Hej!
Jag undrar hur många busstillverkare som har mittmotor på sina busschassin idag? Här i Sverige så verkar ju Volvo vara ensamma om detta koncept. Konceptet är egentligen inte så dumt, de nya Volvobussarna bullrar det egentligen inte mera än ett annat chassi med bakmotor. Dessutom blir väl väghållningen bättre?
Väghållningen kanske blir bättre, men vid halka tappar de fästet mycket tidigare än bussar med motorn monterad i bak.
Ja men jag har sett bussar med bakmotor som spinner loss rätt friskt också vid nysnö eller bara vid halka. Nu i vintras till exempel när jag åkte med en Neoplan biogasbuss i Uppsala till ett ärende, så blev passagerarna uppmanade att gå längre bak i bussen när chauffören ville köra ut, anledningen till detta var att "vi skulle gå längre bak för att tynga ner bakarslet, jag kommer inte iväg annars." Dessa bussar har ju bakmotor men är ändå tydligen lätta "där bak"...
Citat från: Neopland skrivet 24 augusti 2008, 01:23:08 AM
Ja men jag har sett bussar med bakmotor som spinner loss rätt friskt också vid nysnö eller bara vid halka. Nu i vintras till exempel när jag åkte med en Neoplan biogasbuss i Uppsala till ett ärende, så blev passagerarna uppmanade att gå längre bak i bussen när chauffören ville köra ut, anledningen till detta var att "vi skulle gå längre bak för att tynga ner bakarslet, jag kommer inte iväg annars." Dessa bussar har ju bakmotor men är ändå tydligen lätta "där bak"...
Humm, undrar vilken vagn det var. Annars är våra Neoplaner(speciellt gasbussarna) de bästa vi har haft vad det gäller att ta sig fram i halka, t.o.m. våra gamla 113-vagnar var sämre.
Citat från: Neopland skrivet 23 augusti 2008, 23:32:44 PM
Hej!
Jag undrar hur många busstillverkare som har mittmotor på sina busschassin idag? Här i Sverige så verkar ju Volvo vara ensamma om detta koncept. Konceptet är egentligen inte så dumt, de nya Volvobussarna bullrar det egentligen inte mera än ett annat chassi med bakmotor. Dessutom blir väl väghållningen bättre?
Volvo tager B12M modellen af programmet til næste år, og så er der slet ingen tilbage.
Hej !
Ska Volvo verkligen lämna mittmotorkonceptet ?
Vad skulle vara orsaken till detta ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 24 augusti 2008, 11:02:26 AM
Hej !
Ska Volvo verkligen lämna mittmotorkonceptet ?
Vad skulle vara orsaken till detta ?
Mvh Peter Ö
En kanske inte allt för vild gissning. Det säljer för dåligt och man har redan svårt med lönsamheten som det är. Genom att begränsa antalet varianter finns pengar att spara. Utanför Norden är marknaden för mittmotorn ganska begränsad och även här tycker jag på senare år ha märkt en trend att många åkare köper B12B istället för M så någon större risk att tappa kunder tror jag inte man behöver oroa sig för, inte minst för att det inte finns någon konkurrent på markanden med mittmotorkoncept. Men om det nu stämmer är det ju lite synd ändå med en epok som går i graven (B9S räknas INTE! ;)).
Det är väl även krav från länshuvudman på låggolv som styr över till bakmotor.
Citat från: Z skrivet 24 augusti 2008, 01:31:43 AM
Humm, undrar vilken vagn det var. Annars är våra Neoplaner(speciellt gasbussarna) de bästa vi har haft vad det gäller att ta sig fram i halka, t.o.m. våra gamla 113-vagnar var sämre.
Svar till Z: Det var någon av de där gasbussarna med den fyrkantiga takkåpan (140-161), själv blev jag ganska förvånad att den faktiskt började spinna. När passagerarna gick längre bak så gick det i alla fall bättre, vilket måste betyda att de inte är så jättetunga bak. Däremot så minns jag att jag bytte till ledvagnen GNR 607 (GUB 266) på resecentrum och den hade bättre framkommlighet.
Får jag gissa fritt tror jag inte mittmotorbussen kommer försvinna bara att b12 ´:orna kommer tas ut produktion, redan nu säljs b9b till 7700 så det är väl kanske troligt att b12:an bara ersätts av b9m som inte är lika törstig
Tror nästan jag också. Mittmotorkonceptet är inte så dumt och de flesta bussarna för länstrafik från Volvo är just mittmotorbussar. Det är lite typiskt Volvo att ha mittmotorbussar och de skulle förlora lite av sin identitet om de lade ner konceptet, jag tycker att det är rätt konstigt att fler tillverkare inte har mittmotorbussar... Det närmaste jag kan hitta är ju Mercedes som har frontmotor till vissa bussar (alltså inte minibussar utan vanliga fullstora) finns även en del tillverkare i östeuropa som har frontmotorchassin, dock inga andra som har mittmotor. Skulle vara modellen Ikarus 260/280 då, men de har väl Volvo chassi? Och de är dessutom en gammal konstruktion.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 augusti 2008, 12:38:47 PM
B9 motorn görs inte för mittmotorchassien, av kostnadsskäl vore det knappast någon vits att konstruera ytterligare en version, det är ju inte på linjetrafiksidan som B12M har någon större avsättning idag utan på turistbussmarknaden och där finns nog inga bekymmer med att styra över kunderna till bakmotor.
