okej man skall inte köra fort utanför en skola och och polisen gjorde de de är till för.
men jag tycker ändå synd om föraren för att han eller hon kanske blir av med jobbet eller nåt.
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=348258 (http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=348258)
Är man så, tillåt mig säga dum, så man blåser på utanför en skola får man banne mig skylla sig själv.
Ett yrke med ansvar, är det att köra 60 där det är 30? Knappast...
"suck" man blir bara förbannad när man läser sånt här...
Citat från: Johan Hansson skrivet 04 september 2008, 19:15:02 PM
okej man skall inte köra fort utanför en skola och och polisen gjorde de de är till för.
men jag tycker ändå synd om föraren för att han eller hon kanske blir av med jobbet eller nåt.
Ett konstigt sätt att se på saken tycker jag, vi borde väl vara glada att föraren blev av med körkortet
innan det hände nåt.
Eller ska vi kanske säga att vi tycker synd om förare som kör skolskjutsar dyngraka eller som kör ihjäl människor? Det må vara tragiskt att personen blir av med körkortet, men jag tycker inte att personen därmed ska dömas som trafikdåre för all framtid. Detta kanske var det som behövdes, och efter en period utan körkort kommer kanske personen tillbaka som en förbättrad och ansvarstagande förare?
Citat från: ch skrivet 04 september 2008, 20:59:21 PM
Ett konstigt sätt att se på saken tycker jag, vi borde väl vara glada att föraren blev av med körkortet innan det hände nåt.
Eller ska vi kanske säga att vi tycker synd om förare som kör skolskjutsar dyngraka eller som kör ihjäl människor? Det må vara tragiskt att personen blir av med körkortet, men jag tycker inte att personen därmed ska dömas som trafikdåre för all framtid. Detta kanske var det som behövdes, och efter en period utan körkort kommer kanske personen tillbaka som en förbättrad och ansvarstagande förare?
Du har många poäng i din skrivelse
Citat från: Johan Hansson skrivet 05 september 2008, 13:15:06 PM
Du har många poäng i din skrivelse
Aj då, lovar att inte göra om det misstaget. :D
...invinkad och stoppad vid fartkontroll i Örby, södra Stockholm, på 30-sträcka. Körde 57 km/h på Årdalavägen. Undrar hur det slutate....?
Citat från: Thomas Bergstam skrivet 07 september 2008, 10:19:28 AM
...invinkad och stoppad vid fartkontroll i Örby, södra Stockholm, på 30-sträcka. Körde 57 km/h på Årdalavägen. Undrar hur det slutate....?
Samma som ovan eller fick du åka där ifrån med lappen kvar?
Citat från: Johan Hansson skrivet 07 september 2008, 10:33:54 AM
Samma som ovan eller fick du åka där ifrån med lappen kvar?
Avlyssnat på sheriffradion ...... jag kör inte buss.
Undrar varför en bussförare chansar. Ryker lappen så blir det ju så kompliserat på jobbet sedan.....
Citat från: Thomas Bergstam skrivet 08 september 2008, 17:59:56 PM
Undrar varför en bussförare chansar. Ryker lappen så blir det ju så kompliserat på jobbet sedan.....
Det är ju inte nödvändigtvis säkert att han kände till begränsningen. (Det skulle inte ursäkta överträdelsen, men däremot innebär det att teorin att han "chansat" inte är vattentät.)
Det är ju också så att det är mer eller mindre tradition, åtminstone bland etablerade bilförare i Stockholm, att strunta i korta 30-sträckor. Det är ju lätt att vara efterklok när någon väl har åkt dit, men sannolikheten för det är ju extremt liten (förutom just den här årstiden iofs). Bidragande är också det idiotiska beslutet att låta 30-begränsningarna vid skolor gälla också på nätter, söndagar och sommarlov, ungefär som om det största problemet skulle vara att folk hade svårt att fatta vad skyltarna betyder.
Allt detta skall fortfarande inte ses som att jag försöker ursäkta fortkörning, men det inverkar helt klart menligt på trafiksäkerheten om man idiotförklarar folk för mycket!
