Det har nog inte undgått någon att Uppsalas Volvo Säffle med bakplattform nu är borta och har blivit historia. Det känns lite vemodigt tycker i alla fall jag men samtidigt förstår man ju att det var oundvikligt
Har en fråga om bakplattformar. Finns det någon buss kvar i trafik nu med bakplattform? Eller var Uppsalas bussar de allra sista i Sverige? Vilka har haft bussar med bakplattform? Fanns det några som hade precis identiska bussar med Uppsalas?
Om du menar i "modern" tid så hade Södertälje några vagnar med bakplattform, det var pga stor mängd barnvagnar på vissa linjer.
Om vi går tillbaks till ca 1970 och tidigare, däremot, så var det vanligt med bakplattform över hela landet, även i Uppsala. Då var det ett arv från tvåmansbetjäningens tid.
(Björn
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 juli 2007, 13:15:56 PM
Om du menar i "modern" tid så hade Södertälje några vagnar med bakplattform, det var pga stor mängd barnvagnar på vissa linjer.
Om vi går tillbaks till ca 1970 och tidigare, däremot, så var det vanligt med bakplattform över hela landet, även i Uppsala. Då var det ett arv från tvåmansbetjäningens tid.
(Björn
Jag borde nog förtydligat med att jag menar "modern tid". Ödlorna i Uppsala från 1950-talet vet jag hade bakplattform och en sådan finns ju också bevarad. Men om vi kan utgå då från omkring 1970 och framåt när det gäller min fråga
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 juli 2007, 13:02:49 PM
Det har nog inte undgått någon att Uppsalas Volvo Säffle med bakplattform nu är borta och har blivit historia. Det känns lite vemodigt tycker i alla fall jag men samtidigt förstår man ju att det var oundvikligt
Har en fråga om bakplattformar. Finns det någon buss kvar i trafik nu med bakplattform? Eller var Uppsalas bussar de allra sista i Sverige? Vilka har haft bussar med bakplattform? Fanns det några som hade precis identiska bussar med Uppsalas?
Borås Lokaltrafik köpte under en tioårsperiod med start i början av 80-talet ett ganska stort antal Volvo/Wiima-bussar med bakplattform, de hade nr 198-214, 218-229, 232-242 samt 248-257. Idag är alla dessa borta. Om även de fem Volvo/Säffle 243-247 hade bakplattform kommer jag inte ihåg på rak arm - får skylla på att de blev ganska kortlivade hos BL...
Vad menas med bakplattform? ??? Bild?
Citat från: Kaxen skrivet 03 juli 2007, 15:11:26 PM
Vad menas med bakplattform? ??? Bild?
Har tyvärr ingen digitalbild att illustrera med men med bakplattform avses att det är ståplatser längst bak i bussen istället för sittplatser. En slags plattform bakom och intill bakersta dörren.
Citat från: Kaxen skrivet 03 juli 2007, 15:11:26 PM
Vad menas med bakplattform? ??? Bild?
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/index.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/index.html)
Polarbuss i Umeå hade åtminstone en Säffle med bakplattform under 90-talet, men jag vet inte om den finns kvar. Möjligt att den kanske går som flygbuss ibland?
Citat från: M224 skrivet 03 juli 2007, 16:12:26 PM
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/index.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/index.html)
Aha, tack. Nåt sånt har jag inte sett tidigare...
SL hade ju en H2 (Volvo B10M Säffle) med bakplattform ett tag på 80-talet. Den var silverfärgad med röda ränder. Den har varit uppe för diskussion här på BS förut men jag minns ändå inte vad som hände med den sedan :-[.
De 5 bussarna som BL hade gick med bakplattform. När jag en gång åkte med en av dem till Knalleland så fanns det inga säten heller i platformen. Möjligen kan detta gällt enbart en av dem.
Buss i Väst övertog alla 5 eftersom de behövde äldre bussar. 4 hamnade i i närheten av Borås och en av dem hos VL i Vänersborg. Av de tre som Landvetterbuss förvärvade så fanns det två varianter på sätestyget. Vad gällde den buss som Horredstrafiken förvärvade så monterades in ytterligare säten. BL hade tydligen monterat in en bakre soffa och i den som Horred hade sattes in en soffa för bakre dörren. Denna buss hade radionr 45078 och brandskadades i Älekulla. Därefter stod en en tid på Kinna Bil AB. mvh Sören
Bakplattform (och dörrställning 1-0-1 resp. 2-0-1) hade väl i princip alla Kålleredsbussarnas och Mölndalsbussarnas bussar under 70-talet och början av 80-talet. Dessa bolag hade också många Wiimabussar.
Tjörns Omnibustrafik hade ett par korta B10M-50 / Säffle med bakplattform, har för mig att dörrställningen var 2-0-2. Skall leta upp bild.
//Jonas G
Citat från: S Svensson skrivet 03 juli 2007, 23:13:46 PM
De 5 bussarna som BL hade gick med bakplattform. När jag en gång åkte med en av dem till Knalleland så fanns det inga säten heller i platformen. Möjligen kan detta gällt enbart en av dem.
