Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 09 augusti 2008, 18:43:48 PM

Titel: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 09 augusti 2008, 18:43:48 PM
(http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Sw_2052_FXN443_Orsa_080728.jpg)
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 09 augusti 2008, 18:59:02 PM
Säfflebussar med toalett måste vara lätträknade.   

Vad kallas den fronten för?. Är det den som betäcknades B-front?.

/ Henrik
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Rickardo skrivet 09 augusti 2008, 21:34:36 PM
Linjebuss/Connex/Veolia hade nästan bara Säfflebussar med toalett i Kalmar län som Raskenbussar inköpta på 90-talet.
Fler exempel från Kalmar län är Oskarshamns Omnibuss, Kraftbuss och Swebus/SJ-buss.
Även Skåneexpressen har haft en del Säffle med toalett både Swebus och Veolia.

/Rickardo
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: homer skrivet 09 augusti 2008, 23:10:02 PM
Är den verkligen så hög? om man tittar ordentligt ser den inte ut att vara mycket mer än en normalsäffle, kanske bara att framrutan är högre som man blir lurad
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 09 augusti 2008, 23:19:48 PM
Jodå, visst är det ett högbygge. Kännetecknas av dubbla golv mellan motor och kupé.

/GL
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: j-a skrivet 09 augusti 2008, 23:33:28 PM
Finns 3 st sådana hos swebus i Dalarna 2051,2052,2053.Levererades nya till Erlandssons trafik och gick då i Västerdalarna med nr 144,145,146,den bussen på bilden kördes hem från Säffle av mig vid leveransen 1995 :)
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 10 augusti 2008, 00:10:11 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 augusti 2008, 20:50:12 PM
Säffelbussar med toalett var i alla fall hyfsat vanliga på -80 o -90 talet, bla SJ/Swebus beställde många dylika

Skåneexpressen 1 och 2 innan Buss i Västs tid gick ju till stor del med Säffle som hade bekvämare bredare säten, ac, radiouttag och toalett. Det var väl dock vanlig höjd. Iaf den vanliga fronten.
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: yngrot skrivet 10 augusti 2008, 11:16:36 AM
Denna höga hela ruta var inte vanlig men det fanns en i Borås på den tiden Swebus fanns här den brukade väl rulla på linje den var Älablackad.
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:00:10 PM
Just nu kommer jag inte ihåg inv nr men i Borås rullade tre exemplar. Den ena var en 12m  vagn som gick på Borås-Göteborg och från början var placerad i Skövde. Alla tre orterna låg på denna tid under Vänersborg.
Det gick också en tid två st högbyggda Säffle emellan Huskvarna-Jönköping-Göteborg på linje 830.
Därutöver fanns det 10 st bussar i Göteborg med hög ruta. Den ena bussen av dessa var 3809 och denna gick på linje 500 och tillhörde då Alingsås som jag då tror låg under Göteborg. Alingsås låg under Borås något år.  Denna 3809 sattes lördagar även in Borås-Göteborg då vita bussar behövdes i veckoslutstrafiken. 3809 placerades senare i Borås för tjänstgöring Borås-Ulricehamn.Göteborg hade 3774-3779,3810-3812 óch Uddevalla  hade röda express 3813 och uppåt.
Swebus hade en Säffle godsbuss med hög ruta på linje 800 som övergick till Swebus Express.
I Borås kunde sedan ses ibland lördagar någon av de Säffle högbyggda som tillhörde Uppsala och som gick på express 466.

I Norrland fanns det hög ruta.
Hög ruta med skyltning under glasrutan innebar att skyltningen underrättades. Skyltanordningen värmdes inuti bussen och defrostern värmde vindrutan.Traditionellt skyltskåp  med låg ruta innebar oftast att skyltningen försvårades vintertid pga fruset skyltskåp.
Säfflebyggda bussar blir oftas populära när de blir några år gamla. Oftast är de inte populära som nya eller hur Yngrot. 208-212 fungerar mycket bättre än BL Carrus (200-208).
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Brollan skrivet 10 augusti 2008, 12:34:56 PM
Swebus har även haft en ledbussvariant, nämligen 3374.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3300/slides/Swebus_3374_Olof_Palmes_gata_Stockholm_920809b.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3300/slides/Swebus_3374_Kristianstad_Busstation_940603.html

Fanns det fler än den här?
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:40:26 PM
Jag kommer inte ihåg nr på rak arm men det var tre stycken ledbussar som  Swebus anskaffade till Halmstad för linjen Köpenhamn-Halmstad( en tid gren till Göteborg) och gren Helsingborg-Kristianstad. Bussarna placerade i Helsingborg och Halm- stad för denna flygbusslinje till Kastrup.
Motsvarande högbyggda ledbussar med van Hool fanns hos företag i Danmark.
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 augusti 2008, 13:26:18 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Forsvarsmakten_13022_Stockholm_2007.jpg)

