Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:28:35 PM

Titel: GUB 300-304
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:28:35 PM
Det har frågats om Volvobussarna GUB 300-304 i Uppsala

Har idag fått höra att de alltså är avställda och att det inte finns planer att sätta dessa i trafik igen. Tydligen vill de också undvika att ställa på dessa igen. Istället har de tydligen plockat vissa delar från dessa och satt in i andra bussar. Det måste alltså röra sig om delar som inte är speciella för Volvo utan även passar i andra bussar. De vill helst bli av med bussarna. De har aldrig varit nöjda med dessa, desutom är de numera sunkiga

Ingen visste om de någonsin sätts i tragfik igen eller inte men de försöker att se till att de aldrig ska användas mer. Man kan gissa på att med den synen på bussarna och eftersom bussarna är sunkiga och numera inte ens kompletta så kan man anta att bussarna aldrig kommer att användas i Uppsala mer utan säljs på sikt
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Björn Ax skrivet 26 augusti 2008, 20:34:07 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:28:35 PM
Istället har de tydligen plockat vissa delar från dessa och satt in i andra bussar. Det måste alltså röra sig om delar som inte är speciella för Volvo utan även passar i andra bussar.

Det kan inte vara så att dom plockat kortmaskiner och biljettmaskiner från dom också??
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Neopland skrivet 26 augusti 2008, 20:35:37 PM
Vad är det mera man tagit från dessa bussar? Kommer de kanske rentav att skrotas?
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:36:10 PM
Citat från: hamre skrivet 26 augusti 2008, 20:34:07 PM
Det kan inte vara så att dom plockat kortmaskiner och biljettmaskiner från dom också??

Det frågade jag inte om men det skulle inte förvåna mig att det också är borta från de här bussarna. Vad jag förstod verkade det mer handla om delar till själva bussarna
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Björn Ax skrivet 26 augusti 2008, 20:37:04 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:36:10 PM
Det frågade jag inte om men det skulle inte förvåna mig att det också är borta från de här bussarna. Vad jag förstod verkade det mer handla om delar till själva bussarna

Nej det skulle inte förvåna mig heller. Eftersom vad jag har förstått så är det brist på reserv maskiner.
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:37:48 PM
Citat från: Neopland skrivet 26 augusti 2008, 20:35:37 PM
Vad är det mera man tagit från dessa bussar? Kommer de kanske rentav att skrotas?

Jag vet inte riktigt. Jag är ingen tekniker, jag kan bara köra buss, inte laga dessa. Men tydligen har man i alla fall passat på att ta rätt på saker från bussarna när det passat och satt in i andra som behövt detta bättre
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Neopland skrivet 26 augusti 2008, 20:40:55 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:37:48 PM
Jag vet inte riktigt. Jag är ingen tekniker, jag kan bara köra buss, inte laga dessa. Men tydligen har man i alla fall passat på att ta rätt på saker från bussarna när det passat och satt in i andra som behövt detta bättre
Jag tänker för man tar väl inte delar från bussar som skall säljas vidare? Förutom kortmaskinerna och den där datorn som läser upp hållplatserna.
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 26 augusti 2008, 20:59:20 PM
Citat från: Neopland skrivet 26 augusti 2008, 20:40:55 PM
Jag tänker för man tar väl inte delar från bussar som skall säljas vidare? Förutom kortmaskinerna och den där datorn som läser upp hållplatserna.

ja, det är typ sådana delar som har plockats rörarde biljett utrustning och trivector.
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Christian W skrivet 01 september 2008, 15:30:34 PM
(http://photos-869.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v316/61/94/1131813869/n1131813869_123968_6549.jpg)

(http://photos-869.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v316/61/94/1131813869/n1131813869_123969_6849.jpg)

(http://photos-869.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v316/61/94/1131813869/n1131813869_123971_7492.jpg)

(http://photos-869.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v316/61/94/1131813869/n1131813869_123973_8135.jpg)

(http://photos-869.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v316/61/94/1131813869/n1131813869_123975_8769.jpg)

(http://photos-869.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v316/61/94/1131813869/n1131813869_123976_9087.jpg)

(http://photos-869.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v316/61/94/1131813869/n1131813869_123978_9733.jpg)
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 01 september 2008, 17:59:15 PM
Citat från: Christian W skrivet 01 september 2008, 15:30:34 PM
(http://photos-869.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v316/61/94/1131813869/n1131813869_123971_7492.jpg)

Tycker de liknar en gammal neoplan modell
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Neopland skrivet 01 september 2008, 18:26:33 PM
Citat från: Johan Hansson skrivet 01 september 2008, 17:59:15 PM
Tycker de liknar en gammal neoplan modell

