(http://www.jsbild.se/muppmapp/Blixtresor_BKJ969_Parlrallyt_20080816D.jpg)
En äkta...
(http://www.jsbild.se/muppmapp/Fd_SJ_0389_Parlrallyt_20080816D.jpg)
och en falsk.
Mycket snygga bilder på en fin karosstyp!
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 16 augusti 2008, 23:57:13 PM
(http://www.jsbild.se/muppmapp/Blixtresor_BKJ969_Parlrallyt_20080816D.jpg)
En äkta...
Shit asså! Den är ju sjukt läcker! Mycket putsande och fejande innan rallyt misstänker jag..
Det där personliga regnumret på den "falska" Ekebybussen, "MB16534", har det burits av någon tidigare "äkta" Ekebybuss? Hade man någon buss som var likadan som denna (fd SJ) buss?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2008, 13:40:57 PM
Mja, MB 16534 motsvarar ScV BF76 -67 523885 som senare blev GJL724, om det var en SKV hade den samma karossutseende som Ekeby:s BKJ969.
MB 16534:s egentliga registreringsnummer är FUS 172. Fd SJ Buss 0389. Den blev så småningom museibuss hos Swebus med nummer 6. Ekeby-utförandet har alltså gjorts av Helsingborgtrafikens Musieiförening. Denna buss har aldrig ägts av Ekeby Trafikförening till skillnad från den "äkta". Den ägs för övrigt i dag av Blixt Resor i Ekeby, som väl kan betraktas som något slags efterföljare till Ekebys beställningstrafik.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2008, 19:08:33 PM
Jag avsåg ju den "rätta" MB 16534, d.vs den som en gång faktiskt hade detta reg nummer innan nummerreformen 1972 och det var den bussen som framgår av mitt inlägg, svaret på Björns undran.
Staffans svar gäller bussen som idag bär numret MB 16534 som personlig regplåt.
Bara ifall någon blev förvirrad....
Jo, det var förstås det jag menade. Det är inte lätt att beskriva en förvirrad verklighet. :)
Läckra bussar, även om den ena är falsk. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2008, 12:10:20 PM
Trevligt!
Man kan notera att den nyare av dem två har sina enkla torkararmar i behåll medans den äldre under SJ tiden fått parallelarmar av nyare snitt (kanske även eldrivet länkage?)
Skillnaden i förarplatsens utseende samt hjulhusen syns ju även de tydligt på dessa fina bilder.
Inget eldrivet under SJ-tiden. Och förarplatsen såg ut så här i SJ 0389 försommaren 1987 fotograferad vid garaget i Gränna.
Jodå, den gick fortfarande i trafik.
(http://web.telia.com/~u36132237/images/045.jpg)
/Micke
Hej hej!
Jag efterlyser bilder på bussar hos Ekeby Trafikförening jämte fakta om dem, fram till 1927.
Mvh
Jan G