Siktades idag på E4 norrut vid sillekrog.
[/img](http://i78.photobucket.com/albums/j95/stefanruf/03629821.jpg)
Citat från: stefanruf skrivet 12 augusti 2008, 18:27:03 PM
Siktades idag på E4 norrut vid sillekrog.
[/img](http://i78.photobucket.com/albums/j95/stefanruf/03629821.jpg)
Men vad är detta? Lastbilen är från Estland. Det verkar som om den är på väg till Stockholm för att fortsätta med färjan vidare till Tallinn. Men vad är det för en busskaross? Var kan den vara tillverkad? Det är ju inte säkert att den är från Sverige. De kanske har kört den från t ex Tyskland och kör via Sverige till Estland
Är det någon som vet lite mer?
Påminner lite om Dab,men den tillverkas väl inte längre,?Heter inte den omni line nu
Såg den jag med, men på E18 vid Hägernäs - så alla gånger påväg till Kapellskär fvb någonstans.
Dock har jag inte en susning om vad det är för kaross, men har svårt för att tänka mig en OmniLine, eftersom fabriken i Estland är igenslagen och modellen idag tillverkas i Polen.
Det ser ju helt klart ut som en DAB. Men som tidigare sagts så finns ju inte fabriken kvar. Kan det röra sig om nåt specialbygge?
Jag frågade om dessa i en annan råd, men hade tyvärr ingen bild. De går över med FinnLink mellan Kapellsär och Nådendal. Vart de sen tar vägen, har jag ingen aning om. / Henrik
Citat från: stefanruf skrivet 12 augusti 2008, 18:27:03 PM
[/img](http://i78.photobucket.com/albums/j95/stefanruf/03629821.jpg)
Den här transporten blir bara mer och mer intressant. Vad är detta för något egentligen? Det verkar vara en svår nöt att knäcka
Vad är det för en busskaross? Jag tycker också att den liknar DAB. Men DAB tillverkas inte längre. Kan det vara en gammal kaross som är renoverad eller reparerad? Krockskadad och återuppbyggd? Men skulle verkligen någon ägare av en DAB kosta på en så stor reparation om detta ansågs befogat? Är en DAB verkligen värd detta? Borde det inte då löna sig att köpa en ny buss om en DAB blivit så krockskadad att den måste monteras ner så ordentligt?
Men är det verkligen en DAB? Vi kanske bara tycker att den liknar en DAB för att vi ser för lite? Om vi såg bussen färdigmonterad kanske vi inte alls tycker att den liknar en DAB längre?
Men om det inte är en DAB, vad är det då? Titta på fönstren på busskarossen. Det är rundade hörn. Det ser ut som om det ska vara fönster med rundade hörn och gummilister på gammalt sätt. Vilka tillverkar det idag egentligen? DAB var nog bland det nyaste som fortfarande tillverkades så
Var kan transporten komma ifrån? Om det är i Sverige kan jag bara tänka mig en enda avsändare och det är Helmark i Markaryd. Markaryd ligger föresten perfekt vid E4 så då har de bara kört upp på motorvägen för att ta sig mot Stockholm vilket förklarar platsen bra. Men är Sverige verkligen inblandat i detta? Det kanske bara används som transitland? De kanske kört från Danmark eller Tyskland eller ännu längre söderifrån? Var kommer transporten ifrån? Var började den? Borde det inte kunna gå att få reda på? Eller är det omöjligt?
Åtminstone släpet med bussen är registrerat i Estland. Var är dragbilen registrerad? Också Estland? Eller något annat land? Jag kan inte identifiera regskyltarna på dragbilen, men det ser inte svenskt ut i alla fall. Men varför köra en estnisk långtradare från Sverige till Finland?
Var är slutmålet? Ska det till Finland? Eller Ryssland?
Många frågor är det men allt detta tycker jag är mycket intressant
Går det att få svar på detta mysterium?
De är mer än en transport av dessa busskarosser. Har åtminstånde vid 3 tillfällen haft fälje med dessa på färjan. Karosserna ser helt nya ut, ej renoverade. Dragbilarna vid de tilfällen då jag sett dessa, har varit registrerade i Estland. Ser så ut på bilden med. / Henrik
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2008, 21:57:57 PM
Karosser för bussar med ram, d.vs gamla Volvo eller liknande eller riktigt gamla Scania, i Finland brukar man ju ha "pippi" på att byta karosser på gamla bussar.
Men om bilen kommer från kontinenten och ska till Estland finns det ju ingen vettig anledning att köra via Sverige, det finns ju färjeförbindelser direkt från Tyskland.
Helmark är väl mer sannolikt.
Men om den ska till Estland, varför ska den då gå mellan Kapellskär och Nådendal, dvs till Finland? Det är väl ännu konstigare att skicka en transport från Sverige till Estland via Finland än att skicka en transport från Tyskland till Estland via Sverige?