Mycket trevlig bild från Dalarna. Hittade en bild på en av Försvarsmaktens bussar. Det är svårt att avgöra om det är ett riktigt "högbygge", men den påminner om Dala-bussen.
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: yngrot skrivet 10 augusti 2008, 15:02:36 PM
 
Säfflebyggda bussar blir oftas populära när de blir några år gamla. Oftast är de inte populära som nya eller hur Yngrot. 208-212 fungerar mycket bättre än BL Carrus (200-208).
[/quote]

Nu har jag inte kört några av dessa bussar på några år. Vi får ju inte ha dessa i Tranemo men jag föredrar iaf Carrus 200-207 de skramlar mindre bättre förarplats och inte minst bättre värme. Det var meningen att alla skulle blivit Carrus men tyvärr hade Carrus inte möjlihet att bygga alla så vi blev tvungna att ta Säffle...208-212. Jag tror inte nån på B-L gillade att det blev Säffle på dessa..
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 10 augusti 2008, 15:31:58 PM
Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:40:26 PM
Jag kommer inte ihåg nr på rak arm men det var tre stycken ledbussar som  Swebus anskaffade till Halmstad för linjen Köpenhamn-Halmstad( en tid gren till Göteborg) och gren Helsingborg-Kristianstad. Bussarna placerade i Helsingborg och Halm- stad för denna flygbusslinje till Kastrup.
Motsvarande högbyggda ledbussar med van Hool fanns hos företag i Danmark.

Av dessa hade 3374 och 3541 hade "hög vindruta".
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: virtual1 skrivet 10 augusti 2008, 15:33:31 PM
Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:40:26 PM
Jag kommer inte ihåg nr på rak arm men det var tre stycken ledbussar som  Swebus anskaffade till Halmstad för linjen Köpenhamn-Halmstad( en tid gren till Göteborg) och gren Helsingborg-Kristianstad. Bussarna placerade i Helsingborg och Halm- stad för denna flygbusslinje till Kastrup.
Motsvarande högbyggda ledbussar med van Hool fanns hos företag i Danmark.

Här var en till...

(http://img116.imageshack.us/img116/6153/swebus35412qa5.jpg)
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 10 augusti 2008, 15:35:11 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 augusti 2008, 00:10:11 AM
Skåneexpressen 1 och 2 innan Buss i Västs tid gick ju till stor del med Säffle som hade bekvämare bredare säten, ac, radiouttag och toalett. Det var väl dock vanlig höjd. Iaf den vanliga fronten.

Swebus Kristianstad hade 3692 med "hög vindruta". Kom väl från Blekinge om minnet inte sviker.
Denna gick dock inte på SkEx 1 och 2.
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Oskar A skrivet 10 augusti 2008, 18:24:58 PM
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 10 augusti 2008, 15:35:11 PM
Swebus Kristianstad hade 3692 med "hög vindruta". Kom väl från Blekinge om minnet inte sviker.
Denna gick dock inte på SkEx 1 och 2.

Denna:

(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/3600/Swebus_3692_060224.jpg)
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Oskar A skrivet 10 augusti 2008, 18:32:28 PM
I Uppland finns fortfarande Swebus 3814-3816. Sedan fanns även Kristian Larsson 55 fram till för ett par år sedan.

De som var av gamla karossen och gick mycket på helgexpressen var 3163 och 3164 och är borta sedan flera år. Jag har tyvärr inga bilder på dessa två men däremot kan jag bjuda på bild på 3816 och Kristian Larsson 55.

(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/3800/Swebus_3816_061120.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/KRLA/KRLA_55_060413.jpg)
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: jocks74 skrivet 10 augusti 2008, 18:36:25 PM
swebus i jönköping hade väl en sån buss som gick mycket på göteborg innan om jag inte missminner mig
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 augusti 2008, 19:06:09 PM
Citat från: Oskar A skrivet 10 augusti 2008, 18:32:28 PM
I Uppland finns fortfarande Swebus 3814-3816. Sedan fanns även Kristian Larsson 55 fram till för ett par år sedan.

De som var av gamla karossen och gick mycket på helgexpressen var 3163 och 3164 och är borta sedan flera år. Jag har tyvärr inga bilder på dessa två men däremot kan jag bjuda på bild på 3816 och Kristian Larsson 55.

