en buss för beställningstrafik eller för linjetrafik. Det kan vara mer efter tycke och smak.
Det gäller ju att tänka efter före när man ställer en buss så att man inte får problem när man skall in i den för att fortsätta färden. Ett exempel kan vara att inte placera bussen för nära en hög kant på t.ex. ett färjedäck. Det kan bli problem att öppna dörrarna och komma in i bussen då om bussen tappat luft och sjunkit så att dörrarna inte går att få upp om kanten är i vägen.
Titel: SV: Ang nya bussar förardörr/antal sittplatser
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 06 september 2008, 16:13:19 PM
En  fråga ang förardörr. Är det eller, har varit, ett krav för att få bussen 100-klassad i Tyskland?
I så fall är det ju inte "bara tycke och smak" som avgör frågan. En annan sak att tänka på är ju att rena turistvagnar för långresor ofta får relativt få sittplatser delvis pga resgodsets beräknade vikt.
Titel: SV: Ang nya bussar förardörr/antal sittplatser
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2008, 16:49:24 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 06 september 2008, 16:13:19 PM
En  fråga ang förardörr. Är det eller, har varit, ett krav för att få bussen 100-klassad i Tyskland?
I så fall är det ju inte "bara tycke och smak" som avgör frågan. En annan sak att tänka på är ju att rena turistvagnar för långresor ofta får relativt få sittplatser delvis pga resgodsets beräknade vikt.

Jag har åkt genom Tyskland i tempo 100-besiktigade bussar som saknat förardörr.
Titel: SV: Ang nya bussar förardörr/antal sittplatser
Skrivet av: bastuper skrivet 06 september 2008, 18:34:07 PM
Jag går ofta in på mobile.de och kollar bussar, dom brukar sorteras på "nyast först" om man inte begär annat så då har man möjlighet att kolla på 08orna men jag själv kollar oftast dom äldre, d.v.s. dom äldsta på sidan, men det jag är förvånad över, iförsig sidan är stor och populär men 08 finns säkert uppemot 100 st annonser av......kommer verkligen alla bussar ut i trafik första året kan man ju undra......

För ovanlighetens skulle såg jag faktiskt en MB, kanske 25sitsig här i Övik idag, minns inte efternamnet som stog på sidan men den är nog inte härifrån stan iallafall.
Titel: SV: Ang nya bussar förardörr/antal sittplatser
Skrivet av: bastuper skrivet 06 september 2008, 23:15:29 PM
Ytterliggare ett PMsvar:

När det handlar om mindre bussar som t.ex. är byggda på chassi från lätta lastbilare eller har en liknande grund är det vanligare med förardörrar.  Det finns sådana bussar som föraren endast kan ta sig från förarplatsen till passagerarutrymmet med stor svårighet utan måste gå ut genom förardörren och in genom passagerardörren. Enligt min mening är sådan bussar direkt olämpliga i skoltrafik där de ofta går. Det finns en del mindre Iveco bussar som är av den sorten, men säkert även andra.