Då jag självklart inte kunde låta bli att säsongshandla SL-kortet bara för att få testa SL Access så
tänkte jag att jag skulle ge er en liten bild hur det funkat som användare dessa två första dagarna... -
blir lite off topic då inte alla färdsätt är buss, men hoppas detta är OK!
Dag 1 på morgonen - avfärd till Jobbet - två av tre spärrar fungerade inte och pep ihärdigt med kortet,
den tredje fungerade! :-)
Dag 1 på kvällen - avfärd från jobbet/Hötorget - fungerade klanderfritt i den spärren jag testade
Dag 1 på kvällen - avfärd från Centralen med pendeltågen - fungerade klanderfritt i den spärren jag testade
Dag 1 på kvällen - avfärd från Stuvsta med pendeln - fungerade klanderfritt i den spärren jag testade
Dag 1 på kvällen - avfärd med buss från Årstaberg - trots att systemet var i bruk på bussen så klagade
läsaren på 'Ogiltigt kort' - chaffisen vinkade förbi mig ;-)
Dag 1 på kvällen - avfärd med tbana från Gullmars -> hem - en av spärrarna fungerade inte, nästa fungerade!
Dag 2 på fm - avfärd till Gullmarsplan hemifrån - fungerade klanderfritt i den spärren jag testade
Dag 2 på fm - avfärd med Tvärbanan till Liljeholmen - Konduktören hade inte med sig nån läsare och skrattade
o sa "Jag ska ta med mig den i morgon" ;-)
Dag 2 på em - avfärd med tbana från Telefonplan - ingen! av de fem spärrarna fungerade, fick bli igenomsläppt
av spärrkillen!
Så nog verkar det finnas lite barnsjukdomar med systemet, men vad annars att vänta! - Annars: väldigt smidigt
att slippa rota reda på kortet o bara toucha med plånboken! 4 tummar upp!!!
			
			
			
				Någonting som SL borde göra (eller kanske redan håller på) är att skriva ut ett enkelt kvitto varje gång man laddar kortet där det står kortnummer och vad för sorts uppladning det finns på kortet (t.ex. är det säsongskort så ska det stå så och giltigshetsperioden), ungefär som kvitto man får från de andra länstrafikhuvudman när man åker med dem, så att man kan styrka kortets äktighet när någon maskin inte fungerar.
(Jag tror att det finns en funktion åt den riktningen på biljettmaskinen, men inte ska föraren skriva ut kvitto efter kvitto för att kunderna vill veta saldot på kortet? Enstaka okej, men inte varenda passagerare som står i 474s hållplatskö i Slussen.  :P)
			
			
			
				Tror att det är fortfarande bussar där accessen visar "Ej i trafik", det går ej att logga in alls eller så finns burken inte ens inmonterad.
			
			
			
				Access maskinen skall visa det som BussPcn visar eftersom de är ihop kopplade.
Hursom helst. visst ska man vinka förbi de med gult kort om det inte fungerar. står så i instruktionen också.
Jag tror att den firman som fixar med utrustningen (JME??)har nog häcken fullt med reparationer.
många av maskinerna inte användts utan bara kopplats in i bussarna.
man får väl se detta som en avancerad period av test.
de gånger jag använder mitt kort har det fungerat klanderfritt. både på Buss och spärr.
skulle nån komma och fråga om ett kvitto på giltighets tiden så tar det mig 15 sek att trycka ut det... två knapptryck.
visst vill man kanske inte göra det i kö men ändå.
			
			
			
				Något jag skulle vilja se är att det även på "stora avläsaren" visar om kortet är OK eller Ogiltigt.
Som det är nu så står det ju bara på den "lilla avläsaren". Och tyvärr är det flera bussar där man som förare inte kan se vad denne visar utan man får lita på ljudsignalen. Men om man har en fullsatt buss med exempelvis en skolklass med barn som stojjar....?
Då hör man ju inte ljudet..?
Visst, är kortet ogiltigt står det så även på "stora avläsaren", men jag tycker att den borde visa "OK" på båda avläsarna....
			
