Funderade igår på vilka olika aktörer som kört i Jönköping efter 1996 då JKT (Kommuntrafiken) ersattes JLT.
Näckorsbuss, vet jag i början körde stomlinjerna samt några övriga stadslinjer, b la linje 10 och 11 (vilka fler?)
Linjebuss, körde väl Gränabussen (121/122) samt 13, 14, 15, 18 (vilka fler?)
Swebus hade ju sedan SJ-tiden Bankeryds-, Norrahammar/Tabergslinjerna 26/27/28/29
Näckrosbuss blev väl senare uppköpta av Busslink? Sedan vet jag att iaf linje 10 (säkert fler?) kördes av Smålandsbussen tillsammans med nåt annat bolag som jag glömt namnet på, vet att dekalerna bak på bussen hade texten Smålandsbussen och även nåt annat företagsnamn, nån som kommer ihåg? Vet att de inte körde speciellt länge innan Arriva tog över... Tog sen Arriva över samtlig trafik efter Linjebuss eller fick Swebus nån linje? Ja, förutom linje 14 då som väl Arriva hade ett tag efter Linjebuss?
Någon med bättre minne än jag som kan redogöra för de olika aktörerna? :)
MVH
David
JKT förlorade all sin trafik i upphandlingen med trafikstart juni 1993. Swebus och Linjebuss delade på den trafiken där Swebus fick linjerna 1, 2, 3, 4, 6, 8, 18, 19, 26, 28, 29 och 36 och Linjebuss de övriga.
Swebus blev i samma veva av med sina Gränna-, Aneby- och Tenhultslinjer till just Linjebuss.
1996 skedde den stora trafikförändringen i Jönköping då ytterligare en aktör, Näckrosbuss, trädde in på arenan. De fick de nya stomlinjerna 1 och 2 samt linje 10, 11, 16, 17 och 37. Swebus fick behålla sina Bankeryds- och Tabergslinjer och Linjebuss fick de övriga. Busslink tog över Näckrosbuss under avtalstiden, minns inte vilket år.
2001 erhöll Arriva stomlinjerna 1-3 och linje 16, Lingmerths/Smålandsbussen linje 10, 12, 13, 15, 18, 31, 32 och 38 och Swebus de övriga. Lingmerths/Smålandsbussen köptes upp av Arriva 2003?
I landsbygdstrafiken runt Jönköping tog Arriva över trafiken på Gränna och Aneby från Linjebuss samt Gislavedslinjerna från Swebus i juni 2003.
/Micke
Citat från: Mikael Blom skrivet 13 augusti 2008, 15:54:41 PM
JKT förlorade all sin trafik i upphandlingen med trafikstart juni 1993. Swebus och Linjebuss delade på den trafiken där Swebus fick linjerna 1, 2, 3, 4, 6, 8, 18, 19, 26, 28, 29 och 36 och Linjebuss de övriga.
Swebus blev i samma veva av med sina Gränna-, Aneby- och Tenhultslinjer till just Linjebuss.
1996 skedde den stora trafikförändringen i Jönköping då ytterligare en aktör, Näckrosbuss, trädde in på arenan. De fick de nya stomlinjerna 1 och 2 samt linje 10, 11, 16, 17 och 37. Swebus fick behålla sina Bankeryds- och Tabergslinjer och Linjebuss fick de övriga. Busslink tog över Näckrosbuss under avtalstiden, minns inte vilket år.
2001 erhöll Arriva stomlinjerna 1-3 och linje 16, Lingmerths/Smålandsbussen linje 10, 12, 13, 15, 18, 31, 32 och 38 och Swebus de övriga. Lingmerths/Smålandsbussen köptes upp av Arriva 2003?
I landsbygdstrafiken runt Jönköping tog Arriva över trafiken på Gränna och Aneby från Linjebuss samt Gislavedslinjerna från Swebus i juni 2003.
/Micke
Vill minnas att den trafik som Arriva kör på i Grännapaketet idag, avgjordes med en hårfin seger till Arrivas favör. 2:a då var Swebus som lagt i princip samma anbud.
Citat från: Mikael Blom skrivet 13 augusti 2008, 15:54:41 PM
JKT förlorade all sin trafik i upphandlingen med trafikstart juni 1993. Swebus och Linjebuss delade på den trafiken där Swebus fick linjerna 1, 2, 3, 4, 6, 8, 18, 19, 26, 28, 29 och 36 och Linjebuss de övriga.
Swebus blev i samma veva av med sina Gränna-, Aneby- och Tenhultslinjer till just Linjebuss.
1996 skedde den stora trafikförändringen i Jönköping då ytterligare en aktör, Näckrosbuss, trädde in på arenan. De fick de nya stomlinjerna 1 och 2 samt linje 10, 11, 16, 17 och 37. Swebus fick behålla sina Bankeryds- och Tabergslinjer och Linjebuss fick de övriga. Busslink tog över Näckrosbuss under avtalstiden, minns inte vilket år.
2001 erhöll Arriva stomlinjerna 1-3 och linje 16, Lingmerths/Smålandsbussen linje 10, 12, 13, 15, 18, 31, 32 och 38 och Swebus de övriga. Lingmerths/Smålandsbussen köptes upp av Arriva 2003?
I landsbygdstrafiken runt Jönköping tog Arriva över trafiken på Gränna och Aneby från Linjebuss samt Gislavedslinjerna från Swebus i juni 2003.
/Micke
Aha, var det redan -93 som JKT försvann, tiden går... Så Arriva köpte upp Lingmerths/Smålandsbussen då ja, det förklarar varför de försvann ganska plötsligt. :) När vi ändå är inne på Jönköping har jag sett de danska Volvobussarna i trafik. Trodde iofs att de skulle vara svenkreggade, men så var inte fallet. Hur funkar det med fordonsskatter osv när ett utlandsregistrerat fordon körs och är stationerat i Sverige?
MVH
David
Smålandsbussen och Lingmerts finns väl kvar än idag??? eller behåller Arriva de gammla bolagsnamne??
Citat från: yngrot skrivet 14 augusti 2008, 19:29:41 PM
Smålandsbussen och Lingmerts finns väl kvar än idag??? eller behåller Arriva de gammla bolagsnamne??
Arriva har aldrig köpt upp Smålandsbussen och Lingmerths utan de finns kvar som bussbolag med sina tidigare ägare.
Det som hände var att när Arriva tog hand om den tätortstrafik och köpte de bussar (OmniCity och OmniLink) som användes. Men själva företagen köpte de inte. Hur uppgörelsen såg ut kanske Mikael vet. Men jag har svårt att tänka mig att Arriva betalade något för själva trafikkontraktet. Däremot betalade de naturligtvis för bussarna.
Citat från: yngrot skrivet 14 augusti 2008, 19:29:41 PM
Smålandsbussen och Lingmerts finns väl kvar än idag??? eller behåller Arriva de gammla bolagsnamne??
Om jag inte minns galet så bildade Lingmerths och Smålandsbussen ett gemensamt bolag som hette "Lingmerths Smålandsbussen i Jönköping AB" eller något liknande och det var detta bolag som vann trafiken i Jönköping 2001. Arriva köpte sedan detta bolag och fortsatte köra på deras avtal.
Lingmerths och Smålandsbussen lever alltså kvar i högönsklig välmåga som egna bolag.
/Micke
Ok jag blev lite lurad av Davids inlägg ..