Nåväl, bussen på första bilden har en dryg vecka på nacken kan man väl säga ;-) - men den är IAF så ny att den inte hunnit märkas med inventarie eller radionummer! - Kutsenitsarna på de nedersta bilderna tycker jag är riktigt häftiga, kul med nya sådana i trafik - dessa ska köras på de nyinrättade Områdesbussarna i Linköping! - en till hade kommit (643, BNB 117) men fanns inte inne för ögonblicket då, tre stycken till kommer också (644-646)
(http://img255.imageshack.us/img255/9562/orust06201lz1.jpg)
(http://img182.imageshack.us/img182/1773/orust06411ps6.jpg)
(http://img329.imageshack.us/img329/898/orust06421mb5.jpg)
Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2008, 19:01:52 PM
Nåväl, bussen på första bilden har en dryg vecka på nacken kan man väl säga ;-) - men den är IAF så ny att den inte hunnit märkas med inventarie eller radionummer! - Kutsenitsarna på de nedersta bilderna tycker jag är riktigt häftiga, kul med nya sådana i trafik - dessa ska köras på de nyinrättade Områdesbussarna i Linköping! - en till hade kommit (643, BNB 117) men fanns inte inne för ögonblicket då, tre stycken till kommer också (644-646)
(http://img182.imageshack.us/img182/1773/orust06411ps6.jpg)
(http://img329.imageshack.us/img329/898/orust06421mb5.jpg)
Fina bilder!
Jag har inte sett denna busstyp förut. Det ser ut som Mercedesbussar men Kutsenits är väl en Volkswagenmodell?
Speciell design finns det interiörbilder??? på 641 mfl.
Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 20:39:40 PM
Det är väll inga Kusentis. Kusentis är ju Volkswagen av service buss typ. Dessa är ju Hydra III
Det var Virtual1 som skrev "Kutsenitsarna på de nedersta bilderna" i sitt ursprungsinlägg. Det var därför jag antog att de var Kutsenintsbussar.
Bussarna har inget med Volkswagen att göra, de är Kutsenits egen konstruktion, men de går tydligen att få med olika bas, såsom MERCEDES ATEGO eller MAN TGL.
Drivsystemet är hydraliskt, dvs de lär inte ha konventionella växellådor, utan drivs med hydraulmotorer. Hydraultryck får man då från huvudmotorn, som väl även skapar värme och ström kan man gissa. Modellen heter i denna storlek allafall HYDRA -CITY III.
Här går det att läsa mer HYDRA -CITY (http://www.kutsenits.at/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=56)
Citat från: Leif D skrivet 16 augusti 2008, 20:45:38 PM
Bussarna har inget med Volkswagen att göra, de är Kutsenits egen konstruktion, men de går tydligen att få med olika bas, såsom MERCEDES ATEGO eller MAN TGL.
Drivsystemet är hydraliskt, dvs de lär inte ha konventionella växellådor, utan drivs med hydraulmotorer. Hydraultryck får man då från huvudmotorn, som väl även skapar värme och ström kan man gissa. Modellen heter i denna storlek allafall HYDRA -CITY III.
Här går det att läsa mer HYDRA -CITY (http://www.kutsenits.at/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=56)
Tack för informationen. Då faller bitarna på plats.
Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2008, 19:01:52 PM
(http://img255.imageshack.us/img255/9562/orust06201lz1.jpg)
Vill nog påstå att FHJ317 är bra mycket äldre än någon vecka.....
Jag har själv en rejält suddig bild tagen på bussen ungefär 300 meter längre bort, tagen 2008-03-12, vilket då stämmer skapligt med CBR också, där fordonet togs i bruk 2008-02-25.
Till saken hör kanske att det ska komma ytterligare Scania dubbeldäckare, men med någon spansk kaross tror jag. Uffe R kan säkert upplysa om det.
Citat från: Leif D skrivet 16 augusti 2008, 21:03:29 PM
Vill nog påstå att FHJ317 är bra mycket äldre än någon vecka.....