Citat från: JDS skrivet 08 september 2008, 18:42:00 PM
Bidragande är också det idiotiska beslutet att låta 30-begränsningarna vid skolor gälla också på nätter, söndagar och sommarlov, ungefär som om det största problemet skulle vara att folk hade svårt att fatta vad skyltarna betyder.
Självklart försvinner respekten för 30-skylten all världens väg när folk förutsätts köra i 30 km/t förbi byskolan kl 03:00 en söndagsnatt.
"7-17 under skolåret" har jag sett på en tilläggstavla under en 30-skylt i Krokom. :)
Moment 22: Om man sätter upp differentiserade tider så missar folk det och kör för fort vid fel tillfälle. Då sätter man det istället dygnet runt men då bryr sig inte folk om reglerna.
Kruxet är väl som sagt att man 'ropar varg' för ofta numera. Har sagt det förr, men enligt min mening så missbrukar man numera ofta 30-begränsningarna. Tidigare nöjde man sig med att sätta 30-gräns på platser där det var riktigt befogat, t.ex. utanför skolor, dagis, ålderdomshem mm. samt hade begränsningar på dessa i tid. Idag fullkomligt gödslar man med 30-skyltar (i många fall på genomfartsgator - mitt personliga hatobjekt är Ursviksvägen i Sundbyberg) och dessa förbud sätts upp lite överallt vilket gör att respekten försvinner när man som fordonsförare inte ser några direkta sammanhang.
Problemet är oftast att det kommer nya hastightsbegränsningar utmed linjerna t.ex dom sänker från 50 till 40 samtidigt som linjen tidsmässigt inte får mer tid till att köra, detta gör ju naturligtvis förarna stressade och då jagar dom tiden och försöker att köra in den vilket kan bli att det går lite för fort på vissa sträckor.
Det är aldrig acceptabellt att det är så, men det är verkligheten.
Svårast är ju sträckor där man kört i åratal ja närmare 30 år och så sänker det plötsligt från 50 till 30 och det är svårt.
Kommit på mig själv att köra både 50-55-60 där. :-X
Då satt lappen löst verkligen, men har haft tur.
Vägen är nästan detsamma men en tillfälligt anordnad reservväg med av- och påfart för ett vägbygge är anledningen.
Blivit lite bättre på det sista tiden men det händer fortfarande att jag kör för fort där när jag drar förbi.Om några veckor är vägarbetet avslutat tack och lov.
Utanför min skola kommer lokala polisen 1-2 gånger per år och skaffar staten inkomster.
Till och med sett f.d elever bli av med kortet där.
Oj vad staten skulle kunna tjäna pengar om de verkligen ville i den svenska trafiken.
Mvh
Buss-Anders
Citat från: Thomas Bergstam skrivet 07 september 2008, 10:19:28 AM
...invinkad och stoppad vid fartkontroll i Örby, södra Stockholm, på 30-sträcka. Körde 57 km/h på Årdalavägen. Undrar hur det slutate....?
Kanske var den dåre jag åkte med på 161:an i Kristi himmelsfärdshelgen. Han blåste tom förbi hållplatserna. För hög fart för att kunna stanna när någon tryckte. Han höll knappast 30 genom Örby och inte heller 50 på viadukten över Huddingevägen. Trevlig resa - nej tack!
föraren som som det står om i reportaget har börjat köra igen.
Har åkt med honom och kan säga att han körde mycket lugnt och försiktigt.
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 17 november 2008, 17:31:08 PM
Svårast är ju sträckor där man kört i åratal ja närmare 30 år och så sänker det plötsligt från 50 till 30 och det är svårt.
Kommit på mig själv att köra både 50-55-60 där. :-X
Då satt lappen löst verkligen, men har haft tur.
Vägen är nästan detsamma men en tillfälligt anordnad reservväg med av- och påfart för ett vägbygge är anledningen.
Blivit lite bättre på det sista tiden men det händer fortfarande att jag kör för fort där när jag drar förbi.Om några veckor är vägarbetet avslutat tack och lov.
Utanför min skola kommer lokala polisen 1-2 gånger per år och skaffar staten inkomster.
Till och med sett f.d elever bli av med kortet där.
Oj vad staten skulle kunna tjäna pengar om de verkligen ville i den svenska trafiken.
