Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Frässe skrivet 18 augusti 2008, 18:02:20 PM

Titel: Var är huvud säkring?
Skrivet av: Frässe skrivet 18 augusti 2008, 18:02:20 PM
Jag fick el fel på min buss och den ej växlade mer. Innan fler saker trasigt i el-systemet innan bli helt stopp. Fick ny buss och TX reserv eller verkstad åkt ut och startat igen. . Man sade att huvud säkring lösit ut. Huvud säkring bestämmer över andra säkringar som då utlösta om huvudsäkring lösit ut trots att säkringar är hela.

Var sitter huvud säkring? Finns flera? Varför har man sådan? Är det med knapp för trycka återställa eller sådan man har i bilar som måste bytas ut? I bil det är olika ström och man se skillnad på säkring färger.
Titel: SV: Var är huvud säkring?
Skrivet av: JDS skrivet 18 augusti 2008, 18:51:30 PM
Citat från: Frässe skrivet 18 augusti 2008, 18:02:20 PM
Jag fick el fel på min buss och den ej växlade mer. Innan fler saker trasigt i el-systemet innan bli helt stopp. Fick ny buss och TX reserv eller verkstad åkt ut och startat igen. . Man sade att huvud säkring lösit ut. Huvud säkring bestämmer över andra säkringar som då utlösta om huvudsäkring lösit ut trots att säkringar är hela.

Var sitter huvud säkring? Finns flera? Varför har man sådan? Är det med knapp för trycka återställa eller sådan man har i bilar som måste bytas ut? I bil det är olika ström och man se skillnad på säkring färger.

Vilket garage jobbar du på?
Titel: SV: Var är huvud säkring?
Skrivet av: Leif D skrivet 18 augusti 2008, 19:03:53 PM
Citat från: Frässe skrivet 18 augusti 2008, 18:02:20 PM
Jag fick el fel på min buss och den ej växlade mer. Innan fler saker trasigt i el-systemet innan bli helt stopp. Fick ny buss och TX reserv eller verkstad åkt ut och startat igen. . Man sade att huvud säkring lösit ut. Huvud säkring bestämmer över andra säkringar som då utlösta om huvudsäkring lösit ut trots att säkringar är hela.

Var sitter huvud säkring? Finns flera? Varför har man sådan? Är det med knapp för trycka återställa eller sådan man har i bilar som måste bytas ut? I bil det är olika ström och man se skillnad på säkring färger.
'

En säkring, observera det, är inget som ska användas som strömbrytare.
Säkringar är ett skydd för överbelastning i elektriska kretsar. Går en säkring, så finns det ett fel eller en överbelastning.
Eftersom bussar arbetar med 24 volt system, så har man även ganska stora strömmar. Tänk då också på att det är strömmen som är farlig, inte spänningen.
Människokroppen tål inga stora strömmar, endast 0,04 A (40 mA) ger hjärtsvikt, 0,02 A (20 mA) ger muskelkramp. I en buss sitter det väl oftast säkringar på 6, 10 eller 20 A, alltså mångdubbelt av vad människokroppen klarar. Huvudsäkringar, som troligtvis sitter i batterilådan (huvudsäkringar ska sitta nära den ursprungliga strömkällan) är bedömt på 100 - 150 A.

Med detta vill jag då säga att de här är inget som Du ska pilla på utan att ha kunskaper om hur det ska hanteras.
Din arbetsgivare borde ha upplyste dej om detta och även om att det alltid finns risk för brand, om man återställer säkringar gång på gång utan att kontrollera orsaken till att säkringen löser.