Ja vissa likheter finns faktiskt. Men det är ju insidan som räknas, och jag tycker att dessa var mycket skönare att åka i än de motsvarande biogasdrivna Neoplan-modellerna av samma årgång, de var inte alls lika stötiga bland annat. Det enda som var lite irriterande var att det liksom ryckte vid starten, annars tyckte jag faktiskt att de var sköna att åka i. Sen hade de en speciell lukt invändigt också, luktade någon slags olja... men de har nog gjort sitt skulle jag tro, de har gått långt och har många år på nacken, så det är nog egentligen inte mer än rätt att de försvinner. Vi får verkligen hoppas att de första Neoplan-biogasbussarna försvinner snart de också, de är jävligt skabbiga numera de med och har också gått riktigt långt. Kanske skulle GUB ha ett jätteinköp under 2009 och rensa ut samtliga bussar ur serierna 260-265, 171-176 och 721-723 och ersätta med sprillans nya Omnicity/Omnilinkar och självklart MAN Lion's City? Sen vill jag gärna också att man skall byta klädsel och inredning på de nya bussarna, de där röda sätena och de röda väggarna är väldigt skrikiga. Den har förövrigt funnits på alla nya bussar sen 1998, kanske dags för ett byte där? Om jag får ge förslag: Blåa säten och mörkgröna väggar, dessa färger är väldigt harmoniska ihop och kommer ge GUB lugnare resenärer...  ;D
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Christian W skrivet 28 september 2008, 21:27:12 PM
(http://photos-g.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_147910_6306.jpg)

(http://photos-h.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_147911_6679.jpg)
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Christian W skrivet 22 oktober 2008, 17:19:57 PM
22 okt 2008 kl 15

(http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_171985_46.jpg)

(http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_171986_345.jpg)

(http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_171987_641.jpg)

(http://photos-e.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_171988_945.jpg)

(http://photos-f.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_171989_1257.jpg)

(http://photos-g.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_171990_1561.jpg)

(http://photos-h.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_171991_1853.jpg)
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 oktober 2008, 18:23:44 PM
Citat från: Christian W skrivet 22 oktober 2008, 17:19:57 PM
22 okt 2008 kl 15

(http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_171985_46.jpg)




Man kan faktiskt nästan se på bilderna att bussarna inte har rullat på ett bra tag nu. Och nästa gång de rullar lär det väl vara för att lämna Uppsala och skickas vidare mot nya okända öden...
Vi får väl se i vilket land de hamnar i snart. Kanske blir det Kazakstan eller något sånt
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: jocke skrivet 22 oktober 2008, 18:26:07 PM
Fullmatrisskyltarna kvar? Varför?
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Ersa skrivet 22 oktober 2008, 19:01:41 PM
Citat från: jocke skrivet 22 oktober 2008, 18:26:07 PM
Fullmatrisskyltarna kvar? Varför?

Numera brukar matrisskyltar sitta kvar på bussar som exporteras, och även på de flesta vagnar som anländer till Hölöskroten.
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: jocke skrivet 22 oktober 2008, 19:49:13 PM
Där ser man. Till hölö med ett par rödingar och deala till sig en då :D

Kan man ha mycket skoj med hemma i fönstret :)
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Christian W skrivet 22 oktober 2008, 20:14:32 PM
 ;D ;D ;D
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Rickard skrivet 30 oktober 2008, 03:32:17 AM
Jag minns när de där var nya. Då var jag bara 8 år gammal, jag åkte med pappa ner på stan och så kom en av dessa och de luktade nytt när chauffören öppnade dörren och pappa bara: "Åh den här bussen är helt ny! Vad roligt!" Det här är riktigt länge sen. Det roliga är bara att han har aldrig sagt så om någon annan ny bussmodell i Uppsala. Kanske för att dessa var så pass ovanliga mitt bland alla Neoplan (vilka fanns några stycken redan då) och Scania.
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Christian W skrivet 30 oktober 2008, 13:32:05 PM
Synd GUB köpte bara 300 - 304 och inga ledbussar. :'(
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Rickard skrivet 30 oktober 2008, 16:38:04 PM
Jag fattar inte varför alla på GUB gnäller på de här stackars bussarna, de har väl funkat bra? Kan någon kritiker gå in mera på detalj i hur de krånglar? Så vitt jag kan minnas har aldrig dessa bussar krånglat rent maskinellt i alla fall. Sen jobbar jag ju inte på GUB så jag vet ju inte så mycket mer än så, men att säga att det är inte skitbussar (som vissa faktiskt säger) och att man aldrig varit nöjd med dessa kan bara bero på en sak. Märket. Eftersom GUB säkert har en massa delar till Neoplan men inte till Volvo så blir Volvo dyrare i underhåll. Bara för det krånglar de inte. Det är kommunen som inte kan betala för kvalité bara. Men det gör ont för vissa att erkänna det. Åker hellre med dessa än till exempel de fyra år nyare 370-381 som skakar så man tappar huvudet. Om Volvo B10L nu är så dåliga, vilket jag lär få höra igen, varför är de då så vanliga i andra städer men inte här? I Norrköpings stadstrafik är nästan varenda buss en sån här.
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 30 oktober 2008, 19:00:25 PM
Citat från: Rickard skrivet 30 oktober 2008, 16:38:04 PM
Jag fattar inte varför alla på GUB gnäller på de här stackars bussarna, de har väl funkat bra? Kan någon kritiker gå in mera på detalj i hur de krånglar? Så vitt jag kan minnas har aldrig dessa bussar krånglat rent maskinellt i alla fall. Sen jobbar jag ju inte på GUB så jag vet ju inte så mycket mer än så, men att säga att det är inte skitbussar (som vissa faktiskt säger) och att man aldrig varit nöjd med dessa kan bara bero på en sak. Märket. Eftersom GUB säkert har en massa delar till Neoplan men inte till Volvo så blir Volvo dyrare i underhåll. Bara för det krånglar de inte. Det är kommunen som inte kan betala för kvalité bara. Men det gör ont för vissa att erkänna det. Åker hellre med dessa än till exempel de fyra år nyare 370-381 som skakar så man tappar huvudet. Om Volvo B10L nu är så dåliga, vilket jag lär få höra igen, varför är de då så vanliga i andra städer men inte här? I Norrköpings stadstrafik är nästan varenda buss en sån här.

