I år är det 20 år sedan det blev lagligt att mot en rundlig summa få lov att pryda sitt fordon med sin alldeles egen nummerskylt. Att en del fordon numera dock verkar permanent sakna den främre plåten får väl tillskrivas fartkameror och trängselskattekameror.. 8) :o ::)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=818224 (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=818224)
Men, när det fortfarande var länsbokstäver som gällde så var oftast landshövdingens fordon märkta med nr 1, exv O1 osv. Var detta kutym eller var det bara så att landshövdingens fordon var de första som fördes in i bilregistret?
Tänk att få ha en skylt med exv. OA 1
;D :D
/B
Vad jag hört av mina föräldrar så var det en regel som kom på 50 talet, att hövdingen skulle ha nr 1. Detta skulle lösas på frivillig bas, men i Värmland fick man snällt vänta på att en herre i Säffletrakten skulle sälja sin bil, han vägrade att släppa S1.
Citat från: Clabbe skrivet 20 augusti 2008, 19:14:42 PM
Vad jag hört av mina föräldrar så var det en regel som kom på 50 talet, att hövdingen skulle ha nr 1. Detta skulle lösas på frivillig bas, men i Värmland fick man snällt vänta på att en herre i Säffletrakten skulle sälja sin bil, han vägrade att släppa S1.
Var inte Stockholm undantaget eftersom kungen skulle ha A1?
/Jonas
Nja, Stockholm stad hade ju ingen landshövding. Stockholms län hade B1 för landshövdingen.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 augusti 2008, 23:17:40 PM
Nja, Stockholm stad hade ju ingen landshövding.
Å andra sidan fanns det ju en överståthållare, och han hade väl rimligen också en bil?