(http://www.moment21.se/pics/gs2.jpg)
Idag fick man skaka runt med GS 2 i några timmar. Få människor upskattar nog de här Skrammeloplanerna men jag tillhör inte dem längre i vart fall, jag tycker om dem mer och mer ;D. 5-stegad automat i en buss som rimligtvis inte behöver det den kastar i femman i 65, nivåreglering som gör att du måste styra emot på rakväg enbart för att vägen lutar lite, all form av materia i bussen är i upplösningstillstånd så fort du råkar viska potthål sen lukten av gammal mercedes diesel det finns bara ett ord för det Neoplan bussarnas motsvarighet till bilarnas Citroën.
Detta du beskriver känns verkligen igen ;)
Våra 382-385 är ungefär lika fast i 12 meter version och stående motor på vänster sida.
//Niclas
Låter som en tråkig buss att köra.. :P
Citat från: yngrot skrivet 20 augusti 2008, 10:49:30 AM
Låter som en tråkig buss att köra.. :P
Ja nästan alla neoplan är tråkiga att köra.
Kör den på nivåregleringen gäller det att hålla i ratten och styra mot annars ligger man i diket. Så varje dag är en utmaning. :P
Trevligt! Lyckades själv få den på bild i fredags.
Dessa bussar har i 12 metersversionerna eller längre motorn längsmonterad på vänster sida. Såg en ledbuss Neoplan N4421 på London Stansted airport nu i sommras. Den hade dörr konfigurationen 2-2+2-2 alltså har den den bakersta dörren där motorn skall vara. Då borde väl dessa också ha motorn på höger sida längst bak för länder med vänstertrafik? Såvida motorn inte är tvärställ på dessa... Högerstyrda Mercedes Citaro har dock samma motorplacering som de vänsterstyrda varianterna och kan därmed inte ha en dörr bakom bakaxeln på den engelska marknaden (åkte med några ledbussar i London).