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 06 september 2008, 08:54:22 AM
Något jag skulle vilja se är att det även på "stora avläsaren" visar om kortet är OK eller Ogiltigt.
Som det är nu så står det ju bara på den "lilla avläsaren". Och tyvärr är det flera bussar där man som förare inte kan se vad denne visar utan man får lita på ljudsignalen. Men om man har en fullsatt buss med exempelvis en skolklass med barn som stojjar....?
Då hör man ju inte ljudet..?
Visst, är kortet ogiltigt står det så även på "stora avläsaren", men jag tycker att den borde visa "OK" på båda avläsarna....
Tycker samma som du Kvarne... Har även framfört samma klagomål och tips till dom som jobbar/jobbade som SL ACCESS personal på mitt garage... Man kan ju höja Volumen lite till på både kortläsare och biljettmaskinen(TP5000) men det är inte tillräckligt tycker jag. Jag vill också ha en OK kvitering i skärmen på TP5000 istället för ett litet pip eller pip pip beroende på Helt eller Reduserat pris. Har man mycket stojjiga resenerer med och mycket trafik runt och annat ljud så hörsdet inte. Har sagt till flera gånger som bussförare att du får allt visa ditt kort om du ska resa med... Då håller dom fram sitt ACCESS kort mot läsaren men då e ju riljetten redan viserad och spärrad....
			
 
			
			
				Varför skulle systemet fungera i Stockholm när det inte fungerar någonannastans? I Göteborg har det varit halvfärdigt i snart ett halvsekel. Oslo verkar inte tillämpa det utan där har politikerna blivit stämda för korruption. Andra städer har drabbats av fel och brister där systemet inte fungerar till fullo. Sedan att ERG har varit på väg mot konkurs ett flertal tillfällen gör ju inte saken bättre. 
Vad är det för fel på stämplar, pappersremsor och biljetttänger?
			
			
			
				Citat från: Tomas skrivet 16 september 2008, 11:50:50 AM
Varför skulle systemet fungera i Stockholm när det inte fungerar någonannastans?
I Stockholm har man en nu annan leverantör av mjukvaran. (Men det behöver inte heller betyda att det funkar bättre, men man kan ju hoppas).
Citat från: Tomas skrivet 16 september 2008, 11:50:50 AM
Vad är det för fel på stämplar, pappersremsor och biljetttänger?
Det anses som gammalmodigt och det är svårare att föra statistik över hur resenärerna reser.
			
 
			
			
				I städer såsom London, Helsingfors och flertal andra har dom lyckats hur bra som helst med projekt som SL Access. Visst, dom hade också lite strul i början, men det tog inte 2,5 år att installera det hela. I tex. Helsingfors funkar samma kort (snygg blå design) för resor inom innerstaden, krankommuner, förorter och t.o.m regionala resor. Där klarar dom sig dessutom med läsare som är betydligt mindre än på SL. Varför ska det vara så svårt just för SL att lyckas?   ???
			
			
			
				Och jag trodde att jag skulle få det nya kortet i och med nya säsongskortet men icke. 
Det var det gamla som kom.
			
			
			
				Vill man ha det nya måste man beställa det speciellt från SLs hemsida.
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2008, 21:59:07 PM
Och jag trodde att jag skulle få det nya kortet i och med nya säsongskortet men icke. 
Det var det gamla som kom.
Nya/Gamla, vad har jag missat? - att det skulle vara gult var ju IAF välkänt innan kortet damp ned i brevlådan!
			
 
			
			
				Citat från: Tomas skrivet 16 september 2008, 11:50:50 AM
Vad är det för fel på stämplar, pappersremsor och biljetttänger?
* Lättare att i dagens samhälle förfalska pappersbiljetter med den teknik som finns.
* Det är något som fungerar bäst vid kontanthantering som man ju vill ha bort ifrån kollektivtrafiken!
* Det är ett svåröverskådligare o mer inkorrekt system, felaktig stämpling/utebliven stämpling etc. kan ju vara smart
att försöka undvika.
* Om ett system som SL-access fungerar som tänkt är det ju fasen så mycket smidigare än att hålla reda på knögliga papperslappar!
* Svårare att föra statistik
* Lägger mer ansvar på en förare/spärrkontrollant att se till att biljetter inte blir snodda/förekommer!
* Miljöovänligare med massa papper som sällan går till återvinning utan slängs istället!
Säg nåt som varit _bra_ med stämplar, pappersremsor o biljettänger istället mer än att det är en billig teknik att införa!
Tyckte att då jag var i London sist o köpte Oyster-card att det var himmelriket i det avseendet, smidigare system får man ju leta efter!
			