Jo B9S är ju en mittmotorbuss i allra högsta grad! :) Det är den enda bussen i Sverige med mittmotor och lågt golv. ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 augusti 2008, 12:49:34 PM
Ja ja, men nu var det inte braskaminsvarianten som debatterades utan mittmotor.
Det som Volvo introducerade iom B655/755 och via B58 och B10M nu är B12M, B9S är ingen mittmotorbuss i den bemärkelsen och man kommer knappast att saluföra chassien för turistbussar med den motorplaceringen.
B9S togs fram för att Volvo inte skulle bli totalt avhängda vad gäller ledbussar med lågentré.
Jo den har motorn mellan axlarna vid sidan om, det tycker jag är mittmotor. Den har ju drivning på mittaxeln så den borde ju ha avsevärt mycket bättre väghållning än andra ledbusschassien med motorn bak. Dessutom Låggolvsbussarna Volvo B7/B10LA har ju bakmotor och säljer bra så att Volvo inte kan sälja låggolvsledbussar med bakmotor håller jag nog inte med om. Sen har vi ju Volvo B9LA samt B12BLEA, de har ju lågentré och är ledbussar, dock inte så vanliga men ändå...
Citat från: Neopland skrivet 24 augusti 2008, 12:58:50 PM
Jo den har motorn mellan axlarna vid sidan om, det tycker jag är mittmotor. Den har ju drivning på mittaxeln så den borde ju ha avsevärt mycket bättre väghållning än andra ledbusschassien med motorn bak. Dessutom Låggolvsbussarna Volvo B7/B10LA har ju bakmotor och säljer bra så att Volvo inte kan sälja låggolvsledbussar med bakmotor håller jag nog inte med om. Sen har vi ju Volvo B9LA samt B12BLEA, de har ju lågentré och är ledbussar, dock inte så vanliga men ändå...
B9S är inte att jämföra med en B12M med motorn placerad i centerlinjen. Visst båda driver på mittaxeln (vilket iofs är bra) med sidplaceringen får till följd att viktfördelningen blir fel vilket kan ställa till det vid start i halka. Däremot så slipper man svansviftningstendenserna som en pusher kan uppvisa. B7L(A) som ersatte B10L(A), (gasvarainten undantagen) är nedlagd sedan länge och ersatt av B9L(A) diesel och gas, båda dessa var och är låggolvschassin, inget annat. Dessa har ju hittils inte sålt i någon större utsträckning i Sverige, kunderna har valt B9S istället. B9S finns ju både som låggolv (7500) och lågentré (8500). B12BLEA är nog för dyr för att bli en succé som tätortsbuss, skulle det däremot leta sig ner en B9B i den modellen kan vi nog få se en del sådanna på vägarna.
Citat från: Kim skrivet 24 augusti 2008, 10:57:05 AM
Volvo tager B12M modellen af programmet til næste år, og så er der slet ingen tilbage.
Kan man framställa en godsbuss med aktersnurra?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 augusti 2008, 14:22:12 PM
Ja visst!
Helmark o vanHool finns ju i parti med dylika.
Redan på -80 talet byggdes det en på Scania chassi med Ajokki/Delta kaross, bussen blir ju högre än om motorn ligger i mitten så några 3,35-3,40 höga godsbussar lär inte byggas
(http://www.truckstop.nu/forum/images/smiles/icon_redface.gif)
Jag formulerar om frågan:
Skulle Volvo kunna leverera en godsbuss med aktersnurra?
Jag har ofta funderat över detta eftersom jag inte sett en enda Volvogodsbuss med mittmotor.(Det kan ju förstås ha förbigått mig)
Vi får se hur det blir.
Det kan ju vara så att B12M försvinner på grund av motorbyte / modellbyte. Redan nu använder man den amerikanska varianten av D13 motorn i Nordamerika i Prévosts bussar. Om jag inte tar fel har Prévost bara bakmotor.
Vi får se om det kommer en B13M och en B13B med motor från Skövde eller om det är slut med mittmotorbussar för Volvos del. Jag skulle bli lite förvånad om Volvo släpper den nisch man har, men den som lever får se?