Buss i Väst övertog alla 5 eftersom de behövde äldre bussar. 4 hamnade i i närheten av Borås och en av dem hos VL i Vänersborg. Av de tre som Landvetterbuss förvärvade så fanns det två varianter på sätestyget. Vad gällde den buss som Horredstrafiken förvärvade så monterades in ytterligare säten. BL hade tydligen monterat in en bakre soffa och i den som Horred hade sattes in en soffa för bakre dörren. Denna buss hade radionr 45078 och brandskadades i Älekulla. Därefter stod en en tid på Kinna Bil AB. mvh Sören
Efter att ha funderat lite på detta så har jag också kommit fram till att även dessa fem Volvo/Säffle, BL 243-247, hade plattform bak. BL satte aldrig in säten baktill i dessa under den tid de rullade i Borås, däremot kan man ha gjort det i samband med att de såldes. BL 248-257 fick däremot en riktig ombyggnad med säten hela vägen där man fick titta noga för att se att det gjorts i efterhand. Detta gjordes när de övergick från ren stadstrafik till landsbygdstrafik. Även några ur serien 237-242 fick säten insatta längst bak när de blev skolbussar men detta var en betydligt enklare ombyggnad.
Bakplattformar är jättebra, där kan man packa in en hel skolklass eller ett mycket stort antal berusade studenter.
Hej
Har inte Vilhelmina Taxi´s nya vanhool ledbussar av modell T9 bakplattform. Kan nästan svära på det när jag gick förbi och tittade in i en i början av Juni.
Jämtlandsbuss och sedemera Swebus hade gott om grönvita Volvo plattformsbussar med Säfflekaross i Östersunds stadstrafik fram till december 2000. Några stod på NNT i Gävle för 1-2 år sedan varav en var tänkt att räddas av Jemtlands Veteranbilsklubb. NNT var tydligen för dyra så JVBK hade inte råd att köpa lös ens en enda. Är dessa vagnar kvar i Gävle idag, eller är de skeppade österut?
Varför används inte plattformsbussar idag? Av säkerhetsskäl?
Hade ju varit idealiskt på innerstadslinjer där många resenärer åker korta sträckor (i Sthlm tex linje 76E/47E/4E).
Citat från: LinusA skrivet 04 juli 2007, 22:19:03 PM
Varför används inte plattformsbussar idag? Av säkerhetsskäl?
Hade ju varit idealiskt på innerstadslinjer där många resenärer åker korta sträckor (i Sthlm tex linje 76E/47E/4E).
Bra fråga. På en bakre plattform (som nog kan göras med lägre golv idag) kan man ju klämma in många fler barnvagnar och rullstolar än i dagens lågentrébussar.
Citat från: LinusA skrivet 04 juli 2007, 22:19:03 PM
Varför används inte plattformsbussar idag? Av säkerhetsskäl?
Hade ju varit idealiskt på innerstadslinjer där många resenärer åker korta sträckor (i Sthlm tex linje 76E/47E/4E).
Dels verkar det ju inte som att de tillverkas några sånna idag. Iaf inte några Scania Omnilinkar/Volvo bussar.
Och de som har funnits i SL-området har ju varit för gamla för att få gå i innerstaden.
Citat från: Kvarne skrivet 05 juli 2007, 06:48:48 AM
Dels verkar det ju inte som att de tillverkas några sånna idag. Iaf inte några Scania Omnilinkar/Volvo bussar.
Och de som har funnits i SL-området har ju varit för gamla för att få gå i innerstaden.
Såg vi inte en bild för ett tag sedan här på BS föreställande en nytillverkad Säffle med bakplattform som skulle till Danmark? Eller minns jag fel? Att OmniLink inte funkar säger väl sig självt :).
Der kører rigtigt mange busser med bagplatform i Danmark. Eksempelvis : http://dab-silkeborg.dk/billede.php?id=3147 (http://dab-silkeborg.dk/billede.php?id=3147)
Jeg har selv detaljerede fotos, men kan ikke uploade nogen steder. Billeder kan sendes til interesserede.
Citat från: LinusA skrivet 04 juli 2007, 22:19:03 PM
Varför används inte plattformsbussar idag? Av säkerhetsskäl?
Hade ju varit idealiskt på innerstadslinjer där många resenärer åker korta sträckor (i Sthlm tex linje 76E/47E/4E).
Det har väl också med det faktum att göra att man nu oftast lägger motorn längst bak på grund av lågentréskravet. Då blir det svårt att ha en platform där med skulle jag tro.
Verspieder:
Vet du om ULTRA har kvar någon av de Säffle-bussar de hade med bakplattform?
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 juli 2007, 23:21:02 PM
Tjörns Omnibustrafik hade ett par korta B10M-50 / Säffle med bakplattform, har för mig att dörrställningen var 2-0-2. Skall leta upp bild.