 
			
			
				CitatNya/Gamla, vad har jag missat? - att det skulle vara gult var ju IAF välkänt innan kortet damp ned i brevlådan!
Periodkortet finns både till det nya Access-systemet samt det gamla kortämnet som man visar upp.
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 06 oktober 2008, 22:40:27 PM
Periodkortet finns både till det nya Access-systemet samt det gamla kortämnet som man visar upp.
Jo, jag förstod att det var det som avsågs sen, men trodde det var rätt känt att det var enbart via beställning från hemsidan som man kunde få tag på det nya kortet!
			
 
			
			
				Hej!!
Jag tycker inte Access funkar så bra för jag har nu haft ett Accesskort i en månad och jag tycker det ofta är problem men Access aparaten för n den funkar var tredje gång 
			
			
			
				CitatHej!!
Jag tycker inte Access funkar så bra för jag har nu haft ett Accesskort i en månad och jag tycker det ofta är problem men Access aparaten för n den funkar var tredje gång 
Testa att hålla kortet vid kortläsaren några sekunder längre än du brukar. Felet många gör är att bara vifta med kortet, vilket inte Access-systemet accepterar. Har själv tipsat resenärer att testat på detta, och då funkar det felfritt.
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 30 december 2008, 00:41:09 AM
Testa att hålla kortet vid kortläsaren några sekunder längre än du brukar. Felet många gör är att bara vifta med kortet, vilket inte Access-systemet accepterar. Har själv tipsat resenärer att testat på detta, och då funkar det felfritt.
Efter några månader med kortet kan jag bara säga att det fungerar sämre o sämre!!!! - Nästan uteslutande blir det 'skrivfel' då jag försöker använda det på bussen, efter två tre försök fungerar det dock! På tunnelbanan reagerar inte ens vissa spärrar fast jag lägger kortet på läsarna!!!! - får då testa en annan spärr! Då kortet var nytt kunde man hålla det ett par cm ovanför läsarna o blev igenomsläppt, finns inte en chans numer! - nån som vet om de här chippen 'slits' eller vad det är?
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 30 december 2008, 00:41:09 AM
Testa att hålla kortet vid kortläsaren några sekunder längre än du brukar. Felet många gör är att bara vifta med kortet, vilket inte Access-systemet accepterar. Har själv tipsat resenärer att testat på detta, och då funkar det felfritt.
När jag åker buss och det inte fungerar så är det inte jag som gör fel för appraten inte funkar så jag frågar bussföraren om det inte funkar och då säger hon/han ja.
			
 
			
			
				Hej!
För min del var det Accesspremiär för en vecka sedan och jag har främst använt kortet i automatspärrar (t-bana & pendeltåg) samt på buss och hittills har det funkat utmärkt vilket jag hoppas det fortsätter göra. Enda gången strulat var när personalen på Djurgårdsfärjan skulle läsa av korten med sina bärbara läsare. Tog minst två försök. Vet inte om det var läsaren som var dålig eller dom som inte lärt sig använda den ordentligt. Trodde det skulle ta längre tid att komma igenom spärrarna med Accesskortet men det går ganska smidigt. Fast det kan ju börja funka sämre när man använt det under en längre tid. Enligt SL ska man ju kunna använda & ladda om ett Accesskort i 6 år från inköpstillfället men så länge tror jag inte dom håller.
			
			
			
				Citat från: virtual1 skrivet 30 december 2008, 22:08:12 PM
Efter några månader med kortet kan jag bara säga att det fungerar sämre o sämre!!!! - Nästan uteslutande blir det 'skrivfel' då jag försöker använda det på bussen, efter två tre försök fungerar det dock! På tunnelbanan reagerar inte ens vissa spärrar fast jag lägger kortet på läsarna!!!! - får då testa en annan spärr! Då kortet var nytt kunde man hålla det ett par cm ovanför läsarna o blev igenomsläppt, finns inte en chans numer! - nån som vet om de här chippen 'slits' eller vad det är?
De gamla hederliga korten rockar fett...
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2009, 23:03:57 PM
De gamla hederliga korten rockar fett...
Äsch då! Jag har Accesskort sedan årsskiftet och åker i stort sett dagligen Nacka - Stockholms östra och åter. Alltså utsätts mitt kort för visering av konduktör med bärbar avläsare, tunnelbanespärrar och bussarnas biljettmaskiner. Hittills har det inte krånglat en enda gång, bortsett från att bussföraren som körde idag inte hade loggat in på maskinen.
Som hobbybussförare funkar det nästan lika bra, vissa bussars utrustning är inte helt komplett än, men att det fungerar så bra som det trots allt gör förvånar en född skeptiker som mig. ;)
			