/Leif D
Titel: SV: Var är huvud säkring?
Skrivet av: JDS skrivet 18 augusti 2008, 19:34:13 PM
Citat från: Leif D skrivet 18 augusti 2008, 19:03:53 PM
Eftersom bussar arbetar med 24 volt system, så har man även ganska stora strömmar. Tänk då också på att det är strömmen som är farlig, inte spänningen.
Människokroppen tål inga stora strömmar, endast 0,04 A (40 mA) ger hjärtsvikt, 0,02 A (20 mA) ger muskelkramp. I en buss sitter det väl oftast säkringar på 6, 10 eller 20 A, alltså mångdubbelt av vad människokroppen klarar. Huvudsäkringar, som troligtvis sitter i batterilådan (huvudsäkringar ska sitta nära den ursprungliga strömkällan) är bedömt på 100 - 150 A.

Leif, nu förvirrar du nog mer än du informerar! 24 volt är under normala omständigheter en för låg spänning för att lyckas driva livsfarliga strömmar genom kroppen. Det är därför man kan ha modelljärnvägar med sådana spänningar. Startmotorn i bussen drar många ampere, men det är besvärligt (dock inte omöjligt) att få in dem i kroppen!

Man kan skada sig ändå, men då främst av sekundära faror såsom att föremål tar eld eller genom bländning från ljusbågar. Det är inte direkt farligt med hänsyn till spänningen att byta/återställa batterisäkringen en gång för mycket, däremot riskerar man förstås att elda upp bussen, bli synskadad eller få handen sönderbränd av en ljusbåge.

Men jag är fortfarande nyfiken på vilket garage frågeställaren kör på...
Titel: SV: Var är huvud säkring?
Skrivet av: Leif D skrivet 18 augusti 2008, 19:44:41 PM
Citat från: JDS skrivet 18 augusti 2008, 19:34:13 PM
Leif, nu förvirrar du nog mer än du informerar! 24 volt är under normala omständigheter en för låg spänning för att lyckas driva livsfarliga strömmar genom kroppen. Det är därför man kan ha modelljärnvägar med sådana spänningar. Startmotorn i bussen drar många ampere, men det är besvärligt (dock inte omöjligt) att få in dem i kroppen!

Man kan skada sig ändå, men då främst av sekundära faror såsom att föremål tar eld eller genom bländning från ljusbågar. Det är inte direkt farligt med hänsyn till spänningen att byta/återställa batterisäkringen en gång för mycket, däremot riskerar man förstås att elda upp bussen, bli synskadad eller få handen sönderbränd av en ljusbåge.

Men jag är fortfarande nyfiken på vilket garage frågeställaren kör på...

Tyck vad du vill, men jag har ju nyss fått lära mej att man t.ex. kan starta ett godståg, genom att förslagsvis mata motorerna med 30 V och 2000 A. Inbilla inte mej att det skulle vara ofarligt.
Det du gör i en modelljärnväg, är ju att du med en skyddstransformator, dels skiljer anläggningen från jord, dels begränsar strömmen till mycket låg nivå (samtidigt som ju spänningen är ganska blygsam också förståss).
Du vet, även om jag är gammal som fan, så minns jag ju min ellära ganska bra, spec som jag nyligen fått en uppfräschning i ämnet.

Rent konkret, så är det strömmen och storleken på den, som är det farliga, oberoende av spänning.
Titel: SV: Var är huvud säkring?
Skrivet av: JDS skrivet 18 augusti 2008, 20:48:39 PM
Citat från: Leif D skrivet 18 augusti 2008, 19:44:41 PM
Tyck vad du vill, men jag har ju nyss fått lära mej att man t.ex. kan starta ett godståg, genom att förslagsvis mata motorerna med 30 V och 2000 A. Inbilla inte mej att det skulle vara ofarligt.

Nej, det är inte ofarligt. Någon kan exempelvis bli överkörd av tåget. Men om vi verkligen vet att spänningen till banmotorerna är 30 volt, så är den i detta ögonblick precis lika farlig eller ofarlig oavsett om motorströmmen är 2000 A eller 2 mA. Problemet är ju i detta fall (i huvudsak), att kretsen hanterar höga spänningar dels i form av tillförd spänning, vid stort pådrag, och dels i form av motorernas självinduktion ("mot-emk") som finns där när loket är i rörelse, även om man har allting avstängt. Därför vet vi inte vilken spänning vi har i motorkretsen, och därför stoppar vi inte in fingrarna där.