Från nordvästra Tyskland kan det finnas en viss logik att skicka en transport via Jylland Stora Bält och Öresundsbron och vidare till Stockholm för att låta transporten gå vidare till Estland. Om transporten kommer från Danmark kan det vara logiskt att skicka över Öresundsbron sedan på E6 och E4 på motorvägarna till Stockholm för vidare transport med färja till Estland. Men vad gör en tranport till Estland via Finland?
Många konstigheter med den här transporten tycker jag
Om Helmark tillverkat den här karossen borde det väl gå att ta reda på det? Någon kanske kunde kontakta Helmark och fråga?
Vad jag kan få fram av deras hemsida, så har Helmarks nyare modeller sluttande främre sidoruta, samt sluttande del av taket på den främre delen. Det verkar ju inte detta skelettet ha...
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 augusti 2008, 22:39:09 PM
Om Helmark tillverkat den här karossen borde det väl gå att ta reda på det? Någon kanske kunde kontakta Helmark och fråga?
Japp...gör det du så får vi kanske klarhet i frågan! Bra initiativ tycker jag - så "någon" kanske kunde vara du?
Citat från: stefanruf skrivet 12 augusti 2008, 18:27:03 PM
(http://i78.photobucket.com/albums/j95/stefanruf/03629821.jpg)
Jag har väldigt svårt att tro att det är Helmark Titta på länken nedan
http://www.helmark.se/models/1169499348/325s2.jpg
Bussen har inga som helst likheter med karossen på bilden. Taket stämmer inte alls och inte fönstren heller. Helmark borde kunna uteslutas? Om det inte är Helmark vad är det då? Och då är den väl inte tillverkad i Sverige heller? Då kan jag inte tänka mig annat än att tranporten kommer från något land söderut
Jeg tror dette må være en ny OmniLine.
- Hvis en ser gjennom vinduene på dem ser en at det bare er utenpå at vinduene har rette hjørner. Fra innsiden har de runde hjørner som på skjelettet.
- Over førerens sidevindu er det en bit akkurat som på skjelettet.
- Panelet på siden er akkurat like høyt som på en OmniLine.
- Hekken finner man ingen likheter på, men der er det jo mye plastdeler. Bjelken ser ut til å være like under der Scania-logoen står.
Så hvis noen kan finne en ny OmniLine og ta bilde fra akkurat samme vinkelen tror jeg man vil finne at den ligner. Jeg har dessverre bare bilder fra alle andre vinkler, så ingen av de er til noe særlig hjelp.
Men byggs inte Scanias bussar i Polen? Verkar lite av en omväg att köra via Sverige isåfall? Kan det inte vara något halvfabrikat från Vest i Stryn?
Men om det är en Vest skall den väl rimligen plockas ihop i Stryn?
Jag funderar på om det kan vara något från Irisbus som ju Vest har börjat samarbeta med, men jag finner fortfarande ingen logik i att ekipaget skulle ta E4:an och E18 till Kappellskär i så fall, det är ju en skaplig omväg?
Scanias fabrik i Estland är väl dessutom nedlagd och flyttad till Polen, men nog tycker även jag att det stinker Omniline om karossen...
Dock ser jag även vissa avlägsna likheter med Irisbus enklare karosser (http://www.irisbus.com/en-uk/Acompleteproductrange/Schoolservicebus/Pages/Crossway.aspx?PlaceHolder=design) som tidigare hette Karosa (byggs fortfarande av Karosa i Tjeckien, men heter numera Irisbus), men även då är transporten på helt fel ställe, från kontinenten till Norge borde man väl antingen åka färja från Tyskland eller köra E6:an?
Tillverkas det några Omniline i Ryssland förresten?
Scania har ju en skapligt stor fabrik där och Estländarna är troligen bara inlejda för att transportera karossen från punkt a till punkt b oavsett om det innebär Estland eller inte.
Fast även i detta fall vore det kanske mer logiskt att ta färjan från Tyskland direkt till Finland, Dieseln är ju inte direkt billig...
//Fredrik
Det är rätt bombsäkert en OmniLine.
Frågan är väl mest varifrån och vart...
Det byggs väl inget i Katrineholm? Eller kan det vara så att det är en förserie som delvis byggs i Katrineholm och färdigställs i Ryssland?
Verkar ju konstigt att ta vägen över Sverige i onödan.
Trodde de sysslade med utveckling och prototypbygge där?
Det är möjligt.
Men om detta verkligen är en Omniline tror jag att det är uppstart av tillverkning i t ex Ryssland, och man hjälper till i början genom att leverera vissa delar prefabricerade. Axlar, motorer mm går förmodligen med andra transporter och sammansättning sker vid destinationen.
Kan ingen med känningar på Scania kolla, så vi slipper spekulera?
Hmm, jag såg en dylik transport på E22 här i Kalmar nyligen. Såg ut att komma från Karlskronahållet.