Så kom vi då till resans slut. I Kangerlussuaq kunde Clipper inte gå in till kaj utan vi fick stiga ned i gummibåtar och åka med dem sista biten. Där väntade bussar för transfer till flygplatsen. Kangerlussuaq har Grönlands största flygplats och den enda som kan ta stora plan som Airbus 300 och Boeing 737. Härifrån flög vi till Kastrup.
Kangerlussuaq (på danska Søndre Strømfjord) ligger några mil norr om polcirkeln. Så när jag fem dagar senare passerade polcirkeln vid Juoksengi i Tornedalen och blev tillfrågad om jag passerat polcirkeln förut kunde jag sanningsenligt svara:
- Ja, men bara två gånger förut. Den senaste veckan alltså.
Bussar väntade på kajen för att ta oss till Lufthavnen. Bland annat denna:
(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/kangerlussuaq_1.JPG)
Den bussen blev dock fullsatt så jag fick åka med denna i stället:
(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/kangerlussuaq_2.JPG)
Trots att Kangerlussuaq bara har cirka 600 invånare är det ganska vidsträckt och därför finns det bybuss. Inte av det större slaget men med relativt tät trafik. Jag hittade ingen turlista men uppskattade intervallet till 15 eller 20 minuter.
(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/kangerlussuaq_3.JPG)
Den enda riktiga turistbussen jag såg på Grönland var denna, även om den är till åren kommen.
(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/kangerlussuaq_4.JPG)
Så några bilder på hur man löser frågan om förstärkning av handbromsen. Det är Leyland-bussen på bild 1 som får denna assistans:
(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/kangerlussuaq_1b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/kangerlussuaq_1c.JPG)
Lutade det nedåt mot lastkajen i första bilden eftersom man inte "förstärkt" handbromsen där? ;)
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 augusti 2008, 20:44:39 PM
Lutade det nedåt mot lastkajen i första bilden eftersom man inte "förstärkt" handbromsen där? ;)
//Fredrik
Jag vet inte, men det var ett kortare uppehåll på första bilden. Den sista bilden är tagen på samma ställe men ett par timmar senare.
Lækkert med alle de billeder fra Grønland. Jeg har aldrig gidet rejse til Grønland når der er så få busser :-)
Leyland bussen er 2hand fra Nuuk/Godthåb.
Citat från: Kim skrivet 19 augusti 2008, 22:25:54 PM
Lækkert med alle de billeder fra Grønland. Jeg har aldrig gidet rejse til Grønland når der er så få busser :-)
Leyland bussen er 2hand fra Nuuk/Godthåb.
Jag tyckte det fanns vissa tecken i den som tydde på att den kom från Köpenhamn. Men det kan ju ha varit så att Nuuk hade samma spec på sina bussar. Nuvarande ägaren är en dansk resebyrå, för övrigt den som arrangerade hela kryssningen. Albatros Travel hade kontor i Kangerlussuaq, där det för övrigt jobbade en svensktalande dansk.
Jag vet att frågan är lite OT. Men tog du bilder på själva flygplatsen? Det skulle vara intressant att se hur en grönländsk flygplats som har internationell trafik med Airbus 300 och Boeing 737 ser ut :D
Jag är imponerad Staffan. Att Du ens lyckades få till det där Kangerlassegrejset. Jag faststår vid de danska namnen på Grönland, således kommer jag att fortsätta kalla det för Søndre Strømfjord. Det går i alla fall att uttala.
Intressant med bilder från Grönland. Intressant dessutom att se att det finns samma regler kvar på Grönland som i Danmark med fordonsspecifikationerna tryckta vid dörren.
Tack för svepet, Staffan! Jag vill också till Grönland, men är flygrädd.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 augusti 2008, 23:30:21 PM
Jag vet att frågan är lite OT. Men tog du bilder på själva flygplatsen? Det skulle vara intressant att se hur en grönländsk flygplats som har internationell trafik med Airbus 300 och Boeing 737 ser ut :D
Jodå. Det kommer bilder på min blogg lite längre fram.
Landningsbanan sägs vara lika lång som en landningsbana på Kastrup är bred. Lite överdrivet men det krävs i alla fall specialutbildning för att få starta och landa på Kangerlussuaq (utöver den vanliga flygplatskännedomen alltså). Det är därför också som Greenland Air har ensamrätt på trafiken där. Men det är ett bra flygbolag med mycket hög service. Priserna är svårt att bedöma.