Citat från: Leif D skrivet 18 augusti 2008, 19:44:41 PM
Det du gör i en modelljärnväg, är ju att du med en skyddstransformator, dels skiljer anläggningen från jord, dels begränsar strömmen till mycket låg nivå (samtidigt som ju spänningen är ganska blygsam också förståss).

Nej då, strömmen är inte alls på en mycket låg nivå; ett litet lok kan gott och väl dra 1 A vilket är många gånger den livsfarliga strömmen. Huruvida anläggningen är skild från jord eller inte spelar ingen roll i sammanhanget, eftersom du på modelljärnvägen lätt kommer i kontakt med både plus- och minuspol (respektive både fas och nolla, på Märklinanläggningar m fl). Om du påstår att strömmen från ett bussbatteri är farlig så måste du i konsekvensens namn erkänna att modelljärnvägen blir lika farlig om man driver den med bussbatteriet, vilket man mycket väl kan göra.

Citat från: Leif D skrivet 18 augusti 2008, 19:44:41 PM
Du vet, även om jag är gammal som fan, så minns jag ju min ellära ganska bra, spec som jag nyligen fått en uppfräschning i ämnet.
Rent konkret, så är det strömmen och storleken på den, som är det farliga, oberoende av spänning.

Jag håller med om att du verkar ha gott minne, men det hjälper ju inte om du skulle råka komma ihåg fel saker. Strömmen är det farliga, men hur stor den blir vid beröring är beroende av spänningen. Du känner kanske till Ohms lag. Motståndet R i kroppen är det som avgör hur stor strömmen I blir vid spänningen U över de två kroppsdelar, som berör två punkter med olika elektrisk potential. Blöt tunga mot 4,5V-batteri: liten resistans => stor ström => gör ont medan torr hud mot 4,5V-batteri: stor resistans => liten ström => gör mindre ont.

För fullständighetens skull ska det påpekas att även strömkällans egen resistans har betydelse. Ett torrbatteri är alltså inte exakt lika farligt som exempelvis en transformator som ger samma spänning, men utan att ljuga alltför mycket kan man säga att det inte har någon större betydelse om vi talar om de förhållanden som är aktuella i bussmanöverströms- eller modelljärnvägsfallet.

Jag vill också för säkerhets skull påpeka att diskussionen mellan mig och Leif i den här frågan absolut inte får åberopas som skäl för att testa något som man annars skulle ha låtit bli!
Titel: SV: Var är huvud säkring?
Skrivet av: Leif D skrivet 18 augusti 2008, 21:04:02 PM
Citat från: JDS skrivet 18 augusti 2008, 20:48:39 PM
Jag vill också för säkerhets skull påpeka att diskussionen mellan mig och Leif i den här frågan absolut inte får åberopas som skäl för att testa något som man annars skulle ha låtit bli!

Med tanke på den texten, så lägger vi ner diskussionen tycker jag, vi är nog ändå på samma nivå.

Alltså, tänk på elfaran, rör inte sånt du inte har kunskap om !
Titel: SV: Var är huvud säkring?
Skrivet av: Lars skrivet 18 augusti 2008, 21:57:32 PM
Hej!
Jag återgår till första frågan och svaret är nog lika olika som det finns bussmodeller men säkringen sitter oftast i närheten av batterierna, Äldre bussar hade säkringar som brann av och måste bytas ut t.ex volvo B58 på de nyare B10 orna så satt det en återställningsbar säkring under en gummipropp på elboxen i batterivagnen som kunde dras ut. den utlöste ofta om man glömde lägga ur växeln på en manuell buss och vred på nyckeln utan att trampa ner kopplingen (vilket man inte ska göra). Det blev då för stor ström genom säkringen när startmotorn försökte köra hela bussen!
På vissa nyare Volvo saknas det huvudsäkring eftersom det inte längra är lagkrav på detta i Sverige (om det inte blivit det igen).

Lars