Mvh
Buss-Anders
Jo, absolut...men oavsett om man kört där förbi i 30 år så måste man ju öppna ögonen i trafiken ändå...så det är knappast någon ursäkt.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 november 2008, 22:16:39 PM
Jo, absolut...men oavsett om man kört där förbi i 30 år så måste man ju öppna ögonen i trafiken ändå...så det är knappast någon ursäkt.
Det är skillnad på URSÄKT och FÖRKLARING ;)
I det nämda fallet är det ingen URSÄKT att det varit 50 där tidigare, men det kan vara en FÖRKLARING till att man missat 30-skylten ;)
Citat från: Z skrivet 22 november 2008, 21:52:22 PM
Det är skillnad på URSÄKT och FÖRKLARING ;)
I det nämda fallet är det ingen URSÄKT att det varit 50 där tidigare, men det kan vara en FÖRKLARING till att man missat 30-skylten ;)
Det beror väl på vad man menar med ursäkt. (Notera det som ser ut som ett språkligt släktskap med "orsak".) I vägtrafikvärlden tycks den förhärskande inställningen vara att allt som är straffbart är oursäktligt, och att allt som är oursäktligt är straffbart. Ett klockrent cirkelresonemang, som antagligen inte på något sätt leder till färre olyckor.
På järnvägen får varje tåg en skriftlig order om en hastighetstavla har satts upp, tagits ned eller flyttats eller på annat sätt ändrats. Dessutom finns det tavlor som förvarnar om lägre hastighet längre fram, och på många banor numera också tekniska system som bromsar om inte föraren gör det. Genom det här arrangemanget minskar man risken väsentligt för att ett tåg håller för hög hastighet.
I vägtrafiken tycker man att sådant är onödigt (det är det ju på sätt och vis också, bättre bromsar m m), där sätter man bara upp en skylt på vardera sidan om vägen och sedan räknar man med att alla ska se den, utöver allt annat de ska titta på. Så på sätt och vis får man nog säga att det är jämförelsevis MER ursäktligt att man missar en vägskylt på en sträcka där man har kört ofta och vet vad man bör titta på!
Min kommentar blir helt enkelt: SKYLL DIG SJÄLV!
Vi är YRKESförare och ska bete oss därefter!
Kan man inte tyda en enkel skylt som anger högsta hastighet (under optimala förhållanden), Ska man banne mig inte ägna sig åt yrkesmässig trafik.
Vi klagar på att vårt yrke har dålig status. Men, förtjänar VI bättre med alla klåpare i yrket som inte har respekt för yrket?? Seriöst?
Citat från: JDS skrivet 22 november 2008, 23:15:28 PM
I vägtrafiken tycker man att sådant är onödigt (det är det ju på sätt och vis också, bättre bromsar m m), där sätter man bara upp en skylt på vardera sidan om vägen och sedan räknar man med att alla ska se den, utöver allt annat de ska titta på. Så på sätt och vis får man nog säga att det är jämförelsevis MER ursäktligt att man missar en vägskylt på en sträcka där man har kört ofta och vet vad man bör titta på!
Det "roligaste" är avsnitt som man under vissa vintermånader (långt ifrån alla) ändrar från 90 till 70, och där det samtidigt finns en hastighetskamera i början av sträckan. En tilläggskylt här med nåt i stil med:
"Ändrad hastighetsgräns under vintertid pga trafiksäkerhet" borde ju inte vara helt fel, då kanske alla vardagspendlare verkligen uppmärksammar den plötsliga ändringen, sänker farten och kör trafiksäkert istället för att få böter.
I Rimbo satte man upp en stor tydlig vit skylt med svart text framför en korsning där man byggt en ny bred refug. Texten lydde något i stil med:
"Observera. Ny korsningsutformning".
Citat från: jzon67 skrivet 23 november 2008, 04:41:18 AM
Min kommentar blir helt enkelt: SKYLL DIG SJÄLV!
Vi är YRKESförare och ska bete oss därefter!
Kan man inte tyda en enkel skylt som anger högsta hastighet (under optimala förhållanden), Ska man banne mig inte ägna sig åt yrkesmässig trafik.
Problemet ligger väl inte så mycket i att tyda skyltarna som i att upptäcka dem...
I Norge er det blitt endel steder der man skilter "50 om 300m" f.eks så kommer skiltet 50 etter svingen