Jag har inte hittat någon som lagt märke till de nya bussarna på stan än. Eftersom 25228 (BL 228) blottade sig på stan idag så vet vi nu att de kommer få inventarienumren 228 och 229. Enligt diodskylten så verkar det som att bussarna har realtidssystem. Misstänker detta även eftersom de skall sättas in i stadstrafiken om BL förlorar landsbygdstrafiken 2009. Ett besked vi väl lär få i september?
Huruvida bussarna är utrustade med realtid eller ej vety jag inte. Ovan skrivet är bara misstankar. Bussarna kommer att ha något nytt i lokaltrafikens flotta i alla fall. - Nämligen I-shift.
Då jag dessvärre inte brukar gå omkring med kamera (idag var inget undantag) så kan jag inte bjuda på någon bild av 228, men de skall väl användas i utbildningssyfte under veckan så håll ögonen öppna ni som fotograferar i Borås.
Stadstrafik o stadstrafik... som tidigare sagts isf på 40 linjerna, en buss blir säkert dedicerat till 48omloppet. o den andra kan antingen gå på ett nytt 49omlopp eller dedicerat omlopp. Kalla det inte stadstrafik, även om det är numera är bundet på samma avtalsperiod - enl uppgift. VTs stadstrafik har ju som vi vet helt andra fordonskrav.
Undras om de vågar skicka ut dem till landet?? Då skulle vi kanske slippa de gammla Vegorna som tyvärr ofta läcker luft som såll.. :P
Citat från: yngrot skrivet 13 augusti 2008, 12:42:58 PM
Undras om de vågar skicka ut dem till landet?? Då skulle vi kanske slippa de gammla Vegorna som tyvärr ofta läcker luft som såll.. :P
Den som lever får se. Först nu skall visst både linje 155 och linje 159 få tätare turer varför dessa bussar behövdes, men tappar BL landsbygdskörningen så lär ju inte ni få ta del av dessa bussar.
Ja ja. Ny trafikchef, ny trafik, upphandlingar med mera... Det blir spännande att få hänga med på "bussen" nu.
Citat från: Trafikar´n skrivet 13 augusti 2008, 03:21:57 AM
Stadstrafik o stadstrafik... som tidigare sagts isf på 40 linjerna, en buss blir säkert dedicerat till 48omloppet. o den andra kan antingen gå på ett nytt 49omlopp eller dedicerat omlopp. Kalla det inte stadstrafik, även om det är numera är bundet på samma avtalsperiod - enl uppgift. VTs stadstrafik har ju som vi vet helt andra fordonskrav.
Jag har hört ryktas om att de skall sättas in på linje 1 bland annat om BL mister landsbygden, men det är enbart hörsägen.
Linje 1 är väl det mest olämpliga för såna bussar.... kravet är väl boggie dörr 2-2-1 och gasdrift... även om inte alla som rullar där är såna så var väl tanken det från början..
Citat från: Svemicke skrivet 12 augusti 2008, 23:34:01 PM
Enligt diodskylten så verkar det som att bussarna har realtidssystem.
Nej, något realtidssystem finns inte installerat. Dock har de, liksom övriga bussar från 2001 och framåt, samma skylt-typsnitt som iTid.
Var de kommer rulla om ett år är naturligtvis ingen idé att spekulera i, men stadstrafik känns väl ändå ganska långsökt. ;)
Citat från: TH14 skrivet 13 augusti 2008, 22:25:21 PM
Nej, något realtidssystem finns inte installerat. Dock har de, liksom övriga bussar från 2001 och framåt, samma skylt-typsnitt som iTid.
Var de kommer rulla om ett år är naturligtvis ingen idé att spekulera i, men stadstrafik känns väl ändå ganska långsökt. ;)
Fick reda på idag att de komer att ha ICU400-system för skyltningen, vilket synes dumt eftersom alla bussar ska ha realtidssystem i nästa upphandling.
Citat från: Svemicke skrivet 14 augusti 2008, 00:56:17 AM
Fick reda på idag att de komer att ha ICU400-system för skyltningen, vilket synes dumt eftersom alla bussar ska ha realtidssystem i nästa upphandling.
Nejnej, inte vid trafikstart.
Citat från: TH14 skrivet 14 augusti 2008, 14:59:19 PM
Nejnej, inte vid trafikstart.
Så man kommer att eftermontera realtidssystem i dessa bussar? När skall i så fall detta träda i bruk?
Citat från: Svemicke skrivet 14 augusti 2008, 15:02:07 PM
Så man kommer att eftermontera realtidssystem i dessa bussar?
Om det skulle bli aktuellt finns det naturligtvis inga tekniska hinder att göra det.
Citat från: Svemicke skrivet 14 augusti 2008, 15:02:07 PM
När skall i så fall detta träda i bruk?
Jag minns inte exakt vad som står i förfrågningsunderlaget, men det är något i stil med att iTid
kan komma att införas under avtalsperioden. Inget konkret alltså..
Citat från: Svemicke skrivet 14 augusti 2008, 15:02:07 PM
Så man kommer att eftermontera realtidssystem i dessa bussar? När skall i så fall detta träda i bruk?
Eftersom Västtrafik skall installera Automatiskt hållplatsutrop på hela sin flotta tom. 2010, och det är planerat att lösa
det på dessa bussar genom att installera iTID, så kommer de i och med detta alltså även få realtid.