 
			
			
				För mig har det fungerat perfekt sen jag skaffade det i december.
Jag har använt det på bussar, pendeltåg, tunnelbanan och Roslagsbanan och då har det kanske varit en förare i veckan ungefär som inte loggat in på maskinen (alt. sagt att den inte funkar) och då är det bara att gå förbi.
Kan tillägga att kortet har uppvisats för UL-förare i SL-land och på SL-linje körandes av Westin Buss utan att dom sagt något (vilket dom heller inte behöver göra).
			
			
			
				Skaffade Access förra veckan. Det har fungerat oklanderligt i tunnelbanans och pendelns spärrar, men i ungefär 20% av bussarna har det inte funkat. Föraren har bara viftat förbi en och sagt att det är fel, i några fall har föraren plockat fram ett eget testkort och snopet konstaterat att det inte heller funkar.
/Björn
			
			
			
				Nu finns det märken uppsatta på avläsarna (från SL) som uppmanar resenären att hålla kvar kortet tills dess att klarsignal är given. Funkar hur bra som hellst. Men klart det finns bussar där systemet kan ha fallerat på något sätt.
			
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 23 januari 2009, 12:27:59 PM
Nu finns det märken uppsatta på avläsarna (från SL) som uppmanar resenären att hålla kvar kortet tills dess att klarsignal är given. Funkar hur bra som hellst. Men klart det finns bussar där systemet kan ha fallerat på något sätt.
Jag såg det igår kväll och när man tittar snabbt så ser det ut som att det är ett märke för att maskinen är ur funktion men så var det tydligen inte.
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 23 januari 2009, 12:27:59 PM
Nu finns det märken uppsatta på avläsarna (från SL) som uppmanar resenären att hålla kvar kortet tills dess att klarsignal är given. Funkar hur bra som hellst. Men klart det finns bussar där systemet kan ha fallerat på något sätt.
Jag håller plånboken med kortet tryckt mot läsaren, stilla. Det är bara att konstatera att det är många Accessystem i bussarna som inte funkar. Är det hårdvaran som inte klarar miljön? Innerstadsbussarna verkar generellt bättre än ute i periferin.
			
 
			
			
				CitatJag såg det igår kväll och när man tittar snabbt så ser det ut som att det är ett märke för att maskinen är ur funktion men så var det tydligen inte.
Det är meningen att man ska hajja till och läsa de väl formulerade raderna ;)
CitatJag håller plånboken med kortet tryckt mot läsaren, stilla. Det är bara att konstatera att det är många Accessystem i bussarna som inte funkar. Är det hårdvaran som inte klarar miljön? Innerstadsbussarna verkar generellt bättre än ute i periferin.
Så pass? För mig var det bra länge sen jag hade någon buss där det inte fungerade, men det är väl olika från område till område. 
Det gäller ju även som förare att felrapportera när de strejkar så man kan åtgärda felet. Kanske är den benägenheten olika beroende på vart i länet man åker buss?
			
 
			
			
				Så pass? För mig var det bra länge sen jag hade någon buss där det inte fungerade, men det är väl olika från område till område. 
Det gäller ju även som förare att felrapportera när de strejkar så man kan åtgärda felet. Kanske är den benägenheten olika beroende på vart i länet man åker buss?
[/quote]
Misstänker att det är så. Vet inte hur det fungerar med reparationerna, men bussen kanske går i trafik tills reparatör kömmer? Access lagas väl inte lokalt på garagen, eller har man reservenheter man byter med?
I de flesta fall vet föraren att det inte fungerar, och viftar bara in en.
			
			
			
				i 9 av 10 fall när de inte fungerar är de handhavandefel från resenärerna, dvs man viftar med kortet eller placerar de fel på läsaren
vädligt många drar kortet från de blåa och lägger de på de gråa området ovanför och låter kortet ligga kvar på displayen, då ser dem inte om lampan lyser och flyttar kortet och maskinen reagerar med "skrivfel"