Några bussar som nyligen börjat rulla i Göteborg/Partille.
Veoliorna är ju inkörda i Umeå först...
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/GS/GS_976_Brunnsparken_080825_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/GS/GS_980_Hjalmar_Brantingspl_080820_l.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Veolia/Veolia_3874_Torslandakrysset_080827.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Veolia/Veolia_3877_NE-term_080807_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Veolia/Veolia_3879_Heden_080818_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Veolia/Veolia_3882_Hjalmar_Brantingspl_080.jpg)
//Jonas G
Undrar om Veolia lyckats fixa fram Ad blue. Deras B9S segar sig fram genom stan. ;D
Kanske blir mer sådana om det blir vägtullar... som i sthlm ::)
Citat från: Tomas skrivet 31 augusti 2008, 22:29:02 PM
Undrar om Veolia lyckats fixa fram Ad blue. Deras B9S segar sig fram genom stan. ;D
Ja vad är ad blue förnåt ???
Citat från: Tomas Fransson skrivet 31 augusti 2008, 22:30:46 PM
Ja vad är ad blue förnåt ???
Tillsats medel för att minska utsläppen från avgaserna. Motorregleringen slår bakut när tanken är tom och sänker motoreffekten till minimun. Det brukar stå något om emmisionsfel i mittdisplayen.
Citat från: Tomas skrivet 31 augusti 2008, 22:33:04 PM
Tillsats medel för att minska utsläppen från avgaserna. Motorregleringen slår bakut när tanken är tom och sänker motoreffekten till minimun. Det brukar stå något om emmisionsfel i mittdisplayen.
Det är dessutom inte bra för motorn att köra utan AdBlue. Och utsläppen blir värre än på en gammal buss. Att det överhuvudtaget går att köra utan AdBlue är för att bussen skall kunna ta sig i princip närmaste vägen till depå om brist på detta uppstår.
AdBlue fylls i en särskild tank. Lämpligen görs detta samtidigt som man tankar diesel, även om AdBlue-tanken normalt är dimensionerad så att det skall räcka att fylla den vid var fjärde dieseltankning. Men inget mår illa av om man tar för vana att göra det vid varje tankning.
AdBlue består av urea, ett ämne som finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. Normalt framställs det dock syntetiskt, och jag tror inte att det hjälper särskilt mycket att pissa i AdBlue-tanken.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2008, 22:39:41 PM
Det är dessutom inte bra för motorn att köra utan AdBlue. Och utsläppen blir värre än på en gammal buss. Att det överhuvudtaget går att köra utan AdBlue är för att bussen skall kunna ta sig i princip närmaste vägen till depå om brist på detta uppstår.
AdBlue fylls i en särskild tank. Lämpligen görs detta samtidigt som man tankar diesel, även om AdBlue-tanken normalt är dimensionerad så att det skall räcka att fylla den vid var fjärde dieseltankning. Men inget mår illa av om man tar för vana att göra det vid varje tankning.
AdBlue består av urea, ett ämne som finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. Normalt framställs det dock syntetiskt, och jag tror inte att det hjälper särskilt mycket att pissa i AdBlue-tanken.
Ad Blue tillförs efter förbränning i avgaserna. Det som beckar ihop är katalysatorn om du missar att fylla.
Citat från: Tomas skrivet 31 augusti 2008, 22:42:05 PM
Ad Blue tillförs efter förbränning i avgaserna. Det som beckar ihop är katalysatorn om du missar att fylla.
Visst! Menade katalysatorn - skrev motorn. :-[
Tack för påpekandet!
Det finns ju bussfabrikat som kan fixa rena avgaser utan adblue.... varför kan inte Volvo?? :P
Citat från: yngrot skrivet 01 september 2008, 22:17:34 PM
Det finns ju bussfabrikat som kan fixa rena avgaser utan adblue.... varför kan inte Volvo?? :P
Är det fler än Scania som fixar det utan urea/adblue?
Citat från: Jo skrivet 01 september 2008, 22:54:02 PM
Är det fler än Scania som fixar det utan urea/adblue?
MAN
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 augusti 2008, 22:19:12 PM
Några bussar som nyligen börjat rulla i Göteborg/Partille.
Veoliorna är ju inkörda i Umeå först...
Mumma så trevligt