Denne diskusjonen har vært opp på norske Busspraten også, og der kom man fram til at det mest sannsynlig er de liggende motorene (B12M og B12B) som Volvo vil legge ned, fordi en liggende motor er vanskeligere å vedlikeholde enn en stående (ifølge noen av debattantene). Så motoren kan for eksempel gjenoppstå som B12R eller B13R. Når man da ikke vil produsere en liggende motor kan man heller ikke få plass til den på midten uten at gulvet blir veldig høyt. B7R, B9R og B9S har alle stående motor. I Asia finnes visst også B12R, hvor 12-literen står bakerst.
(Jeg har aldri sett inn i motorrommet på en buss, så dette er basert på det de andre skrev.)
Bokstavene betyr vel da som følger?:
B = liggende, bakmontert
M = liggende, midtmontert
R = stående, bakmontert
S = stående, sidemontert
L = (stående, side/bak-montert? ? ? ?)
Citat från: Johan B skrivet 24 augusti 2008, 11:09:40 AM
En kanske inte allt för vild gissning. Det säljer för dåligt och man har redan svårt med lönsamheten som det är. Genom att begränsa antalet varianter finns pengar att spara. Utanför Norden är marknaden för mittmotorn ganska begränsad och även här tycker jag på senare år ha märkt en trend att många åkare köper B12B istället för M så någon större risk att tappa kunder tror jag inte man behöver oroa sig för, inte minst för att det inte finns någon konkurrent på markanden med mittmotorkoncept. Men om det nu stämmer är det ju lite synd ändå med en epok som går i graven (B9S räknas INTE! ;)).
Ja, B12M sælger kun godt i Norden.. Trenden i dag er bakmotor busser.
Der bliver lavet en del om på Volvo's busprogram til næste år, desværre kan jeg ikke fortælle om det før Volvo selv har offentligt gjort informationerne.
B12M forsættes dog i Brasilien og til markeder udenfor Europa, men den bliver fremover ikke produceret i Europa og til kunder i Europa.
Citat från: Kim skrivet 24 augusti 2008, 18:34:19 PM
Ja, B12M sælger kun godt i Norden.. Trenden i dag er bakmotor busser.
Der bliver lavet en del om på Volvo's busprogram til næste år, desværre kan jeg ikke fortælle om det før Volvo selv har offentligt gjort informationerne.
B12M forsættes dog i Brasilien og til markeder undenfor Europa, men den bliver fremover ikke produceret i Europa og til kunder i Europa.
Då har vi lite spännade att se fram emot då.
Citat från: Kim skrivet 24 augusti 2008, 10:57:05 AM
Volvo tager B12M modellen af programmet til næste år, og så er der slet ingen tilbage.
Hva med Temsa Opalin, Er den for liten til å telle her?
//Fredrik
äntligen
Citat från: michael k skrivet 25 augusti 2008, 12:13:56 PM
äntligen
Var det på tiden att jag föreslog Opalin eller hur menar du?
//Fredrik
mittmotorbrummkonceptet :(
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 augusti 2008, 17:02:32 PM
Ja visst, man byggde ju i början på B12:ans liv ett antal vanHool expressbussar med inbyggt motorrum för Swebus så jag kan aldrig tänka mig att D12 motorn bygger mer på höjden jmf med Scanias 6 cyl motor.
Allt jox som trycks in i motorrummen idag i miljöns tecken gör redan idag att installationen av pannkaksmotorn är betydligt högre än förr.
Så jag kan tänka mig att skillnaden i total bygghöjd mellan stående och liggande motorer blir såpass liten att det inte anses lönt att hålla liv i pannkakskonstruktionen.
Jag hörde tex att iom att Euro 4 infördes så bygger motorinstallationen såpass mycket mer i höjdled att VanHool Astral skulle få alltför litet bagageutrymme.
Klart at bulleret er mere merkbart for meg med en B12M enn en B12B. Kjørte Swebus 6337 i går. Den gir bra med lyd. Ikke så ille med 6335 eller 6336. Hørtes ut til at det var en liten lekkasje av eksos noen et sted i 6337. Gromlyd vil jeg kalle dette :)
Jag vet inte varför ni tycker B12M bullrar och har lite bagageutrymme? I hög fart är det snarare vindbruset som hörs mest. Och många bakmotorbussar har ju ett vinande ljud från växellådan (om det är automat) som hörs ända fram. Sen har man ju plats för bagage där bak eftersom motorn sitter längre fram, varken större eller mindre än för en bakmotorbuss. Tycker inte att konceptet är så dumt faktiskt och är rätt förvånad att fler tillverkare inte har gjort samma sak. På bussar med lågt golv kan jag förstå varför man väljer att ha motorn bak men inte på vanliga bussar med normalgolv.