Jag har själv en rejält suddig bild tagen på bussen ungefär 300 meter längre bort, tagen 2008-03-12, vilket då stämmer skapligt med CBR också, där fordonet togs i bruk 2008-02-25.
Till saken hör kanske att det ska komma ytterligare Scania dubbeldäckare, men med någon spansk kaross tror jag. Uffe R kan säkert upplysa om det.
Det har varit tal om att Veolia har beställt ett antal Scania med Ayats-kaross. Lösa rykten eller är det något som är påväg hit?
EDIT: Tack för bilderna skulle jag ju haft med också :)
Hu vilka fula rymdskepp i Linköpings stadsdelar.
Citat från: Bussmicke skrivet 16 augusti 2008, 21:56:39 PM
Hu vilka fula rymdskepp i Linköpings stadsdelar.
Ja inte var de vackra. På vilka linjer ska dessa gå? . / Henrik
Citat från: Leif D skrivet 16 augusti 2008, 21:03:29 PM
Vill nog påstå att FHJ317 är bra mycket äldre än någon vecka.....
Jag har själv en rejält suddig bild tagen på bussen ungefär 300 meter längre bort, tagen 2008-03-12, vilket då stämmer skapligt med CBR också, där fordonet togs i bruk 2008-02-25.
Till saken hör kanske att det ska komma ytterligare Scania dubbeldäckare, men med någon spansk kaross tror jag. Uffe R kan säkert upplysa om det.
Det var ju det jag skrev, missade du smileysen? ";-)"
Citat från: OSkar000 skrivet 16 augusti 2008, 21:24:33 PM
Det har varit tal om att Veolia har beställt ett antal Scania med Ayats-kaross. Lösa rykten eller är det något som är påväg hit?
EDIT: Tack för bilderna skulle jag ju haft med också :)
Helt sant, bekräftat av Orusttrafikens driftchef! - han kom dock inte ihåg vad karosstillverkaren hette!
Även områdesbussarna är med Biogas, om någon har missat detta !
Citat från: dajo skrivet 17 augusti 2008, 19:25:56 PM
Även områdesbussarna är med Biogas, om någon har missat detta !
Nej, varför skulle vi missa det, biogas är normalt bränsle i Linköping, dessutom har bussarna gastankar på taket och CNG-dekaler på massa ställen.
Trevligt med dubbeldäckare, de kanske skulle varit ledade också? Efterfrågan tycks ständigt stiga. På linje 49 tar man bort dubbeldäckaren på en tur:
http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____10745.aspx (http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____10745.aspx)
Kutsinitsarna har nästan samma mått som Stockholms Spårvägars Essingecapitoler, litt H23. Det låga golvet skördar dock sittplatser, men även ståplatser lustigt nog.
Kutsinitsen L 9,8 m, B 2,35 m, sittplatser 19, stående 16
H23 Capitol L 10,5 m, B 2,36 m, sittplater 34, stående 32
/Ted
Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2008, 19:01:52 PM
(http://img182.imageshack.us/img182/1773/orust06411ps6.jpg)
(http://img329.imageshack.us/img329/898/orust06421mb5.jpg)
Hoppas designchefen fick sparken efter detta... :o Intressant lösning på torkarna, man kunde väl ha placerat dem spegelvänt så föraren får bättre sikt och slipper får en "board" av smuts och vatten. Har väl alltid varit självklart att torkarna ska vända på förarens sida på alla fordon? På vänsterstyrda fordon ska de vända på vänstersidan och vice versa? Man MÅSTE ju inte göra allt krångligt och tvärtom...
Måste man inte göra det krångligt?? :P Jag som trodde det fanns specialister för sånt.... ;D för så känns det som...
Citat från: yngrot skrivet 03 september 2008, 07:48:08 AM
Måste man inte göra det krångligt?? :P Jag som trodde det fanns specialister för sånt.... ;D för så känns det som...
Absolut! Och inte minst i detta fall... :-\