Inte bara Kalmar som kan helt enkelt ;-) - Det är knappt en vecka sen de här dök upp till Veolia i Linköping, två vagnar ute på provkörning nu och sen är det ut i normal linjetrafik som gäller från och med måndag och hösttidtabell! - fick tyvärr inte 3643:an på bild, men nåja :-) - som bonus får ni några inredningsbilder samt vetskapen att sex stycken kortvagnar kommer också, antagligen för att ersätta kortmercorna som numer används av Orusttrafiken tillfälligt!
(http://img529.imageshack.us/img529/1315/connex36401sm6.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/7553/connex36411so3.jpg)
(http://img255.imageshack.us/img255/1470/connex36421in0.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/3673/connex36441yx9.jpg)
(http://img255.imageshack.us/img255/889/connex36451mq5.jpg)
(http://img329.imageshack.us/img329/4471/veolia3641int1kx9.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/4679/veolia3641int2gn0.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/2426/veolia3641int3xq4.jpg)
Tack för dessa bilder på en trevlig bussmodell!
Tack för detta!
3643 heter för övrigt EEC710
//Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 augusti 2008, 15:08:08 PM
Tack för detta!
3643 heter för övrigt EEC710
//Uffe
Vassegoda, i morgon kommer en rapport om Orusttrafikens nytillskott =)
Trevligt, man skulle varit med...
Fina bussar! Hade jag fått bestämma så hade dock tankarna på taket blivit röda i stället för vita.
Trevligt :)
De visade sig inte igår när jag var på snabbvisit i Linköping. Jaktsäsongen/semstern börjar för mig nästa fredag.
Citat från: OSkar000 skrivet 15 augusti 2008, 19:17:55 PM
Trevligt :)
De visade sig inte igår när jag var på snabbvisit i Linköping. Jaktsäsongen/semstern börjar för mig nästa fredag.
En stod nästan större delen av eftermiddagen just vid resecentrum, den borde du lätt kunnat fångat ;-)
Citat från: virtual1 skrivet 15 augusti 2008, 19:23:30 PM
En stod nästan större delen av eftermiddagen just vid resecentrum, den borde du lätt kunnat fångat ;-)
Med tanke på att kameran stod hemma på skrivbordet var det inte så lättfångat ;)
Jag passerade kring 16:10 (kom med 30 från åvg då, Veolia 2455).
Vilka fantastiska bussar ;D! Alla MAN har körts nu i tio dagar nu utan att stannat, det är man inte bortskämd med när när det gäller Volvo biogas
Citat från: Tribben skrivet 28 augusti 2008, 12:48:45 PM
Vilka fantastiska bussar ;D! Alla MAN har körts nu i tio dagar nu utan att stannat, det är man inte bortskämd med när när det gäller Volvo biogas
Då har ni mer tur än vi har i Borås för där krångla de mkt i början en del beroende på gaskvalitet men även en del på trilskande datorer.... Veolia kostra på sig hela rutor ... med tanke på en annan tråd..
Citat från: yngrot skrivet 28 augusti 2008, 13:51:12 PM
Då har ni mer tur än vi har i Borås för där krångla de mkt i början en del beroende på gaskvalitet men även en del på trilskande datorer.... Veolia kostra på sig hela rutor ... med tanke på en annan tråd..
Med tanke på att Linköping är första stad som körde på biogas, så är nog gasens barnsjukdomar över här, med god och jämn kvalitet.
Vad gäller bussarna och deras tillförlitlighet, förutsatt att gasen är ok, så märker man ju att tillförlitligheten ökar avsevärt, per generation bussar.
MAN-bussarna är ju generation 4 i Linköping, Volvo-ledbussarna och en del 2-axliga är ju generation 3 (finns ju några få generation 3½ också). Bussarna i generation 2, äldre 2-axliga Volvo och små Mercedes är ju på väg bort, när nu beställda bussar kommer.
Generation 1, Neoplan är ju borta sedan länge, men funkade ju inte så vidare bra, även om de rullade på med en del problem och bränder.
Generation 2, har ju brunnit bra de också, men har väl annars haft ganska mycket problem, som väl ändå hanterats på hyfsat sätt.
Generation 3, är väl de som trotts allt gått relativt bra, även om det inte är hundraprocentigt.
Vi får hoppas att generation 4 blir i nivå minst med vanliga dieselvagnar.
Leif
Undrar var inte scania cr112 vagns nr 5348-5352 Generations 1 sen när neoplan kom längre fram var generation 2?
För jag kommer ju ihåg att det stod i tidningen i corren att det skulle test köras under en tid o det skulle vara 5 bussar då
Då kommer jag ihåg att det var dom vagns nr som jag skrev tidigare :-)
Men jag kommer inte ihåg vilket årtal det var som det stod i tidningen men tror det var någon 92-96
Citat från: Peter G skrivet 28 augusti 2008, 23:52:28 PM
Leif
Undrar var inte scania cr112 vagns nr 5348-5352 Generations 1 sen när neoplan kom längre fram var generation 2?
För jag kommer ju ihåg att det stod i tidningen i corren att det skulle test köras under en tid o det skulle vara 5 bussar då
Då kommer jag ihåg att det var dom vagns nr som jag skrev tidigare :-)
Men jag kommer inte ihåg vilket årtal det var som det stod i tidningen men tror det var någon 92-96
Du har förvisso rätt i det du skriver, även om jag för min del tänkte serieproducerade fordon.
Dessa fem, är ju ombyggda testfordon, tre av det dessutom de gamla tryckackumulatorbussarna.
Provvagnarna togs i bruk sommaren 1992 och läser man i minnet, så tycks det ha varit tämligen ostabilt till en början, med mycket stopp och dålig gas.
Sommaren 1996 byggdes den permanenta produktionsanläggningen för biogas och i februari 1997 började först Volvo och därefter Neoplan biogasbussar att serielevereras. Under sommaren började de gå mer frekvent men problemen var tydligen omfattande i början. Enligt en lista daterad 27/4-98 fanns då följande biogasbussar hos Näckrosbuss i Linköping:
5348-5349 Scania CR112 (slopade), 5350-5352 Scania CN112CL, 5601-5611 Volvo B10L Säffle, 5651-5676 Neoplan N4021G.
Citat från: yngrot skrivet 28 augusti 2008, 13:51:12 PM
Veolia kostra på sig hela rutor ... med tanke på en annan tråd..
Ja istället verkar man ha snålat in på stolarna som verkar vara av enklaste modell.
Citat från: Leif D skrivet 02 september 2008, 13:50:54 PM
Du har förvisso rätt i det du skriver, även om jag för min del tänkte serieproducerade fordon.
Dessa fem, är ju ombyggda testfordon, tre av det dessutom de gamla tryckackumulatorbussarna.
Provvagnarna togs i bruk sommaren 1992 och läser man i minnet, så tycks det ha varit tämligen ostabilt till en början, med mycket stopp och dålig gas.
Sommaren 1996 byggdes den permanenta produktionsanläggningen för biogas och i februari 1997 började först Volvo och därefter Neoplan biogasbussar att serielevereras. Under sommaren började de gå mer frekvent men problemen var tydligen omfattande i början. Enligt en lista daterad 27/4-98 fanns då följande biogasbussar hos Näckrosbuss i Linköping:
5348-5349 Scania CR112 (slopade), 5350-5352 Scania CN112CL, 5601-5611 Volvo B10L Säffle, 5651-5676 Neoplan N4021G.
Ja ok då förstår jag lite mer hur du har tänkt :)
Tack för vidare info :-)