Jag jobbar inte heller på GUB. Jag bara känner andra som gör det. Jag har inte heller kört varken 300-304 eller andra bussar av samma modell. När det gäller 300-304 har jag bara åkt i dessa

Av de jag pratat med på GUB har jag aldrig träffat på någon som direkt gillar bussarna. Vissa accepterar att köra de här bussarna medan andra avskyr dessa. Däremot har jag inte träffat på någon som gillar busstypen här i Uppsala. Har bara träffat förare som accepterar men inte mer. Det är riktigt att andra städer har betydligt fler bussar av den här typen. Där är de säkert också mer omtyckta

Hade man här i Uppsala haft en tradition att hålla sig till Volvo hade nog 300-304 var mer populära än de kom att bli. Då hade det funnits mer reservdelar till bussarna. Förarna hade också haft en helt annan vana vid Volvo än de har. Det är nog en av anledningarna till att den här busstypen är mer omtyckt i andra städer än i Uppsala

Jag tyckte att bussarna var sämre att åka i än jämnåriga Neoplan. Dels upplevde jag motorbullret som mer märkbart i 300-304 än Neoplan. Men jag tyckte också att inredningen kändes mer kall och steril. Neoplan upplever jag som lite mer ombonade på något sätt. Värst tyckte jag var belysningen i 300-304 som jag upplevde som väldigt kylig. I slutet av sin tid i trafik upplevde jag bussarna också som väldigt sunkiga. Sista gången jag åkte i en av de här bussarna var i våras. Bussen gick på linje 9. Inredningen kändes rätt sunkig. Dessutom var det minst ett fönster som hade fått vatten mellan glasen så det skvalpade vatten i fönsterrutan. Sånt ger väldigt dåligt intryck när man ser att det skvalpar vatten i rutan. Så totalt sett upplevde jag bussen som en trist och väldigt sunkig buss som sjöng på sista versen

Jag tror aldrig att bussarna kommer i trafik igen. De har gjort sitt i Uppsala. Alla som jag har pratat med som åtminstone verkar kunna lite om bussarna hos GUB säger att bussarna aldrig kommer att sättas i trafik igen. Så det finns egentligen bara två möjligheter kvar. Antingen säljs bussarna till ett annat land eller så går de till skrot. Vi får se vilket det blir
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Christian W skrivet 13 november 2008, 21:51:24 PM
igår 12 nov 2008

(http://photos-g.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_194910_6424.jpg)

(http://photos-h.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_194911_6957.jpg)

(http://photos-a.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_194912_7457.jpg)

(http://photos-b.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_194913_8046.jpg)

(http://photos-c.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_194914_8555.jpg)

(http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_194916_6046.jpg)

(http://photos-f.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_194917_6565.jpg)

(http://photos-h.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_194919_7589.jpg)
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: AO skrivet 13 november 2008, 21:55:43 PM
Trevlig bussmodell att åka tycker jag.Tråkigt att Volvo slutade att tillverka låggolvsbussar med liggande motorer och nu bara bygger med stående motorer som bullrar betydligt mer...
Titel: SV: GUB 300-304
Skrivet av: Rickard skrivet 14 november 2008, 20:09:03 PM
Citat från: AO skrivet 13 november 2008, 21:55:43 PM
Trevlig bussmodell att åka tycker jag.Tråkigt att Volvo slutade att tillverka låggolvsbussar med liggande motorer och nu bara bygger med stående motorer som bullrar betydligt mer...

Volvo B12B LE har väl liggande motor? Men det är i och för sig bara lågentré.