Apropå flygplatser: flygplatsen i Nuuk ligger så illa till - men man har inte mycket val - att 30 procent av flygningarna måste avlysas på grund av vädret. Här kan bara småplan som Dash 7 landa.
Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 02:50:11 AM
Intressant med bilder från Grönland. Intressant dessutom att se att det finns samma regler kvar på Grönland som i Danmark med fordonsspecifikationerna tryckta vid dörren.
Som synes är bussarna försedda med registreringsskyltar av danskt snitt. Dock inledes de alltid med bokstäverna GR.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 09:37:24 AM
Som synes är bussarna försedda med registreringsskyltar av danskt snitt. Dock inledes de alltid med bokstäverna GR.
Nu er Grønland jo en del af Danmark, derfor har de Danske nummerplader på i Grønland!
Der har aldrig kørt Leyland DAB 7-1024L i København. Bussen er leveret fra ny til Nuuk i 1988.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 09:37:24 AM
Som synes är bussarna försedda med registreringsskyltar av danskt snitt. Dock inledes de alltid med bokstäverna GR.
Danmark har på allra sista tiden inför EU-skyltar precis som Sverige. Fast Danmark är visst sist i hela EU med detta. Men Grönland har väl inte infört detta? De är inte med i EU trots att de tillhör Danmark. Såg du om EU-skyltar trots detta fanns? Eller fortsätter de med de gamla vanliga danska skyltarna där?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 augusti 2008, 10:11:27 AM
Danmark har på allra sista tiden inför EU-skyltar precis som Sverige. Fast Danmark är visst sist i hela EU med detta. Men Grönland har väl inte infört detta? De är inte med i EU trots att de tillhör Danmark. Såg du om EU-skyltar trots detta fanns? Eller fortsätter de med de gamla vanliga danska skyltarna där?
Nej, jag såg inga EU-skyltar. Inte ens bussarna av årets modell hade det.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 augusti 2008, 10:11:27 AM
Danmark har på allra sista tiden inför EU-skyltar precis som Sverige. Fast Danmark är visst sist i hela EU med detta. Men Grönland har väl inte infört detta? De är inte med i EU trots att de tillhör Danmark. Såg du om EU-skyltar trots detta fanns? Eller fortsätter de med de gamla vanliga danska skyltarna där?
De Danske EU skilte er ikke inført endnu, de kommer til næste år. Og det bliver frivilligt om man vil have en EU nummerplade på sin danske bil.
(Fra EU-oplysningen.dk) Spørgsmålets fulde ordlyd:
Hvornår kommer der danske EU-nummerplader?
Svar
Folketinget har med lov nr. 309 af 19. april 2006 besluttet, at EU-nummerpladen kan indføres som en frivillig ordning i Danmark.
Forordningen om gensidig anerkendelse af registreringslandets kendingsbogstaver for motorkøretøjer m.v. indebærer, at Danmark skal anerkende EU-nummerplader fra andre medlemslande som gyldigt nationalitetsmærke. Det medfører dog ikke at Danmark skal indføre egne EU-nummerplader. Efter nogen tids debat i Folketinget såvel som i medierne besluttede Folketinget imidlertid at indføre EU-nummerpladen som en frivillig ordning i forbindelse med indførelsen af digital registrering.
I praksis betyder det, at det sandsynligvis fra efteråret 2009 overlades til ejeren eller brugeren af det enkelte køretøj at beslutte, om det pågældende køretøj skal føre EU-nummerpladen. Det falder sammen med indførelsen af et Digtial Motor Register (DMR). Ja, Grønland står uden for EU..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 09:35:34 AM
Jodå. Det kommer bilder på min blogg lite längre fram.
Landningsbanan sägs vara lika lång som en landningsbana på Kastrup är bred. Lite överdrivet men det krävs i alla fall specialutbildning för att få starta och landa på Kangerlussuaq (utöver den vanliga flygplatskännedomen alltså). Det är därför också som Greenland Air har ensamrätt på trafiken där. Men det är ett bra flygbolag med mycket hög service. Priserna är svårt att bedöma.
Hei!
Jeg fløy med Air Greenland Boeing 737 fra Oslo lufthavn Gardermoen til Kypros for 4 år siden. En velholdt maskin med, som du sier ovenfor, en besetning med god service. Air Greenland er å anbefale! Flyet var innleid som ekstrafly av My Travel Airways.
Mvh Inge Løvoll