//Jonas G
Stämmer. Tre stycken tror jag de var. Men anledningen till plattformen var att dessa köptes från Luftfartsverket Arlanda.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 03 juli 2007, 23:32:21 PM
Efter att ha funderat lite på detta så har jag också kommit fram till att även dessa fem Volvo/Säffle, BL 243-247, hade plattform bak. BL satte aldrig in säten baktill i dessa under den tid de rullade i Borås, däremot kan man ha gjort det i samband med att de såldes. BL 248-257 fick däremot en riktig ombyggnad med säten hela vägen där man fick titta noga för att se att det gjorts i efterhand. Detta gjordes när de övergick från ren stadstrafik till landsbygdstrafik. Även några ur serien 237-242 fick säten insatta längst bak när de blev skolbussar men detta var en betydligt enklare ombyggnad.
Borås Lokaltrafik hade från början avsikten att behålla dessa Säffle-bussar även efter sommaren 1995. De hann också få nummer 001-005. De kunde också ses i tätortstrafiken från och med hösttidtabellen. Innan Säfflarna 034-036 levererats hade BL 26 nya bussar till lika många omlopp, så det var rätt vanligt att 001-005 hoppade in, fortfarande med bakplattformen intakt.
Men tidigt på hösten 1995 (när 34-36 kommit) såldes de till olika Buss i Väst-företag enligt ovan. BL:s avsikt från början var att sälja Wiimorna 238-242 i stället, men dessa blev kvar och fick de något ologiska numren 095-099. De rullade sedan fram till början av 2000-talet.
Detta är också förklaringen till att numren 001-005 till synes saknades hos BL. 006 och 007 fick fd 258 och 259, Volvo B10BLE Carrus City och sedan blev det 008 på de bussar som levererades till trafikstarten i mitten av juni 1995. Inte mindre än 29 stadsbussar levererades 1995, 008-036.
Citat från: christianm skrivet 05 juli 2007, 07:41:48 AM
Såg vi inte en bild för ett tag sedan här på BS föreställande en nytillverkad Säffle med bakplattform som skulle till Danmark? Eller minns jag fel? Att OmniLink inte funkar säger väl sig självt :).
Hej
Jo den kom til Ditobus i Holbæk (DK.)
Tar mig friheten att länka dessa bilder från dab.Silkeborg.dk
(http://dab-silkeborg.dk/billeder/PICT2961.JPG)
(http://dab-silkeborg.dk/billeder/PICT4291.JPG)
Citat från: Ronni Svensson skrivet 26 juli 2007, 10:57:01 AM
Hej
Jo den kom til Ditobus i Holbæk (DK.)
Även Karosseriverken i Backaryd har byggt om ett par mindre Mercedes-bussar med bakplattform för just Ditobus.
(http://www.savenfjord.nu/backaryd.JPG)
Citat från: 76 skrivet 04 juli 2007, 15:30:02 PM
Bakplattformar är jättebra, där kan man packa in en hel skolklass eller ett mycket stort antal berusade studenter.
Visst är dessa super, jag kommer ihåg att det kommunala bussbolaget i Helsingborg hade en sådan under test. Detta borde finnas kvar i en eller annan form idag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2007, 11:22:45 AM
Även Karosseriverken i Backaryd har byggt om ett par mindre Mercedes-bussar med bakplattform för just Ditobus.
Hej
så er det et par busser mere jeg skal kigge efter, når jeg er i Vestsjælland næste gang
Der køre mange Volvo busser med bagperron i Vestsjælland, og her ser vi en af de omtalte busser
(http://www.imagebanana.com/img/um64gsx2/Bent2520Thykj25E6r25204462520som2520.jpg)
Bent Thyjær vogn 446 (Volvo 8700) i Fuglebjerg den 260406 (foto Ronni Svensson)
Citat från: Ronni Svensson skrivet 26 juli 2007, 21:17:58 PM
Hej
så er det et par busser mere jeg skal kigge efter, når jeg er i Vestsjælland næste gang
Der køre mange Volvo busser med bagperron i Vestsjælland, og her ser vi en af de omtalte busser
(http://www.imagebanana.com/img/um64gsx2/Bent2520Thykj25E6r25204462520som2520.jpg)
Bent Thyjær vogn 446 (Volvo 8700) i Fuglebjerg den 260406 (foto Ronni Svensson)
Hade ingen aning om att det ens existerade Volvo 8700 med bakplattform
denna ser högre ut än vanligt, är de fler än 2 trappsteg fram?
Citat från: homer skrivet 26 juli 2007, 22:38:42 PM
denna ser högre ut än vanligt, är de fler än 2 trappsteg fram?
Hej
Jeg finder ud af det, når jeg tage på en tur i vestsjælland næste gang
Citat från: christianm skrivet 05 juli 2007, 07:41:48 AM
Såg vi inte en bild för ett tag sedan här på BS föreställande en nytillverkad Säffle med bakplattform som skulle till Danmark? Eller minns jag fel? Att OmniLink inte funkar säger väl sig självt :).
Du menar kanske den här?
(http://web.telia.com/~u08301941/Ditobus%20619.jpg)