(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/3800/Swebus_3816_061120.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/KRLA/KRLA_55_060413.jpg)

(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Swebus_3814_Goteborg_2000.jpg)

Swebus 3814 gick i Göteborg innan den kom till Uppsala.
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 augusti 2008, 21:17:16 PM
Om bussen har panoramavindruta har inget att göra med att den är högbyggd eller ej. De tre bussarna ovan är alla tre av den lågbyggda(enkelgolvade) modellen, likaså militärbussen som Norrortsmicke visade bild på. Däremot var Swebus 3692 helt klart av den högre modellen.

/GL
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Walter skrivet 13 augusti 2008, 23:23:13 PM
Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:00:10 PM
.
Det gick också en tid två st högbyggda Säffle emellan Huskvarna-Jönköping-Göteborg på linje 830.



3276 och 3277 var väl dessa?
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 augusti 2008, 18:23:38 PM
Citat från: Walter skrivet 13 augusti 2008, 23:23:13 PM
3276 och 3277 var väl dessa?

Det stämmer att 3277 hade denna typ av vindruta. 3277 var märkt "Nr", så jag misstänker att den var stationerad i Östergötland. På en bild som jag har trafikerar den veckoslutslinje 866 på sträckan Norrköping-Göteborg i Swebus-lack.
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Fredde skrivet 16 augusti 2008, 18:26:42 PM
I Gävle fanns det någe liknande för en 5-6 år sedan fast den har jag för mig var en boggiebuss.. har även för mig den hade märkn "Nr" på ett ställe med det bör väll vara Norrköping kanske ? Den fick aldrig nya lacken heller utan gick med Swebus lack bara...

Någon som vet mer?


//Fredde
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 augusti 2008, 15:55:21 PM
3276 Jö och 3277 Nr var två av de bussar som gick i Jönköpingsomloppet på 830 som både började och slutade på Viktoriaplan i Huskvarna med övernattning i Nr.
Ytterligare några bussar gick på 830 omloppen i Göteborg och i Norrköping. Veckoslutsturer på 866 ingick också i 830 omloppen.
3809 utan dubbelt golv i serien 3809-3818 gick i Alingsås i Älvsborgsfärg. Gick där Trollhättan-Borås och på lördagar resp del av söndagar på linje 830 Göteborg-Ulricehamn. Ersatte 0537,som målades om till vit färg med Swebusränder för grön express ( ;D). 3809 hamnade senare i Ulricehamn och flyttades till Jönköping ca 2003 och gick bl a för Swebus express i JLT färgsättning.
3774 blev Marstrandsexpress 3775,3776,3777 var kvar som gröna expresser och 3778 resp 3779 målades om för expressturerna på linje 140 till Kärra. Alltså Göteborgs stadstrafik färg. En av de senare b ussarna (3779?) var inblandad i en dödsolycka då en av tågvärdarna skulle köra en busstur. Föraren glömde att dörren måste vara stängd när man trycker på gaspedalen. När dörren stängdes rusade bussen(därför att dörrbromsen släppte).
Annan sak: Varför trycker föraren på bromsen när han skall starta bussen ? ( några förare fick inte igång bussen en gång. De hade inte bromsat).
Titel: SV: Hög-Säffle i Orsa
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 20 augusti 2008, 14:38:31 PM
Citat från: S Svensson skrivet 19 augusti 2008, 15:55:21 PM
3276 Jö och 3277 Nr var två av de bussar som gick i Jönköpingsomloppet på 830 som både började och slutade på Viktoriaplan i Huskvarna med övernattning i Nr.
Ytterligare några bussar gick på 830 omloppen i Göteborg och i Norrköping. Veckoslutsturer på 866 ingick också i 830 omloppen.
3809 utan dubbelt golv i serien 3809-3818 gick i Alingsås i Älvsborgsfärg. Gick där Trollhättan-Borås och på lördagar resp del av söndagar på linje 830 Göteborg-Ulricehamn. Ersatte 0537,som målades om till vit färg med Swebusränder för grön express ( ;D). 3809 hamnade senare i Ulricehamn och flyttades till Jönköping ca 2003 och gick bl a för Swebus express i JLT färgsättning.
3774 blev Marstrandsexpress 3775,3776,3777 var kvar som gröna expresser och 3778 resp 3779 målades om för expressturerna på linje 140 till Kärra. Alltså Göteborgs stadstrafik färg. En av de senare b ussarna (3779?) var inblandad i en dödsolycka då en av tågvärdarna skulle köra en busstur. Föraren glömde att dörren måste vara stängd när man trycker på gaspedalen. När dörren stängdes rusade bussen(därför att dörrbromsen släppte).
Annan sak: Varför trycker föraren på bromsen när han skall starta bussen ? ( några förare fick inte igång bussen en gång. De hade inte bromsat).

Tack för dessa uppgifter!