(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/200/GUB_284_080826.jpg)
...kom GUB 284 idag. Vet inte vad det var för fel på den men han fick iallafall vagn 602 som ersättning. :)
Ett år har gått och de börjar redan krångla? :-\
Nej, de har inte börjat krångla. Men tyvärr så går bussar sönder. De rullar 12-18 timmar om dygnet, på ett underlag som är allt annat än plant och fint. Remmar går av, vattenpumpar tröttnar, biljettmaskiner börjar spotta ur sig text på Japanska och kompressorer skär ihop och flyttar till Kuba.
Skit händer.
Ja just det har alltid undrat varför det är japanska tecken på buscomautomaterna! Det ser faktiskt lite roligt ut! :)
CitatNej, de har inte börjat krångla. Men tyvärr så går bussar sönder. De rullar 12-18 timmar om dygnet, på ett underlag som är allt annat än plant och fint. Remmar går av, vattenpumpar tröttnar, biljettmaskiner börjar spotta ur sig text på Japanska och kompressorer skär ihop och flyttar till Kuba.
Skit händer.
Låter som här i Stockholm, bussar som skakar sönder av det undermåliga vägnätet.
Fast det är egentligen fantastiskt hur slitstarka bussar är egentligen, de går på det här sättet i flera år och flera hundratusen mil! Sen fortsätter de även utomlands ytterligare hundratusen mil om inte mer. De där Scania CN113-vagnarna som finns här i Uppsala är ju riktiga slitvargar, de krånglar aldrig vad jag sett och har ändå gått jättelångt och länge. Har faktiskt aldrig sett någon sån stående någon längre tid med helblinkers, inte i Uppsala i alla fall.
Citatde går på det här sättet i flera år och flera hundratusen mil!
Nu vet jag inte såhär på rak arm, men hur många stadsbussar går flera 100tusen mil? Inte så många va?
Citat från: Fredde_J skrivet 29 augusti 2008, 01:16:58 AM
Nu vet jag inte såhär på rak arm, men hur många stadsbussar går flera 100tusen mil? Inte så många va?
I en tidigare tråd så sade de att det fanns bussar där vägmätaren hade tickat om (GUB 627 och 628), och mätaren skall i någelunda moderna fordon vara graderad till 999999 KM alltså 99,99 mil. Det gäller såväl bilar som bussar som lastbilar.
Det kan du läsa om här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15043.15
Sen skall ju dessa bussar också fortsätta gå utomlands, och jag har sett gamla Uppsalabussar bussar i Tallinn än idag som har över 20 år nacken och var länge sen de exporterades.
Bara för det skall jag länka till en bild på en gammal Scania CN112 stadsbuss årsmodell 1985 fotograferad i Tallinn i april 2008...
http://www.bus-photo.net/showphoto.php?4724
...och även en Scania CN112AL 1987 också fotograferad i Tallinn. I juni 2008...
http://www.bus-photo.net/showphoto.php?5038
CitatI en tidigare tråd så sade de att det fanns bussar där vägmätaren hade tickat om (GUB 627 och 628), och mätaren skall i någelunda moderna fordon vara graderad till 999999 KM alltså 99,99 mil. Det gäller såväl bilar som bussar som lastbilar.
Det kan du läsa om här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15043.15
Sen skall ju dessa bussar också fortsätta gå utomlands, och jag har sett gamla Uppsalabussar bussar i Tallinn än idag som har över 20 år nacken och var länge sen de exporterades.
Bara för det skall jag länka till en bild på en gammal Scania CN112 stadsbuss årsmodell 1985 fotograferad i Tallinn i april 2008.
http://www.bus-photo.net/showphoto.php?4724
Jo men för mig är flera minst 2... Och 200.000 mil är väl inte speciellt vanligt för en stadsbuss?
Citat från: Fredde_J skrivet 29 augusti 2008, 01:41:51 AM
Jo men för mig är flera minst 2... Och 200.000 mil är väl inte speciellt vanligt för en stadsbuss?
Jag tog dessa som exempel, det finns många fler. Du kan själv kolla på http://www.bus-photo.net. Men visst, nya bussar med all känslig teknik kanske inte klarar så mycket som 200 000 mil, men det vet vi ju inte än...
Citat från: Oskar A skrivet 26 augusti 2008, 22:39:50 PM
...kom GUB 284 idag. Vet inte vad det var för fel på den men han fick iallafall vagn 602 som ersättning. :)
Om jag förstod det rätt så hade den fått vattenläcka.
//Niclas